Hoppa till innehåll
Anime.se

Resultattavla

Populärt innehåll

Visar innehåll med högsta anseende sedan 2024-11-23 i Inlägg

  1. 1 poäng
  2. Jag letar genast fram Tom Scotts kontaktuppgifter!
    1 poäng
  3. I natt drömde jag att forumets YouTube-kanal laddade upp en video där Tom Scott sjunger en cover på en sång av ナノ / NANO Jag minns inte om drömmen förklarade hur det gick till men jag och två andra omnämns i beskrivningen att vi gjort något som ledde till detta. Vi tryckte upp några t-shirtar med en skärmbild från videons sida på YouTube där man kan se Tom med en gitarr, videotitel, kanal och början av beskrivningen. På tröjans baksida så var det en bild på en (av hjärnan påhittad) chattkonversation relaterat till något som hände på jobbet för några veckor sedan.
    1 poäng
  4. Designen var hyfsat 'off-putting', men det var väl främst 'det är så synd om honom, buhu'.
    1 poäng
  5. Aah! Får gå igenom enkäten. (Fast inte just nu, då avslöjar ju att det var jag!)
    1 poäng
  6. Oj, jag har stirrat på rumpan i timmar och glömde att svara. Oops!
    1 poäng
  7. Vad är Ready or Not? Sierra Entertainment är en gammal men legendarisk spelutvecklare som slog igen sina dörrar 2008. En serie som kom från deras verkstad var Police Quest: SWAT från 1995. Serien följer dig som en medlem i amerikanska polisens insatsstyrka Special Weapons And Tactics. Det började som en FMV point-and-click i första, gick över till ett isometriskt strategispel likt de första XCOM-spelen, och sedan i del tre och fyra (99 respektive 06) gick det över till FPS. När det gick över till första person så blev serien mer taktiskt likt gamla Rainbow Six och samtidigt verklighetstroget, samtidigt som teman blev mörkare och förankrat i vad som kan hända i verklighet. När serien var död och liknande spel lös med sin frånvaro dök VOID interactive upp med Ready or Not på Steam Early Access 2021, med en fullrelease i december 2023. I skrivandets stund så har konsolversionerna inte släppts än men är planerade till sensommaren. Story Los Sueños, Kalifornien. Staden är översvämmad av kriminalitet efter ett ekonomiskt ras och oroligheterna sprider sig som en löpeld. Du är David Beaumont, "Judge", ledare för D-plutonen i stadens SWAT-team, och det är upp till er att städa up i staden. Det finns ingen direkt övergripande story utan du upplever den i varje uppdrags genomgång och via samtal till larmcentralen. Även nivåerna är grund för berättandet av storyn, och den kan vara grym. Det börjar med att stoppa ett rån på en bensinmack och helt plötsligt slängs du in i en pågående skolskjutning. Det finns riktigt mörka teman och Ready or Not skyr inte från att måla upp ett porträtt av händelsernas gång. En annan sorts skräckspel. Gameplay Ready or Not är långsammare men mer intensivare än de flesta andra shooters. Tålamod och försiktig framryckning är mer givande än att springa rätt igenom och försöka meja ner allt. Du spelar en polis trots allt, ditt jobb är att skydda civila och arrestera kriminella. Efter varje uppdrag bedöms din insats och övervåld gillas inte av polischefen. Du har även en dedikerad knapp att skrika "polis, upp med händerna" för just det ändamålet. Men det huvudsakliga tricket är hur din enhet hanterar dörrar och rensar rum. Det finns möjlighet att använda en spegel under dörrkarmen och se vad som finns på andra sidan, därefter kan du planera hur du stormar in. Smyger du dörren på glänt? Sparkar du in den? Smäller du den med sprängdeg eller en murbräcka? Går du in från en annan dörr? Därefter gäller det att kontrollera vinklar och potentiella hot när du kliver in. Dina AI-kollegor är ganska skärpta och kan enkelt styras med en snabbmeny för var du vill ha dom och hur du vill tackla en dörr. Det finns vissa problem med deras beteende dock då dom kan blocka din väg eller gå runt ett hörn istället för genom en dörr du ville ha dom igenom. Dessutom så har dom ingen känsla för icke-dödligt våld. Blir dom beskjutna av en fiende så skjuter dom tills fienden faller, ibland tömmer hela magasin under tiden. Inget försök att lätt vådaskjuta eller använda saker som pepparspray, bara klick-klick-boom. Överlag dock så är dom kompetenta och smarta nog för dina behov. Utrustningen till ditt befogande är väldigt varierande för att kunna täcka alla ändamål. Skyddsvästen kan variera från lätt till tung för mer skydd och mindre smidighet, men utöver det kan den fyllas med antingen kevlar, keramikplattor eller stålplattor som påverkar hur resistent du är mot kulor och hur du påverkas av att bli skjuten. Sen så har du alla verktyg för att kunna neutralisera fiender utan dödlig utgång. Flashbangs, tårgas, pepparspray och hagelgevär laddat med bönpåsar, dörrstoppare för att styra flödet av fiender, C2 för att knäcka dörrar, gasmasker, vapenmonterade ficklampor och mörkerseende kikare. I kampanjen kan du även rekrytera officerare som ger bonusar till din grupp som enklare att sparka ner dörrar, mera pansar, lättare att skrämma fiender till att ge upp etcetera. Det finns en nackdel dock: du kan inte bara starta om ett uppdrag om det inte går som du vill. Du har då tre olika val: Du slutför uppdraget, med risk för en sämre rankning, döda poliser och stress hos dom som överlevde. Exfiltrerar i förtid, och på så sätt förlora uppdraget och potentiellt stressa dina kollegor. Alt+F4 och starta om med ett clean slate. Du straffas inte från att tvinga spelet att stängas och det känns inte riktigt rätt. Quick play och multiplayer har inte samma problem dock så det är mer hanterbart. Grafik Alla chockeffekter och miljöer är riktigt välgjorda och gillar skarpt vapenmodellerna. Dock så lider spelet av en hel del pop-ins och i sällsynta fall finns det ställen som tankar din framerate. Din maskin kommer svettas trots att det överlag inte ser så extremt avancerat grafiskt sett. Spelet kompenserar för det med att fylla varje bana med tonvis av detaljer och unika detaljer. Mörkerseendet är nog det snyggaste jag varit med om på länge, så det är synd att basspelet bara har 2 mörka banor att utnyttja dom i. Ljud Bästa sättet att utnyttja Ready or Not är med hörlurar med surroundljud, då kan du enklare veta var någon är baserat på deras mumlanden. Ljudbilden överlag är stabil med vissa imponerande skådespelare under genomgångarna... och vissa andra mindre inspirerande. Du kommer att höra mycket callouts från dina kollegor och skrikande från skurkar som vägrar ge upp, men sen när kulorna viner så lever du dig in i kaoset på riktigt. Sen så har vi ett solitt soundtrack att lyssna på. Det är tematiskt baserat på vilken bana du spelar och kan ha riktigt mörka undertoner för att matcha det som sker på skärmen. Sammanfattning Ready or Not belönar dom mest tålmodiga och kan nästan beskrivas som "The Dark Souls of shooters". Det finns frustrationsmoment, men med tanke på hur spänningen ligger på så tjockt som den gör så är det värt att öppna, flasha och cleara denna titel. Omdöme: 911/10
    1 poäng
  8. Skip and Loafer? I hardly know'er.
    1 poäng
  9. Då jag nyss sett färdigt på både Hen Semi och Shin Sekai Yori så är det väl dags att börja beta av säsongen. Har egentligen bara börjat om på Apothecary Diaries och 100 girlfriends, och nu närsn börjat komma in i det så är de fortfarande lika bra som innan. Nytt dock är I Have a Crush at Work som skulle handla om vuxenromans på arbetsplatsen, och jag förstår att folk gärna vill se något mer relaterbart än tonåringar i skolan, men iaf efter första avsnittet så tycker jag nog att de beter sig som tonåringar ändå. Kommer nog se vidare i ett par avsnitt till, men det var ingen serie som riktigt fick mig att vilja se "ett avsnitt till", direkt. Däremot är Medalist lite oväntad. Har alltid gillat sportserier ända sedan Major var min första typ 10/10-serie. Såg och gillade första 2/3 av Eyeshield 21, Run with the Wind, i viss mån Haikyuu och Kuroko no Basuke, Gurazeni och Overtake! Fasen, kanske även Yakitate! Japan går in under kategorin. Tror det är något i genren som nostalgiskt för mig tillbaka till "klassisk anime", kanske för att upplägget i princip alltid är samma. Karaktärsutveckling med en tydlig väg framåt, som en vanlig shonen fast lite mer grundad i verkligheten. Men! Medalist var inte ens på min radar förrän jag såg ett klipp på ett konståkningsframförande varpå jag var ännu mindre intresserad. CGI-animering... njaeehh. Såg sedan att den listades av någon som typ "säsongens överraskningar" och gav den en chans ändå. Extremt barnvänligt, nästan ett renodlat barnprogram, men träffar alla punkter en sportserie ska göra. Börja från botten, huvudkaraktären och tränaren är båda underdogs som börjar sent, men de är också lite, lite OP och presterar oväntat bra. Tydliga delmål, tydlig utveckling. Dessutom har den ett högt (och rätt bra) tempo och är genomgående underhållande. CGI är begränsat till OP och konståkning, men används inte hela tiden och är av väldigt bra kvalite, dessutom kompenseras vi med väldigt uttrycksfull animation resten av tiden. Seriens största behållning är dock att jag vill "se ett avsnitt till". Telefonen åker inte upp under tiden man kollar, eftersom det hela tiden arbetas mot ett mål så tappas åtminstone jag inte intresset utan vill se hur det går. Den gör precis som en bra serie ska göra helt enkelt. Dessutom insåg jag nyss att detta är den tredje serien om konståkning jag sett, efter Yuri On Ice och Ginban Kaleidoscope. Otippat ändå. Utöver detta såg jag nyss klart på Breaking Bad och den avslutande filmen El Camino. Ingen anime visserligen, men liksom Medalist så handlar den om en underdog som är OP och arbetar mot tydliga mål med ett bra tempo och avsnitt som får en att vilja se "ett avsnitt till". Vem kunde ana att konståkning och metamfetamin hade så många likheter?
    1 poäng
  10. Nu när du nämner det, Kimi to Idol Precure: Två avsnitt in i den nya serien, och de har hittills varit helt fantastiska! Bra karaktärisering, rolig komedi, riktigt snygg animation. Mycket starkare än inläggen från de senaste åren. Får hålla tummarna och hoppas att den håller i kvaliten, och kanske blir en av de Pretty Cure-serier som man kan ranka bland de bästa, som Heartcatch och Go Princess!
    1 poäng
  11. Sceleris har väl alltid väldigt ljumma omdömen 🙃
    1 poäng
  12. Jag gav Medakawa en chans. En tjej har blivit curlad hela livet men så fort en kille visar sig inte lika intresserad (i vissa fall irriterad på henne) så går hon all in och vill tvinga fram någon form av reaktion. Men den funkar bara inte för mig, det känns så påtvingat och uppenbart vad som kommer ske. Jag blir bara irriterad på den helt utan anledning. Största anledningen till att prova den var såklart att Hololives Fubuki, Mio och Ayame gjorde OP:n. Och den är så svängig och skön!
    1 poäng
  13. Den var pretty dope faktiskt.
    1 poäng
  14. Undertexter till filmer skyddas normalt av upphovsrätt enligt svensk lag (Lag [1960:729] om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk), eftersom de är att betrakta som litterära verk. Svensk upphovsrättslag innehåller dock ett undantag för privat bruk (22 §). Det innebär att du får framställa en kopia av ett verk för strikt privat användning. Så om du översätter en undertext för strikt privat bruk så får du göra det, så länge: Du inte använder en olaglig källa för undertexten. Du inte sprider eller delar översättningen med andra, varken online eller offline. Så för oss som har barn som tycker det är tufft och visar intresse för anime finns det tyvärr inte några genvägar. Hittar ni några så skicka mig ett meddelande
    1 poäng
  15. 1 poäng
  16. ÅH! Det låg och sved längst bak i hjärnan men kom aldrig fram, hunden är ju omisskännlig.
    1 poäng
  17. Jag är ny på forumet. Hoppas det finns lite liv kvar här. Jag tittade mycket på anime i tonåren och blev lite sugen att titta igen då "dan da dan" letade sig in i mitt flöde. Har tittat på alla avsnitt hittills och gillade det skarpt. Har ni någon rekommendation till liknande komedi/action anime från dom senaste 10 åren? Tack på förhand! Fel plats att posta detta på haha. Hoppsan! Hittar inte hur jag tar ned inlägget heller...
    1 poäng
  18. Vad är Dead Space Remake? 2008 skapade EA studion EA Redwood Shores en helt ny IP; Dead Space. Ett tredjepersons survival horror med vissa likheter från Resident Evil... fast i rymden. Spelet var väl bemött och belönade studion till att uppgradera sig till Visceral Games. En uppföljare skapades 2010 och den var ännu mer kritikerrosad. Tyvärr så hade EA redan satt käppar i hjulet. Dom ville inte bara göra ett spel utan en helt ny franchise och sprang med idén i maxfart. De skulle bli böcker, serietidningar och animationer. Tyvärr så floppade de på alla plan plus att deras reklambudget sprang ifrån dom, och spelets framgångar var nu uppätna av utgivarens hybris. Dead Space 3 "var tvungen att sälja fem miljoner kopior för att fortsätta serien". Trean var en katastrof med kass story, påträngande co-op mekaniker och mikrotransaktioner. Så EA la ner Visceral och Dead Space var nu dött (tack EA). 2023 så släpptes en remake av det första spelet från Motive Studios. Är det ett livstecken eller bara trauma från förr? Story Mänskligheten har i framtiden blivit tvungna att bryta upp hela planeter för att överleva. USG Ishimura är det största och mest kända gruvskeppet i historien och bryter just nu över planeten Aegis VII. En kommunikationsmörkläggning leder till att ett reparationslag skickas in för att fixa felet. Isaac Clarke är en ingenjör på det teamet, men hans främsta skäl är att hans flickvän Nicole är ombord på Ishimura och är orolig över vad som möjligen hänt där. Reparationsteamet blir dock strandsatta när deras skyttel skadas under inflygningen och de stöter på en hemsk syn ombord Ishimura: besättningen har lemlästats av okända, odrägliga monster. Isaac och hans team måste nu avvärja horder av dessa monster samtidigt som dom måste fixa Ishimura innan hela skeppet kraschar mot planetens yta... Dead Space var ursprungligen inspirerat av Alien och Event Horizon, och influenserna märks av fortfarande. Det är ett spännande mysterium som spelaren nystar upp via textloggar, ljudmeddelanden och holograminspelningar. Jämfört med förra så pratar faktiskt Isaac i denna, och hans roll är riktigt bra. Utöver den nya dynamiken mellan Hammond/Kendra (om du kommer från originalet) så är de mesta mycket bättre. Gameplay Om du spelat lite Resident Evil så kommer du nog känna dig bekant, men det finns en tvist. Dessa monster du möter, så kallade Necromorphs, är en unik sort som bara kan stoppas genom att kapa av deras lämmar. Kapa av armar och ben för att stoppa dom. Din arsenal är specialanpassad för just det då den består mest av tunga ingenjörsverktyg som exempelvis Plasma Cuttern som kan kapa både vågrätt och lodrätt, en industrisåg som kan skjuta iväg sina klingor, en klassisk eldkastare och Force Gun som våldsamt knuffar iväg allt framför mynningen. En ny tvist i remaken är att du måste gå igenom olika lager av kläder, muskler och ben och ibland pansar för att kunna kapa av lämmen. En fräsch överraskning på en gammal hederlig metod. Du måste nu aktivt sikta mot den svagaste lämmen med minst motstånd för att snabbt kunna kapa av dom innan du blir omringad av andra monster. Stasisenheten som försätter dina motståndare i slow motion är tillbaka och även kinesismodulen som låter dig greppa stora saker och från håll. Den sistnämnda är dock från andra spelet i serien, så nu kan du spetsa necromorphs med klor eller pålar igen för att spara ammunition. All information som liv, antal skott för din stasismodul, vapnets ammunition med mera finns på Isaacs dräkt. Det finns även en inbyggd vägvisare som leder dig till nästa objektiv. I nollgravitation så har nu Isaac fått sina patenterade drivraketer från tvåan (som ursprungligen kommer från Iron Man-filmerna) vilket underlättar rymdpromenaderna du gör runtom skeppets exteriör. Ishimura är numera en halvöppen karta där du kan fara fram och tillbaka via dess tåglinje när du låst upp de olika stationerna. Detta leder till mer belönande utforskning och spännande nya sätt att ta sig runt skeppet på. Det finns en shop där du kan föra ritningar som du hittat runt skeppet och låsa upp för köp. Här kan du även uppgradera din dräkt så du får mer pansar och större inventarie. Du kommer även stöta på så kallade Power Nodes, elektriska puckar som du kan uppgradera dina vapen och din dräkt med vid en bänk. Nytt för remaken är att varje node ger en uppgradering och du kan hitta olika moduler som låser upp mer av vapnets potential. För att hitta allt så behöver du komma igenom några låsta dörrar, men nuförtiden behöver du inte använda nodes som förr i tiden. Nu har man olika nivåer av security clearance som låses upp allteftersom du tar dig igenom storyn. Väldigt tacksamt för oss som vill spara sina nodes och leder till att spelet fått en form av metroidvania feel med lite backtracking och utforskning inbakat. Grafik Jag har haft mycket ont att säga om EAs användning av Frostbite Engine. Du kanske har hört om de katastrofala nysläppen som använder motorn och hur de aldrig verkar få den att fungera som den ska. Dead Space på release hade också problem i början, men mer med krascher och framedrops. Fysiken överlag har fungerat bra. Jämfört med originalet så är det ett värdigt ansiktslyft. Necromorphsen är nu läskigare än någonsin och nu när man kan skala av skinn och ben så kan hela modellen ändras. Bränn eller knocka av kläder och skinn från benen och se dom stapla fram som skelett. Väldigt välkommet. Detaljrikedomen hjälper med inlevelsen att Ishimura är bebodd och används samt vad som hände under monsterutbrottet. Blod och vakuumfrost bygger lager på lager över Isaacs dräkt och smälter sen efter ett tag i värmen. Själva blodrinnandet ser inte så äkta ut om man tittar för nära på det, men allt annat håller toppklass. Ljud Musiken är snarlikt från originalet men man känner ändå influenser från Alien. Lägg till ljudet från plötsliga skrik, mystiska viskande, monstervrål, havererande elektronik samt Isaacs hjärtslag och tunga andetag och stämningen är på topp. Du kommer bli skrämd! Plus att gå i komplett vakuum har aldrig vart så spännande ljudlagt som nu. Gunner Wrights återkomst som Isaac är också välkommet. Rollerna blandas om nu när Isaac också har en röst, men han är bland de bättre rösterna i spelet. Vissa roller har några dåliga framföranden (om det nu är personen eller manusets fel kan diskuteras) men överlag så är rollistan solid och tar inte ifrån skräckfaktorn. Sammanfattning Dead Space 2 var min favorit länge, men denna har nog tagit över som ny etta. Den är trogen originalet men samtidigt lägger till nya bitar för att hålla det färskt. Grafiken är på topp och alla ljudmattor ser till att du alltid är nervös och på tåspetsarna. Om tvåan får samma behandling återstår att se, men oavsett så är du välkommen tillbaka Dead Space! Omdöme: Make us whole/10
    1 poäng
  19. …Du har verkligen legat i, jag är imponerad och skäms över min icke-insats till att förbättra. 😰 Men nu kanske man kan lista alla figursajter! \o/
    1 poäng
  20. De senaste två månaderna har 26 inloggade medlemmar besökt, varav 19 medlemmar har postat något. Jag delar tyvärr din uppfattning om forumdöden. Populariteten har väl till största delen slukats av andra sociala media vilka är antingen engelskspråkiga eller/och kortformsbaserade, gjorda för småprat. Även vår egen Discord-”server” (länkad nära sidhuvudet) har 43 personer online.
    1 poäng
  21. Det är lugnt, du får sova gott i natt!
    0 poäng
  22. Revansch efter jag gjort bort mig med Popotan. 😔
    0 poäng
  23. Men om du inte minns den, finns den verkligen på riktigt då?
    0 poäng
Denna resultattavla är inställd på Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...