Hoppa till innehåll
Anime.se

Animéfandom


Sceleris
 Share

Rekommenderade inlägg

Animéfandom: Nördar, förenen eder!

En essä/undersökning om hobbyintresset i Sverige

 

 

 

Minns ni alla animésidor som fanns aktiva förr? animanga.nu, anime.se, zmanga.se, sueeden.com, shibuya.se... Listan kan göras lång - det där är bara några som vi kan komma ihåg på rak arm. Inte helt olikt början på IT-bubblan med alla dess uppstickare, ville "varje kille och hans mamma" bygga upp en animésida. Oftast bestod innehållet av "nyheter, artiklar, recensioner, forum", ett recept som (om än likriktat) fungerade hyfsat.

 

Och inte helt olikt slutet på IT-bubblan har deras verksamheter slutat (förutom vissa forum, som fortfarande är aktiva i varierande grader). De som skulle skriva dessa nyheter och artiklar blev färre och färre. Anledningarna är många, och helt klart förståeliga. Ska man flytta, byta jobb eller skola, bli utbytesstudent, eller om man helt enkelt har tröttnat på sin hobby, så finns det inte så mycket man kan göra åt saken - och det är okej. Saker förändras. Människor förändras.

 

Men det är ju inte så att animé och manga har blivit mindre populärt, snarare mer - fanskaran växer med tillgängligheten: Antalet animéserier och -filmer och mangaserier som svenska företag ger ut blir fler. Den för animéfandom så ofta sammanflätade (och illegala) fildelningen blir större och lättare. Och de överlevande animéforumens användarantal växer trots allt fortfarande.

 

 

 

"Finns det någon bra svensk animésida nu för tiden?"

 

Det var den enkla fråga som fick oss att fundera: Hur ser framtiden ut för Sveriges animéfandom? Behövs det någon?

 

Finns det något intresse av att läsa artiklar och recensioner? Om man börjar se animé idag, spelar det någon roll vilka Osamu Tezuka och Leiji Matsumoto var/är? Eller ens Satoshi Kon? Är fördjupning i animéhistoria, stilanalyser och annat essämaterial helt ointressant?

 

Eller, istället för centralt publicerade texter (som på de nätplatser vi nämnt) av sporadiska eller "anställda" skribenter, ligger kanske framtiden i att bygga upp ett "community" av egenpublicerat material, en sorts svensk "animébloggosfär"? Vi har sett hur många här har skrivit recensioner och trådinlägg med förhållandevis hög kvalitet, som kan förtjäna en större läsarkrets och vinna på ett mer professionellt upplägg.

 

Vad är ni intresserade av? Räcker de spridda animéforum till för allt ni är ute efter? Hur fungerar animéfandom i våra grannländer? Vill ni ha fler webzine och andra nätplatser att läsa? Får ni allt ni vill från engelskspråkiga animésidor och -bloggar? Eller är ni helt enkelt inte intresserade? Vi vill veta.

 

--Sceleris & Gogo,

animénördar av den gamla sorten

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns många sidor som inte används, som bara skräpar, som publiken inte funnit intressanta. Just för att ingen sida jag letar mig fram till tilltalar mig så kollar jag inte runt på det lagom lilla antal jag skulle vilja läsa runt på för min egna skull, för mitt egna intresse. Tyvärr har jag svårt att skriva vad som tilltalar mig, det är svårt att få ner det i ord. Om det är förstaintrycket, sättet texterna är skrivna på, layouten, jag vet inte.. Det bara känns.

 

Har en del sidor jag besöker regelbundet men det är bara 2-3 stycken, skulle gärna utöka antalet. Alla människor skriver på olika sätt och därför tycker jag att det inte skulle skada med fler webzine's/bloggar etc där man kunde läsa om diverse nyheter/anime/manga osv, en kan inte tilltala alla. Jag håller själv på med en liten sida under skoltid, för att utöka det där utbudet men mest för att jag själv vill, jag har lust helt enkelt.

 

Eller, istället för centralt publicerade texter (som på de nätplatser vi nämnt) av sporadiska eller "anställda" skribenter, ligger kanske framtiden i att bygga upp ett "community" av egenpublicerat material, en sorts svensk "animébloggosfär"? Vi har sett hur många här har skrivit recensioner och trådinlägg med förhållandevis hög kvalitet, som kan förtjäna en större läsarkrets och vinna på ett mer professionellt upplägg.

 

Det där vore inte dumt alls, i mina ögon verkar det där vara en toppenidé! Och jag håller verkligen med på det sistnämnda i citeringen.

 

Jag är en utav de intresserade.

 

/en kaka

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är superpositiv till webzines som forna Animefringe och Zmanga - förutsatt att tomtenissarna bakom dem faktiskt kan sin animé och har viss talang för det skrivna ordet. Artiklar om personer som Tezuka, mindre rörelser som gekiga och annat historiskt babbel som erbjuder lite perspektiv på saker och ting är toppen. Anledningen till att jag inte läser sidor som de du nämner liksom flertalet bloggar är att allt de erbjuder är reaktioner på artiklar på andra webbplatser eller essämaterial som ser ut som dåliga omskrivningar av Wikipedia-artiklar snarare än någonting ett kunnigt, påläst och skrivbegåvat fan plitat ihop. Zimeons krönika om sitt Comiket-äventyr är ett gott exempel på en bra text - merparten av innehållet på de sidor du nämner är det inte.

 

Frågan är snarare hur många svenska fans vi har som är kvalificerade att skriva särskilt ingående om saker som gemene animétittare inte redan känner till, sådant som inte bara är recensioner eller nyheter. Det kanske låter trist och negativt, men ska man bara skriva om mer eller mindre vedertagna fenomen och placera ett gäng recensioner på en sida så kan man i mitt tycke lika gärna avstå. Hur många gamla rävar, entusiaster och självproklamerade experter har vi egentligen som vill agera skribenter och allmäna animéallvetare? För mig känns det väsentligare än att direkt börja ta upp rent organisatoriska frågor. Ett bloggnätverk känns rätt så ointressant - det finns tillräckligt många fritidstyckare som det är.

 

I nuläget är det här forumet den enda animéinriktade svenska webbplatsen jag besöker. Ett bra webzine skulle nog förändra den saken - jag gillar det traditionella tidningsupplägget och sektioneringen - men inte ännu en halvdöd sida som shibuya eller animanga. Det bästa jag hittills stött på från svensk fandom är förmodligen Animéradion - mest för att de faktiskt tar upp animé jag har nollkoll på och hostas av personer med lite erfarenhet, kunnande och historiskt perspektiv. Dvs samma skäl som gör att jag inte följer den senaste Naruto-podcasten. En webbplats som kan åstadkomma någonting liknande i skriven form skulle definitivt intressera mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Postar samma sak här som på zmanga:

 

Alla animésidor lever och frodas tills den som skriver recensionerna tröttnar, och alla animéfora lever och frodas under den första tiden, efter vilket det helt enkelt finns allt färre saker att prata om.

 

Det var den enkla fråga som fick oss att fundera: Hur ser framtiden ut för Sveriges animéfandom? Behövs det någon?

Det är, läskigt nog, en bättre fråga än man kan tro. Jag känner fortfarande ett behov av att hänga på animéfora men har egentligen inget annat att tillägga än att kommentera på vad andra skrivit; det är sällan jag känner att jag vill skriva något själv. Eller så har bara ribban för att jag ska sätta mig ner och skriva något höjts; förut var jag kanske intresserad av att posta i "vilken animé är bäst" men efter tio sådana trådar hoppar jag numer bara förbi dem.

 

Jag hänger helst på getfora, i betydelsen fora där gamla getter hänger (eller de med samma inställning) men där är det än mer så att det egentligen inte finns något att säga.

 

Finns det något intresse av att läsa artiklar och recensioner?

Det gör det absolut. Jag personligen är inte så intresserad, eftersom jag hellre följer rykten som otroligt nog säger mig mer än recensioner gör, samtidigt som jag får veta mindre om storyn än vad recensioner säger, men jag är ganska säkert på att det finns många som bara vill vältra sig i recensioner. Men kanske är det en dörr som redan är öppen, nu när det finns centrala animésidor på engelska som tar upp allt och allt och har lyckats nå den kritiska massan där saker faktiskt adderas utan att det hänger på en enda, och då blir det ju automatiskt som dessa går till. För att en recensionssida skall funka måste man ha ständigt ny information på den, och för att det ska hålla måste skribenterna i stort sett vara avlönade.

 

Om man börjar se animé idag, spelar det någon roll vilka Osamu Tezuka och Leiji Matsumoto var/är? Eller ens Satoshi Kon? Är fördjupning i animéhistoria, stilanalyser och annat essämaterial helt ointressant?

Självfallet är det intressant, men det beror på vad man ser och hur man ser det. Det är samma sak för animé som för andra media. Om man börjar läsa böcker idag, spelar det någon roll vilka Jonathan Swift och Frans G. Bengtsson var? Om man ser på TV-serier, spelar det någon roll vad The Prisoner eller V var? Svaret är väl att om man bara vill kolla på Lost och sen inte bry sig så är det väl oviktigt vad The Prisoner var för något, men jag tror de flesta TV-serieanalytiker skulle skrocka lite lätt om någon kom och påstod sig vara en "TV-serie-galning" och inte sett den. På samma sätt som att det skulle eka ihåligt om någon var en fantasy-galning och inte hade läst Tolkien.

 

Påminner mig lite om artieln jag skrev för flera år sedan, att animénördar har lite svårt att betrakta sin egen hobby som en "finkultur", som vilar på tidigare verk. Givetvis är det inte många som börjar sin animéfandom med ett verk från 80-talet, och självklart _måste_ man ju inte se saker som Saint Seiya för att få gilla det som görs idag, lika lite som att man måste se Star Trek för att få gilla SF-TV-serier idag, men vad som är lite lustigt är att en del ser sig som "stora animéfans" men bryr sig inte om att gräva i historien av animéer. Nästan som om animé bara är en flyktig underhållning, där det bara är det allra senaste som räknas.

 

Men tänker jag efter så gäller samma sak även för ungdomsböcker. En bokslukarungdom idag drar sig nog inte direkt till Huckleberry Finn. Kanske det är samma fenomen där som i animé. Festligt nog gäller ju inte samma sak för manga, tycks det som.

 

Vad är ni intresserade av?

Ett getforum som zmanga.se. Förbättringen skulle vara att fler getter är där, och att fler getter skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det där vore inte dumt alls, i mina ögon verkar det där vara en toppenidé! Och jag håller verkligen med på det sistnämnda i citeringen.

 

Jag är en utav de intresserade.

Jag har lekt med tanken på en svensk motsvarighet till animeblogger.net... Det är inget jag själv skulle vilja dra igång, men så har jag ju inte ensamrätt på idén heller. ;) Kanske någon mer motiverad och bloggintresserad person skulle kunna och vilja göra det. Jag hade tänkt mig att den här diskussionen till viss del skulle tjäna som ett sorts underlag för alla som är intresserade av att dra igång något projekt.

 

Då jag personligen tappat den större delen av mitt animeintresse så har jag svårt att säga vad jag tycker. Men om det hade varit om spel så hade jag varit helt för det.

Men du kanske har någon uppfattning om vad andra skulle gilla? :)

 

[...] Frågan är snarare hur många svenska fans vi har som är kvalificerade att skriva särskilt ingående om saker som gemene animétittare inte redan känner till, sådant som inte bara är recensioner eller nyheter. Det kanske låter trist och negativt, men ska man bara skriva om mer eller mindre vedertagna fenomen och placera ett gäng recensioner på en sida så kan man i mitt tycke lika gärna avstå.

Jag förstår helt. Det mesta som skrivits på svenska är inget nytt eller intressant för mig heller, och ofta undermåligt skrivet. (*host* Skyldig. *host) Men jag håller inte med om att det är bättre att ingen gör något. Visst blir det en massa mediokert material, men det tjänar till att ge en fingervisning om vilket intresse som finns - de som har kunskap kanske inte tänker ge ut den om de inte vet att det finns någon som lyssnar.

Dessutom jag kan tänka mig att det stimulerar "konkurrens" om läsarna, vilket kan driva upp kvalitetsnivån. Även om man som amatör skriver för intern motivation, som sitt eget nöjes skull, kan man inte bortse från den externa motivationen, som viljan att bli uppskattad.

 

För mig känns det väsentligare än att direkt börja ta upp rent organisatoriska frågor. Ett bloggnätverk känns rätt så ointressant - det finns tillräckligt många fritidstyckare som det är.

Jag vill se dessa frågor vi tar upp som "metaorganisationella", mer övergripande för att kanske ge folk egna idéer än att direkt bygga upp planer på en ny nättidning, blogg eller så. Så om någon vill starta ett bloggnätverk så tror jag det är en bra sak, om det finns intresse. "Marknaden" är ju inte direkt mättad.

 

Det bästa jag hittills stött på från svensk fandom är förmodligen Animéradion - mest för att de faktiskt tar upp animé jag har nollkoll på och hostas av personer med lite erfarenhet, kunnande och historiskt perspektiv. En webbplats som kan åstadkomma någonting liknande i skriven form skulle definitivt intressera mig.

Ord! Animéradion var helt rätt, och jag hoppas de fortsätter - och får konkurrenter.

 

 

(Om någon råkar vara intresserad har jag svarat på några av zimeons punkter på Zmanga.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Beroende på hur pass välskrivet och underhållande det var skulle jag utan tveka tycka det varit ett kul initiativ, sen ifall det är en person som kan sin anime är ett stort plus. Det skulle klart varit ett bekvämt alternativ på ett svenskt animé-nät som för tillfället tyvärr(?) lider av en alltför stor BCmanga-andel. ^^;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Skribenten says: En sak måste jag hålla med herrn överst om, det är svårt att hänga med när man ska skaffa jobb, flytta, plugga eller liknande. Nu är jag inte särskilt insatt i vad de olika skaparnas göranden utan är mer inriktade emot slutprodukter samt kommunikationer med fansubs. För det första så saknar jag ungdomen idags intresse för japanska-populärkulturen då jag finner stora delar av den ointressant och seriöst jobbig (menar snea luggar osv osv "jag börjar bli gammal"). Å andra sidan svalnar intresset för Animen då man uppfattar att utbudet i stort sett maler på om samma saker om och om igen, ta Ken Akamatsu som exempel Love hina var en underbar historia (som var tom bättre i manga form) men som sen går och gör en serie till (magiker serien), som jag sporadiskt har följt via min Manga mania prenumeration, som är ganska grå och tråkigt då den är på pricken lik Love Hina.

 

Så vad är man intresserad av vad det gäller anime vill man läsa recensioner om serier, biografier om författare och eldsjälar eller hur man enklast får tag på icke-lisencerade serier?

 

Om någon är intresserad av att dra igång ett projekt kan ni kontakta mig jag har tillgång till webplats och kunskaper att administrera (inte skriva allför djuplodade saker though)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Intressant tråd! Jag hör till den skara som helhjärtat skulle välkomna ett projekt liknande det du beskriver. Visst, det jag prioriterar högst är själva forum-biten, men recensioner och essäer är något jag verkligen älskar att ta del av förutsatt att de ligger på en godtyckligt hög nivå.

 

Jag kan hålla med om att det verkar som att personer som nyligen börjat sluka animé tenderar att enbart fokusera på "det senaste", men det gäller knappast alla.

 

Om man börjar se animé idag, spelar det någon roll vilka Osamu Tezuka och Leiji Matsumoto var/är? Eller ens Satoshi Kon? Är fördjupning i animéhistoria, stilanalyser och annat essämaterial helt ointressant?

 

Bra fråga. Jag har ju lite svårt att tala för andra än mig själv, men personligen skulle jag välkomna en sida som fokuserar på sådant med öppna armar. Jag ser inte på mig själv som en gröngöling när det gäller animé, men jag är inte närmelsevis lika bevandrad som du själv. Jag tror dock inte att tidpunkten då man börjar titta på animé spelar en så fruktansvärt stor roll. Huruvida man är intresserad av det du nämner i citatet ovan eller inte beror nog snarare på vilken sorts person man är. Visst, nu spekulerar jag bara, men det är i varje fall vad jag tror. Naturligtvis är det dock som så att börjar man som oinvigd titta på nutida animé så har man ingen som helst koll på äldre verk. Det råder ju inga som helst tvivel om att fansen blir fler och fler. Avsaknaden av en svensk sida som belyser exempelvis animéhistoria resulterar ju i att många nyblivna fans håller sig till det nya... utan att ta en titt i backspegeln. Hade du inte länkat till din artikel om Gunbuster så hade jag aldrig tagit del av den underbara serien. Det är bara ett exempel på vad en intressant och välskriven artikel kan uträtta.

 

Klockan är ganska mycket, och jag märker att jag "ord-bajsar". I ett desperat försök att kondensera mina spridda tankar kan jag väl säga att jag hoppas att intresse finns. Personligen tycker jag inte att ett gäng spridda forum väger upp för avsaknaden av artiklar och essäer inom området. Those are my two cents.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Lustigt, det var ju så sent som igår som jag började tänka: "vad är det som krävs för att en svensk anime/manga-sida på nätet skulle kunna fungera?"

 

Egentligen har jag ingenting nytt att tillägga. Det jag vill se är en sida med ett stadigt flöde av information i form av recensioner, nyheter, krönikor, essäer... det där som man brukar finna på den här typen av sidor. Men som ni säger, för att det skall fungera så krävs det riktiga eldsjälar som skriver, i och med att de inte blir avlönade, samt visat intresse från läsarna för att eldsjälarna inte skall känna att det de gör inte ger någonting. Det tror jag är de viktigaste ingredienserna för att det skall kunna fungera. Titta bara på exempelvis GAMEcore.se; en amatörsida som inte tjänar ett rött öre på vad de gör och blir inte direkt sponsrade av de stora företagen, men lyckas ändå pinna på ganska bra tack vare en schysst läsarskara och folk som tycker om att skriva för dem.

 

Och som Scab så tycker jag inte att det är så lockande med någon slags animebloggcommunity. Där blir det ändå bara ett visst antal skribenter som får sina texter lästa i och med att ingen orkar läsa igenom allas texter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detsamma. Jag tror det snarare handlar om att kunna bygga upp ett bra team som skriver, där ingen är direkt ledaren utan alla får stämningen av att hjälpas åt, och att det hela tiden kommer till nytt.

 

Att få till en sån stämning är skitsvårt. Men jag tycker att ett forum är en nödvändighet och en början. Gammal get som jag är tycker jag zmanga.se är en förutsättning för MITT animénörderi i alla fall. Det skulle vara kul att se något kopplat till den.

 

Men det har jag egentligen inte rätt att säga, eftersom jag själv inte skriver något.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror jag skulle vilja medverka i ett webzine igen. Ett webzine med hög nivå på artiklarna. Långa (åtm. några tusen ord), välskrivna och innehållsrika. Analytiska recensioner av svenskutgivet material, lika kritiskt mot både dålig bildkvalitet och översättningskvalitet, som de förtjänar. Och en maklig takt, sex eller fyra nummer per år. Men själv är jag inte mycket till initiativtagare, så tills vidare skriver jag själv, sporadiskt. :p

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

egentligen är det väll inte så svårt, bara att skapa en blogg (med fritt valt namn) och sen köra igång? Tyvärr kan jag för lite om Anime (trots att jag är skribent) pga att jag inte sysslat eller tittat särskilt mycket på flera år...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror jag skulle vilja medverka i ett webzine igen. Ett webzine med hög nivå på artiklarna. Långa (åtm. några tusen ord), välskrivna och innehållsrika. Analytiska recensioner av svenskutgivet material, lika kritiskt mot både dålig bildkvalitet och översättningskvalitet, som de förtjänar. Och en maklig takt, sex eller fyra nummer per år.

 

Är ju precis något sådant vi tänkt som Mangakais framtida aktivitet: Kartläggning av det som finns utgivet i Sverige. Intresserad av att vara med?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Är ju precis något sådant vi tänkt som Mangakais framtida aktivitet: Kartläggning av det som finns utgivet i Sverige. Intresserad av att vara med?

Hur menar du? När du skriver kartläggning låter det som något slags informationssamlande/databasbyggande, vilket Iggy Drougge och Daisuki redan gör så bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur menar du? När du skriver kartläggning låter det som något slags informationssamlande/databasbyggande

Öh… typ. Men vi hade tänkt oss inte bara en lista, utan med dithörande kommentarer och recensioner. Korta där det passar och längre där det hör dit. Eventuellt skulle det passa bättre att bara lägga inpå daisuki.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför duger egentligen inte de som redan finns visst har ANN blivit för stora då deras nyheter täcker FÖR mycket. Finnes det någon svensk sida / wiki för anime? eller sida som tar upp som tidigare nämnt svenskpublicerad anime/manga?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då lät det inte precis som vad jag menade icon_wink.gif: Recensioner av utvalda utgåvor, med lite mer djup än vanliga sådana texter. Samt sågning av bildkvalitet, till exempel. :)

Fast just genomgång av själva utgåvorna var något vi tänkt var en viktig post, eftersom arbetet bland annat skulle vara som en sporre för högre kvalitet på det som ges ut just i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Finnes det någon svensk sida / wiki för anime? eller sida som tar upp som tidigare nämnt svenskpublicerad anime/manga?
Wikisidor: Wikipedia, MangaWorld.

Sidor om svenskutgiven anime/manga: Animéutgåvor i Sverige 1982-2003, Daisuki.

 

Fast just genomgång av själva utgåvorna var något vi tänkt var en viktig post, eftersom arbetet bland annat skulle vara som en sporre för högre kvalitet på det som ges ut just i Sverige.
Okej. Nåja, det bedömningsarbetet är nog inget jag kan hjälpa till med särskilt mycket -- jag har inte råd (eller lust) att köpa svenska utgåvor i någon större utsträckning utöver vad jag redan köper. (Sporadiska recensioner är lättare för plånboken.)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...