Hoppa till innehåll
Anime.se

bojkott


Petus
 Share

Rekommenderade inlägg

Det hela låter som en dålig ursäkt för att legitimisera sitt snyltande.
neh nu låter du litet väl grinig och kategorisk.
Det tycker jag då rakt inte. Det ju precis det, och inget annat, det handlar om.

 

Vi sysslar dock inte själva med att organisera piratkopiering, eftersom detta redan är en mäktig rörelse där miljoner och åter miljoner deltar. Snarare vill vi ge en annan syn på saken än vad upphovsrättsindustrins lobbygrupper ger. Piratbyrån ställer gärna upp på intervjuer, debatter och liknande.

 

Det är va dom säger på piratbyran.org, det är snarare dom som DELTAR i bojkotten som använder det som dålig ursäkt, inte skaparna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är va dom säger på piratbyran.org, det är snarare dom som DELTAR i bojkotten som använder det som dålig ursäkt, inte skaparna.
Det är möjligt. Men jag är allt för grinig, fördomsfull mot datorfolk och har allt för mycket aggressioner mot dajväksare för att bry mig om vilka sorgliga ursäkter folket på hemsidor som piratbyrå har för sina gärningar. (För trots allt. Hur många vackra ord de släpper ur sig om att kultur skall vara fri, och att de bara vill vara informativa, är de bara en bunt med simpla dajväksare. Dessutom är det ju Piratbyrån som anordnar bojkotten (vadå bojkott, ingen av de som deltar lär ju ha handlat på ett annorlunda vis, om den inte varit), så jag tycker nog allt att texten du bifogade faller på det (Att påstå att man inte organiserar piratkopiering, och ändå är det de som anordnar bojkotten.)
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Claes: Och sen när behöver man grunda sina uttalanden på något? Internet består till stor del av åsikter utan någon som helst hållbar grund. Det finns många fina exempel på det, här på forumet, som exempel. Men de gnäller du inte på. Men när allas favoritseglare sticker fram huvudet (Det gjorde han ju verkligen!) och vill ha lite kul, då jävlar. Men du behöver du inte vara orolig. Du förstår när du blir äldre, som din pappa hade sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är va dom säger på piratbyran.org, det är snarare dom som DELTAR i bojkotten som använder det som dålig ursäkt, inte skaparna.
Det är möjligt. Men jag är allt för grinig, fördomsfull mot datorfolk och har allt för mycket aggressioner mot dajväksare för att bry mig om vilka sorgliga ursäkter folket på hemsidor som piratbyrå har för sina gärningar. (För trots allt. Hur många vackra ord de släpper ur sig om att kultur skall vara fri, och att de bara vill vara informativa, är de bara en bunt med simpla dajväksare. Dessutom är det ju Piratbyrån som anordnar bojkotten (vadå bojkott, ingen av de som deltar lär ju ha handlat på ett annorlunda vis, om den inte varit), så jag tycker nog allt att texten du bifogade faller på det (Att påstå att man inte organiserar piratkopiering, och ändå är det de som anordnar bojkotten.)

 

har aldrig påstått att du varit grinig eller fördomsfull.

 

Det skapade inte bojkotten för att de inte får ladda ner eller något sådant, den skapades för att företagen som stödjer antipiratbyråns metoder för att sätta dit stora ner laddare genom att plantera bevis och använda sig av förskräckliga metoder för att genomföra allt.

 

och förgudsskull sluta säg "dajväxare" dom döpte det till "divx" och namn ändras inte bara för att man lever i ett annat land. fast du kanske stavar "windows media player" som "windos medja plejer" ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ifall man är så elak att man ber om källa så slås ju argumentet oftast åt helvete ifall man får höra "en tjej i muf sade det".

 

Iofs ifall man köper billiga hongkong kopior eller stöldgods så finansierar man dem, men tro det eller ej, de har rätt mycket laglig verksamhet i sverige också som gör att du finansierar dessa maffialigor.

 

Kenshiro_sprängs:Sedan att du är rabiat får stå för dig XD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

och förgudsskull sluta säg "dajväxare" dom döpte det till "divx" och namn ändras inte bara för att man lever i ett annat land. fast du kanske stavar "windows media player" som "windos medja plejer" ?

Det var ett j*vla petigt humör vi hade då... Ursäkta mig om det är en fri värld men man får väl ändå till att skriva hur man vill. Vill inte gå tillbaka till det där med "officellla animetitlar" igen... Låter fö. Kenshiro själv försvara sig mer härefter.

 

/......./

Nu var det hela tänkt mest som ett skämt som drog igång många skrattattacker tidigare... Att du skulle ta det spå så stort allvar

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

har aldrig påstått att du varit grinig eller fördomsfull.
Det har jag aldrig sagt att du sagt. Jag sa att jag är det, och inget annat.
den skapades för att företagen som stödjer antipiratbyråns metoder för att sätta dit stora ner laddare genom att plantera bevis och använda sig av förskräckliga metoder för att genomföra allt.
Jag är nog ganska ensam om den här åsikten på det här forumet, men jag tycker att antipiratbyråns metoder är det enda rätta. De får gärna ta i mer. (Och ska man få bukt med problemet nedladdning, är nog spottstockar på Hötorget den enda lösningen.)
och förgudsskull sluta säg "dajväxare"
Nä du. Någonstans går gränsen. I vissa fall kan det vara ytterst fördelaktigt att hämma vissa vanor (vid middagsbjudningar, offentliga platser, första mötet med en ny människa ect), men Dajväks blir kvar. Så är det bara.
fast du kanske stavar "windows media player" som "windos medja plejer" ?
Nej. Vindåvs medja pläjär och inget annat. Rätt skall vara så förtvivlat rätt.
Kenshiro_sprängs:Sedan att du är rabiat får stå för dig XD
Och jag är det med stolthet. Tack, föresten. Det kan vara bra att få höra sådant ibland.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

/.... fast du kanske stavar "windows media player" som "windos medja plejer" ?

När jag nu ändå är pigg och vaken så kan jag ta upp att det faktiskt finns ett OS som heter just Windos... så jag förstår inte vad du syftar på med det där...

 

----------

Jag har för mig att någon tagit upp det där med avgifter som ingår i slutpriset på film och musik, och att någon påpekade att det var bra att nerladdningen pågick eftersom de som suger ut pengar (skivbolagen) då inte får något. Artisterna själva ska tydligen inte få sådär värst mycket i slutändan...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag kan i och för sig hålla med om att bolagen kämpar i fel läger och slår åt fel håll. Jag menar, hur svårt kan det vara att ordna någon tjänst där man SMS:ar till ett visst nummer för att tanka ner en låt? Det finns ju massor av sådana funktioner på internet. Halka in på första bästa porrsida och det är ju "SMS:a till följande nummer (kostar X kronor) och få porrfilm rakt hem i din dator!!"

 

Kan porrsajterna borde väl skivsajterna klara det, tycker man. Så svårt kan det inte vara. Den största kritiken mot butikerna är ju inte från de som inte har råd, utan de som har råd, men som inte kan få tag på låten de vill ha för att skivbutiken bara säljer senaste Britney Spears.

 

Piratkopieringen skulle inte ta slut bara för att folk kunde få hem den senaste poplåten på MP3 för en tia, men de som argumenterar för piratkopiering skulle förlora sitt viktigaste argument, och det är det värt.

 

Men tillåt mig tvivla på att en bojkott skulle främja denna utveckling. Det låter lika troligt som att planka på tunnelbanan kan tvinga fram gratis kollektivtrafik. Snarare tvärtom. De blir bara ännu surare och tar till ännu hårdare metoder. Och visst, piratkopierarna kommer undan ändå. Men är det hårt mot hårt man vill ha?

 

Nej, det låter bara som ett försök att försona sig med sitt eget samvete: "Jag har RÄTT att piratkopiera, så DET så!". Bara för att slippa känna att man gör fel. På samma vis som att soldater i krig hjärntvättar sig själva för att kunna motivera sig till att gå och mörda åt höger och vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är med i bojkotten fullt ut, och planerar varken inköp av DVD eller biobesök en tid framöver. I och för sig händer detta inte heller i vanliga fall, men eftersom jag tror på Piratbyråns ideologi så stödjer jag dem såklart fullt ut.

 

Däremot tror jag inte att det kommer att fungera. Som Genma sade når detta antagligen bara till de som i vanliga fall ändå laddar ner film och musik istället för att köpa det. Men, som min rektor sa när jag kom och frågade om jag fick affischera om detta i skolan, så är det en mycket bra idé. Det är helt klart fel att så mycket pengar går åt till att sätta dit fildelare, istället för att höja kvaliteten på materialet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är helt klart fel att så mycket pengar går åt till att sätta dit fildelare, istället för att höja kvaliteten på materialet.
Helt rätt. Varför bura in biltjuvar, när det bara är att sänka bilpriset? Det är ju trots allt det det handlar om. Och varför bötfälla snattare? Ett tuggummi kostar väl inte så mycket? Lite får kapitalisterna på Ica bjuda på, de tjänar ju ändå så mycket. Och varför blir SL så upprörda över att folk plankar, egentligen? Månadskorten är ju tokdyra, och dessutom kommer ju ändå inte tågen i tid.

Kan du svara på det, cainz? Du verkar ha så bra koll, och jag är lite osäker själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är helt klart fel att så mycket pengar går åt till att sätta dit fildelare, istället för att höja kvaliteten på materialet.
Helt rätt. Varför bura in biltjuvar, när det bara är att sänka bilpriset? Det är ju trots allt det det handlar om. Och varför bötfälla snattare? Ett tuggummi kostar väl inte så mycket? Lite får kapitalisterna på Ica bjuda på, de tjänar ju ändå så mycket. Och varför blir SL så upprörda över att folk plankar, egentligen? Månadskorten är ju tokdyra, och dessutom kommer ju ändå inte tågen i tid.

Kan du svara på det, cainz? Du verkar ha så bra koll, och jag är lite osäker själv.

 

Den dagen Ica dubblar priserna för att ha råd med sin privata insatsstyrka som ska stå utanför affären och ta stickprov och sätta dit alla som kan ha snattat ett tuggummi då börjar jag bli orolig. Nu är det dock inte så idag, Ica har ingen egen organisation som jobbar med att sätta dit snattare.

 

Jag tror de flesta förstår varför musik och filmindustrin är så upprörda över piratkopiering, det färre förstår är varför de väljer att investera de "få" slantar de faktiskt har i en sådan förlustaffär som att jaga ungdomar som ändå inte kommer åtalas. Varför satsar man inte dessa slantar i lite nyutveckling och försöker få fler att faktiskt köpa varor?

 

Zimeon: Om en sådan tjänst fanns, där produkten också är likvärdig en piratkopia (och inte fem gånger sämre som de nuvarande skämten till musikhandel på internet är) skulle jag garanterat betala för det, om endast för att slippa leta efter en piratkopia, något som med lite mer sällsynta saker kan ta en hel del tid.

 

Men men, vad vet jag, jag är ju bara en dajväksunge som medvetet minskar företags intäkter med motiveringen att det är ekonomiskt korrekt för mig, jag sparar pengar och oddsen att det ska få negativa konsekvenser är närapå obefintliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...