Hoppa till innehåll
Anime.se

Flera streamingtjänster för anime blir en


Stekeblad
 Share

Rekommenderade inlägg

Den förste mars offentliggjordes det att Crunchyroll, Wakanim, Funimation samt VRV slås ihop och serier håller på att flyttas över till Crunchyroll.[3][4][5][6] Crunchyroll och Wakanim är tillgängliga i Sverige men dock inte Funimation och VRV. Om det är några som bor utomlands eller kringgår deras begränsningar till exempel med hjälp av en VPN så länkar jag till information även för dessa tjänster.

För vissa kommer detta inte som en nyhet då Sony (som äger Funimation och Wakanim) i augusti 2021 gick ut med att de avslutat köpet av Crunchyroll, något de tidigare ägarna AT&T berättade var på väg redan i december 2020.[2][1]

Samtliga tjänster uppmuntrar användare att skapa ett konto på Crunchyroll om de inte redan har ett och pekar hur användare avslutar sin prenumeration.[8][9][10].

Från och med vårsäsongen 2022 kommer inga nya animeserier att dyka upp på Wakanim, Funimation eller VRV utan de kommer bara komma till Crunchyroll, pågående serier påverkas dock inte utan kommer köras klart på respektive tjänst.[6][8][9] Under den kommande månaden kommer ett stort antal serier som tidigare varit exklusiva för Funimation eller Wakanim att bli tillgängliga på Crunchyroll.[7] En tidigare version av supportartikeln uppgav att 80% av katalogerna skulle vara överförda i slutet av mars, den raden har blivit omskriven men talet 80% har redan börjat cirkulera.

Om du oroar dig över att priset på Crunchyroll premium kommer höjas nästa månad på grund av detta så kan jag lugna dig, Sony skriver i sin pressrelease att prissättningen kommer vara oförändrad.[3] Betalar du inte för Crunchyroll men för någon av de andra tjänsterna så kommer det mejlas ut koder som kan lösas in mot 60 dagars gratis Crunchyroll premium.[6][8][9]

Källor och vidare läsning:

[1] AT&T pressrelease, 9 december 2020: AT&T to Sell Crunchyroll to Sony’s Funimation Global Group

[2] Sony pressrelease, 9 augusti 2021: Sony’s Funimation Global Group Completes Acquisition of Crunchyroll from AT&T

[3] Sony pressrelease, 1 mars 2022: Anime Fans Win As Funimation Global Group Content Moves to Crunchyroll Starting Today

[4] Crunchyroll news, 1 mars 2022: Funimation Content Moving to Crunchyroll for World’s Largest Anime Library

[5] Wakanim, 1 mars 2022: FUNIMATION CONTENT MOVING TO CRUNCHYROLL FOR WORLD’S LARGEST ANIME LIBRARY

[6] Funimation blogg, 1 mars 2022: Funimation Content Moving to Crunchyroll for World’s Largest Anime Library (regionslåst, publik arkivkopia på archive.org)

[7] Crunchyroll support: I have both a Crunchyroll subscription and a Funimation subscription, should I cancel one of them?

[8] Wakanim support: FREQUENTLY ASKED QUESTIONS

[9] VRV support: Moving to Crunchyroll FAQ

[10] Funimation support: Should I cancel my Funimation account and open a Crunchyroll account?

wak_unification_blog_en.png

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa MathJuice:

Jag tänkte på en grej när jag först fick höra om det här: Vissa Blu-Ray skivor har en digital utgåva via Funimation, vad kommer att hända med dom?

Wakanim har en liknande funktion med att kunna köpa serier eller avsnitt som digital nedladdning. Jag såg på deras FAQ länkad ovan att det man köpt kommer fortsätta finnas tillgängligt på Wakanim men vad som kommer ske med dem långsiktigt ännu inte är bestämt. Från vad jag läst så ser det inte ut som att Wakanim eller Funimation kommer stänga helt någon gång snart. Håll ett öga på supportsidorna för uppdaterad information.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...