Hoppa till innehåll
Anime.se

Hur kom ni i kontakt med anime?


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

Vet inte hur gammal jag var när jag såg min första anime men jag skulle tro att jag var 9 eller 10 när jag hittade två band med namnet robotech på framsidan i en billighetskartong, för den helt fantastiskt stora summan 98 kr. Det var mycket då men jag köpte dem ändå och sen så såg jag inte på annat på två veckor. Men sen avstannade det...såg ingen mer anime än de vanliga, pokémon, sailor moon, digimon.

 

Men sen förra året trök en kompis en film i händerna på mig och sa att jag skulle se den. Sagt och gjort jag kom hem och tryckte på den, och fattade inte alls vad det var för film när ordet Akira kom upp på skärmen. Jag älskade filmen och sen dess har det bara fortsatt.

 

Strax därefter lånades hela min väns samling bestående av Bubbelgum crisis tokyo 2040 och evangelion. Sen dess har man väl sätt någon mer serie men det är fösrt nu när man har en rejäl dator som man kan börja se på det ordentligt. Har nu cirka 180 gig osedd anime och mer på väg så man kan nog säga att jag är ny i gamet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Behöver man säga något annat än dragonball z-serien?

Hmm. egentligen så ja. Men egentligen inte. Du behöver inte säga något... Men om du nu säger något kanske du kan berätta när, och ungefär vad du ansåg vid den tidpunkten. Det har varit tillfällen då jag raderat Japanska episoder och bara sett Engelskdubbad DBZ.. Ahh Livets lemonad svider...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tankade en serie av en kompis på ett lan i typ nian, sen dess har man vart fast i animeträsket. Som tur var så såg jag en så pass bra serie som Trigun som förstaserie, tvivelsamt om man hade fortsatt kollat om man råkade få tag på nån dålig serie som typ Excel Saga eller dylikt..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den absolut första animefilmen jag såg var Battle Angel Alita, mycket bra animefilm måste jag säga, minns inte exakt när jag såg den men det var någon gång i mellanstadiet :P

 

Såg den hemma hos en kompis på VHS, och han var ett riktigt animefreak, han hade en hel del vhs på anime hemma, det var innan fansub vart stort. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först gången jag kom i kontakt med anime var Sailor Moon på Tv 4. Det fick mig ju inte riktigt att fastna. Jag tyckte att handlingen var tråkig och att karaktäerernas rörelser var för stela. Näh, Kalle Anka och Snurre Sprätt var mycket roligare (jag var ung).

 

Sen kom Pokémon, som jag såg säkert ett helt avsnitt av innan jag konstaterade att japanerna minsan inte kunde göra tecknad film.

 

Men, då när jag var runt 14-15 så såg jag Princess Monoke (stavning) hos en polare och jag tyckte den var hur tuff som hellst. Sen blev det mer och mer. Och nu efter att ha kollat på anime och läst manga ett tag så kan jag konstatera att det blir bara bättre och bättre för varje gång.

 

Bless japan!

 

P.S. Hinata i Naruto är den bästa karaktären genom tiderna, bara för att hon är så söt. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första gången var nog Pokemon och Sailor moon för runt 4-5 år sen, men då fattade jag inte att det var anime, och det var så roligt-uselt så att man inte tog det på allvar..

 

Nästa gång var det nog Ghost in the shell som en vän hade lånat, men då visste jag fortfarande inte vad anime var, och jag gillade den inte så värst..

Men tillsist så råkade jag hitta en amv på kazaa med en låt jag gillade, med Evangelion som film, vilket var min riktiga anime upplevelse för mig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag tror det hela började med att morsan köpt lite billiga tecknade filmer. Om jag inte minns fel hette de "Harlock of Arcadia", "Spacewarrior Baldios" och "Boy Africa". Jag älskade dem! Speciellt "Harlock of Arcadia", men begrepp som animé fanns inte i mitt ordföråd vid den tiden. Var kanske en sju - åtta år.

 

Nått år senare var det "Starzinger", "Cobra" och "Silver Fang" som alla avverkades innan min pubertet. Har fortfarande underbara minnen av samtliga, om än luddiga.

 

Sedan kom jag i kontakt med den mest underbara serie jag sett, NÅGONSIN: "Robotech". Jag fick filmerna av min morbror som hade köpt dem från en nedlagd filmuthyrning. Tyvärr fick jag bara nummer 1 - 7 i serien (släpptes det fler i Sverige?). Dessa sju filmer tittade jag på hur många gånger som helst, tror bara "Star Wars"-filmerna kan konkurrera om flest beslagtagna timmar utav mitt liv.

 

Jag fick aldrig nått avslut i serien, utan fick nöja mig med långfilmen som inte hade riktigt samma handling.

 

...tills för några månader sedan då jag bestämmde mig för att se hela serien. DC++ gick varmt (fy på mig), och nu har jag sett hela Macross-delen utav Robotech. Ska bli klar att se de två sista serierna också.

 

Tack vare mitt återupplivade intresse för animé i o m Robotech, köpte jag en samlings-DVD med "Akira", "Ninja Scroll" och "Ghost in the Shell". Akira är helt underbar. Helt häppnadsväckande hur vacker den är.

Ninja Scroll berörde väl inte mig speciellt. Kändes som en medelmåttig film. Men vad vet jag.

Ghost in the Shell var allmänt förvirrande och slutade innan den började kändes det som. Fick se den en gång till för att få ett någorlunda grepp om den. Efter att man sett dehär tre filmerna ser man verkligen varifrån The Matrix fått sin inspiriation ifrån.

 

Och nu har vi hunnit ikapp och som ni ser är jag enormt grön. Fast jag har ju växt upp med Super PLAY (Power) och Anime Express, så lite har man hängt med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första gången jag såg en anime var runt 5 års åldern då jag såg inspelat av den svensk dubbade Lady Georgie http://www.animenfo.com/animetitle,646, ... orgie.html (tror den var dubbad iaf) men på den tiden visste jag inte att det var japanskt men sen såg jag Sailor moon och gillade inte den så mycket. Jag var också för några år sen ett pokemon freak så gillade Animen men inte nu längre. Jag läste också "Anime Express" i Super Play när den fanns om bl.a Cowboy bebop när den kom ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>:D

Ha Ha den första animen jag såg var en hentai som heter urutsukidoji eller liknande. Den var så satans pervers. Men den var kul som fan XD . Sen efter det såg jag 3x3 Eyes. Det var när jag gick i sjuan. Sen så såg jag inte nå mer anime föräns förra året, altså första året på gymnasiet. Det var en kompis som sa att jag måste kolla på en anime serie som heter chobits. Var väldigt skeptisk till en början men började kolla ändå. De första avsnitten var riktigt bra så jag tankade ner mer och mer. Sen så var den första serien färdig kollad. Den var helt underbar. Sen efter det så har det bara blivit mer och mer. bl.a hellsing, trigun, Onegai teacher, noir och massa mer. har inte ångrat en sekund att jag börjat kolla på anime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Precis som många andra så började man med robotech när man var en 6 - 7 år eller nått... vi var uppe och hälsade på mina kusiner i norrland och de hade ett band med robotech på som jag såg om och om ett par gånger.

 

Men då var det mer en cool tecknad film än anime, för anime uttrycket tänkte man inte på förrän i 8:an då man lånade lite anime på VHS från kompisarna, saker som Akira, GITS, Battle Angel Alita och annat trevligt, sen gick det bara utför, speciellt när man fick bredband... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...