Hoppa till innehåll
Anime.se

Sony PSP


Jocke
 Share

Rekommenderade inlägg

Det finns en tråd för Nintendo DS, tycker det borde finnas en där man kan diskutera PSP också.

 

Vad tycker ni? Själv är jag tveksam till att den kommer bli något större hot mot DS, dessutom nu när releasen blir framskjuten. Sony har ju så många problem med batteri-tiden, fick höra att dem inte hade kommit längre än 90 minuters speltid och en halvtimme för film.

 

Nu har dem ju börjat med underlig reklam i Japan, kan vara för att få bort uppmärksamheten på DS:en

http://www.gamespot.com/news/2004/10/06 ... 09808.html

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag kan säga är att PSP har en del intressanta saker, framför allt skärmen som ska vara väldigt bra, men samtidigt kan det bli det som drar upp konstanderna. Men vi får väl se när den väl släpps hu den bli.

 

När det gäller hotet mot DS så tror jag att den kommer plocka en hel del makrnadsandelar. Grafiken kommer sälja konsolen så är det, men också Sonys goda namn.

 

Det kommer bli en spännade tid när båda konsolerna väl finns ute på marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De batteritider jag hört talas om är 10 timmar för musik, 8 timmar för spel och endast 3 timmar för film.

 

Det var dem tidigare ungefärliga officiella siffrorna.. har inte källan på nuvarande batteritid, ska leta upp det, men som min kompis citerade så var det väldigt kort tid, så pass kort att dem inte kommer kunna släppa sin handheld på utsatt tid, hörde nåt om september 2005.

 

 

Kristijan:

 

Nackdelarna med PSP i nuläget(förutsatt att dem löser problemet med batteritiden) är:

-Priset, ser ut att ska kosta det dubbla av DS, och det är lite väl saftigt för mig.

-Inte clamshell, kan man inte vika ihop den så blir det lätt repor på skärmen, inte så svårt att lägga till en lucka, eller det kanske är något dem säljer senare som tillbehör.

-Man kan inte importera(Sony's signum, über-kontroll) och måste köpa svenska spel för hutlösa priser.

 

positiva saker är just skärmen, analog styrspak och starkt uppbackande av spelutvecklare såsom SquareEnix och Konami.

 

men också Sonys goda namn.

 

Vet inte om det är rätt ord för Sony ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det kommer nog vara en massa småbarn som vill ha den bara för att playstation ingår i namnet.

Många som inte är så insatta i dator-spel kommer nog välja PSP framför DS, eftersom PSP har bättre en bättre grafikmotor (?) , och därför att PS2 är så pass känt.

 

Själv så tänker jag självklart köpa DS.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 years later...

Nintendo gör ju mest bara barnspel. Färglada trevligt underhållande spel. Att ett spel är barnsligt behöver naturligtvis inte säga att det är dåligt. Tvärt om så kan det ju ibland vara lite skönt att spela något barnsligt spel.

 

Jag köper PSP istället för DS eftersom Nintendo mest gör barnspel och:

* Jag kan lyssna på MP3/WMA på min PSP

* Jag kan titta på film på min PSP

* Jag kan spela PSP spel på min PSP

* Jag kan spela PS1 spel på min PSP

* Jag kan spela SNES/NES spel på min PSP

 

På PSP så får jag allt som jag vill ha ut av EN bärbar konsol. Skulle jag haft en DS så skulle jag behövt komplettera denna med en MP3 och en bärbar DVD.

 

Man kanske inte kan ha det som ett argument -eftersom den suger- men det finns ändå möjligheten att gå in på alla hemsidor via PSP'n vilket gör det lätt när man är inne i stan att bara söka rätt på ett oskyddat nätverk och gå in och kolla busstider eller vad det nu är man vill göra.

 

Så, dom som säger att nintendo mest gör barnspel. Dom har faktiskt rätt, det är bara att kolla på de senaste 10 årens titlar. Men, att spelen är barnsliga betyder inte att spelet är dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill nog påstå att säga att dem gör mest barnspel är att påstå att Plattformsspel är barnspel. Sen att Nintendo inte gör de flesta av spelen till ds:en heller är något att tänka på.

 

Fast redan sen psx-tid så vart det så att nintendo flest spel för yngre-spelare (men även äldre) och sony flest spel för de lite äldre. Överlag så tycker jag att nintendos konsoler har varit lite mer användarvänliga för de yngre också. Därmed inte sagt att det är en konsol för enbart yngre/äldre.

 

Är stolt ägare av båda. Äger dock inte så många spel till någotdera, men är mest nöjd med mitt psp, disgaea afternoon of darkness och Final Fantasy: war of the lions är väldigt svårslagna, iaf för de bärbara konsolerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag säger inte att plattforms spel är barnsliga.

Huvudsakligen så är det ju Mario flagskeppet som står för nintendo, mario är ett barnspel.

Det är bara och kolla på tidigare spel, Donkey Kong(hela serien), Banio and Kazoe(eller hur det stavas) är barnspel t.ex.

Listan kan göras mycket mycket längre. Dom flesta spel till Nintendo är underhållande på ett lämpligt barnsligt sätt.

 

Sen måste du även tänka på att du har alla underbara titlar som kom till PS1 till PSP's fördel med. Så länge man kör med Custom FW är det bara att ladda in en PSX iso på PSP o dra igång. Det är ett stort plus. Vem myser inte gärna ner på bussen och drar igån Chrono Cross eller Final Fantasy 7? B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Barnkonsol eller inte, spelar inte så stor roll eftersom spel är en smaksak.

 

Back on topic!

 

Hur fungerar hela PSP'n? Har funderat på att köpa den men velar fram och tillbaka. Grafiken är bra? Spelen som finns ute? Batteritiden? Och hur funkar det med film och spel? Kan man ladda in tex filmer från sin dator? Någon nämde att man kunde spela SNES på den, är det också så att man kan ladda in SNES spel från datorn?

 

Tack!

 

N.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om och endast om du har customfirmware så kan du lira snes. psx, och säkert andra emulatorer också. Filmer är jag inte riktigt säker på hur det ligger till med har inte tagit mig tiden att testa. och spelen som är ute är rätt okej, eller ja iaf rpg-spelen. Sysslar inte med så många andra genrar på någon plattform längre. Batteritiden är helt okej på slimedition, ca 4-5h för min del tror jag. Grafiken är riktigt go beroende på spelet. Ett av de bästa grafiska spelen är rpg:et

. Tycker det spelet gränsar till ps2grafik från och till iaf. (f.ö. så är det ett spel jag ska införskaffa)

 

Själv har jag inte customfirmware, men jag överväger att skaffa det i framtiden. FF7 (okej FF6 , 8 och 9 också) på psp och några snes spel är vad jag saknar annars är jag hel nöjd. Spelen ligger på ett helt överkomligt pris i jämförelse med vad nya Nintendo ds spel och pc spel för det mesta brukar gå lös på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har M33 som FW mod. FW'n ligger på 3.72 som självklart kan laddas ner nyare när det kommer. Dock inte via den vanliga updaterings menyn på PSP'n.

 

Jag kan titta på filmer, spelar även upp AVI oh WMV filer från minneskortet, dock är sådana filer rätt stora, finns vissa konverterare som gör om nedladdade filmer till "psp"-format, kommer inte ihog vad filendelsen heter, men den gör så att filstorleken krymper BRUTALT. Har inte kört den själv men en polare sa att ett simpson avsnitt på ~140mb gick ner på ~40mb, så tydligen ska det vara rätt värt.

 

Idag kan man utan problem köpa en PSP slim eller gammal moddat, chippat och confat. Kostar runt 2000 spänn för bara själva baspaketet. Där ingår Konsol, batteri och laddningskabel. Ingen USB kabel eller någonting. Finns även value pack, men har tyvärr inte koll på hur mycket det kostar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Däremot måste man köpa spelen från Playstation Store, för så där ca 45kr (ett ganska så förekomligt pris).

Spelen kallas för "Classics" på Playstation Store.

http://store.playstation.com/

 

Utbudet på den svenska butiken är däremot rätt så magert jämfört med den japanska.

 

Det är även viktigt att ha den senaste Firmware:n installerad på sin PSP för att kunna köra PSX spelen från Playstation Store.

FW 3.90 är den senaste.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...