Hoppa till innehåll
Anime.se

Game Maker . . . program för att skapa egna spel!


Doddis
 Share

Rekommenderade inlägg

Skriv gärna mer för att få igång tråden Doddis. Typ vad du tycker om det själv eller liknande.

 

Vad gäller GameMaker så tycker jag själv att det har allt för många brister. För spelskapande föreslår jag hellre The Games Factory eller Multimedia Fusion varav det senare är ett mycket kraftigt verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skriv gärna mer för att få igång tråden Doddis. Typ vad du tycker om det själv eller liknande.

 

Vad gäller GameMaker så tycker jag själv att det har allt för många brister. För spelskapande föreslår jag hellre The Games Factory eller Multimedia Fusion varav det senare är ett mycket kraftigt verktyg.

 

Berrätta mer japs.. Gamefactory kommer man ihåg men den andra?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Games Factory och Multimedia Fusion är i det stora hela samma sak bara det att Multimedia Fusion är flera flera gånger kraftfullare. (Plus att om man införskaffar Pro versionen av MMF får man ett licensavtal som låter en sälja sina spel)

 

Jag har inte använt Game Maker själv men jag har spelat spel skapta i det och sett hur interfacet ser ut och så vidare. Och av det så kan jag konstatera att TGF och MMF är bättre. Spel skapta i MMF och TGF behöver inga laddnings tider och har mindre fel i programmeringsspråket. Game Maker har en ganska dålig kollisionskontroll och buggar väldigt mycket och har dessutom inte några utbyggnadsmöjligheter vad jag vet.

 

TGF och MMF kräver visserligen att man orkar sätta sig in lite i hur programmet funkar. Men resultaten är överväldigande. Kan man C++ kan man använda sig av det i MMF också och bygga ut programmet ytterligare. Så om en funktion man vill ha inte finns med kan man alltså skapa den själv (vilket förstås kräver extra mycket arbete och en massa kunnande).

 

ClickTEAM - Tillverkarens hemsida.

The Daily Click - Ett community för Klik'ers.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inte använt Game Maker själv men jag har spelat spel skapta i det och sett hur interfacet ser ut och så vidare. Och av det så kan jag konstatera att TGF och MMF är bättre. Spel skapta i MMF och TGF behöver inga laddnings tider och har mindre fel i programmeringsspråket. Game Maker har en ganska dålig kollisionskontroll och buggar väldigt mycket och har dessutom inte några utbyggnadsmöjligheter vad jag vet.

 

TGF och MMF kräver visserligen att man orkar sätta sig in lite i hur programmet funkar. Men resultaten är överväldigande. Kan man C++ kan man använda sig av det i MMF också och bygga ut programmet ytterligare. Så om en funktion man vill ha inte finns med kan man alltså skapa den själv (vilket förstås kräver extra mycket arbete och en massa kunnande).

det finns tt inbyggt programerings program som man kan skapa nya funkoner med på GM´s forum så utbygnads möjligheter finns. Men du svarade alldrig vart man laddade hem det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Åh. Jag kom ihåg en tid när man var yngre. En tid med klick and pay. Var ett program som man kunde göra lätta små spel i.. Finns det fortfarande?

 

the Games Factory är faktist Klik and Play 2.

 

du svarade alldrig vart man laddade hem det.

 

Jo det gjorde jag. Man kan ladda ner Demon från ClickTEAMs hemsida.

 

Multimedia Fusion kostar runt tusenlappen och jag vill själv införskaffa det snarast!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...