Hoppa till innehåll
Anime.se

Genshiken.se stänger ner permanent


Klibbnisse
 Share

Rekommenderade inlägg

Det är nog långt ifrån alla av er som kommer ihåg, men för ungefär 17 år sedan så programmerade jag ihop en svensk animedatabas som jag kallade Genshiken. Den var som mest aktiv fram tills för tio år sedan då utvecklingen pausades för att istället skriva om webbsidan från grunden. Det blev i slutändan aldrig av, utan istället hamnade den i en evig inaktiv dvala.

Min personliga höjdpunkt var när jag inför SVT:s animenatt 2007 i egenskap av sidans enda nyhetsskribent/bloggare ringde och intervjuade SVT:s programinköpare gällande valet av serier och kanalens syn på anime i stort.

För Anime.se-användaren däremot så är kanske Genshiken i stort bortglömt, eller ihågkommen i periferin som den svåruppdaterade och lite bångstyriga databasen som kanske främst Meatrose plågsamt uppdaterat inför de olika åren då vi anordnade Anime.se Anime Awards här på forumet. Än idag kan jag inte riktigt förstå exakt hur mycket tålamod Meatrose besitter!

Nu är saken dock den att Genshiken kommer stänga ner för gott om bara någon vecka, det är därför jag skriver det här lite snabbt och smidigt, lite som en dödsannons för de som minns.

Bakgrunden är helt enkelt att hela sidan är programmerad på ett utdött och gammalt programmeringsspråk som min host helt enkelt inte längre kommer erbjuda stöd för, vilket således innebär att sidan får tacka för sig.

Men vem vet, kanske ersätts den av något annat, kanske ignorerar jag att de engelskspråkiga databaserna är för dominerande och ändå gör en ny version av Genshiken, eller kanske sätter jag upp en privat server och låter spökskeppet segla vidare.

Högst troligtvis kommer det bara bli en enkel sida med en bild och lite text på. Åtminstone tillsvidare.

Så för alla som kommer ihåg, höj ett glas för Genshiken. Sidan skulle fylla 17 (eller 16?) år på söndag nästa vecka, men tyvärr kommer den plockas ner ett par dagar tidigare.

Grattis i förskott!

  • Gillar 2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag använde aldrig databasen men efter att jag läste ditt inlägg så vill jag minnas att folk förr hänvisade till Genshiken.se. Tråkigt att behöva ta beslutet att stänga ner något man har lagt massor med tid och energi på men det känns som helt rätt beslut efter omständigheterna. Farväl Genshiken.se!

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...