Hoppa till innehåll
Anime.se

Tipsa varandra om bra filmer!


g00fy
 Share

Rekommenderade inlägg

Nej, jag är inte filmvetare. Jag läste faktiskt filmvetenskap i gymnasiet, men det säger ju inte så mycket. Men jag har ett starkt intresse för bildberättande i alla dess former (t.ex. film och serier), och har sett en hel del film på hyrvideo och tv i Japan. Dock inte så mycket att jag skulle säga att jag har bra koll på japansk film. Jag vet många betydande filmer som jag inte sett än, och det finns säkert många betydande filmer och personer som jag är helt omedveten om.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Sekai no Chushin de, Ai wo Sakebu

世界の中心で、愛をさけぶ

Crying out Love, in the Center of the World

 

Detta är en skit bra serie som finns att ladda ner med torrent på länken nedan, jag rekomenderar den varmt.

 

http://d-addicts.com/forum/torrents.php?search=sekai

 

Synopsis from TBS (via Jdorama.com):

"I thought I might be using a lifetime's happiness in a moment. I was that happy and she was that beautiful." A young boy stands on the red earth of Australia under its blue sky. It is 17-year-old Sakutaro Matsumoto. His time with the girl comes back to him. The colored sand runs through his hands and a tear appears on his cheek. He wakes up. It's 2004 and he is 34 years old and in Japan. He thinks "I have been in a world without her for 17 years." Returning home to see his old high school for the last time before it is demolished, Saku confronts anew the loss of the love of his life, Aki, to leukemia 17 years ago. Now a medical researcher at graduate school, he has been living as if half of him died with her since then. Based on the bestselling novel that sold over 3 million copies, the past and present come together in this love story that is both pure and sad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 3 months later...

Audition här är en film för er som gillar japanska filmer där allt vänds upp och ner och man tror iaf att man fattar på slutet men man bör se om filmen för att riktigt hajja. Sen är den lite sadistisk också vet inte varför jag gillar sadistiska filmer egentligen men sadism gör filmer bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Audition? Visitor Q?

De två Japanska filmerna jag såg på rad en gång, vet inte varför jag såg dem de var ju smått intill väldigt sjuka.

Visitor Q tog nog priset, man måste nog se den för att förstå.

 

 

Men en ganska ny Japansk film jag starkt rekommenderar är Go!

 

Som i grund och botten är en kärlekshistoria men det är en annan femma.

Den är svinrolig då den ska vara rolig och ibland rolig ändå.

Sorglig då den ska vara sorglig, och bara rent allvarlig då den ska vara allvarlig.

I drygt två timmar sitter man bara och glor på denna bra film och gapskrattar åt alla tragedier, och så får man ju trots allt lära sig innebörden med "Superchickenrace" och annat.

Filmen innehåller mycket annorlunda lustig humor och inte för mycket tråkig moral, ett bra syfte. (Och lite kärlek och en smula pantsu men det är en annan femma).

 

Filmen borde ses en sen kväll då man är lite avdankad i huvudet för ibland är den skönt seg.

 

Se "Go!"

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Azumi?

 

Är det inte den där filmen där kameran bara snurrar och där en massa Japaner är utklädda till samurajer som gör sega framåtvolter?

Äh kommer inte ihåg så mycket.

Kom aldrig till något blodigt...

Verkade kass efter att bara sett 20 min av den.

Men nu när man hör om massa blodiga kroppsdelar kanske den är värd att se trots allt, kanske.

 

 

Såg inte att denna nämnts i tråden men någon som sett "Ichi the killer"?

Den är ju något snepp blodig och sinnesvriden...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Azumi?

 

Är det inte den där filmen där kameran bara snurrar och där en massa Japaner är utklädda till samurajer som gör sega framåtvolter?

Äh kommer inte ihåg så mycket.

Kom aldrig till något blodigt...

Verkade kass efter att bara sett 20 min av den.

Men nu när man hör om massa blodiga kroppsdelar kanske den är värd att se trots allt, kanske.

Haha, det verkar bara vara jag som gillar den, alla jag har nämnt den för har i princip sågat den XD

 

Och näe, den är inte särskilt blodig, men en hink blod är det, knappast mer.

 

Stacy är charmig annars, kanske inget dramaturgiskt mästerverk, men skolflickezombies vinner hursomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Old Boy är riktigt bra, fast den är koreansk, även fast det inte har nån speciell betydelse.
Vad menar du med att den inte har någon betydelse?

 

 

Han menade att det inte hade någon betydelse att den va koreansk.

 

 

Jag tycker verkligen att Oldboy är den bästa filmen jag sett hittills, Hela grejen med att han varit inlåst i ett jäkla litet rum i 15år och käkat samma jäkla dumplings varje dag och inte veta varför han är inlåst i det lilla privata fängelset. Och slutligen efter 15år så kommer han ut, och allt han vill ha är hämnd på den personen som låst in han.

Gillar verkligen denna film. Jag menar, I början av filmen så ser vi han som nån tölp runt 30års åldern som tagit lite många drinks och gör sig till en total åtlöjes i polisstationen (skit roligt). Han kompis kommer ut och hämtar han från stationen och ska nu ringa hem från en telefonbox ute på gatan. Och plötsligt blir tölpen (Oldboy) bortrövad. Det bästa med filmen är att man får följa med på hans resa för att utkräva hämnd och försöker samtidigt lista ut varför han vart inlåst i det jäkla rummet och tro mig slutet kommer verkligen att choka en.

 

Finns en jäkla scen som e såååååå nasty, det är när han ska förhöra en person som är fast tejpad på en stol, och oldboy tar fram en hammare och bestämmer sig att va tandläkare

Ni fattar nog poängen.

 

Ger den toppbetyg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Båda filmerna har redan nämnts i denna tråd men jag tar upp dem än en gång för att stärka rekommendationerna ^^

 

Old Boy. Jag såg den nyss med kompisarna, helt sjukt bra film. Smart, engagerande, snygg.

 

Last life in the universe. Om två speciella människor som möts. Den är rolig och sällskaplig ^^

 

Jag ber om ursäkt för de undermåliga beskrivningarna.. motivationerna :P Jag är lite lat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste dra upp en koreansk film. (OT: varför är forumet inte för övrig asiatisk film?). Crying Fist är en otroligt stark film som handlar om två personer som det inte har gått riktigt rätt för i livet den ena i hög skolålder den andre i slutet av medelåldern. Men dom hittar till boxningen som hjälper dom att få tillbaks en del självrespekt. Ska inte säga så mycket mer för att undvika spoilers men den är otroligt sevärd helt klart en av dom bästa asiatiska filmer jag sett. Den här filmen får 5/5 av mej och är ett måste sen att den är baserad på en riktig historia om en av Koreas mest kända boxare är inte heller fel. BTW boxningen är INTE huvudämnet i filmen utan huvudpersonernas emotionella utveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 7 months later...
  • 4 weeks later...
*defibrillerar tråden*

 

måste tipsa om shutter. en thaiwanesisk skräck. första och ända filmen jag skrikit på, och jag har haft ett enorm intresse av skräckfilm. den läskigaste jag sett. se den!

 

Såg den precis, haft den på datorn ett tag men aldrig blivit av. Scaaaaaaary. O_O

Det är precis sån skräck som kan få mig att känna nervpirrande eller vad man säger. Gore skräck och den typen skrattar man snarare lite sadistiskt åt. :>

 

Några mer tips på liknande? Måste ta och se The Grudge 1 och 2 japanska versionerna, har bara sett den amerikanska, och den var faktiskt riktigt äcklig med. Och Sarah Michelle Gellar är ju bara <3! ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste dra upp en koreansk film. (OT: varför är forumet inte för övrig asiatisk film?). Crying Fist är en otroligt stark film som handlar om två personer som det inte har gått riktigt rätt för i livet den ena i hög skolålder den andre i slutet av medelåldern. Men dom hittar till boxningen som hjälper dom att få tillbaks en del självrespekt. Ska inte säga så mycket mer för att undvika spoilers men den är otroligt sevärd helt klart en av dom bästa asiatiska filmer jag sett. Den här filmen får 5/5 av mej och är ett måste sen att den är baserad på en riktig historia om en av Koreas mest kända boxare är inte heller fel. BTW boxningen är INTE huvudämnet i filmen utan huvudpersonernas emotionella utveckling.

 

Jo, den är riktigt bra. Rekommenderas starkt!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...