Hoppa till innehåll
Anime.se

Presidentvalet


lordgus
 Share

Rekommenderade inlägg

Hur kan man inte bry sig?

Ni som inte gör det kankse inte förstår att sådant här påverkar sverige mer än vad ni tror, mest på politiska och ekonomiska fronter.

Vi måste gå på äggskal så fort det är USA som vill något.

Det är inte så det skall vara tycker jag.

 

om han nu bomba dem för olja eller för att fånga/döda terrorister bryr jag mig inte om heller, i vilket fall så fick han ju tag i många terrorister samt saddam hussein.

 

Jaha, och hur många civila tror du blev dödade under bombningarna då?

En hel del skulle jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt inte att det är så stor skillnad på Kerry och Bush när det gäller åsiker. När det gäller hur de uppfattas av resten av världen så vinner Kerry. Tror också att Kerry inte är riktigt lika glad att starta krig dels pga. att han faktiskt vet hur det är att strida vid fronten(i Vietnam).

Kerry är väl inte heller lika galet kristen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bryr du dig inte, så tycker jag att du ärligt talat inte vet vad som finns utan för ditt hus eller din skola. Eller att din empati för andra människor är noll. Tycker att de är förbannat tråkigt att läsa ditt inlägg.

 

jag vet att min empati för andra är likamed noll för dem jag INTE känner förstås. jag bryr mig inte om fall några människor dör i ett annat land för jag känner inte dom, så det skulle bara bli jobbigt och så skulle man bli arg om man tänkte på dom så skapar man ett hat mot en annan människa.

 

folk dör hela tiden, det ligger i vår natur att dö. varesig det sker om 50 år eller om 10 dagar. så kommer alla dö.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser det inte som en så konstig sak att Bush vann egentligen.

Vi pratar om ett land där ca 51 % är katolska dogmatiker.

Befolkningen har blivit manipulerad av Bush och hans ledning under fyra år. Med falsk information, lögner och en konstant press av att dom lever i en farlig och hatisk värld, (huruvida världen är hatiskt och farlig låter jag bli osagt), så har dom valt att gå till den man som dom tror är nyttigast, Bush, som påstår att "han tog nödvändiga åtgärder".

9/11 kom som en frälsning till Bush och hans administration. Nu kunde dom spela på det här hur länge dom ville. Dom kunde lova folket vad folket ville ha just nu, hämnd.

 

Det är tragiskt. Vi måste alla se på när en man systematiskt förstör det han lovat att beskydda. Sitt land och sitt folk. Vi ser en man som inte kan något om omvärlden, som lika gärna kunde bomba småland när han egentligen menade Nordkorea (bara exempel).

 

Bush har nog ännu inte förstått sitt ansvar. USA är, vare sig vi vill det eller inte, det mäktigaste landet i världen och är man president där, då kan man inte ta golfsemester när det passar en.

 

Jag undrar hur länge USA kommer att hålla. Det är möjligt att världen ser emellan sina fingrar, men den är inte blind.

I Frankrike röstar 5 miljoner invånare Trotskistiskt och jag har en känsla utav att dom siffrorna kommer att fortsätta växa.

Bush kan kanske bojkotta länder som Vietnam och Kuba, men inte Frankrike. Inte fullt ut. Konsekvenserna skulle han inte ha råd med.

 

"Hugg huvudet av dina fiender! Inte för att döda honom, men för att visa hur tomt det är!" - Leo Trotskij.

 

Petus----------> Du har rätt i att folk dör hela tiden och att det ligger i vår natur att göra det.

Men att civila och oskyldiga människor ska dö för att en inkompetent man vill ha olja är inte rätt. Det ska inte gå till så.

Det är en styrka att kunna visa empati, för att inte nämna sympati, för någon man aldrig träffat.

Kan du allvarligt säga att du inte känner för alla de barn som blir våldtagna och dödade varje dag? Även fast du inte känner dom?

Ifall du svarar ja på den frågan, beklagar jag mig för alla människor som någonsin försökt att ha en diskussion om humanism med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det va ju för guds skull ett krig, då får man räkna med att ett par civila dör. hur många civila va det inte som dog när world trade center rasade tror du, är det nån som bryr sig om dom? nope, va på löpsedel en vecka sen sket alla i det, men sen när bush bombar och döda andra civila då blir det värsta uppståndelsen och han blir hatad för att han skapar ett krig. visst är det synd om de små barnen, men jag tänker inte på det så mycket så därför är det inget att bry sig om för mig eftersom det händer så ofta nu förtiden världen är en korrupt plats att leva på i den här tidsåldern vart man än går och vart man än står är det alltid olagliga görelser i görningen och man kan inte göra något åt det förutom att kolla på för om man säger till så blir man dödad eller misshandlad, det är bara ta en tugga och svälja och leva vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var du har fått att ingen bryr sig om dom som dog under 9/11 har jag ingen aning om.

Det snackas ju nästan alltid om det. Det räknas som en av världens största terrorrist attentat. Vad menar du med att ingen bryr sig om dom?

Usama är en terrorrist. Världen vet redan vad han är kapabel att göra.

Bush är "den fria världens" ledare. Han ska inte vara på samma nivå.

DET ÄR VÄL KLART ATT FOLK BLIR FÖRBANNADE! OCH INGEN HAR VÄL SAGT ATT USAMA ÄR EN TREVLIGT MÄNNISKA HELLER?!

Nu handlar det om Bush-administrationen.

 

Tugga och svälja? Du kan ju faktiskt börja med att engagera dig politiskt.

Du verkar ju tycka att det som händer runtomkring dig är dumt. Så gör något åt det och sluta gnälla! Visa att du tycker att folk är elaka. Slå tillbaka! Det är första steget till att forma samhället. Våga leva för andra människor förutom dig själv.

Vi kan kanske inte stoppa alla orättvisor i världen, men jag är övertygad om att vi kan göra det någotsånär.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det va ju för guds skull ett krig, då får man räkna med att ett par civila dör. hur många civila va det inte som dog när world trade center rasade tror du.

 

3000 personer miste livet i WTC,

100000 personer har hittils mist livet i Irak kriget fram till nu.

 

Och Irak hade inget att göra med WTC det var Afghanistan och Sauda Arabien.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var du har fått att ingen bryr sig om dem som dog under 9/11 har jag ingen aning om.

Det snackas ju nästan alltid om det. Det räknas som en av världens största terrorrist attentat. Vad menar du med att ingen bryr sig om dem?

Usama är en terrorrist. Världen vet redan vad han är kapabel att göra.

Bush är "den fria världens" ledare. Han skall inte vara på samma nivå.

DET ÄR VÄL KLART ATT FOLK BLIR FÖRBANNADE! OCH INGEN HAR VÄL SAGT ATT USAMA ÄR EN TREVLIGT MÄNNISKA HELLER?!

Nu handlar det om Bush-administrationen.

 

Tugga och svälja? Du kan ju faktiskt börja med att engagera dig politiskt.

Du verkar ju tycka att det som händer runtomkring dig är dumt. Så gör något åt det och sluta gnälla! Visa att du tycker att folk är elaka. Slå tillbaka! Det är första steget till att forma samhället. Våga leva för andra människor förutom dig själv.

Vi kan kanske inte stoppa alla orättvisor i världen, men jag är övertygad om att vi kan göra det någotsånär.

 

det va ju det bush gjorde, han visa att han tyckte dom va elaka och slog tillbaka, och vad hände?

 

mm, jag menar att kriget blåstes upp bra mycket större än terrorist attentatet gjort hittils, fast det kanske du inte lagt märke till?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vadå "Bush slog tillbaka"? Mot vadå? Ett land som aldrig utgjorde någon form av hot emot honom? Saddam var en äcklig diktator, visst, men han hade varken kärnvapen eller kemiska vapen, som Bush påstod att han hade.

Bush slog inte tillbaka ett dugg, han gick på Irak för att dem hade olja. Inte f@n bryr han sig om folket där är fritt eller inte.

Jag blir nästan förvånad över dina argument. Du verkar ju inte ha så bra koll, med tanke på att du inte verkar veta skillnaden mellan Iran och Irak.

Känns nästan som att man borde vara lite snäll mot dig, med tanke på att du inte verkar ha begripit så mycket.

 

Det är väl ganska klart att kriget är större än attentatet. Kriget håller fortfarande på idag (t.ex. bilbomben idag). Tycker du det är konstigt att ett krig som hållit på i över ett år får mer uppmärksamhet än ett attentat som skedde för 3 år sedan?

Sen så tycker jag att du kollar in lite på dem amerikanska nyhetssidorna. Du kommer nog att hitta en del artiklar där om WTC som inte är allt för gamla.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är mycket som är på väg att hända i världen just nu, USA kommer nog inte ha samma starka roll, som man har idag, i en ganska nära framtid. Vad det gäller presidentvalet då, så skulle jag helst sett att Kerry vunnit, men att Bush vann var inte förvånande.

 

Många faktorer spelade in och republikanerna var smarta att lägga fokus på moral frågor, något som är mycket mer betydande i amerikansk politik än i svensk, det får man inte glömma. Och så tog man bort uppmärksamheten från Irak med dom, förstås.

 

Att Bush var en sittande president vägde också tungt och även om man tyckte att han genomförde en del dåliga saker, så visste man vad han gick för i.a.f., en del resonerade faktiskt så.

 

Sedan så svarade ca 40% av dom tillfrågade amerikanarna i en (har jag för mig) ganska nygjord undersökning att dom trodde att Saddam Hussein hade någonting med 11/9 att göra, hur tungt väger inte det?

 

Man har sett att amerikanarna har haft det tufft i Irak, men det var en svår situation dom satte sig i, och vissa saker förutsåg man nog inte så bra. Men vi får väl hoppas att det blir någonting bra av det i slutändan, demokratins spridning ser inte jag som någonting dåligt och om det lugnar sig i Irak kan Irak ha goda förutsättningar, det är inget fel att hysa förhoppningar!

 

Vad det gäller olja så säger vissa att det inte var så viktigt då andra säger att det var det. Men det är inte lång tid kvar innan oljan tar slut, det vill jag påstå, och nog är det viktigt att kontrollera så att man kan få olja då. Och efter att man intog Irak så kunde man bygga en viktig pipeline i Mellanöstern, som gynnade USA.

 

För när oljan tar slut så kommer vi stå inför ett enormt stort problem. Alla mekaniker och dyl. som jobbar med bensindrivna motorer kommer förlora sina jobb, och samhället kommer att drabbas svårt utan bensindrivna fordon, om man inte vidtar åtgärder. Men eftersom oljeschejkarna inte vill att något alternativ till olja uppkommer, så köper man upp alla projekt och lägger ner dom, det kan dom kosta på sig.

 

Länge har USA varit en ganska ensam supermakt, men hur länge till? Jag tror inte så länge, fast utifrån en ganska relativ tidsuppfattning, förstås. Vad är det för land som kan bli en motvikt till USA då? Den vaknande jätten i öst talar man om, Kina. Kina har en enormt växande BNP och är ett stort land med goda naturresurser och en massiv befolkning. Indien är också intressant, Indien har en stordel av sin befolkning på en högutbildad nivå man kanske inte väntar sig och dom växer också i BNP snabbt.

 

//Alothor

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag bryr mig inte ett skit om USA, Irak-kriget, eller Bush.

Allvarligt talat så hoppas jag att USA's ekonomi körs i botten, och att rebellerna i Irak vinner.

 

Jag tycker att det är synd att vi lever i ett så amerikaniserat samhälle, med allt de dumma USA står för.

 

Dessutom, som någon redan nämnt, Är Bush och Kerry i princip samma person. Och av dem två föredrar jag Bush.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jasper: Det är synd, tycker jag, att du har den uppfattning om USA som du har. Jag säger inte att den är rätt eller fel, eftersom det är en tolknings fråga där ofta egna känslor spelar in.

 

Men det du känner känner många, och jag delar din syn på USA till viss del. USA har en för stark roll som ensam supermakt, och dom har bara sig själva att rätta sig efter känns det som, när dom verkar strunta i många internationella samarbets organisationer. Men om USA's ekonomi skulle köras i botten? Vi skulle drabbas mycket av det, globaliseringen du vet.

 

Att Bush och Kerry skulle vara "i princip samma person" är väl en fråga om perspektiv, men jag tycker det finns en del olikheter som kanske är olika viktiga.

 

Vad det gäller hur duktiga dom är så vann ju Kerry alla tre valdebatter man höll enligt opinions undersökningarna. Sen så framställs Bush ju som ganska dum i Europa. Göran Persson har sagt att Bush är smartare än han framförs här, men faktum är att Bush gör en del osmidiga uttalanden i bland som jag inte tror Kerry skulle göra, men man vet aldrig. Men man borde ju inte vara dum om man blivit president i världens mäktigaste land och sen slår Bush mig som en mer karismatisk person än Kerry, det gör han faktiskt.

 

Det finns ekonomin som går att peka på, men det är bara spekulationer om vad som är bäst och så, fast jag personligen gillar mest Kerry på den fronten, och jag håller med Zaphod att demokraternas fokus på inrikesekonomin nog skulle vara bra. Men nog påverkar deras ekonomi vår och eftersom dom är olika påverkar den förmodligen oss olika beroende på vilken, logiskt sett, där kanske hur mycket varierar.

 

Vad det gäller moral och etik tycker jag att det finns en viss betydelsefull skillnad. Bush lägger sig i mer individens privata angelägenheter på ett sätt som jag tycker är olämpligt i ett modernt samhälle, vad det gäller att förbjuda homosexuella att gifta sig t.ex.

 

Man hänvisar till att religioner är emot homosexuella att gifta sig, men USA kallar sig gärna "The land of the free", och det känns fel att hänvisa till religion då alla amerikanare självklart inte är troende och många troende säkert är homosexuella och om dom vill gifta sig eller inte borde vara deras eget ställningstagande.

 

Homosexuallitet är inget man väljer att bli och det kommer alltid att finnas dom som attraheras av det egna könet. Det är olämpligt att i ett land begränsa en del av dom man representerars rättigheter, tycker jag.

 

Och USA skapades ju, får man inte glömma, i protest mot att man tyckte att staten lade sig i för mycket. Vadå då? Det var ju länge sedan kan man tycka, men faktum är att amerikanarna skattar sin frihet över sig själva högt. Amerikas historia som ett land som skapades för frihet för individen är en central stötte pelare för amerikansk politik och amerikansk patriotism.

 

Nu har jag spenderat en lång tid på en liten detalj kan man tycka, men jag tycker det väger så tungt. Och om homosexuella kan gifta sig eller ej i USA, kanske inte drabbar oss i Sverige så direkt, om det var det du menade Jasper så håller jag nog med dig. Ursäkta, om jag skriver för långt, jag är en person som kanske inte begränsar mig när jag borde!

 

//Alothor

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...