Hoppa till innehÄll
Anime.se

Bocchi The Rock vs. K-On!

Ebhen

Rekommenderade inlÀgg

Nyligen sÄg jag klart Bocchi the Rock hÀr. Det var en riktigt bra musikserie som jag hoppas fÄr en sÀsong tvÄ. 
Dess tema runt introverta Bocchi och svÄrigheten att fÄ kontakt och vÄga ta steget ut pÄ okÀnda stigar Àr det nog mÄnga som relaterar till och var nog en stark orsak att den lockade mÄnga tittare, men ocksÄ att den var vÀlskriven och hade lagom djup och en hel del humor att bjuda pÄ. Jag hade hoppats pÄ mer musik sÄklart men det kanske kommer, vad vet jag. MÄnga har hyllat serien som den bÀsta i sin genre, men dÀr Àr jag inte helt med. Jag vill nog pÄstÄ att K-On! som föregÄngare fortfarande stÄr sig vÀldigt bra i konkurrensen om det nu ska vara en sÄdan.
BĂ„da serierna Ă€r riktigt bra och pĂ„minner om varandra bitvis. Att Bocchi ryckt ett antal notblad ur K-Ons produktionsbok Ă€r uppenbart i alla fall dĂ„ man lĂ€tt kan se ett antal likheter hĂ€r och dĂ€r. Dock grep aldrig serien tag i mig sĂ„som K-On gjorde, men om det blir en andra sĂ€song sĂ„ kan de ju ev. börja jĂ€mföras lite bĂ€ttre dĂ„ Bocchi antagligen fĂ„tt mer djup lĂ€ngs vĂ€gen. Dock ÄR det nog svĂ„rt att slĂ„ KyoAni nĂ€r det kommer till Moe-stilen. För att inte tala om Naoko Yamadas stil och fantastiska bildsprĂ„k och berĂ€ttarstil. De taskiga dataanimationerna i serien kunde de skippat eller gjort bĂ€ttre för de tog ner det hela en del enligt mig. 
Jag skulle önska lite mer djup i karaktÀrerna för att den ska ta tag i mig mer. DÀr lyckades KyoAni extremt vÀl och likasÄ musiken i den serien var spot on och passade gruppen vÀldigt vÀl. Kan ju sÀga att jag fÄnigt leende sÄg bÀgge live-konserterna med K-On skÄdisarna (har dem pÄ DVD dessutom). 

SÄ, vore kul att höra lite andra röster ang. dessa tvÄ serier. :) 
Yui & Hitori [K-On! X Bocchi The Rock] : r/awwnime

• Gillar 1
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Om vi vill hĂ„lla oss till jĂ€mförelser mellan dem sĂ„ har jag inte mycket jag kan sĂ€ga eftersom jag inte har sett(!) K-On, men Bocchi var en fröjd, inte minst för den livliga, fiffiga animationen. Typ kameran-pĂ„-gitarrhalsen-grejen vid en spelning, *chef's kiss*. MoĂ©serier kan jag ha svĂ„rt för – jag gillar kawaiikos, men moĂ©anime kĂ€nns lĂ€tt för konstlad – men Bocchi the Rock kunde visa tillrĂ€ckligt mycket gott för att vĂ€nda mig, sĂ„ som Bocchi gjorde med de dĂ€r tjejerna mot vĂ€ggen i avsnitt 8.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Efter ett par avsnitt av Bocchi kan jag sÀga att det Àr nÀstan som natt och dag. K-On Àr feelgood moe med traditionell tsukkomihumor medan Bocchi Àr mera off-the-rails med sin humor samtidigt som det försöker vara relaterbart med en introvert karaktÀr. Lite mix av memes och kanske samhÀllskritik pÄ hur det ser ut för dagens ungdom. Hittills riktigt roligt dock, sÄ mera roligt och energiskt Àn K-On. Keion Àr nÄgot man kan chilla med och ha en skön stund.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Den 2023-03-09 vid 21:51 sa Sceleris:

Om vi vill hĂ„lla oss till jĂ€mförelser mellan dem sĂ„ har jag inte mycket jag kan sĂ€ga eftersom jag inte har sett(!) K-On, men Bocchi var en fröjd, inte minst för den livliga, fiffiga animationen. Typ kameran-pĂ„-gitarrhalsen-grejen vid en spelning, *chef's kiss*. MoĂ©serier kan jag ha svĂ„rt för – jag gillar kawaiikos, men moĂ©anime kĂ€nns lĂ€tt för konstlad – men Bocchi the Rock kunde visa tillrĂ€ckligt mycket gott för att vĂ€nda mig, sĂ„ som Bocchi gjorde med de dĂ€r tjejerna mot vĂ€ggen i avsnitt 8.

Du fÄr allt ta och spana in K-On! tycker jag! Allt i den Àr inte moe-snuttifierat utan det finns rÀtt mycket roligt med samt en seriös karaktÀrsutveckling och tanke med det mesta. SÄg en analys av serien pÄ Youtube av en kille (Under the Scope) som gör grymt bra inlÀgg och analyser av anime och han hade plockat isÀr seriens bestÄndsdelar och pekade pÄ flera saker som man inte tÀnker pÄ i första taget kanske men som gör serien fylligare och vÀldigt relaterbar. Se den gÀrna. 
K-On har en bÀttre approach till musiken i serien och sjÀlva bandet de Àr i och dÄ inte som nÄgot som ska ta dem till det stora genombrottet och förverkliga deras artistdrömmar, utan snarare Àr det det "lim" som hÄller dem samman och stÀrker deras vÀnskap. Jag kan omöjligt förklara det bÀttre Àn han gör i videon men Naoko Yamada Àr ett geni pÄ visuellt berÀttande och hÀr gör hon verkligen det stora avstampet som sen förbÀttrats och förfinats Àn mer med Ären som vi har sett i Tamako Love Story, Sound Euphonium, A Silent Voice och Liz and the Blue Bird. 
Temat i serien Àr mer vikten av vÀnskap och att ha roligt och att ta vara pÄ den tid vi har tillsammans mer Àn att utvecklas och försöka nÄ vissa mÄl till varje pris. 

Bocchi hanterar ju ett helt annat problem som Ă€r nog sĂ„ viktigt. Risken med att som introvert aldrig kunna komma ur en ond cirkel av tillbakadragande och sluta som hikikomori eller nĂ„got sĂ„nt. DĂ€r gör de ett bra jobb i att portrĂ€ttera Bocchi och de steg hon sakta tar för att komma ut ur sitt skal sĂ„ att sĂ€ga. Det ska bli kul att se vart det tar vĂ€gen som sagt. Jag har ju inte lĂ€st mangan sĂ„ jag vet inte om det har utvecklats mer dĂ€r eller inte men jag hoppas ju pĂ„ att de fĂ„r jobba vidare pĂ„ en sĂ€song 2 och fördjupning i storyn. 😁👍🎾

Rent musikmĂ€ssigt i Bocchi sĂ„ saknas det nĂ„got kĂ€nns det som. Det kĂ€nns pĂ„ nĂ„got vis relativt ytligt trots allt. DĂ€r vinner ju faktiskt K-On utan större problem. Även dĂ€r har de verkligen jobbat hĂ„rt pĂ„ att fĂ„ det att kĂ€nnas verkligt men samtidigt inte trĂ„kigt. Visst, mycket av deras texter Ă€r nonsens, men det Ă€r catchy och som sagt de har roligt tillsammans nĂ€r de spelar och det Ă€r ju det viktigaste. De har ju satsat pĂ„ att göra det bĂ„de visuellt korrekt och skrivit bra lĂ„tar som passar stĂ€mningen och temat i de olika avsnitten. Att det Ă€r seriens skĂ„disar som faktiskt sjunger de lĂ„tar som Ă€r i serierna numera Ă€r ju inte ovanligt (har inte kollat hur det Ă€r i Bocchi) men de tog ett steg lĂ€ngre i K-On och sĂ„g till att skĂ„disarna Ă€ven fick lĂ€ra sig spela respektive instrument sĂ„ pass bra att de framför tre lĂ„tar helt pĂ„ egen hand under de tvĂ„ konserter som gjordes efter sĂ€song 1 och 2 dĂ€r de mest körde singback under övriga delen av spelningen och det riktiga bandet stod i kulisserna och spelade live (förutom dĂ„ tre lĂ„ter). DET tycker jag Ă€r sjukt coolt i sig. De fyllde ju Saitama Super Arena till sista konserten vilket var mĂ€ktigt. 😍 Tre av dem startade faktiskt musikkarrĂ€r efter detta vid sidan om sitt jobb som röstskĂ„dis. 

Under the Scope: K-On analys:
https://youtu.be/jfvnqcUA3AQ

• Gillar 1
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Den 2023-03-11 vid 14:53 sa MathJuice:

Efter ett par avsnitt av Bocchi kan jag sÀga att det Àr nÀstan som natt och dag. K-On Àr feelgood moe med traditionell tsukkomihumor medan Bocchi Àr mera off-the-rails med sin humor samtidigt som det försöker vara relaterbart med en introvert karaktÀr. Lite mix av memes och kanske samhÀllskritik pÄ hur det ser ut för dagens ungdom. Hittills riktigt roligt dock, sÄ mera roligt och energiskt Àn K-On. Keion Àr nÄgot man kan chilla med och ha en skön stund.

Det hÀr sammanfattar ganska bra vad jag tycker om de tvÄ. K-on har vÀrme och högklassig animation hela vÀgen genom, men Bocchi Àr framförallt roligare tycker jag, och lekfullare med animationen. Dessutom kunde jag relatera mer till persongalleriet i Bocchi som alla pÄ nÄgot sÀtt verkligen brinner för musik, I K-On kÀndes musiken mer sekundÀr; som att de lika gÀrna kunde ha spelat fotboll tillsammans som haft ett band.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Den 2023-03-15 vid 16:06 sa Ebhen:

[K-On! K-On! K-On! K-On!]

Found the K-On superfan! 😄 Visst Ă€r den pĂ„ min "att se"-lista, liksom alla forna giganter jag missat, och det Ă€r gott att höra att den har karaktĂ€rsutveckling och en tanke bakom, men jag mĂ„ste nog vĂ€nta pĂ„ att lusten faller pĂ„. (Jag Ă€r mer sugen pĂ„ drama nu.) Analysen fĂ„r jag nog ocksĂ„ parkera. Även om jag inte har nĂ„got emot att titta pĂ„ analysvideor, sĂ„ försöker jag ocksĂ„ bilda min egen uppfattning innan jag tittar pĂ„ nĂ„gon annans tolkning.

• Gillar 1
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

• 2 months later...

Ooo! Intressant frĂ„ga. Jag sĂ„g nyligen ocksĂ„ klart pĂ„ Bocchi. Älskar K-On men tror att en jĂ€mförelse av dessa tvĂ„ serier Ă€r lite svĂ„rt.
K-On Àr en vÀldigt feelgood serie med 100% fokus pÄ CGDCT medan Bocchi Àr snÀppet roligare och rör pÄ lite andra Àmnen som ensamhet, Ängest och det sociala livet i stort.

Vill ge en shoutout till min favorit i Bocchi, lokala alkoholisten Kikuri Hiroi:

kikuri.png

• Gillar 1
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter