Hoppa till innehÄll
Anime.se

Anime vintern 2024

MathJuice

Rekommenderade inlÀgg

Fate/Strange Fake: SĂ„ efter att ha slĂ€ppt en "teaser" lĂ€nge lĂ€nge sen sĂ„ verkar det bli av som ett helt projekt denna gĂ„ngen. Är dock sĂ„ ute ur loopen med Fate att jag vet inte om jag orkar mer...

Guild no Uketsukejou desu ga, Zangyou wa Iya nanode Boss wo Solo Toubatsu Shiyou to Omoimasu: Jag kopierade hela namnet bara för att det Àr sÄ lÄngt att det blev komiskt. Men en serie om guild girl men som smÀller till om det blir övertid lÄter intressant. 

Beheneko: Är det inte samma som den dĂ€r nĂ€r en kille blev förvandlad till en hund och följer runt tjejer, fast nu Ă€r det en katt och en isekai? KĂ€nns som ganska lĂ„gt hĂ€ngande frukt dock.

Akuyaku Reijou Tensei Ojisan: Bakarina fast en pappa blir skruvkorksblondin. Det lilla av mangan jag lÀst verkar den vara wholesome dÀr villainess (som verkar ha en egen kategori ocksÄ) försöker att inte vara elak. Yass king slay!

SĂ„ kanske bara tvĂ„ serier denna sĂ€song ocksĂ„ för mig.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Har en aning:

• Solo Leveling 2: eh, visst. 😐
  • Dr. Stone 4: vetenskap! đŸ’Ș
  • 100 flickvĂ€nner 2: jag gillade första mer Ă€n jag trodde att jag skulle göra!
  • Jag Ă€r receptionist pĂ„ gillet men dödar bossar för att slippa jobba övertid: vafan, jag hade just börjat lĂ€sa mangaversionen.
  • Kuroiwa Medaka erkĂ€nner inte att jag Ă€r söt: bekant premiss om stöddig tjej som vill "tvinga" en kille att erkĂ€nna att hon Ă€r söt och blir mer och mer kĂ€r i honom. Jag gillar mangadesignen; animedesignen verkar tappa en del.
  • Übel Blatt: jag lĂ€ste mangan men föll av vagnen med bara typ 10% kvar, och har hunnit glömma allt, sĂ„ det kanske Ă€r bra att fĂ„ en chans att komma igĂ„ng igen.
  • VĂ€lkommen till Japan, fröken alv: mestadels vanilj-isekai, fast det Ă€r nĂ„got fint att (bara) sova med nĂ„gon annan, en vardaglig intimitet man ofta inte fĂ„r se i anime och manga.
  • Jag Ă€r supermonstret Behemoth men misstogs som kattunge av en alv med jĂ€ttebröst som vill pippa med mig: riktigt hjĂ€rndött, perverst kĂ€llmaterial, men det finns en figur (eller snarare en arketyp) jag gillar: en hajtandad muskeltjej.
  • Möjligtvis historiens bĂ€sta alkemist: nĂ„n slö isekai; jag undrar om det Ă€r den jag lĂ€st. Den Ă€r medioker.
  • Gubben som Ă„terföddes som skurkinnan: kul med oavsiktliga framgĂ„ngar och missförstĂ„nd!
  • Medalist: jag lĂ€ste nĂ„gra kapitel nĂ€r den började, OK sportmanga.
  • I'm a Noble on the Brink of Ruin, So I Might as Well Try Mastering Magic: medioker isekai, men det var lite speciellt att han har en 40-Ă„rig kvinna i sitt harem (efter att ha föryngrat hennes utseende).
  • Magic Maker: Hur man skapar magi: den var faktiskt lite intressant att följa som manga.

Har ingen aning:

• Sakamoto Days: jag Ă€r nyfiken.
  • Jag blev gift med min klasskamrat jag hatar: jag blir lite arg varje gĂ„ng jag lĂ€ser titeln.
  • Jag jobbar med min Ă€lskade: företagsromantik uppskattas, men undrar om den inte Ă€r lite hĂ€ndelselös.
  • Takao Amakus detektivpatientjournal: en detektivdoktor lĂ„ter ju skoj!
  • Aquarion: Myth of Emotions: enda Aquarion jag verkligen gillat Ă€r Aquarion Evol, men jag kan ge denna ett försök.
Den 2024-12-19 vid 20:58 sa MathJuice:

Är dock sĂ„ ute ur loopen med Fate att jag vet inte om jag orkar mer...

Gud, ja!

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Vid en första anblick sÄ Àr andra sÀsongerna av Apotekarens dagbok och 100 flickvÀnner sjÀlvskrivna, men sedan verkar det finns en stor drös komedier och SoL-serier som verkar kul. Exempelvis den dÀr som utspelar sig pÄ Okinawa, verkar rÀtt hjÀrndöd.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Solo Leveling Season 2: Arise from the Shadow: Öh, mer av samma. Fast ingen action att tala om i första avsnittet. 5/10.

Beheneko: The Elf-Girl's Cat is Secretly an S-Ranked Monster!: Riddare dör i labyrint och blir [se titel]; rÀddas av alvtjej som med sina gigantiska bröst och kortkort kjol gÄr solo i labyrinten, sÄ han viger sitt liv till att skydda henne under hennes generiska Àventyr, medan hon och hennes senare följeslagare alla vill ha sex med en kattunge. Dumt och taffligt och praktiskt taget helt utan vÀrde. (PS. Givetvis har kattungen förmÄgan att absorbera förmÄgor av sina motstÄndare.) 4/10.

Bogus Skill <<Fruitmaster>>: About That Time I Became Able to Eat Unlimited Numbers of Skill Fruits (That Kill You): En sĂ„n dĂ€r töntig dussinfantasy dĂ€r alla kan fĂ„ en unik förmĂ„ga, och huvudpersonens tjejkompis fĂ„r en superförmĂ„ga medan han sjĂ€lv fĂ„r en skrĂ€pförmĂ„ga – men skrĂ€pförmĂ„gan visar sig förstĂ„s vara Ă€nnu bĂ€ttre. HĂ€r Ă€r han den enda som kan Ă€ta flera förmĂ„gegivande frukter. I sedvanlig stil behandlas allt med extrem lĂ€tthet – allt hĂ€nder fort och helt utan dramatisk tyngd. 5/10.

Headhunted to Another World: From Salaryman to Big Four!: Likt den förmodade tittaren Àr huvudpersonen en underskattad kontorsarbetare, men olikt tittaren fÄr han en chans i en annan vÀrld, som en av demonfurstens fyra generaler. Demonfursten Àr en superbra chef, de andra generalerna Àr b-b-b-brudar, och eftersom huvudpersonen Àr en kraftlös mÀnniska fÄr han bara uppgifter som anvÀnder hans förhandlingsförmÄga. "Folk som gillar den hÀr sortens grejer kommer att finna att det hÀr Àr en grej de gillar", som Abraham Lincoln aldrig sa. 5/10.

Possibly the Greatest Alchemist of All Time: Blir felaktigt inblandad i "summoning" men en gudinna (förstÄs helt mÀnsklig i beteende) ger honom ett separat liv dÀr han "speedrunnar" sig rik och mÀktig. SÄ pass aggressivt generisk att jag insÄg att jag lÀst mangan först nÀr han tÀmjer en spindel (som förstÄs blir en tjej, fast bara överdelen). 5/10.

Ameku M.D.: Doctor Detective: Kvinnlig doktor (som ser vÀldigt ung ut) pÄ sÀrskild avdelning för att utreda fall som andra avdelningar misslyckas med, fÄr upp ögonen för ett vÀldigt mÀrkligt dödsfall. VÀlgjord, men jag hade nog inte fortsatt om det bara var "House M.D. fast anime", men förstaavsnittet gav en hook om en möjligtvis övernaturlig situation. Det kan visa sig (och jag förvÀntar mig att det gör det) att det inte Àr ett dugg övernaturligt, men det Àr ett hyfsat mysterium att börja med. 6/10.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Momentary Lily: Konstiga blĂ„ jĂ€ttar har tömt vĂ€rlden pĂ„ mĂ€nniskor sĂ„ nĂ€r som pĂ„ nĂ„gra tjejer som drĂ€per jĂ€ttar med vapen, men en dag kommer en amnestisk flicka med sitt eget vapen. NĂ€r de inte slĂ„ss sĂ„ Ă€ter de burkmat och pratar nonsens. Det Ă€r extremt tjockt med datoreffekter, frenetiska kamerarörelser, konstiga kameravinklar och linser, hyperaktiv animation, plottriga bakgrunder, till och med ljud och dialog: karaktĂ€rerna pladdrar över varandra hela tiden, utan att sĂ€ga nĂ„got av vĂ€rde. Det enda som inte var överproducerat var storyn – knappt nĂ„got hĂ€nder, sĂ„ trots all ADHD sĂ„ lyckas det kĂ€nnas lĂ„ngsamt och utdraget. Helt odrĂ€gligt och uttröttande. 4/10.

I'm Getting Married to a Girl I Hate in My Class: Rikingar fÄr barnbarnen att gifta sig, men paret avskyr varandra. Jag har alltid blivit lite orimligt arg varje gÄng jag sett titeln, för hur lÄngsökt och orimligt det lÄter, men det Àr alltsÄ vanlig ungdomsÀktenskapsromcom-animelogik (en sÄn story som tycks gjord för ungdomar som drömmer om ett framtida förhÄllande men inte har fantasi för hur man kommer in i ett och dÀrför gÀrna vill fantisera om ett tilldelat förhÄllande), och det finns ju Ätminstone en inbakad konflikt i premissen som kan vara drivande. Presentationen Àr dock mest skrik-komedi, och utvecklingen Àr ju given frÄn början: vi behöver inte undra pÄ om de blir kÀra till slut. 5/10.

Sorairo Utility: Gymnasietjej vill hitta "nÄgot eget" som hon Àr bra pÄ, och faller in i golf. KÀnns som en OK gymnasiesportanime. 5/10.

I'm Living with an Otaku NEET Kunoichi!?: Lealös kontorsarbetare hemsöks av monster men skyddas av ninjatjej som i utbyte vill leva hos honom som en tevespelande dagdrivare; det sjÀlvklara (trÄkiga) hade varit om han stÀndigt störde sig pÄ hennes lathet, men istÀllet Àr det springande skÀmtet att han Àr sÄ snÀll och uppskattande att hon fÄr dÄligt samvete och riskerar att "misslyckas" som dagdrivare. Jag har sett titeln förut, men jag visste inte att det var en Yaki Tomato-serie. 5/10.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Flower and Asura Àr skriven av Ayano Takeda (Sound! Euphonium), sÄ Àr en must watch.

Ave Mujica, It's MyGOs edgy lillasyster. FÄr se om den blir nÄ vettig.

Fate/strange fake Àr en lögn!!! Bara ett avsnitt den hĂ€r sĂ€songen đŸ€Ș

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Dr. Stone: Science Future: Ingen "plotline progression", men en lekfull mjukstart pÄ sÀsongen kÀnns OK. 6/10, men jag Àr partisk.

Okitsura: Fell in Love with an Okinawan Girl, but I Just Wish I Know What She's Saying: Nyinflyttad skolgrabb som [se titel]. Att det tycks vara en tilltagande kÀrlekstriangel (tjejen som översÀtter för killen Àr kÀr i honom) Àr en styrka, men den Àr lite jobbig att se pÄ med hur den hanterar okinawiska: en massa fÀrgad onscreentext som Àr sÄ stor att jag vill zooma ut bilden för att rymma allt i blicken, och engelsktextningen hanterar det inte jÀttebra. Och i slutÀndan Àr jag inte sÀrskilt intresserad av Àmnesvalet. 5/10.

I Want to Escape from Princess Lessons: Hertigs sjuĂ„riga dotter blir förlovad till prinsen och genomgĂ„r Ă„ratal av strikta, kvĂ€vande lektioner i etikett, politik, dans etc. tills en dag dĂ„ prinsen bjudit en frĂ€mmande dam som sin partner till en tillstĂ€llning. Jag gillar den! Dels uppskattar jag hur karaktĂ€rsdesignen bryter frĂ„n dussinshƍjo-looken, med rundare former och skuggade lĂ€ppar (och en del bifigurer som pĂ„minner mig om typ gamla Masterpiece Theater-serier), dels gillar jag ocksĂ„ strukturen: mĂ„nga av denna sorts serier, dĂ€r startskottet kommer vid en bal dĂ€r huvudpersonen blir offentligt dumpad av prinsen, hoppar man direkt pĂ„ dumpscenen; det gjorde Ă€ven mangaversionen, som jag kom ihĂ„g att jag lĂ€st nĂ„got kapitel av först vid dumpscenen. Jag gillar att denna gĂ„ng sĂ„ gĂ„r vi kronologiskt fram och fĂ„r först se hennes glada liv som barn, och sedan de lĂ„nga strĂ€nga Ă„ren, innan vi kommer till dumpscenen. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„r vi se vad hon tappar och vad som stĂ„r pĂ„ spel, och kan pĂ„ ett djupare sĂ€tt förstĂ„ hennes motivation senare. Med det sagt sĂ„ har den nog en mer typisk framtoning senare, men Ă„tminstone förstaavsnittet fĂ„r 6/10.

Zenshu: En ung kvinnlig animeregissör kĂ€nner pressen om sitt nĂ€sta verk och har skrivkramp och blir allmĂ€nt otrevlig, tills hon Ă€ter utgĂ„ngen mat och hamnar i en (för henne) inflytelserik fantasyanimevĂ€rld dĂ€r hon mĂ„ste rĂ€dda vĂ€rlden med kreativitet och animation. I tre ord: "Shirobako fast isekai". Snygg, vĂ€lanimerad, rolig. Jag Ă€r taggad! 8/10! 🌟

Promise of Wizard: En vanlig tjej blir tagen genom en hiss till en annan vÀrld dÀr hon ska fÄ hjÀlpa en massa vackra unga trollkarlar som skyddar vÀrlden pÄ nÄt sÀtt. Inte min tekopp, tjejens inre dialog/berÀttarröst Àr menlös, och förstaavsnittet Àr ganska hÀndelselöst: tjejen kommer dit och fÄr vÀlja att följa de vackra killarna istÀllet för en sur gubbe, sen flyger de kvast. Inte nÄgon karaktÀrisering eller utveckling av handlingen mer Àn "vi behöver din hjÀlp". 5/10.

Medaka Kuroiwa is Impervious to My Charms: BortskÀmd tjej som (enbart) för sitt utseende alltid fÄtt allas uppmÀrksamhet och beundran har ny klasskamrat som Àr till synes oberörd, sÄ nu vill hon "besegra" Àven honom men blir till slut och motvilligt kÀr (samma som Teruhashi i Saiki Kusuo, eller som tjejen i Kuzumi-kun, Can't You Read the Room). HÀr Àr det sÄ att grabben ska bli buddhistprÀst och bara lyckas se oberörd ut. SÄ det blir en serie med "utmaningar" frÄn hennes sida, sen lite kÀrleksrivalitet och typiskt gymnasieromcomstoff. 5/10.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Jag kanske bör pÄpeka att 5/10 Àr mitt standardbetyg nÀr jag i princip inte kÀnner nÄgot alls, sÄ att jag sÀtter tvÄ serier som 5/10 betyder inte att jag nödvÀndigtvis tycker att de Àr "lika bra".

Tasokare Hotel: Tjej med kattmun (och kattnamn) blir knivhuggen och vaknar upp med minnesförlust i ett 1920-talshotell "i vÀrlden mellan livet och döden", dit osÀkra sjÀlar kommer för att ta reda pÄ vilka de Àr: de tilldelas rum med ledtrÄdar. Hon listar ut sitt eget namn och hjÀlper en annan gÀst att hitta sina egna minnen, och tycker att det Àr kul och ber om att fÄ jobba dÀr. SÄ det blir nog en "veckans mÀnniskoöde"-serie. Helt okej. 5/10.

Sakamoto Days: "John Wick fast Shƍnen Jump"? Tomokazu Sugita som superyrkesmördare som trĂ€ffade en tjej, la gangsterlivet pĂ„ hyllan, skaffade familj, och blev en fet smĂ„butikförestĂ„ndare. Fem Ă„r senare vill gamla gĂ€nget ha ihjĂ€l honom och skickar hans gamla undersĂ„te, en yngre tankelĂ€sare. Sakamoto har dock inte tappat stinget. Det ena leder till det andra, och tankelĂ€saren fĂ„r jobb pĂ„ butiken. Hayashi YĆ«ki-musik. Jag gissar mig till utvecklingen: det kommer nĂ„gra fler yrkesmördare/gangstrar som blir en del av "Team Sakamoto", men ocksĂ„ fler skurkar med varierande superförmĂ„gor frĂ„n olika organisationer som vill hĂ€mnas eller av andra skĂ€l ha ihjĂ€l dem, medan Sakamotos gĂ€ng vill skydda sin vardag. 6/10.

I'm a Noble on the Brink of Ruin, So I Might as Well Try Mastering Magic: Isekai dÀr nÄgon vaknar upp som 12-Ärigt adelsbarn i fantasyvÀrld och upptÀcker att magi finns men Àr sÀllsynt, men han kan lÀra sig fort, och snart blir han förstÄs bÀst av alla i allt. Klumpigt berÀttat, och helt karaktÀrslöst: han tÀnker inte alls pÄ sitt gamla liv, sÄ jag förstÄr inte varför det Àr isekai annat Àn för att lÄta honom Äteruppfinna snabbnudlar. Fundamentalt harmlös men typiskt vÀldigt fantasilös och ointressant maktfantasi. 5/10.

Flower and Asura: AnsprÄkslös tjej som gillar deklamation (höglÀsning) blir scoutad till PA-sÀndningsklubben i gymnasiet, men velar. Lite lÄngsamt, och jag har vÀldigt svÄrt att komma in i klubbserier med vag seishun-handling, men avsnittet kÀndes vÀlstrukturerat, och det lilla dramat Àrligt. 6/10.

The Daily Life of a Middle-Aged Online Shopper in Another World: Åh wow, vilken revolution inom isekai! Huvudpersonen Ă€r en överarbetad kontorsarbetare som kollapsar... men överlever! (Jag var sarkastisk.) I ett bisarrt intro ser man till tonerna av Richard Strauss Also sprach Zarathustra att han flyttade ut till landet och blev smĂ„bonde, och tog det lugnt och tittade pĂ„ isekai-anime, tills konstiga rymdĂ€lvor en dag spelade ett isekai-spratt pĂ„ honom. Han har "statusruta"-tillgĂ„ng till Amazon och blir köpman. Same old, same old. Det mest intressanta Ă€r att han ligger med en vĂ€rdshustjej, och sĂ„ intressant var det inte. 5/10.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Even Given the Worthless "Appraiser" Class, I’m Actually the Strongest: Töntfantasy dĂ€r huvudpersonen blir förrĂ„dd i labyrinten men rĂ€ddad av anden (blond, alvöron, och storbystad) i ett magiskt trĂ€d. Det finns inget intressant att sĂ€ga om denna. Eller, ja, jag gillade nĂ€r trĂ€dtjejen gick pĂ„ vatten, det hade varit anvĂ€ndbart i en bra anime. 5/10.

Honey Lemon Soda: Blyg, hÀmmad, smÄmobbad tjej vill bli normalsocial nu nÀr hon börjat gymnasiet och blir kÀr i klassens blonderade not-so-bad-boy. Storyn Àr extremt vardaglig, men att hon sjÀlv tar de stapplande första stegen för att förÀndra sig sjÀlv och stÄ upp för sig sjÀlv Àr bra. 5/10.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Har kÀnt en viss utbrÀndhet gentemot animé förra Äret (kanske all isekais fel?), men börjat smÄtt med denna sÀsong och verkar komma in i det igen.

Girumasu Àr för snyggt animerad Àn den fÄr lov att vara! Det Àr ocksÄ en ganska lÀttsam serie och Alina Àr en rolig karaktÀr. Plus att det Àr kul att se utifrÄn gillepersonalens perspektiv. Kommer bli kul att följa denna.

I Got Married to the Girl I Hate Most in Class började starkt, kÀnde lite nostalgivibbar frÄn andra romcoms frÄn förr. Men sÄ andra avsnittet var det en djup dipp. Ingenting kÀndes intressant. Jag fÄr prova mig fram lite men kanske droppar den.

Akuyaku Reijou Tensei Ojisan börjar ganska vĂ€ntat likt Akulas och Bakarina. Är fortfarande rĂ€dd att man ska nöta ut denna genre, men tillsvidare sĂ„ Ă€r det en intressant förgrening. Pappa Grace Ă€r rolig med sitt stando "The Elegance Cheat".

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Jag gav Medakawa en chans. En tjej har blivit curlad hela livet men sÄ fort en kille visar sig inte lika intresserad (i vissa fall irriterad pÄ henne) sÄ gÄr hon all in och vill tvinga fram nÄgon form av reaktion. Men den funkar bara inte för mig, det kÀnns sÄ pÄtvingat och uppenbart vad som kommer ske. Jag blir bara irriterad pÄ den helt utan anledning. Största anledningen till att prova den var sÄklart att Hololives Fubuki, Mio och Ayame gjorde OP:n. Och den Àr sÄ svÀngig och skön!

• Gillar 1
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Medalist: Manlig konstÄkare med Änger över att ha börjat för sent för att bli toppklass, blir coach Ät tioÄrig flicka som vill fÄ bÀttre sjÀlvförtroende, fast hon Àr pÄ grÀnsen till att vara för gammal. Hyfsad sportanimestart med lagom blandning av tÄrar och humor, och ledsna smÄflickor Àr vÀl alltid sympatiska? Flickans röstis gör ett bra jobb med att lÄta liten (i sjÀlvförtroendemening). 5/10.

Can You Keep a Secret? (eg. Jag jobbar med den jag Ă€lskar): TvĂ„ 28-Ă„riga kollegor har ett hemligt förhĂ„llande. Jag Ă€r lite kluven. Å ena sidan beter de sig ganska barnsligt, och deras hemlighet Ă€r sĂ„ "low stakes". Å andra sidan fĂ„r jag erkĂ€nna att det kan vara lite kul med scener dĂ€r det hela tiden nĂ€stan gĂ„r fel. Å tredje sidan – explodera! 5/10.

Magic Maker: How to Make Magic in Another World: Avsnittet följer en flicka som fĂ„tt en (biologisk) lillebror. NĂ€r han Ă€r tre Ă„r (hon kanske Ă€r tre Ă„r Ă€ldre) sĂ„ frĂ„gar han om magi; det Ă€r okĂ€nt och gör honom nedstĂ€md. NĂ„gra Ă„r senare upptĂ€cker ungarna lysande ljus i en sjö som bara barn kan se – det visar sig vara fiskars parningsritual – och han bestĂ€mmer sig för att utveckla magi. OK idĂ© att börja med hennes perspektiv eftersom man fĂ„r ett litet mysterium (egentligen inte) om varför han beter sig som han gör. Och av vad jag lĂ€st av mangaversionen sĂ„ Ă€r deras magi vĂ€ldigt svag, sĂ€rskilt mot farliga monster; detta Ă€r ju bra, jĂ€mfört med spĂ€nningslösa övermĂ€ktig-direkt-berĂ€ttelser. Men det Ă€r fortfarande skrĂ€p. Det Ă€r mediokert, och givetvis hoppar den in pĂ„ incestspĂ„ret nĂ€r syskonen (hon 9 Ă„r, han 6+XX) svĂ€r en konstig inte-giftermĂ„l-trohet till varandra och utlöser magi – likt fiskarna. Liksom vad fan. 4/10.

Den 2025-01-17 vid 21:18 sa MathJuice:

Största anledningen till att prova den var sÄklart att Hololives Fubuki, Mio och Ayame gjorde OP:n. Och den Àr sÄ svÀngig och skön!

Nu bokar jag tid hos öronlÀkaren, för jag hörde det inte alls. AlltsÄ, jag hör det ju nu nÀr du sÀger det, men jag tÀnkte inte alls pÄ det. Och gruppnamnet "Irohanihohetto Ayafubumi" sa mig liksom inget.

Vilka Hololive-animelÄtar har vi haft? Jag kan hitta:

• Ayame-Fubuki-Mio i Medakawa.
  • Lamy i Fruit Master.
  • Suisei i Gquuuuuux-filmen.
  • Sora i höstsĂ€songens Boku no Tsuma wa Kanjou ga Nai.
  • Mori i sommarens Isekai Suicide Squad.
  • Subaru, Aqua och Nene (NEGI-U) i 2021 Ă„rs Jahy-sama.

...okej, det var inte sÄ mÄnga som jag ville minnas, men det Àr nog ocksÄ bara början.

Redigerad av Sceleris
Fetstilade betygen.
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

From Bureaucrat to Villainess: Dad's Been Reincarnated: Gubbe i trafikolycka vaknar upp som skurkinna men blir allas favorit i magiskolan. Mycket sympatisk huvudperson, men en klyscha med en knorr Àr fortfarande en klyscha, och Ätminstone i början Àr det 100% gimmick; jag lÀste den nÀr den kom som typ enkelsidig Twitter-manga, vilket kÀndes som en lÀmplig lÀngd för denna idé, men vi fÄr se hur det fortskrider. 5/10.

Anyway, I'm Falling in Love with You: Ung kvinna minns nÀr hon var 17 Är med fyra killkompisar, under den första covid-sommaren, nÀr en av dem bekÀnde sin kÀrlek. Vi kan gissa pÄ att det sÀtter allas vÀnskap pÄ prov. Covid-förankringen Àr lite intressant, men det kÀnns mest ljummet. 5/10.

Farmagia: I en fantasyvĂ€rld dĂ€r man odlar "monster" för olika syften, t.ex. som gatlyktor eller som hjĂ€lp i strid, Ă€r det en grabb som inte har nĂ„gra monster medan de andra i hans kompisgrupp har. En dag dör kungen och gubben som tar över inleder en massmordskampanj för att göra sig av med "talanglösa". Med design av Hiro "Fairy Tail" Mashima och öppningslĂ„t av Asian Kung-Fu Generation sĂ„ kĂ€nns det som att de vill ge ett ordentligt försök pĂ„ en populĂ€r shƍnenserie, men det blir bara ett jĂ€vla mischmasch av mediokra, ointressanta idĂ©er och obefintlig karaktĂ€risering. Det kĂ€nns mindre som en riktig anime, och mer som den sortens halvparodiska dussinanime/-manga som man kan fĂ„ se i en anime/manga om anime-/mangaskapare (tĂ€nk Bakuman). 4/10.

Welcome to Japan, Ms. Elf: En man har sömndrömt om en fantasyvÀrld hela livet, men nÀr han dör i drömmen med en alvtjejkamrat sÄ vaknar han upp med alven i sin verkliga sÀng. Det som vÀntar Àr en lÄngsamt tilltagande romans i Tokyo, och generiska fantasyÀventyr i den andra vÀrlden. Hyfsad produktion, bra ljuddesign, hyfsat par. 5/10.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Aquarion: Myth of Emotions: NĂ„gra ungdomar pĂ„ en skola (för framtida rymdutforskare?) vĂ€ljs ut (av en superdator?) till ett hemligt flygpilotprogram dĂ€r de fĂ„r öva pĂ„ att flyga kĂ€nslodrivna fighterplan för att slĂ„ss mot fiender frĂ„n en annan dimension(?), "mytologiska monster". Alla av piloterna saknar en kĂ€nsla vardera (ex. fruktan, medömkan, nyfikenhet, sjĂ€lvkĂ€rlek), och en av dem Ă€r en död flicka som just tagit livet av sig och pratar om hur de hade vingar i ett tidigare liv för 12000 Ă„r sedan. I slutet av avsnittet sĂ„ kommer ett riktigt monster, och i sista stund lyckas de tre pojkarna kombinera sina flygplan – och kĂ€nslor – till jĂ€tteroboten Aquarion. Ganska typiskt Aquarion-stoff alltsĂ„. Stilen gĂ„r Ă„t Cartoon Network- eller Panty & Stocking with Garterbelt-stuket (fast baserat pĂ„ slutvinjetten verkar de avbilda perioden 12000 Ă„r tidigare i en helt annorlunda, "realistisk" stil); jag var skeptisk, men jag tror jag kan uppskatta att de kör nĂ„got nytt. Det hjĂ€lps av att berĂ€ttelsens framtoning Ă€r mer konventionell (typ hur figurerna interagerar, "dramat" i det, Ă€r inte lika "tokigt" som stilen skulle antyda). Det Ă€r en massa rappakalja och post-Evangelion-mysticism, men jag ogillar det inte. 5/10.

Babanbabanban Vampire: Vampyr blev rĂ€ddad av liten pojke och har jobbat för hans badhusfamilj i tio Ă„r – inte för att Ă„tergĂ€lda hjĂ€lpen, utan för att dricka hans oskuldsblod nĂ€r han blir 18! SĂ„ nu nĂ€r 15-Ă„ringen blir kĂ€r för första gĂ„ngen sĂ„ mĂ„ste han förhindra att killen tappar oskulden. Bisarr homoerotisk "komedi" med grooming-tema och ful karaktĂ€rsdesign. JĂ€ttekonstigt. 5/10.

I May Be a Guild Receptionist, but I'll Solo Any Boss to Clock Out on Time: Receptionist med dubbelliv blir avslöjad och headhuntad av en toppĂ€ventyrsgrupp. Genomsnittslig labyrintfantasy, men hyfsad produktion. Öppningsvinjetten Ă€r sĂ€rskilt vĂ€lgjord. 5/10.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

• 2 weeks later...

Sentai Red Isekai de Boukensha ni Naru: Röd Power Ranger blir isekai:d efter att ha slagit BBEG, och blir en Ă€ventyrare i det nya landet med power of friendshi... bonds. Är inte sĂ„ inne pĂ„ just power rangers/kamen rider temat och Ă€n mindre med isekai. Första intrycket av Yihdra (sluta Yihdra börja trolla?) var "avklĂ€tt" vilket ledde till spekulationer om att detta inte skulle vara av intresse.

Som tur var hade jag fel. Yihdra Àr en kapabel tsundere tsukkomi till Red och det hela Àr en parodi av sin genre, fast just att det Àr en isekai gör att det funkar Ànnu bÀttre. Som nÀr varje gÄng han förvandlar sig sÄ mÄste han poppa rök bakom sig i en explosion. JÀttekul att bara flyta med och ha ett gott skratt helt enkelt.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Har Àn sÄ lÀnge bara setr tvÄ avsnitt frÄn vintersÀsongen, och Sceleris vÀldigt ljumma omdömen viskar inte direkt om nÄgon höjdarsÀsong.

Med det sagt, en av de tvÄ serier jag sett ett avsnitt ifrÄn var Zenshu, och den tyckte jag inte var nÄgon höjdare alls. Var helt pÄ banan med sjÀlvrefererande animestudiodrama, men nÀr jag insÄg att isekaivinkeln inte bara var tillfÀllig droppade jag av helt. Snygg, absolut. Men isekaisekvensen i första avsnittet var bland det trÄkigaste jag sett i nÀrtid.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

9 timmar sedan sa Klibbnisse:

Sceleris vÀldigt ljumma omdömen viskar inte direkt om nÄgon höjdarsÀsong.

Fast det lĂ„ter ju som att mina omdömen inte Ă€r sĂ€rskilt relaterbara för dig. 😅 Du fĂ„r helt enkelt kolla in varje serie sjĂ€lv och sĂ€ga vad du tycker!

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

19 timmar sedan sa Klibbnisse:

Har Àn sÄ lÀnge bara setr tvÄ avsnitt frÄn vintersÀsongen, och Sceleris vÀldigt ljumma omdömen viskar inte direkt om nÄgon höjdarsÀsong.

Sceleris har vĂ€l alltid vĂ€ldigt ljumma omdömen 🙃

• Gillar 1
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

1 timme sedan sa Raccomunk:

Sceleris har vĂ€l alltid vĂ€ldigt ljumma omdömen 🙃

Jo, jag Ă€r vĂ€ldigt trögstartad i mitt emotionella engagemang. đŸ˜Ș Ibland tĂ€nker jag att det kanske Ă€r nĂ„got nytt, men jag minns att Gurren Lagann 2007 gick frĂ„n typ 5/10 i början, till 9/10 i slutbetyg.

Men det har nog blivit svĂ„rare (för mig) att vara öppen och positiv för ny anime, av flera skĂ€l. Dels kĂ€nns det som att produktionskvaliteten har blivit jĂ€mnare, sĂ„ det kĂ€nns allt mindre vĂ€rt att observera att en serie ser hyfsad ut, om den inte Ă€r riktigt snygg (som Zenshu) eller riktigt ful (som förra sĂ€songens Maƍ-sama Retry R).

Dels blir jag Ă€ldre och allt mer frĂ„nkopplad huvudpersonernas situationer. Det börjar kĂ€nnas pinsamt att följa en romans mellan barn (Jag gifte mig med tjejen jag avskyr). SĂ€rskilt nĂ€r det Ă€r kraftig fanservice (2,5-dimensionell förförelse)! 😬

Och dels Àr det sÄ mycket "gammalt". Jag vill helt enkelt inte se min trettiofemte anime om fem tjejer som Äterupplivar en skolklubb! Det kÀnns som att jag har alla "story beats" innötta i huvudet, sÄ jag fÄr liksom inga funderingar eller frÄgor nÀr jag tittar, typ "oj, hur ska de kunna hitta en lÀrare som klubbrÄdgivare".

Det handlar alltsÄ inte om att det Àr fel pÄ animeserierna, utan att det Àr mitt perspektiv som Àndrats.

Red.: Och förresten, det Àr superkul att höra motsatta Äsikter! SÄ rÀds inte att svara pÄ mina grÄ omdömen, den som vill!

Redigerad av Sceleris
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Jag kan i alla fall inte sÀga att jag Àn har ledsnat pÄ anime om fem tjejer som Äterupplivar en skolklubb! Det har vÀl förmodligen lite att göra med det man vill ha ut ifrÄn serierna man ser pÄ, som du sÀger, perspektiv.

22 timmar sedan sa Sceleris:

barn

Efter alla "vÀrlden hÄller pÄ att gÄ under, lÄt oss förlita oss pÄ en 10-Ärig pojke att rÀdda oss" man sett sÄ brukar jag generellt sett se pÄ anime-karaktÀrer som just 'anime-karaktÀrer', istÀllet för 'en x Är gammal karaktÀr'.

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

1 timme sedan sa Raccomunk:

Jag kan i alla fall inte sÀga att jag Àn har ledsnat pÄ anime om fem tjejer som Äterupplivar en skolklubb! Det har vÀl förmodligen lite att göra med det man vill ha ut ifrÄn serierna man ser pÄ, som du sÀger, perspektiv.

Fast om det Ă€r en bra anime sĂ„ skulle jag sĂ€kert komma in i den och engagera mig till slut Ă€ndĂ„. Det Ă€r bara att dess dragningskraft Ă€r svag i början. 😛

2 timmar sedan sa Raccomunk:

Efter alla "vÀrlden hÄller pÄ att gÄ under, lÄt oss förlita oss pÄ en 10-Ärig pojke att rÀdda oss" man sett sÄ brukar jag generellt sett se pÄ anime-karaktÀrer som just 'anime-karaktÀrer', istÀllet för 'en x Är gammal karaktÀr'.

Om vi snackar om empati sĂ„ Ă€r det ju absolut sĂ„ att man kan (bör!) empatisera mer allmĂ€nmĂ€nskligt, att empatisera Ă€ven med barn fast man inte lĂ€ngre Ă€r barn. Även med japaner fast man inte Ă€r japan. Även med vampyrer och superrobotpiloter, fast man inte Ă€r vampyr eller superrobotpilot. Citerar Film Crit Hulk:

Det Àr [karaktÀrernas] kÀnslor vi identifierar oss med, inte detaljerna i [deras] svÄra situationer. Vi identifierar oss med Luke Skywalker för att han drömmer om nÄgot större och hans vÄrdnadshavare inte lÄter honom göra vad han vill, inte för att vi alla vÀxte upp som fuktbönder pÄ Tatooine.

Fast om vi dĂ€remot snackar typ "Ayanami Rei har animebröst, inte fjortisbröst" sĂ„, ja, jo, nog Ă€r det ju sĂ„, men jag var nog mer inne pĂ„ att det Ă€r en del av mig som Ă€ndĂ„ tĂ€nker att det Ă€r nĂ„got opassande i att som snart-40-Ă„ring se dem. PĂ„ ett "pinsamt att behöva förklara om nĂ„gon kommer in nĂ€r jag tittar"-sĂ€tt. 😅

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Det Àr kanske skenet att verka professionell fastÀn anime (i min mening) Àr mera fulkultur och borde kanske inte tas sÄ seriöst. SjÀlvklart sÄ Àr antalet sedda shower en faktor i hur man ser pÄ mediet, som i mitt fall kÀnns en liten vinkel helt frÀsch medan andra mer erfarna tittare har sett det förut. 

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

9 timmar sedan sa MathJuice:

Det Àr kanske skenet att verka professionell

"Det Ă€r", vad Ă€r? Den mentala upphĂ€ngningen som utmynnar i orĂ€ttvist ljumma betyg? Typ "bĂ€st att sĂ„ga allt, för att kunna framstĂ„ som en 𝒌𝒖𝒍𝒕𝒖𝒓𝒌𝒓𝒊𝒕𝒊𝒌𝒆𝒓"?

Jag tror att det Àr en ganska vanlig (undermedveten) instÀllning, just för att det Àr sÄ mycket enklare att identifiera vad som inte fungerar. Det gÄr att exemplifiera med mat: det Àr lÀtt att sÀga att maten Àr dÄlig för att den Àr brÀnd eller att det Àr alldeles för mycket salt, men om det Àr gott sÄ Àr det mycket svÄrare att beskriva, dÄ mÄste man ha ett mer utvecklat smaksinne (förmÄgan att mentalt isolera smaker), bred erfarenhet, och ett passande ordförrÄd.

"Den pikanta sÀltan frÄn den lÄnglagrade parmesanen smÀlter samman med den sammetslena sötman i den rostade butternutpumpan, medan en hint av rosmarin ger en frisk örtighet som dröjer sig kvar i varje tugga. Den lÀtt krispiga ytan pÄ det nygrÀddade surdegsbrödet kontrasterar mot den mjuka, krÀmiga konsistensen hos den vispade ricottan, och varje tugga bjuder pÄ en harmonisk balans mellan syra, sötma och umami."

(Jag har inte sÄdant smaksinne eller erfarenhet eller ordförrÄd, sÄ det dÀr fick ChatGPT generera!)

Personligen försöker jag att inte "vara negativ bara för att jag inte kan vara positiv", men som sagt, det Àr svÄrt att vara positiv. Jag hade knappt nÄgot alls att sÀga om min Zenshu, högstapoÀngare av sÀsongens seriestarter.

Jag tror Ätminstone att jag Àr genuin.

9 timmar sedan sa MathJuice:

anime (i min mening) Àr mera fulkultur och borde kanske inte tas sÄ seriöst

Jag vet inte riktigt vad du menar hÀr.

Jag hÄller absolut med, om du tÀnker pÄ sÄdant som att det Àr fÄnigt att klandra en anime för att den inte Àr vad den aldrig menat att vara, typ att klaga pÄ att Non Non Biyori har otillrÀckligt psykologiskt djup. Men!

1) Det Àr "fair game" att klandra en anime för att den inte lever upp till vad den försöker vara, Àven om dessa "brister" Àr subjektiva (vilket man ocksÄ bör tillstÄ i sin kritik; m.a.o. anvÀnd "jag tycker", "jag kÀnner", "enligt mig" o.s.v.). En komedi som inte Àr rolig, en romantik med ett huvudpar utan "kemi", ett helt ointressant mysterium. En berÀttelse utan god struktur, med illa presenterade karaktÀrer.

Sen tycker jag ocksÄ att Àven om en del "brister" kanske inte ska rÀknas som minuspoÀng, sÄ Àr det nÀstan alltid bÀttre att de inte hade varit dÀr frÄn början. En töntig isekai-anime Àr en töntig isekai-anime oavsett om dialogen Àr onaturlig, men naturlig dialog Àr i allmÀnhet alltid bÀttre Àn onaturlig.

2) Det finns jÀttemycket att ta seriöst Àven om fulkultur! Ett avsnitt av senaste Pretty Cure-serien Àr kanske inte nÄgot att jÀmföra med Mona Lisa eller en roman av senaste Nobelprisvinnaren i litteratur, men det finns ÀndÄ mycket att tÀnka pÄ.

• Varje avsnitt har skapats av mĂ„nga yrkespersoner med sina egna expertiser. SĂ„ hur har musikern skrivit och arrangerat actionmusiken? Hur har manusförfattaren skrivit dialogen? Hur har regissören lagt upp scenen visuellt? Hur har animatören animerat kĂ€ftsmĂ€llen? Hur har fĂ€rgdesignern valt fĂ€rgschema? I vilken stil Ă€r bakgrunderna mĂ„lade? Hur har röstskĂ„disen valt att spela figuren annorlunda Ă€n tidigare roller?
  • Hur speglar avsnittet nutiden? TĂ€nk pĂ„ anime efter jordbĂ€vningen, anime efter covid. Kanske ekonomiska eller politiska hĂ€ndelser eller trender, inrikes (i Japan) eller globalt. Inflation, glesbygdens utdöende. Kan man utlĂ€sa en osĂ€kerhet eller hoppfullhet i attityden? Det Ă€r vĂ€l mer Ă€n en av de senaste fĂ„ Pretty Cure-serierna som har en pojke som "magisk flicka", vad sĂ€ger det om Ă€ndrade attityder till könsroller? SĂ„nt hĂ€r mĂ„ste inte vara medvetet planterade "(politiska) budskap", utan kan helt enkelt komma av vad producenterna och författarna och regissörerna tycker Ă€r intressant och relevant. Kanske ett modernt avsnitt av Pretty Cure skulle kunna handla om nĂ„gon som anvĂ€nder ChatGPT för att fuska i skolarbetet.
  • Hur har produktionen pĂ„verkats av omvĂ€rlden? TĂ€nk alla förseningar under covid. Hur namnen i eftertexterna skiftat under Ă„rens lopp. Japaner, sen koreaner, sen kineser, sen thailĂ€ndare. Nu kan man se alla möjliga konstiga utlĂ€ndska namn och nĂ€tpseudonymer frĂ„n globala frilansare.
  • Vad sĂ€ger berĂ€ttelsen om mĂ€nniskans existens? Det lĂ„ter kanske pretentiöst om ett barnprogram, men Ă€ven en barnprogram har saker att sĂ€ga om vad de tycker Ă€r viktigt i livet. VĂ€nskap, vĂ€nlighet, rĂ€ttvisa. Och de sĂ€ger saker om vad som Ă€r dĂ„ligt i livet, som mobbing, familjeproblem, ensamhet.
  • Den personliga kopplingen Ă€r ocksĂ„ av stort intresse! "Det hĂ€r senaste avsnittet av Pretty Cure handlade om mobbing. Det var ungefĂ€r sĂ„ det sĂ„g ut för mig nĂ€r jag blev mobbad i den Ă„ldern. Jag hade velat ha en kompis som Reiko-chan!"

För att inte nÀmna andra saker, som story ("lore"), eller vilka röstskÄdisar som Àr bÀst, eller vilka andra verk som samma studio/regissör/författare/skÄdis/animatör/... skapat eller medverkat i etc. Det Àr massor som kan vara nÀmnvÀrt och vÀrt att diskutera!

3) Och vadÄ finkultur-fulkultur egentligen! Finkultur Àr egentligen inte sÄ himla förmer! Kulturnissar som gillar mÄlningar och dikter och opera, folk som skriver lÄnga kulturella analyser och (pseudo)akademiska djupdykningar, Àr de inte egentligen bara nördar som vi? De gillar vad de gillar, och de grÀver ner sig i detaljer för att de tycker att det Àr kul. Som vi!

Fulkultur Àr serious business!

LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter

Nu nÀr du nÀmner det,

Kimi to Idol Precure: TvÄ avsnitt in i den nya serien, och de har hittills varit helt fantastiska! Bra karaktÀrisering, rolig komedi, riktigt snygg animation. Mycket starkare Àn inlÀggen frÄn de senaste Ären. FÄr hÄlla tummarna och hoppas att den hÄller i kvaliten, och kanske blir en av de Pretty Cure-serier som man kan ranka bland de bÀsta, som Heartcatch och Go Princess!

• Gillar 1
LĂ€nk till kommentar
Dela pÄ andra sajter