Hoppa till innehåll
Anime.se

Sparka liv i forumet – med eller utan AI


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Det tog ett antal timmar, och jag prövade många saker. Jag profilerade koden en stund, men fann inget särskilt. Jag kollade databasen, PHP-inställningar, loggar.

Jag lyckades uppgradera forummjukvaran! (Jag var tvungen att avinstallera en "applikation" som ansvarade för att, tror jag, erbjuda omdirigering av länkar från gamla foruminstallationer. D.v.s. länkar från tiden vi använde PHPBB fungerar inte längre. Fast jag vet inte om de gjorde det innan, och när vi haft Invision i mer än 10 år så är det en smäll jag är villig att ta.)

Uppgradering löste dock inte heller problemet... men...

Jag gjorde en liten jävla ändring i hur forumet skickar e-post, och nu verkar det fungera. 🤦‍♂️

Nu återstår det att fixa designen. Den vi använt senaste var en anpassad IPSFocus Uniform. Jag kan förnya betalningen och skapa något liknande igen, men den som är sugen på att ge lite input kan googla efter teman och försöka hitta något lockande som vi kan anpassa. Betalteman kring 30 dollar är okej. Annars så kan vi bearbeta det som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Standardtemat är inte hemskt, det är sant, men på något sätt måste vi anpassa den. Dels för att eftersom det är ett standardtema och därför används av de flesta sajter, vilket gör att man tappar unikhet, och dels för att presentera en identitet.

1 timme sedan sa MathJuice:

Men borde man kunna se IP-adresser dock?

Moderatorer bör. 😈

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

En högst personlig tanke. Många "privata" forum har ätits upp av sociala nätverk så som Facebook, Reddit och Discord. Användare har dessutom i extrema mängder gått från datorer till mobiltelefoner. 

För att göra forumet attraktivt bör man rimligen ta efter det som verkar vara fördelarna med "moderna forum". Med andra ord fokus på kortare, men fler inlägg (likt en chatt snarare än ett forum).

Gör även så att inlägg tar mindre plats på sidan, nu för tiden visas bara text och användarnamn (och i förekommande fall tid och profilbild), dock tar allting inte upp mer plats än den minsta mängden text man kan skriva.

Det skall dessutom vara extremt enkelt att skriva inlägg, low bar of entry, så att det inte känns som en stor grej att skriva. Dagens forum har en textruta som liknar en light-variant av Word, att lägga till bilder kräver att man laddar upp bilder och sedan infogar på ett sätt som kan uppfattas meckigt. Färre valmöjligheter kanske är bättre?

Trådade forumtrådar, snarare än klassiska forum som citerar, skulle kunna uppmana diskussioner (mellan ett fåtal personer) då dessa är lättare att följa, dessutom tar inte citaten upp värdefull skärmyta.

I samtliga fall skulle man behöva ändra forumsystem, och frågan är om det är värt det. När allting väl kommer omkring så kanske man behöver ta reda på om problemet är forumet eller om det finns någon annan anledning till att svenska animefans inte hänger på svenska forum... för det finns väl inga andra svenska animeforum som florerar något nämnvärt väl?

Redigerad av Klibbnisse
  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

19 timmar sedan sa Klibbnisse:

[kloka ord]

Du talar förnuftigt, men låt oss diskutera.

Är designen, systemet, eller "profilen" ett problem? Jag är inte övertygad. Invision som vi använder driver flera lagom stora communityn. Numera verkar de flesta gå över till Discourse, men det är inte mycket mer avskalat än Invision. Reddit är stort, förstås – jag såg just att r/anime har åtta miljoner medlemmar – men MyAnimeList har 15 miljoner  medlemmar, och de har ju i princip vad som känns som ett gammalt Phpbb-forum. (Å andra sidan, r/anime har just nu 5000 aktiva läsare medan MAL-forumet har 250.) Sett till alternativen för forumsystem så tror jag inte att vi ligger så illa till. Det kanske inte är optimalt, men knappaste en "dealbreaker" i sig självt.

Jag tror det handlar om en kritisk massa. Alltså, visst, Reddit har nog blivit stort till viss del för att det har hierarkiska diskussioner, och till viss del för att folk skriver kortfattat och redan inmatningsrutan uppmanar till enkelhet, men jag tror att den största dragkraften är att de är störst och att när du går med i Reddit så går du inte med bara ett community, utan får tillgång till tiotusentals communityn, med samma inloggningsuppgifter. (Och, ja, det var väl så att Reddit exploderade när folk lämnade Digg, har jag hört. Men nu är väl Reddit så stort att det kan rida ut stormen som den själv orsakade i somras. Tusentals besökare lämnade och demonstrerade, men i slutändan så är det på Reddit alla är, så de flesta biter ihop och återvänder. Det är som med Twitter: har hört det sägas att Mastodon växte enormt, för att sedan sjunka tillbaka när folk kom på att, jag vet inte, kanske att det är mer komplicerat och att det har färre användare.)

Ett problem för Anime.se tror jag är inaktivitet. Nykomlingar som snubblar in avstår från att medverka, för att det känns folktomt. Vilket förstås blir en ond cirkel. Fast det är inte bara ett problem med att vi är för få. På Discord är vi ju dussintals personer varje kväll, men det blir inte några fler animediskussioner för det. Ett annat är nog "discoverability". Om vi lämnar därhän frågan om designen/systemet/aktiviteten är lockande eller ej – hittar folk hit till att börja med? Jag vet inte hur andra tänker och gör, jag vet bara hur jag själv fungerar, men jag liksom tänker mig att det hade varit ganska bra om Anime.se hamnade högt upp på Google för en svensk 14-till-99-åring som söker på, säg, "deku my hero academia episode 23" eller nåt sånt. Vi har snackat lite sökmotoroptimering, men Google-sökresultatreklam är också en möjlighet. Men kanske det behövs nya angreppssätt. Jag har hört att "TikTok-generationen" inte ens lämnar TikTok för att söka efter information.

Ytterst känns det som en fråga om Anime.se:s själ. Eller mindre pretentiöst uttryckt, vilken profil vi är ute efter. Om vi antar att vi kan stöpa om oss så pass att vi kan locka in TikTok-kidsen – genom att göra allt "bitesized" och möjligt att kontinuerligt scrolla igenom på mobilen utan att stanna upp, kanske erbjuda piratstreaming eller piratkopierad manga –, kommer vi själva att vilja vara kvar? Inte för att vara elitistisk, men mitt ideal är en blandning av långform och kortform med fokus på anime (story, produktion etc.). Treordsinlägg och 300-ordsinlägg och 3000-ordsinlägg. Vi vill ju inte vara som amerikanska kunskapskanaler som går över till att bara sända konstiga realityprogram för att de märker att de tjänar mer pengar på det.

Jag vet inte om jag lyckats säga något med det här. Men, ja, nej, byta system kommer vi nog inte att göra. Men det finns saker vi kan testa.

  1. Vi kan ju ändra i designen. Man kan göra visningsbilder mindre, kanske till och med göra designen så att inlägg väljer storlek efter textinnehåll. Det går att förenkla textinmatningsrutan. Jag minns inte om det är kopplat till tema; om det är så, så kan man ha ett enklare tema för gäster och nykomlingar, och ett "power user"-tema för den som vill ha det.
  2. Man kan pröva inställningar för att ytterligare minska "bar of entry". Vi har redan en funktion aktiverad för "post now and register later". (Jag tror att idén är att man skriver sin text, sen registrerar man sig, och därefter postas inlägget.)
  3. Lite mer utveckling så som jag beskrivit i tråden. Sökmotoroptimering och kanske reklam. Kanske "top-down-content", alltså i princip redaktionellt innehåll, men det är ganska mycket jobb och av osäkert värde. (Fast man kan ju som sagt ta AI-hjälp.)
  4. Jag tror att det här är mitt favoritförslag: om vi kunde få med 10 medlemmar som kan "föregå med gott exempel" och posta minst 10 inlägg per dag, även om det bara är "jag såg avsnitt 3, fan vad Milky-chan är kawaii" eller till och med "haha, eller hur!", så kanske det hade varit en bra boost nog! Det hade motsvarat tiotusentals inlägg per år (jag vet inte hur länge ett sånt försök skulle behöva fortsätta), och min tanke är att det skulle både få det att närma sig en "upplevd" kritisk massa, ge mer aktuellt material så Google kan prioritera oss i sökrankningarna, och ge en sån "chattstämning" att insnubblande gäster känner att de kan ge sig in i leken utan att behöva kunna en hemlig handskakning.

Och kanske jag borde skriva färre inlägg som det här.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
Den 2023-09-25 vid 23:04 sa Sceleris:

Jag tror att det här är mitt favoritförslag: om vi kunde få med 10 medlemmar som kan "föregå med gott exempel" och posta minst 10 inlägg per dag, även om det bara är "jag såg avsnitt 3, fan vad Milky-chan är kawaii" eller till och med "haha, eller hur!", så kanske det hade varit en bra boost nog! Det hade motsvarat tiotusentals inlägg per år (jag vet inte hur länge ett sånt försök skulle behöva fortsätta), och min tanke är att det skulle både få det att närma sig en "upplevd" kritisk massa, ge mer aktuellt material så Google kan prioritera oss i sökrankningarna, och ge en sån "chattstämning" att insnubblande gäster känner att de kan ge sig in i leken utan att behöva kunna en hemlig handskakning.

Jag tänker prova lite mer sånt här, fast kanske inte tio inlägg per dag, i säsongsaktuella trådar med prio efter hur populära (inte betygsatta) de är på MAL. Alltså skriva fler korta, lättsamma och positiva inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...