Ebhen Skrivet mars 6, 2023 AnmĂ€l Share Skrivet mars 6, 2023 Nyligen sĂ„g jag klart Bocchi the Rock hĂ€r. Det var en riktigt bra musikserie som jag hoppas fĂ„r en sĂ€song tvĂ„. Dess tema runt introverta Bocchi och svĂ„righeten att fĂ„ kontakt och vĂ„ga ta steget ut pĂ„ okĂ€nda stigar Ă€r det nog mĂ„nga som relaterar till och var nog en stark orsak att den lockade mĂ„nga tittare, men ocksĂ„ att den var vĂ€lskriven och hade lagom djup och en hel del humor att bjuda pĂ„. Jag hade hoppats pĂ„ mer musik sĂ„klart men det kanske kommer, vad vet jag. MĂ„nga har hyllat serien som den bĂ€sta i sin genre, men dĂ€r Ă€r jag inte helt med. Jag vill nog pĂ„stĂ„ att K-On! som föregĂ„ngare fortfarande stĂ„r sig vĂ€ldigt bra i konkurrensen om det nu ska vara en sĂ„dan. BĂ„da serierna Ă€r riktigt bra och pĂ„minner om varandra bitvis. Att Bocchi ryckt ett antal notblad ur K-Ons produktionsbok Ă€r uppenbart i alla fall dĂ„ man lĂ€tt kan se ett antal likheter hĂ€r och dĂ€r. Dock grep aldrig serien tag i mig sĂ„som K-On gjorde, men om det blir en andra sĂ€song sĂ„ kan de ju ev. börja jĂ€mföras lite bĂ€ttre dĂ„ Bocchi antagligen fĂ„tt mer djup lĂ€ngs vĂ€gen. Dock ĂR det nog svĂ„rt att slĂ„ KyoAni nĂ€r det kommer till Moe-stilen. För att inte tala om Naoko Yamadas stil och fantastiska bildsprĂ„k och berĂ€ttarstil. De taskiga dataanimationerna i serien kunde de skippat eller gjort bĂ€ttre för de tog ner det hela en del enligt mig. Jag skulle önska lite mer djup i karaktĂ€rerna för att den ska ta tag i mig mer. DĂ€r lyckades KyoAni extremt vĂ€l och likasĂ„ musiken i den serien var spot on och passade gruppen vĂ€ldigt vĂ€l. Kan ju sĂ€ga att jag fĂ„nigt leende sĂ„g bĂ€gge live-konserterna med K-On skĂ„disarna (har dem pĂ„ DVD dessutom). SĂ„, vore kul att höra lite andra röster ang. dessa tvĂ„ serier. :) 1 Citat LĂ€nk till kommentar Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet mars 9, 2023 AnmĂ€l Share Skrivet mars 9, 2023 Om vi vill hĂ„lla oss till jĂ€mförelser mellan dem sĂ„ har jag inte mycket jag kan sĂ€ga eftersom jag inte har sett(!) K-On, men Bocchi var en fröjd, inte minst för den livliga, fiffiga animationen. Typ kameran-pĂ„-gitarrhalsen-grejen vid en spelning, *chef's kiss*. MoĂ©serier kan jag ha svĂ„rt för â jag gillar kawaiikos, men moĂ©anime kĂ€nns lĂ€tt för konstlad â men Bocchi the Rock kunde visa tillrĂ€ckligt mycket gott för att vĂ€nda mig, sĂ„ som Bocchi gjorde med de dĂ€r tjejerna mot vĂ€ggen i avsnitt 8. Citat LĂ€nk till kommentar Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
MathJuice Skrivet mars 11, 2023 AnmÀl Share Skrivet mars 11, 2023 Efter ett par avsnitt av Bocchi kan jag sÀga att det Àr nÀstan som natt och dag. K-On Àr feelgood moe med traditionell tsukkomihumor medan Bocchi Àr mera off-the-rails med sin humor samtidigt som det försöker vara relaterbart med en introvert karaktÀr. Lite mix av memes och kanske samhÀllskritik pÄ hur det ser ut för dagens ungdom. Hittills riktigt roligt dock, sÄ mera roligt och energiskt Àn K-On. Keion Àr nÄgot man kan chilla med och ha en skön stund. Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Ebhen Skrivet mars 15, 2023 Författare AnmĂ€l Share Skrivet mars 15, 2023 Den 2023-03-09 vid 21:51 sa Sceleris: Om vi vill hĂ„lla oss till jĂ€mförelser mellan dem sĂ„ har jag inte mycket jag kan sĂ€ga eftersom jag inte har sett(!) K-On, men Bocchi var en fröjd, inte minst för den livliga, fiffiga animationen. Typ kameran-pĂ„-gitarrhalsen-grejen vid en spelning, *chef's kiss*. MoĂ©serier kan jag ha svĂ„rt för â jag gillar kawaiikos, men moĂ©anime kĂ€nns lĂ€tt för konstlad â men Bocchi the Rock kunde visa tillrĂ€ckligt mycket gott för att vĂ€nda mig, sĂ„ som Bocchi gjorde med de dĂ€r tjejerna mot vĂ€ggen i avsnitt 8. Du fĂ„r allt ta och spana in K-On! tycker jag! Allt i den Ă€r inte moe-snuttifierat utan det finns rĂ€tt mycket roligt med samt en seriös karaktĂ€rsutveckling och tanke med det mesta. SĂ„g en analys av serien pĂ„ Youtube av en kille (Under the Scope) som gör grymt bra inlĂ€gg och analyser av anime och han hade plockat isĂ€r seriens bestĂ„ndsdelar och pekade pĂ„ flera saker som man inte tĂ€nker pĂ„ i första taget kanske men som gör serien fylligare och vĂ€ldigt relaterbar. Se den gĂ€rna. K-On har en bĂ€ttre approach till musiken i serien och sjĂ€lva bandet de Ă€r i och dĂ„ inte som nĂ„got som ska ta dem till det stora genombrottet och förverkliga deras artistdrömmar, utan snarare Ă€r det det "lim" som hĂ„ller dem samman och stĂ€rker deras vĂ€nskap. Jag kan omöjligt förklara det bĂ€ttre Ă€n han gör i videon men Naoko Yamada Ă€r ett geni pĂ„ visuellt berĂ€ttande och hĂ€r gör hon verkligen det stora avstampet som sen förbĂ€ttrats och förfinats Ă€n mer med Ă„ren som vi har sett i Tamako Love Story, Sound Euphonium, A Silent Voice och Liz and the Blue Bird. Temat i serien Ă€r mer vikten av vĂ€nskap och att ha roligt och att ta vara pĂ„ den tid vi har tillsammans mer Ă€n att utvecklas och försöka nĂ„ vissa mĂ„l till varje pris. Bocchi hanterar ju ett helt annat problem som Ă€r nog sĂ„ viktigt. Risken med att som introvert aldrig kunna komma ur en ond cirkel av tillbakadragande och sluta som hikikomori eller nĂ„got sĂ„nt. DĂ€r gör de ett bra jobb i att portrĂ€ttera Bocchi och de steg hon sakta tar för att komma ut ur sitt skal sĂ„ att sĂ€ga. Det ska bli kul att se vart det tar vĂ€gen som sagt. Jag har ju inte lĂ€st mangan sĂ„ jag vet inte om det har utvecklats mer dĂ€r eller inte men jag hoppas ju pĂ„ att de fĂ„r jobba vidare pĂ„ en sĂ€song 2 och fördjupning i storyn. đđđž Rent musikmĂ€ssigt i Bocchi sĂ„ saknas det nĂ„got kĂ€nns det som. Det kĂ€nns pĂ„ nĂ„got vis relativt ytligt trots allt. DĂ€r vinner ju faktiskt K-On utan större problem. Ăven dĂ€r har de verkligen jobbat hĂ„rt pĂ„ att fĂ„ det att kĂ€nnas verkligt men samtidigt inte trĂ„kigt. Visst, mycket av deras texter Ă€r nonsens, men det Ă€r catchy och som sagt de har roligt tillsammans nĂ€r de spelar och det Ă€r ju det viktigaste. De har ju satsat pĂ„ att göra det bĂ„de visuellt korrekt och skrivit bra lĂ„tar som passar stĂ€mningen och temat i de olika avsnitten. Att det Ă€r seriens skĂ„disar som faktiskt sjunger de lĂ„tar som Ă€r i serierna numera Ă€r ju inte ovanligt (har inte kollat hur det Ă€r i Bocchi) men de tog ett steg lĂ€ngre i K-On och sĂ„g till att skĂ„disarna Ă€ven fick lĂ€ra sig spela respektive instrument sĂ„ pass bra att de framför tre lĂ„tar helt pĂ„ egen hand under de tvĂ„ konserter som gjordes efter sĂ€song 1 och 2 dĂ€r de mest körde singback under övriga delen av spelningen och det riktiga bandet stod i kulisserna och spelade live (förutom dĂ„ tre lĂ„ter). DET tycker jag Ă€r sjukt coolt i sig. De fyllde ju Saitama Super Arena till sista konserten vilket var mĂ€ktigt. đ Tre av dem startade faktiskt musikkarrĂ€r efter detta vid sidan om sitt jobb som röstskĂ„dis. Under the Scope: K-On analys: https://youtu.be/jfvnqcUA3AQ   1 Citat LĂ€nk till kommentar Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
doppler Skrivet mars 16, 2023 AnmÀl Share Skrivet mars 16, 2023 Den 2023-03-11 vid 14:53 sa MathJuice: Efter ett par avsnitt av Bocchi kan jag sÀga att det Àr nÀstan som natt och dag. K-On Àr feelgood moe med traditionell tsukkomihumor medan Bocchi Àr mera off-the-rails med sin humor samtidigt som det försöker vara relaterbart med en introvert karaktÀr. Lite mix av memes och kanske samhÀllskritik pÄ hur det ser ut för dagens ungdom. Hittills riktigt roligt dock, sÄ mera roligt och energiskt Àn K-On. Keion Àr nÄgot man kan chilla med och ha en skön stund. Det hÀr sammanfattar ganska bra vad jag tycker om de tvÄ. K-on har vÀrme och högklassig animation hela vÀgen genom, men Bocchi Àr framförallt roligare tycker jag, och lekfullare med animationen. Dessutom kunde jag relatera mer till persongalleriet i Bocchi som alla pÄ nÄgot sÀtt verkligen brinner för musik, I K-On kÀndes musiken mer sekundÀr; som att de lika gÀrna kunde ha spelat fotboll tillsammans som haft ett band. Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Sceleris Skrivet mars 21, 2023 AnmĂ€l Share Skrivet mars 21, 2023 Den 2023-03-15 vid 16:06 sa Ebhen: [K-On! K-On! K-On! K-On!] Found the K-On superfan! đ Visst Ă€r den pĂ„ min "att se"-lista, liksom alla forna giganter jag missat, och det Ă€r gott att höra att den har karaktĂ€rsutveckling och en tanke bakom, men jag mĂ„ste nog vĂ€nta pĂ„ att lusten faller pĂ„. (Jag Ă€r mer sugen pĂ„ drama nu.) Analysen fĂ„r jag nog ocksĂ„ parkera. Ăven om jag inte har nĂ„got emot att titta pĂ„ analysvideor, sĂ„ försöker jag ocksĂ„ bilda min egen uppfattning innan jag tittar pĂ„ nĂ„gon annans tolkning. 1 Citat LĂ€nk till kommentar Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Lotuz Skrivet maj 24, 2023 AnmĂ€l Share Skrivet maj 24, 2023 Ooo! Intressant frĂ„ga. Jag sĂ„g nyligen ocksĂ„ klart pĂ„ Bocchi. Ălskar K-On men tror att en jĂ€mförelse av dessa tvĂ„ serier Ă€r lite svĂ„rt. K-On Ă€r en vĂ€ldigt feelgood serie med 100% fokus pĂ„ CGDCT medan Bocchi Ă€r snĂ€ppet roligare och rör pĂ„ lite andra Ă€mnen som ensamhet, Ă„ngest och det sociala livet i stort. Vill ge en shoutout till min favorit i Bocchi, lokala alkoholisten Kikuri Hiroi: 1 Citat LĂ€nk till kommentar Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Ebhen Skrivet maj 24, 2023 Författare AnmÀl Share Skrivet maj 24, 2023 59 minuter sedan sa Lotuz: Vill ge en shoutout till min favorit i Bocchi, lokala alkoholisten Kikuri Hiroi: Hon Àr ju en stor del av behÄllningen i serien. :D Störtskön! 1 Citat LÀnk till kommentar Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Rekommenderade inlÀgg