Hoppa till innehåll
Anime.se

Den stora tråden om Frieren!


Klibbnisse
 Share

Rekommenderade inlägg

image.png.064cfdbc04e8eed7fa1f3e95619405e2.png

Mina vänner... hur fet är inte den här serien egentligen? Helylle ju! En synd att Frieren inte har en tråd på forumet, och även om ingen annan tänker skriva om den så vill åtminstone jag sätta ner en fot och säga att en så populär serie som denna ändå behöver lite representation.

Är det det bästa som gått? Absolut inte, men just nu är det utan tvekan den serie jag ser fram emot mest varje vecka... eller ja, den enda serien faktiskt, vintersäsongen är inget vidare. Överraskande för mig eftersom jag inte hade något som helst intresse av "ännu en fantasi-isekai" som var min första tanke när jag såg bilden, men bara en kort titt på seriens beskrivning avslöjar seriens gimmick, dess usp! 

Storskurken är död, demonkungen har besegrats! Hurra! Spola fram femtio år, den förste i gruppen som dödade demonkungen dör själv, strax därpå dör den andre och när världen i det stora hela är relativt fridfull så bestämmer sig den i princip odödliga och oövervinnliga alven(?) från gruppen följa i fotspåren av deras forna äventyr och får på det viset återuppleva vad som för henne bara var ett ögonblick i hennes liv, och på så vis minnas tillbaka, bearbeta och se hennes liv och hennes forna relationer ur ett annat perspektiv.

Läste detta, var helt såld. Förväntade mig massor av tramsigt action och vanlig fantasy-fanservice, men möttes istället av långsamt prat, handling och timeskips. Mycket uppskattat. Första antydan till action var över efter bara ett halvt avsnitt när Frieren bara sa "pang" och den före detta övermäktiga skurken dör. Även när det vankades större fajt senare i serien tog det inte många avsnitt innan detta uppklarats, inga 20 avsnitt på ett hustak som vi fick uppleva i Naruto här inte. 

Det faktum att Frieren är helt jäkla OP är dessutom ingenting som serien hymlar med, det är uppenbart från första stund. Det är också något ganska unik med just Frieren, utöver tids-aspekten. Vi vet att Frieren kommer vinna varenda fajt och deltar i, och det är därför serien behöver hitta intressanta saker att fokusera på utöver slagsmål.

Till min oro så har serien nu mot slutet av första säsongen råkat falla ner i en shounen-håla och fokuserat på vad som närmast skulle kunna beskrivas som ett tournament-arc, eller utbildnings-arc istället för att vara en långsam äventyrsserie där vi möter intressanta människor. Fortfarande underhållande, och lyckligtvis spenderas endast slutet av första säsongen på detta, hoppas att vi minskar detta i framtiden.

Med det sagt, inga djupare analyser här inte. Bara ren uppskattning!

Frän serie, har ni inte gett den en  chans ännu så för all del, hoppa in på CR eller vad ni kan tänkas använda och tryck på play.

image.png.0822feceaf86ba1b7dfe309836bff73e.png

Redigerad av Klibbnisse
  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så det här kändes lite som en mix av Violet Evergarden och Wandering Witch Elaina. Crisp animation och en ganska (för mig) unik huvudkaraktär som är lätt att gilla. Även om jag som slice of life fantast har njutit av de olika självständiga episoderna så har de haft 2 stora men riktigt bra ark som jag gillar. Älskar särskilt det som går just nu om trollkarlsprovet.

Eftersom jag inte sett den som var förr nummer 1 på MAL kanske jag kan fråga er: Är den bättre än Full Metal Alchemist Brotherhood enligt er?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2024-02-22 vid 16:46 sa MathJuice:

ftersom jag inte sett den som var förr nummer 1 på MAL kanske jag kan fråga er: Är den bättre än Full Metal Alchemist Brotherhood enligt er?

Bra fråga, svårt att jämföra dem än så länge. Jag tycker nog definitivt att Frieren är mer underhållande än FMA sett avsnitt för avsnitt, men den är än så länge inte lika lång, omfattande och episk som FMA:s story är, vilket är förståeligt med tanke på att Frieren än så länge inte kommit så långt.

Jag menar, FMA är visserligen lite överskattad, men det är svårt att inte uppskatta hur välbyggd universumet och karaktärerna är, det är en äventyrs serie som sträcker sig över stora områden och med massor av figurer längs med vägen, vilket hjälper till att ge avkastning mot slutet, och det är väl just när det kommer till slutet som FMA lyckades rätt bra vill jag minnas, båda gångerna faktiskt då jag förmodligen är en av de få människorna på jorden som faktiskt tyckte om 2003-versionen av FMA, nästan bättre än Brotherhood.

Hur Frieren sätter slutet återstår trots allt att se, men för min del krävs inte mycket för Frieren att leda till ett tillfredsställande slut, var serien är på väg är ju i princip redan satt i sten sedan början, och för allt vad jag bryr mig så behöver serien inte göra så mycket mer än att i klassisk äventyrsmanér besöka olika platser och människor som ger oss Himmel-flashbacks, följt av nya bekantskaper som får Frieren att begrunda sin egen plats i världen. Inget drama, ingen jättestor fiende som skall besegrad eller så, bara allmänt äventyrande, feelgood och gärna mer av konceptet "introducera den här personen som en onding, men när man lät känna personen närmare är de trots allt rätt reko ändå". Sköter de detta okej så behöver Frieren bara klampa in till dem där platsen där de kan prata med döda, eller vad det nu där, och dra i lite sentimentala trådar och jag blir mer än nöjd.

Såå... jag vet nog inte, de är rätt annorlunda ändå. FMA är mer fighting, rädda världen och "traditionell" äventyrsserie skulle jag nog säga, och på den punkten är FMA som sagt väldigt bra, men än så länge tycker jag att Frieren är väldigt stark och tillräckligt unik för att stå på helt egna ben.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den 2024-02-21 vid 09:55 sa Raccomunk:

Du ser inte på Apothecary Diaries? Den andra av de två bästa serierna som går just nu.

Gav den en chans häromdagen nu, plöjde mig igenom de första 10 avsnitten och har bestämt mig för att  försöka pausa tittandet lite så jag inte ser ikapp. Mycket underhållande, extremt väl animerad, men samtidigt är det något jag saknar... Vet inte riktigt vad ännu.

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Frieren är helt i min smak. Jag började läsa mangan och gillade den skarpt, har dock pausat den nu för att jag ville se vad animen gav och jag blev inte besviken. Snygg och stilren rätt igenom och konceptet i sig är helt lysande. Isekai och överladdad fantasyaction börjar stå mig upp i halsen nu då det bara är en enda likvärdig röra. Allt ser likadant ut i princip och det är bara karaktärerna som skiljer sig i utseende. *suck* Att den här serien börjar där i princip alla andra slutar är i sig ett genidrag. Ska bli kul att se vart det tar vägen och jag hoppas att det inte rinner ut i sanden och blir något trist mainstream utan att de sätter bra spinn på den och det finns en slutknorr. 
Jag ligger lite efter än så länge men håller på att knapra ikapp. Är halvvägs nu.

 

Apotekarbruden är min nya favorit som jag höll på att missa helt faktiskt då jag misstog den för en trist romance-drama på Askungetemat vad jag nu fick det ifrån, men tänkte att då den seglat upp som favorit både här och där så måste man ju spana in den. Rätt beslut visade det sig! Alltså skönare MC får man ju leta efter. Lätt cynisk och sarkastisk och hennes minspel och reaktioner är ju hysteriskt kul. De är ju halva nöjet med serien så här långt. 

Apothecary-Diaries-ep8.gif?fit=666,336&s

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Började ju kika på apotekarserien efter uppmaningen av Raccomunk, och den är bra. Absolut. Inget snack. Extremt välgjord, tajta handlingar och mysterier och att saker och ting knyts ihop på en snajdigt vis är ju en schysst bonus med tanke på att i princip all handling utspelar sig på samma plats. Gillar också att de återkommer till karaktärer och händelser hela tiden, exempelvis att de letar efter en kvinna med brännskada på vänster arm väldigt tidigt i serien, och återkommer till detta "lite i förbifarten" inför den stora avkastningen. Ger serien feelingen av en slags mysterie-serie, eller deckare.

Med det sagt, jag kan tycka att det är en annan typ av underhållning än den jag får av Frieren. Frieren är ju en äventyrsserie, med ett tydligt mål redan från start och ett mer klassiskt upplägg där man möter karaktärer längs med vägen vilket leder till en blandning av situationskomedi och drama. Jämförelsevis kan ju Apotekaren närmast jämföras med ett kostymdrama med tendenser till komedi där vi egentligen inte har någon specifik handling att följa, mer än frivilliga investeringar som att lösa mysterierna, lista ut vem kejsarens bror är och även gräva lite i vem Maomao och hennes adoptivfar är, samt hur alla är relaterade till varandra.

Det är ju en annan typ av serie på det viset, ingen tajt handling utan snarare en serie sammanhängande mysterier. Underhållande, men på ett annat sätt, och min simpla hjärna gillar det men föredrar nog ändå Frieren av de två om man nu tvingades rangordna. Frieren är trots allt på väg någonstans.

Måste dock slå ett slag för animationen i Apotekaren. Jag menar, vid flera tillfällen så animerar de VARJE. ENSKILD. BILD. 24 bilder per sekund, och varje bild har en uppdatering i rörelser. Inte alltid, självklart inte, men väldigt ofta. Inte minst i jämförelse med Frieren. Extremt snyggt. Dock så är jag inte helt såld på de snabba växlingarna mellan tecknarstil i Apotekaren, jag fattar att det är för komisk effekt, och det fungerar, men det känns lite som en 4-panelsserie där den avvikande tecknarstilen känns som en punchline-panel som liksom stoppar upp tempot lite. Inget jätteproblem dock.

Nåja, då har jag skrivit av mig om det. Vi borde kanske haft en tråd om apotekaren med? ... fast det kanske inte finns ett behov för det längre :D

  • Gillar 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ytterligare 6 avsnitt avklarade och det här blir bara bättre och bättre som sagt. 😁 Det är härligt att man mer och mer får bakgrundshistorierna på alla huvudkaraktärer serverade lite bitvis så att man sakta lär känna dem mer och mer. Det ger ett välarbetat intryck och ett djup som när det kommer fram landar som en tung sten i magen och spelar på alla känslosträngar bitvis. Mycket bra jobbat! Det är intressant med serier som man inte ens kan ana åt vilket håll den kommer gå och hur det är tänkt att sluta. Nu är allt öppet och man kan bara spekulera vad slutknorren kommer bli, sånt gillar jag. Serier där det är uppenbart redan en tredjedel in hur det kommer sluta kan vara rätt tråkiga. Bättre då med sådana som överraskar, vänder upp och ned på allt man trott och gör en u-sväng eller dyker ner i närmaste hål i backen i jakten på den skumma kaninen med guldrovan som just snott din tekopp... 
 

Spoiler

Frierens fight med Aura och hennes magiska bakgrund var ju ett sånt tillfälle tex. Det byggs ju upp sakta genom seriens första hälft att Frieren är rätt mäktig, men när väl det går upp för oss (och Aura) HUR jäkla megamäktig hon är så är det för sent för vissa och en annan sitter awestruck och bara gapar. Väldigt snyggt gjort. Jag gillar den lilla finessen att låta Aura ha ihjäl sig själv. Snacka om förnedring! 😆

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bara ett avsnitt kvar! Imorgon eller övermorgon tar det hela slut, men det blir nog en säsong 2 kan jag tänka mig. På ett personligt plan tycker jag nog att den sista examinations-story-arcen tagit lite för mycket plats i serien, inte minst i relation till allt annat vi varit med om... det känns lite som att man glömt av allt det andra eftersom man fokuserat så mycket på alla karaktärerna som tagit del i testet nu i den sista hälften av serien. Fortfarande underhållande, men lite tråkigt. Ska bli kul att se hur det slutar den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...