Hoppa till innehåll
Anime.se

Bästa animén från 80-talet?


Vicious
 Share

Rekommenderade inlägg

Jo, men du skrev ju att animeåttiotalet slutade när Akira kom och alla plötsligt skulle göra cyberpunk. Om du syftade på manga-Akira, som ju är så tidig som du säger, skulle man kunna påstå att cyberpunken åtminstone är en del av mangaåttiotalet (för annars skulle animeåttiotalet ha slutat 1982...?). Följdaktligen skulle jag påstå att animéer från åttiotalet som baseras på åttiotalsmanga hör åttiotalet till. ^_~

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nej, grejen är mer den att animéåttiotalet effektivt avdödades av den enorma efterverkan som Akira (i filmversion) lämnade efter sig. Det fick en väldigt stor effekt på hela produktionsindustrien, till exempel i hur man använde datorer i animation, och ur det perspektivet så gör det inte så stor skillnad om mangan är äldre eller inte.

 

Men decennier definieras ju olika. "Animéåttiotalet" som den gyllene epoken för japansk tecknad film är egentligen bara tiden mellan 1982 och 1987 medan decenniet för animé brukar vara benämningen för tiden mellan 1979 (Gundam) och 1988 (Akira).

 

Men för att jämföra så är ju åttiotalet geopolitiskt inte heller helt kalenderbundet - de flesta brukar räkna med att perioden kulturellt omfattar tiden mellan 1979 (den iranska revolutionen) och 1989 (Berlinmurens fall) och inte 1981-1990 som sifferräkningen egentligen borde vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Intressant analys.

 

Att Urotsukidôjiproduktionen kan ha påverkats av Akirafilmen bestrider jag inte (jag minns inte tillräckligt av hur förstnämnda filmen är gjord för att uttala mig om det), jag trodde bara du syftade på exempelvis dystopiska element i anime. Men om tänker på produktionssätt så borde väl Gunbuster höra till 80-talet?

 

Som du säger, decennier definieras olika. Jag är för kulturellt och historiskt handikappad för att definiera tidsperioder på det sättet. För mig som har en mer "naturvetenskaplig" läggning är nittonhundraåttiotalet detsamma som kalenderårtiondet 1980-1989 (d.v.s. räknandet av åren som tal istället för ordningstal - inte för att dra igång en diskussion om "år noll"!), och i stort sett lumpar jag samman allt som hänt då i en kategori.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men vad är det egentligen som är så farligt med Cyberpunk, jag tycker det är ganska coolt, mest för att jag inte sett så mycket förutom just Akira och Battle Angel Alita.

Så, om nu hela industrin influerades av Akira och pumpade ut cyberpunk animéer, då måste det väl kommit någon enstaka som är värd att se?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men vafan... har ingen nämnt Lupin?

Nu kom väl iofs favvofilmerna (mamo och cagliostro) i slutet av sjuttiotalet (79?) men det har ju kommit andra godbitar under åttiotalet också... och lupin-tvserien gick väl delvis på åttiotalet också...

 

Grymmare än så blir det ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...