Hoppa till innehåll
Anime.se

Apa som hudsjur?


Jocke
 Share

Rekommenderade inlägg

Det ryktas att våran lokala djuraffär säljer silkesapor, blev väldigt nyfiken då jag fick höra detta, och ska definitivt dit och undersöka på måndagen då butiken är öppen igen, är det någon som har säker fakta på hur det ligger till? Har för mig att ap-djur inte är tillåtna i sverige, har hört att just silkesapor är tillåtna i danmark..

 

dvargsilkesapa.jpg

cjacchus.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du kan söka i lagar och förordningar på Rixlex men det här kan vara sånt som inte står direkt i lagboken, utan nån regel som är härledd ur en lag.

 

Typ, kolla om du hittar nån husdjursgrupp på internet och kolla om de kan mer om djurlagar?

Om apsorterna är utrotningshotade är det iaf helt förbjudet att föra in dem och förmodligen också att sälja dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skatan_Milla

 

Det är ju en annan sak.

Okey, om man hade kunnat sköta apan klat man hade kunnat ha den utan problem, men om apan mår skit kommer inte socialen eller nått och tar hand om den.

 

Nu ska jag sova. Orkar inte argumentara mer invecklat :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okey, om man hade kunnat sköta apan klat man hade kunnat ha den utan problem, men om apan mår skit kommer inte socialen eller nått och tar hand om den.

Tro mig det är allt för många djur som missköts, enligt mig borde man behöva ha en licens för att få ha dem socialare husdjuren och dem som kräver väldigt mycket skötsel.

 

Haha. Jag håller med dig. Tack att du skrev det, det inte bara fyrgyllde min kväll, det var ett bra inlägg i debatten också. :)

Tackar tackar, men när öppningen ges så måste man bara ta chansen och slinka in en sådan kommentar ;)

 

Det är en helt annan sak, små Apors naturliga miljö är knappast att bo i en människofamilj, vilket däremot är ett barns.

 

Ett sådant argument håller inte, då hundar i grunden kommer från dingo eller varg flockar, pappegojor från pappegoj flockar o.s.v. o.s.v.

Men vad jag vet så funkar det att dem är i "flock" med människor.

Därav så tror jag att det inte spelar någon roll om en apa eller en människa skulle ta hand om en apa. Allt hänger på människans vetskap om hur djuret fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ska man inte få ha små barn då heller :S

 

Det där för tankarna mot en annan diskussion, tycker själv att det finns många människor som inte borde få skaffa barn.

 

Det är en helt annan sak, små Apors naturliga miljö är knappast att bo i en människofamilj, vilket däremot är ett barns.

 

Precis som Milla skrev så kan många djur adaptera sig till människor. Visst är det ett ansvar, men innan man skaffar djur så läser man ju på, precis som innan man får barn. Silkesapan t.ex. smetar ut sin avföring i din hand då han har accepterat dig(tur att det bara händer en gång XD ).

 

Ett annat argument från anti-ap-idkarna kan vara att apor är aggresiva och kan få tantrum och orksaka stora skador på hem och människa, detta stämmer med orangutang, babian och gorilla, men silkesapan är känd för att vara en väldigt beskedlig och trevlig liten apa.

 

Var för övrigt förbi på djurbutiken idag i hopp om att dom skulle ha lördags-öppet, men icke sa nicke..

får bli på tisdag helt enkelt..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skatan_Milla skrev:

Tro mig det är allt för många djur som missköts, enligt mig borde man behöva ha en licens för att få ha dem socialare husdjuren och dem som kräver väldigt mycket skötsel.

 

Varför inte, de hade inte varit en helt dum ide :)...

 

Och det är klart att om man kan sköta en apa, och har tid att spendera med den och så, så är det klart man kan ha en.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste tyvärr krossa era drömmar om en apa som husdjur. :rolleyes:

 

Enligt Jordbruksverkets föreskrifter är det sedan 1 januari 1999 inte tillåtet att hålla, förmedla eller sälja apor för sällskap och hobby. Apor hållna som sällskapsdjur före detta datum får behållas under djurets livstid.

 

Så ni får köpa nått annat husdjur än ett djungelkreatur som kommit hit utan karantän ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste tyvärr krossa era drömmar om en apa som husdjur. :rolleyes:

 

Enligt Jordbruksverkets föreskrifter är det sedan 1 januari 1999 inte tillåtet att hålla, förmedla eller sälja apor för sällskap och hobby. Apor hållna som sällskapsdjur före detta datum får behållas under djurets livstid.

 

Så ni får köpa nått annat husdjur än ett djungelkreatur som kommit hit utan karantän ;)

 

djursmuggling :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag tycker att det är bra att man inte får ha apor som husdjur. Apor som lever för nära människor vet inte hur man beter sig bland andra apor och kan då heller inte imponera tillräckligt på det andra könet för att skaffa barn. Vilket vore väldigt grymt då det är apors mål här i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är bra att man inte får ha apor som husdjur. Apor som lever för nära människor vet inte hur man beter sig bland andra apor och kan då heller inte imponera tillräckligt på det andra könet för att skaffa barn. Vilket vore väldigt grymt då det är apors mål här i livet.

 

att reproducera sig är alla djur mål i livet, men det är väl knappast varför man inte får ha dom. Dom kräver ständig sysselsättning och att sätta en primat i ett möblerat rum och tro att det kommer se likadant ut 10 min senare är ett av problemen med att ha dom som sällskapsdjur, dom flesta hamnar därför i djurparker när ägarna tröttnat på dom, men där har dom det iaf betydligt bättre där dom tillåts vara djur.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...