Hoppa till innehåll
Anime.se

Hur kom ni i kontakt med anime?


docster
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag kom i kontakt med animen för första gången när jag var sju år gammal (eller något i den stilen). Farsan hade tagit hem en film som hette "Akira", hade aldrig hört talas om den innan. Jag ringde en lekkamrat och vi började titta på filmen. Filmen var inte dubbad, de snackade japanska med andra ord och den var textad på engelska dvs. den perfekta filmen för två sjuåringar som inte kan något av de två språken! Den extremt krångliga handlingen hjälpte oss inte heller på traven :)

 

12 år senare så är det en av mina favorit animefilmer (en av de bättre amngorna också) som har ett speciellt ställe i min hjärta. Har ni också en speciell film/serie som ligger er varmt om hjärtat?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Äntligen! Ett vettigt inlägg!!

 

Jag kom i kontakt med anime på barnhemmet i Brasilien för första gången då jag såg på en serie som jag inte komme rihåg vid namn idag. Det var En mecha och handlade om ett par personer som kunde kalla ner en robot som vilade på molnen om de alla var tillsamans och uttalade någon formel. Väldigt patetiskl serie. Och den fanns även som Live Action minna jag. Och när jag blev adopterad. De två månaderna innan de fick ta hem oss så såg vi på det varaje dag. Den animerade och spelfilmen. Det var den första anime jag kom i kontakt med.

 

Sedan var det Dragonball. På mitt första återbesök i Brasilien tre år senare så hade dragonball börjat på Brasilians TV. Jag såg hela Dragonball då vi var där och början på DBZ. När jag väl kom hem så visste jag inget om ladda ner eller något och det dröjde flera år innan jag började ladda ner Anime själv.

 

Men efter Dragonball kom nog Sailor Moon, och om man räknar "Thundercats" som en Anime så var den ungefär sammtidigt. Såg TV4's alla avsnitt ett par gånger.

 

Sedan var det Cobra. Jag visste inte att det var Anime då, bara att det var en häftig tecknad film. Jag var runt elva tolv när jag såg den. Skall låna de andra delarna av en vän inom kort.

 

Och så Dragonball Z... Jag hade lärt mig att ladda ner och Dragonball episod 121 var det första jag laddade ner. Det var för att Mangan hade kommt ut och var på Andriod saga... Jag laddade då ner första avsnittet då Vegeta och Number 18 slåss på motorvägen. Minns att Vegetas huvud var opropetioneliugt stort!! Hemskt var kvalitén men det visste inte jag. Jag var glad över att kunna se Dragonball. Jag såg alla dragonball och ungefär för tre år sedan nu så kom jag i kontakt med mangan 3X3 Eyes som min bästa kompis(kallas "Lillsyrran Pippi" av mig) lånade mig. Den var extremt bra och jag laddade ner Animen strax efter. Fick en kvalité som förundrade mig. Dragonball förkastades och DBZ-kvalité termen kom in i mitt liv. Det är en nedvärderade term jag och mina vänner använder om anime som har dålig kvalité.

 

3X3 Eyes däremot hade en bra kvalité som fortfarande är en av de bästa jag någonsin skådat. Och bra var storyn och den gjorde mig sorgsen. Inget exakt lyckligt slut... ingen spoiler. Efter detta så introducerade Pippi mig för Nightwalker och Rurouni Kenshin. Jag såg Nightwalker men Rurouni såg jag bara de första fem utav men orkade inte ladda hem mer. För tillfället.

 

Efter Nightwalker blev det Furi Kuri, Rizelmine, Puni Puni Poemi och en massa andra serier som jag laddade ner från mina nya vänner som kom med min tjej jag hade då. Detta var enbart för ett år sedan. EXAKT.

 

Sedan dess har jag sett över 500 olika anime serier men bara över 100-talet färdiga serier. Eller serier jag sett klart. Och antalet stiger var dag...

 

Orkade inte stava i detta dokument... blev för långt....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så klart Akira. Den första animen jag såg och jag blev änna "tår ögt" så bra var den. Helt klart en given plats i mitt hjärta, men det bästa med filmen är att den har ett sånt djup (ifall dom hade gjord en anime serie av Akira mangan så hade det varit den bästa i världen)och det djupet är det största om man fattar vad som händer. Själv så såg jag den när jag var 8år först och jag förstog inte ett smack, helt klart, men nu, så är det den bästa film som gjord, och det är just för att den har ett sånt djup (!) och känsla (helt underbar, jag njuter, så bra är den). Men även om jag inte fick det slut jag ville så blev det ett bra slut (konstigt) men hade jag fått som jag velat så hade det varit att (i slutet)få se vad som händer tetsuo t.ex att han är på en vacker och gudomlig plats i fjäran öster och är lycklig, (ni som har sett den förstår nog)för att han hade så svårt,HELA TIDEN(stackars han "snyft") >:) Men Akira är och kommer (kanske) vara den bästa film som gjords helt klart (ta dena text på allvar för det är allvar) (!) I Am Tetsuo, kommer ni ihåg den (?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Första gången jag kom i kontakt med anime var för många år sedan då morsan hade plockat med sig en film från en realåda i en leksaksaffär.

Filmen hette Superfamiljen och jag avskydde den!

På den tiden gillade man ju bara häftiga robotar och turtles och dylikt och sket fullständigt i hur det gick för Kurre och Linda och de andra från superfamiljen.

Senare började Sailor Moon sändas i TV 4, den tyckte jag mycket om även om de flesta av mina vänner tyckte att det var töntigt för att det var en tjej som hade huvudrollen. Men jag älskade, och älskar fortfarande Sailor Moon.

 

Jag kanske måste se om Superfamiljen någon dag om jag kan hitta bandet nu när jag har lärt mig att uppskatta sådana serier också. Vem vet, den kanske är riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ah, en nostalgitripp.

 

Året var 1984 och min far hade köpt en 30 kilos video och en bunt begagnade videoband. På ett par av dessa bank var det anime, jag minns speciellt en mecha som jag inte minns namnet på. Sedan dess har jag varit såld på anime men det skulle dröja nästan 15 år innan jag började titta på anime igen och det tackar vi internet för ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var 1991 - 92, jag var ca 5 år gammal och dem visade Sandy Bell på tv. Jag kommer bara ihåg lite av det, men min mamma sa att det var japanskt tecknat, och därför fick jag en kärlek för Sailor Moon när jag var 8 år. Jag visste att det var anime, helt klart, så när jag var 11 köpte jag min första manga, vilket var Sailor Moon föstås ;) sen tröttnade jag lite... och när jag var 13 köpte jag en vinterdag: Ranma½ :P Fastnade direkt för den, och köpte också Fushigi Yuugi... sen Ranma½ igen XD gick lite så där fram och tillbaka. Sen en dag så kom min pappa hem med CD skivor han hade fått av nån jobbarpolare. Det var Love Hina, samma år som det kom :P aå jag satt och kollade på det varenda dag! Sen fick vi en ny dator och internet XD och sen dess har man ju sett rätt så mycket... och så var man ju på animeträffar innan det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag började faktiskt gilla anime nångång förra året det var när min storebror satt o kolla på ett avsnitt där dom höll på att ta ut deltagare för att bli chuunins(stava?) och första fatta jag ingenting vad som kunde va så kul med det för det enda jag sett var ju att dom höll på å bråka varje gång han kolla på det.. sen så satt jag o kolla en dag med honom för att jag hade otroligt tråkit.. sen fastnade jag och nu har jag helt plötsligt alla avsnitt från 1-77 :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag såg väl på sailor moon någon gång när jag var mycket liten, hatade det, men visste inte varför jag fortsatte att titta :) Jag visste heller inte vad anime var då och trodde att serien var en vanlig barnserie.

Om man nu som Herid sa räknar "Thundercats" som anime(varför skulle man/skulle man inte göra det?) så var jag inne på stigen då med. Jag var ett riktigt fans utav Thundercats serien, såg den jämt och ständigt(dock bara på tv, jag hade inte ens dator på den tiden).

 

Jag fick kontakt med anime på riktigt först för snart ett år sedan, då en vän visade mig lite serier. Innan det hade jag sorgligt nog alla dess fördomar om anime(sådant som jag stör mig på när okunnigt folk har).

Såg Berserk, Record of Lodoss War OVA, och Naruto som de första serierna. Gillade alla(möjligtvis att jag tyckte mindre om lodoss war, pga att halva serien var dubbad) mer än allt annat. Berserk blev min favoritserie och har hållt sig där resten av tiden. Börjar få ihop en samling av igenomtittade animes nu tycker jag iaf(30+), men inget har hitills kommit upp i den nivå jag anser att Berserk ligger på.

 

Kanske inte så roligt inlägg då jag som sagt är ganska ny, men något fick jag väl ihop i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag minns inte exakt när jag kom i kontakt med anime, men jag vet att den första serien jag såg var Iria: The Zeiram Project. Min bror hade lånat den och Battle Angel Alita på VHS och jag tyckte det var roligt att titta på. Sen började han ladda ner Ranma 1/2 och vi såg nästan hela serien dubbad på engelska. Ranma 1/2 är nog den enda serien jag sett dubbad som faktiskt inte blivit lite töntig bara för att den var dubbad. Efter Ranma 1/2 började jag ladda ner anime i dålig kvalité från hemsidor innan jag kom i kontakt med nerladdningsprogram.

Är väl möjligt att jag sett någon anime innan Iria, men inte kommit ihåg det.. Fast jag räknar iaf den som den första animen jag såg. :) Och jag tackar min bror som visade mig vad anime var. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den första var väl kanske Dragon Ball Z eller GT. Efter det hittade man nya animéer som Pokémon, Starzinger o Sailor Moon. Men den animen som jag verkligen fastande för, var Love Hina, då en kompis rekommenderade mangan, läste den, och kollade på mangan sen :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hm, jag har inte kollat aktivt på anime så väldans länge.

när jag började högstadiet så fick man ju såklart nya kompisar och en av dem kollade lite på anime, vi spenderade några kvällar tillsammans och kollade på anime, vi kollade på filmer som t.ex ghost in the shell, akira och detonator orgun. på den tiden visste jag inte själv vad anime egentligen var eller hur stort det var utomlands.

 

när jag såsmåningom började lana så var det en polare som hade kommit över en enligt honom "väldigt bra anime serie" serien hette Neon Genesis Evangelion, jag kände igen stilen från de filmer jag sett och förstod att de var kopplade på något sätt, jag bestämde mig helt enkelt för att kolla på serien jag med.

det valet förändrade mitt liv totalt.

jag tror knappast att man kan börja sitt intresse för anime på ett bättre sätt än att kolla på evangelion. efter den serien blev jag helt fast och helt besatt av att hitta mer anime i stil med evangelion, jag var ute efter något som skulle ge en liknande upplevelse som evangelion.

 

så nu ett par år senare har jag kollat på en hel del anime, evangelion och ett par till serier har jag köpt på dvd och ett par serier till ska inhandlas. det är de serierna som har gett mig en ordentlig upplevelse som har en plats i bokhyllan (ja, jag förvarar min anime i bokhyllan).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hej. Jag heter ****** och är animemissbrukare. :P

 

Nä, men...

 

Finns inte en chans att jag kommer ihåg hur gammal jag var när jag såg anime första gången... Kommer ihåg brottstycken från någon flummig mecha-serie som kanske var anime. En robot som kunde byta ut armarna mot borrar eller något liknande tror jag det var, slogs mot en massa konstiga monster.

 

Sen vad som fick mig att fastna för anime ordentligt var faktiskt Urutsukidoji. Efter jag sett den rullen trampade jag jag ner mig i träsket. Jag kunde bara inte fatta hur man kunde göra en tecknad film som var så grymt våldsam, snusking och brutalt ball. (...hallå, jag var tolv för fasen. Jag vet att den suger.)

 

Såg ju naturligtvis de vanliga: Starzinger, Silver Fang, Rai Grottpojken, Macross och Cobra. Fastnade inte för någon av dom utom Cobra och den tycker jag är skitbra nu också. Cobra is the PIMP! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag växte upp med Starzinger och Rai - Grottpojken under 80-talet. Det var de enda hyrfilmer jag tittade på, om och om igen. Fanns det varken Rai eller Starzinger i videoaffären blev jag oftast så besviken att jag inte ville se något alls. Det var vid ett sådant tillfälle som morsan tog kommandot och valde ut en film åt mig istället. Filmen hette "Vindens Krigare" och var jag inte fast innan så blev jag det då. I mitten av 80-talet köpte hon även den svenka utgåvan av "Dagger of Kamui" till mig, kanske inte det mest passande för en unge på 7 år (Jag var livrädd för filmen i många år som följde :D, men idag är det en kär favorit.)

 

Naturligtvis hade jag ingen som helst aning om att alla filmer kom från Japan, det var först i början av 90-talet som jag räknade ut att alla vackra, tecknade promotionbilder som förekom i den engelska speltidningen "Mean Machine" verkade komma från japanska spel.

Det var då jag blev medveten om att anime och manga existerade.

 

Sen lånade jag AKIRA av en kompis, inspelad från TV1000, och den gjorde ju en inte direkt mindre nyfiken. TV1000 var bra på den tiden, för strax därefter visade de både Totoro och Porco Rosso dubbat till svenska. (Totoro har jag fortfarande kvar inspelad, och jag älskar den svenska dubben). När sedan Melody Line började anime-försäljning så var det kört...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min första kontakt me anime var faktiskt Warriors of the wind aka Nauiscaa of the valley of the wind, men den jag s¨g var USA sönderhackade Action version.Men det kvittar väl jag var bara 8-9 år :)

 

Började med att en polare fyllde år och hans morse hade hyrt just den filmen , men iomed att vi inte han se klart hela filmen på kalaset, så bad & böna jag att få låna hem den.2 Dagars intensivs tittande blev det iallafall

kom ihåg att jag älskade den filmen och såg om den minst ett Tiotal gånger.

 

Sen efter det började jag inte kolla på anime förens för 1½ - 2 år sedan

Visst hade jag sett Anime tidigare men det mer sånt som jag inte gillade på bussar ner till danmark etc så min syn på anime då blev lite snevriden.Men hursomhelst så hade Valley of the wind spökat i mitt huvud hela tiden , jag har haft minnes bilder som ploppat upp till å från vid vissa tillfällen i den filmen.Tills en dag då jag bestämmde mig för att leta reda på min barndomsfilm.Tror jag letade i veckor och försökte minnas namnet men kom inte ihåg det.Tills jag sket i det och drog ner Warriors of the wind i tron om att det va nå bra film från en polares FTP . och Vioala!!

 

Läste info filen som kom med och där stog det mer lr mindre att den var släpp 1984 .Så då slog det mig att det årtalet var faktiskt vid den tidpunkten jag hade sett den.Så det räckte att se början av filmen för att alla mina bilder börja falla på plats som jag haft i bakhuvudet hela tiden.

 

Minnes bilderna var bla.. Nausicca när hon flög med medhe, Ohmun , samt när Asbel hoppade över stupet .. först där insåg jag att det verkligen var den filmen jag sett när jag var liten så det blev starka kännslor ;) sen dess är jag så frälst i anime . Jag har kollat tidigare efter denna film i videobutiker men det var så svårt att avgöra om det verkligen var den så det ran ut i sanden. Det var min fina Story . men sen dess har jag glott flitigt :) det var min story.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har alltid varit tokig i tecknad film men har aldrig förut brytt mig om Anime.

Men detta ändrades snabbt när kompisar lyckades övertala mig att börja kolla på Naruto.

Och detta är jag de evigt tacksam för, tack så mycket DeadLee och DrDoom.

Största problemet just nu är hur man ska få tiden att räcka till för att kunna kolla/läsa all

Anime o Manga man har missat. Och hur man ska få ihop alla pengar som behövs för att

kunna köpa all Manga o Anime man vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Härlit detta =)

 

min första Anime upplevelse måste ha varit i mitt mörka rum med Starzinger (Band 2) som jag såg sönder på nån vecka =)

Rai och Silver Fang har åxå fått in mig i anime världen en hel del,

För inse, inget slår nostalgi =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...