Hoppa till innehåll
Anime.se

Mordbrand på Kyoto animation


Ebhen
 Share

Rekommenderade inlägg

Skräcken som slog in i hjärtat när man vaknade och kollade in nyheterna... 

Över 20 döda när studion sattes i brand av en galning. 😱😭 Vad är det för fel på folk? 

_w1700.jpg

https://japantoday.com/category/crime/At-least-23-confirmed-or-presumed-dead-after-man-sets-fire-to-Kyoto-anime-studio

Redigerad av Ebhen
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Sceleris changed the title to Mordbrand på Kyoto animation

Eller hur vad är det för fel på vissa! 

Men ja sånt som händer.... finns iallafall en gofundme som folk donerar till för att försöka stödja de drabbade. Så det är skön att se att communityn ställer upp för varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sånt som händer?? Det är väl lite slentrianmässig syn på världen? Oops... 30+ oskyldiga serietecknarnördar strök med... Sånt man får räkna med... 

Undrar vad de hade för brandskydd egentligen. Såg inga brandstwgsr på huset eller någonting. Fanns det inget sprinklersystem? Borde ju varit en given grej på ett företag.

Lite tidigt med donationer inan studion ens hunnit uttala sig om händelsen. De kanske inte ens tänker ta emot det. Men tanken är fin att hjälpa de drabbade på alla sätt man kan och visa stöd. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Ebhen:

Sånt som händer?? Det är väl lite slentrianmässig syn på världen? Oops... 30+ oskyldiga serietecknarnördar strök med... Sånt man får räkna med..

Orättvisa mord på oskyldiga främlingar är sånt som händer. Bara för att ta några nyliga massmord:

  • 3 juni: militär i Sudan skjuter mot demonstranter, dödar fler än 128.
  • 10 juni: milis anfaller en by i Mali, dödar 35.
  • 17 juni: självmordsbombare i Nigeria dödar 30 och skadar 40 som samlats för att titta på fotboll.
  • 1 juli: attack på befolkad gata i Afghanistan dödar 40 och skadar fler än 100.
  • 7 juli: bilbomb nära en skola i Afghanistan dödar 14 och skadar 180.

Varje enskilt mord är en tragedi, men medlidandet klarar inte hur mycket som helst (och jag tycker inte att man ska vara så kall att säga att den ena folkgruppen av främlingar är viktigare än den andra, för att de råkar arbeta med en underhållningsform som vi personligen gillar).

I vilket fall så är vi hjälplösa, maktlösa. Med vissa dåd kan man argumentera för att ett hetsigt klimat (typ utmåla någon/några som faror för/cancersvulster på samhället) ökar risken för att knäppskallar tar det extra steget till våld, men det här verkar bara vara omotiverat (förutom vansinne, en galnings fixering). Alltså, vid en attack mot en synagoga eller moské kan man åtminstone åta sig att motarbeta illvilliga konspirationsteorier om judar eller misstänkliggörande av muslimer som grupp för dämpa den hetsen, men jag vet inte av att folk hetsat mot Kyoto Animation.

Så vad kan man göra annat än att distanserat beklaga situationen?

1 timme sedan sa Ebhen:

Undrar vad de hade för brandskydd egentligen. Såg inga brandstwgsr på huset eller någonting. Fanns det inget sprinklersystem? Borde ju varit en given grej på ett företag.

“The building is also noted to have had no deficiencies in fire safety compliance during its last inspection on 17 October 2018” enligt Wikipedia, men mördaren använde 40 liter bensin mot ett kontor som förmodligen innehåller ordentliga mängder papper och sådant (och där bensinen hälldes hjälper förstås inte vattensläckning), så man kan tänka sig att förloppet var hastigt.

1 timme sedan sa Ebhen:

Lite tidigt med donationer inan studion ens hunnit uttala sig om händelsen. De kanske inte ens tänker ta emot det.

Jo, det känns väldigt amerikanskt. Typ att utgå från att vara ett offer för ett brott eller en olycka innebär ekonomisk utsatthet.

Men, ja, jo, även om offren får kompensation genom vanliga medel så hade det inte känts fel om de fick donationerna också, även om det är mer ett symboliskt stöd. (Just nu har de samlat in strax under 8,5 miljoner SEK, vilket utslaget på de 35 skadade och de 33 dödas familjer blir 125 000 SEK.)

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ebhen jag menade inget illa med det jag skrev ^^ men skulle absolut formulerat mig bättre! Men det är klart jag också är ledsen. Inte bara för att kyoto animation har gjort många serier som jag tycker om. Utan att många familjer blev påverkade genom att förlora någon de älskar..

Redigerad av Ninio
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

31 minuter sedan sa Sceleris:

... men jag vet inte av att folk hetsat mot Kyoto Animation.

“The building is also noted to have had no deficiencies in fire safety compliance during its last inspection on 17 October 2018” enligt Wikipedia, men mördaren använde 40 liter bensin mot ett kontor som förmodligen innehåller ordentliga mängder papper och sådant (och där bensinen hälldes hjälper förstås inte vattensläckning), så man kan tänka sig att förloppet var hastigt.

Såg en tv-intervju med KyoAni bossen som sa att de tydligen fått hotelser skickade till sig tidigare via mail så en viss hotbild fanns ju, men vem skulle tro att det skulle leda till detta? Det är dock lätt att vara efterklok. 😑 

Bensinbrand ja, men o avsett så borde ett sprinklersystem I bästa fall gett lite mer tid för folk att hinna ut. Men jag är ingen expert på bränder så jag vet inte. 

Det har cirkulerat en lista på omkomna å reddit men den är nog inte att lita fullt på så jag tänker inte ta den på ordet men det verkar som om flera välkända directors och animation directors finns bland de saknade och omkomna. Vi lär få veta de närmaste dagarna. 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

59 minuter sedan sa Ebhen:

Såg en tv-intervju med KyoAni bossen som sa att de tydligen fått hotelser skickade till sig tidigare via mail så en viss hotbild fanns ju, men vem skulle tro att det skulle leda till detta?

Det verkar vara tragiskt vanligt med dödshot och dödsönskningar i japansk anonym internetkultur (och, verkar det som, västerländsk). Ett klassiskt exempel är hur Gainax fick motstå hot och vandalism (se några av breven här). Men det verkar ofta vara bara ogenomtänkt tillfälligt missnöje.

Man kan väl drömma lite om att internettroll skärper sig lite i fortsättningen. “Okej, kanske jag inte vill att de ska egentligen…”

🙁

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Citat

>Bomber was a train enthusiast whose slogan was バリバリ観光してサクッと撮りましょう (energetically sightsee and take pictures quickly), abbreviated to バリサク (barisaku) which also became his nickname
>In the Euphonium anime a baritone sax solo was played and popularized the term barisaku as baritone sax instead of his slogan
>He trolls 5ch with mentally deranged comments about trainspotting, KyoAni and barisaku
>Carries out an arson attack on KyoAni, shouting "you ripped me off" (referring to them "copying" barisaku)
>Trolling stops on 5ch after the attack
http://delitopi.com/kyoto-animation-barisaku/

(Via 4chan.) Om det är han: verkligen bara ett ostoppbart vansinnesdåd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Här kommer en liten uppdatering om branden och dess offer. Förra veckan släppte de namnen på några av offren men långt ifrån alla, så vi får säkert höra mer om det här. Sorgsamt är att två hyllade veteraner förlorades i attentatet. Yasuhiro Takemoto och Yoshiji Kigami.
Dessa har varit nyckelpersoner i framgångar såsom "Lucky Star, Hyoka, Miss Kobayashi’s Dragon Maid, Akira, Grave of the Fireflies, Sound Euphonium och Violet Evergarden".  😢

Läs mer här: 
https://www.japantimes.co.jp/culture/2019/08/13/general/remembering-staff-kyoto-animation/#.XVK8tugza70

c-schley-kyoani-a-20190813.jpg

Redigerad av Ebhen
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
Den 2019-07-18 vid 22:00 sa Sceleris:

 

Den slutliga listan över de omkomna i branden har släppts av polisen. 

Nu behöver inte de vara "de 35 offren" längre utan kan hedras på rätt sätt. 

Jag antar att dessa personer kommer hedras på ett bra sätt vad det lider. 

https://www.japantimes.co.jp/news/2019/08/28/national/police-release-names-remaining-25-victims-kyoto-animation-arson-attack/#.XW4fZWmew0M

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Ytterligare en liten update om efterspelet från brandattentatet. Hämtat från Japan Times. 
Jag gissar att det kommer pågå ett bra tag. Det lär ju bli rättegång och mer uppmärksamhet kring det här. 

No longer in critical condition, Kyoto Animation arson attack suspect to face arrest

 

KYOTO – The Kyoto Animation Co. arson attack suspect remains hospitalized but his health has improved from a critical condition and police are continuing to wait to serve him an arrest warrant on suspicion of murder and other charges, investigative sources have said.

Shinji Aoba, 41, suffered severe burns in the deadly July 18 attack on a studio of the famed animation house in Kyoto.

According to the sources, Aoba now nods yes or no to questions from his doctor but has not recovered enough to talk.

Following the attack, which killed 35 people, Aoba was captured near the scene and sent to a hospital in Kyoto. Two days later, he was transported by helicopter to a better-equipped hospital in neighboring Osaka Prefecture.

On Friday, the Kyoto Prefectural Police announced the ages and genders of 35 survivors of the attack but refrained from disclosing their names.

Of them, 34 suffered injuries including burns and bone fractures. Seven are still hospitalized.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2019-10-13 vid 18:21 sa Hikikomori:

Vilka kriterier utgår det japanska rättssystemet efter när dom t.ex. utdömer ett dödsstraff?

Vad jag förstått så är det i lagstiftningen ett flertal brott som skulle kunna leda till dödsstraff men  under nuvarande japansk lagstiftning tillämpas endast dödsstraff vid de mest allvarliga brotten, såsom vid mord och handlingar som allvarligt hotar någon annans liv. För det mesta används straffet endast som ett svar på flera mord begångna av samma person, eller mord i kombination med våldtäkt eller rån. 
(Info hämtat från Wikipedia och en universitetsuppsats om dödsstraff i Japan. ) 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nyheter om KyoAni

image.png.8e4b5a65f3dcff5a71398828e6ff9e4d.png

Kyoto Animation president Hideaki Hatta held a press conference in Kyoto on Friday, and announced that 27 of the 33 victims injured in the fire at the company's Studio 1 building have returned to work.

Hatta stated during the conference, "until July 18, Person A, Person B, and Person C were all at the company. And suddenly, those people all passed away. It's incredibly tough mentally." He added, "Many staff are still feeling extremely stressed. The staff are talking and supporting one another while dealing with starting work again. We are working with medical institutions to provide psychological care." Hatta stated that the number of people who retired from the company after the incident is very few. 

"My heart really aches. I have offered support to the bereaved families of the victims for these three months," Hideaki Hatta told a press conference in Kyoto.

Hatta expressed his gratitude for all the messages from everyone around the world such as the "Pray for KyoAni" and "hang in there" messages, as well as all the donations the company has received.

The city of Kyoto announced on Thursday that the bank account accepting donations on behalf of the company has reached 2,915,460,000 yen (about US$26.8 million).

Hatta also talked about work on the delayed Violet Evergarden film, and the upcoming Free! film slated to premiere next summer. He stated that the company is working first on getting Violet Evergarden into theaters after April 2020. Then while working on that, the company is also looking at the situation for what will come afterward.

Violet Evergarden was originally slated to open on January 10, but Kyoto Animation announced on September 6 that the film is delayed.

On July 18, a devastating fire broke out at Kyoto Animation's Studio 1 building. A total of 70 people were inside the building at the time. The fire killed 36 people, and injured 33 others. In addition to those victims, a man in his 40s on his way to work in the area suffered minor injuries from smoke inhalation.

Kyoto Prefectural Police have apprehended a 41-year-old man who allegedly used gasoline to start the fire, and they are investigating the case as arson. Police have yet to arrest the man as he is still in the hospital recovering from his injuries from the fire. The man is now undergoing rehabilitation and is starting to walk and talk.

Kyoto Animation plans to host a memorial event for the general public on November 3-4 in Kyoto, although the company has yet to announce specific details for the event. The company held a private mourning event in late September for bereaved families, employees, and injured victims. Around 250 people attended the event.

--------------------------

Helt fantastiska summor de fått in som donationer! 🙏❤️ Över 260 miljoner kronor!!! 
Härligt att 
se att de drabbade börjat jobba igen. Det visar ju på att de är på väg tillbaka till ett liv igen så smått men det lär ta lång tid att läka skulle jag tro. 

 

Redigerad av Ebhen
  • Uppröstad 3
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Ta fram näsdukarna... De kommer behövas. 

KyoAni har haft en offentlig minnesstund för offren nu häromdagen. En del av er har kanske redan uppmärksammat detta men jag länkar till en artikel om det här för er som inte sett det än. Jag hade nog gärna varit där jag med, för den här händelsen tog hårt även på mig på ett sätt jag inte trodde. Men det visar bara på vilket inflytande KyoAni och deras verk har haft på mig och många andra med skulle jag tro. 
Hoppas nu de kan gå vidare och låta detta stärka dem än mer. 

https://www.animenewsnetwork.com/interest/2019-11-07/fans-gather-and-mourn-together-at-kyoto-animation-memorial-event/.153034

 

We held "Kyoto Animation Co.,Ltd. The ceremony of Farewell and Taking over the Will" without mishap on November 3rd-4th.
We appreciate that all attendants cooperated making calm space.

Your tears that you grieved for our friends and colleagues were with us, and healed our feeling of loss.

The kind messages and support from all over the world have reached us,
and have been a big help for us to move forward once again.

Our grief that we lost many of our friends and colleagues with bright future will not go away,
but the love and passion for our works, and sure breath that existed there, are firmly engraved in us and shall continue to live.

We will continue to create animation for all over the world that help people have dreams, hopes, and impress them.

Please continue to watch over us.

November 5th, 2019
Kyoto Animation Co.,Ltd.

reportImg01.jpg

reportImg02.jpg

 

kyoani-memorial-03.jpg

kyoani-memorial-01.jpg

Redigerad av Ebhen
  • Uppröstad 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...
  • 2 months later...

Ett år har gått... 

En minnesstund hölls på årsdagen den 18 juli av mordbranden på platsen där studion stått. 
Gärningsmannen har nu dessutom officiellt anhållits och är kry nog att kunna ställas inför rätta. 

 

(slå på subtitles)

 

Det här är nog något som kommer stanna kvar länge i minnet och i alla fall för min del så lär det inte blekna i första taget. Man blir ledsen bara man tänker på det och det är skönt att se att KyoAni har rest sig ur askan och blickar framåt, släpper nya saker hela tiden och anställer folk för framtida projekt. 

nVUylTy.jpg

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...