Hoppa till innehåll
Anime.se

Undertext till Tokyo Godfather?


IchibaN
 Share

Rekommenderade inlägg

När jag såg den här rubriken trodde jag att det skulle handla om någon djuplodande analys av filmen ifråga (och varför inte, det är en av tidernas bästa tecknade filmer i mina ögon).

 

Men Dancing Moon har helt rätt förstås. Professionell svensk textning finns att tillgå i videobutiken. (Själv har jag den amerikanska utgåvan med engelsk och fransk textning, men den köpte jag innan jag visste att den skulle komma på svenska.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jasså, hade jag ingen aning om! Har så lite koll på vad som släpps på dvd, jag jobbar alldels för mkt för att hinna hålla mg uppdaterad på allt som finnsoch hur man får tag på vad. Skall jag genast gå och hyra filmen i stället. Lessen att det det inte kom med nån djup analys.

 

Detta blir iaf nog det sista ni ser i mig på detta forum. Säkert ingen förlust då jag inte varit särskilt aktiv här, men jag tycker det är tråkigt på ett bra forum som handlar om sånt jag gillar. Tycker alltid folk svarar sarkastiskt, ironsikt och i bland rent av otrevligt på ens inlägg. Det känns som det är många besserwisrar som dras hit.

 

Men det är väl så, de flesta som är överaktiva på forum och internet och sånt är väl såna som inte har något rikigt liv. Ni tycker säkert jag är jätte fjantig som skriver så här, men det är bara en tanke om ni vill ha hit fler folk för att "promoeta" anime.se så kan ni vara lite ödmjukare i era svar. Är man ironsik på skoj kan man alltid lägga till en smiley eller nåt.

 

Dancing moons svar var inte alls så allvarligt, det var bara ett av många sakastiska svar men det var det svar som fick mig att tröttna ordentligt på detta forum.

 

Tack för mig och lycka till i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Saken är nog så att på det här forumet finns det en "policy" som säger att man inte ska uppmuntra folk att ladda ner anime istället för att köpa, och eftersom din Tokyo godfathers är en troligtvis nedladdning eftersom du behöver text till den så blir folk otrevliga och vill inte hjälpa till eftersom du redan brutit mot "policyn" och ladda ner filmen.

 

men du kan ju alltid pröva kolla på www.undertexter.se och se om du hittar där, annars kan du söka på lite randoms på google.

 

EDIT: inte för att det spelar någon roll nu, du har ju redan lämnat sidan för gott :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja har inte lämnat riktigt än. Vill se vad folk svarar först. Detta är inte det som jag hängt upp mig på det var droppen som fick bägaren att rinna över. Tycker en hel del svarar spydigt så fort man undrar nåt eller skriver nåt. Jag förstår ditt resonemang, Petus, men det är så at jag sponsrar köp anime i den grad det går och hade faktist ingen aning om att Tokyo Godfathers var släppt på DVD. Jag har t.ex både engelska och svenska DVD utgåvan av Akira. Och när Spirited Away kom på bio såg jag den 2 ggr även fast jag redan sett den ett antal ggr.

 

Jag har inte superkoll på allt som händer utan jag tuggar i mig den animen som kommer i min vägg. Och jag älskar Anime/Manga och har sett på sånt i 7-8 år och säger fortfarande "Manga" filmer för det var så det hette då. Tycker det är tråkigt att det har blivit så överhypat och det handlar om vem som har sett mest och vem som kan mest.

 

Jag är inte nån inbiten dator nörd, men jag håller på med en massa nördiga saker som att spela CS och titta på anime. Det jag upplevt rätt ofta på såna här forum är att det alltid finns ett par såna uppblåsta besserwissrar. När man nu inte är nån dirket aktiv surfare, utan loggar in nån gång för att skriva nåt man gillar/ogillar eller vill ha hjälp med nåt man inte vet hur man ska lösa själv och alltid är det nån som ska vara spydig(får länkar till "just fucking google it" etc), så tycker man det är jäkligt tråkigt.

 

Jag tänker för mig själv: Är verkligen folk så inskränkta? Är det så att eftersom jag inte är nån som skrivit 1000 djupa inlägg och jag upplevs som en inkräktare ert revir som precis kommit hit. Detta är bara en incident men jag har sett sånt på alla de få forum jag reggat mig på och jag menar inte att det bara är svar på mina inlägg utan andras oxå.

jaja detta är väl inget man behöver grubbla sig gråhårig för, tycker bara det är tråkigt på ett bra forum. Man har ju inte kännt sig direkt välkommen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade gett dig en länk om jag visste vart det fanns undertexter, men det jag vill säga till alla andra är att HAN VILL HA EN LÄNK TILL UNDERTEXTER! INTE NÅGON LÄNK DÄR HAN KAN LADDA NER SJÄLVA FILMEN!!

 

Folk ska alltid fjäska så mycket för adminsen "Hålla?! Det är förbjudet att ladda ner anime! Har du inte läst reglerna på forumet? Duh!" När säkert över 90 % av medlemmarna här laddar ner anime.

Och säg inte "Nej! Jag laddar inte alls ner någon anime!" För det gör ni visst! Visst finns det några få medlemmar som inte gör det (VÄLDIGT få), men nu kommer många ändå säga att dom inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

IchibaN: Att du inte håller reda på den svenska marknaden är knappast någon annan användares fel, och med tanke på hur många gånger det på Internet talats om att Tokyo Godfathers släppts på svensk DVD så tyder tecknena på att du inte läser forumet särskilt intensivt redan som det är. Det finns faktiskt sökfunktion, både på anime.se och Google.

 

Om du tycker att Dancing Moons svar var spydigt så kanske du borde fundera på om det inte är dags att söka professionell hjälp.

Skaffa den svenska utgåvan, idiot!11!1!!!

Det mest logiska sättet att se Tokyo Godfathers textad i Sverige är faktiskt den svenska utgåvan. Om du inte vill ha svar så ställ inga frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nån som vet vart man kan hitta text till Tokyo Godfathers?

Kanske är det bara jag, men jag tolkar (tolkade) INTE denna fråga som något angående text till piratkopierade utgåvor. Jag hade svarat nära på exakt som Dancing Moon hade gjort. Jag ser inte detta som sarkastiskt alls.

 

Och som alla goda piratkopierare vet finns väldigt många filmer släppta av olika grupper på olika sätt, så eftersom frågan var utan någon specifikation (grupp? En eller 2 CD? DivX eller XviD? Olika utgåvor kräver ju olika tidsättningar) kan man utgå från att frågeställaren ville veta inte bara var man fick tag på texten, utan text med tillhörande bild.

 

Men det kanske bara är mitt tankesätt.

 

PS: Jag piratkopierar böcker, musik, filmer, tidningar, TV-serier, serietidningar, datorprogram, datorspel, TV-spel, dokumentärer, video- och ljudkurser och mycket mer... men jag varken hjälper folk med eller agiterar för det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Eh... jag visste ju inte varifrån du fått din film, därav ? Och inte bryr jag mig om den är nerladdad eller inte, men videobutiken är ändå ett enkelt alternativ.

 

Vissa köper/får japanska DVD:er som de vill ha text till, och det var en möjlighet jag hade i skallen. Helt ok, men jag vet inte om ifall Studio Sappari eller andra har textat just den filmen. Det kan de bäst svara på

 

Hade jag 'vetat' att du ville ha subben till en piratkopierad fil hade jag varit bra mycket spydigare. För kan man ladda ner en film men inte hitta texten till den när den är så pass spridd som TG är man helt enkelt pantad

 

Men det är väl så, de flesta som är överaktiva på forum och internet och sånt är väl såna som inte har något rikigt liv.

 

Att vara naiv, menar jag är kvalite... har inget liv, men vadå, dags att dricka teeeeee... och roa sig naivt!

 

Detta citat valdes efter mycket övervägande i stället för "STFU n00b"

Tips - om man vill bli omtyckt på forum man är ny på förolämpar man inte de övriga användarna

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst finns det de av oss som piratkopierar men många av oss inser iallafall att vi trots att gör fel och låter bli att hjälpa andra att piratkopiera.

 

Om du vill piratkopiera så får du faktiskt ta och göra det själv.

 

Ifall Du vill göra rätt för dig och köpa filmen finns den på flera av de största svenska Internet-sidorna som säljer DVD-film, däribland www.dvd.se med flera. Har Du tur finns den tillochmed i Din lokala videobutik.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Problemet är snarare att man hänger upp sig på de spydiga svaren och inte bryr sig om de som inte är spydiga. Dessutom finns det en tendens att tro att inlägg är spydigare än vad de är.

 

eftersom det är på internet kan det ibland vara svårt att se sarkasm och spydigheter än vad man skulle gjort i verkligheten, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ber om ursäkt för förolämpningarna, jag var irriterad och överreagerade, men om det är nåt jag verkligen blir förbannad över är det beserwissers. Jag vet att det blir mkt missförstånd över nätet, men det minskas med antalet smileys man lägger till(om man nu inte är sur/arg/stött på riktigt då). Sen har jag väl inte så mycker mer att tillläga då det jag skrivit ändå inte läses egenom nogrant innan man argumenterar vidare. Känns onödigt att upprepa sig själv när folk ändå bara ser det dom vill se.

 

Hej då.

 

EDIT: jag vet att jag över reagerade hårt på Dancing Moons inlägg och gjorde en höna av en fjäder. Men saken är den att jag hade i pricip redan lämnat detta forum pga av att jag lessnat speciellt på en person här. Så jag ber om ursäkt igen till dig Dancing Moon för min feltolkning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

eftersom det är på internet kan det ibland vara svårt att se sarkasm och spydigheter än vad man skulle gjort i verkligheten, ja.
Det underliga är att vissa personer man uppfattar som trevliga när man träffar dem öga mot öga uppfattas som ibland riktigt otrevliga på Internet.

 

Jag vet inte vad det beror på. Det kan vara så att de känner att det är lättare att uttrycka sin åsikt i skriven form, eller så enkelt som att de inte tänker på ordvalet speciellt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Känns onödigt att upprepa sig själv när folk ändå bara ser det dom vill se.

EDIT: jag vet att jag över reagerade hårt på Dancing Moons inlägg och gjorde en höna av en fjäder.

Herregud...

 

Frågeställare: [fråga]

Svarare: [svar]

Frågeställare: Jaha, och bara för att du svarade och jag inte kände till svaret i förväg så ska jag lämna det här forumet för denna extrema otrevlighet som förekommer här. Haha!

 

Speciellt då som frågeställaren har signaturen

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och för alltid förbli det

vilket man alltså hade kunnat hoppas på tydde på en viss distans. Vem är det egentligen som verkar otrevlig i sammanhanget...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Känns onödigt att upprepa sig själv när folk ändå bara ser det dom vill se.

EDIT: jag vet att jag över reagerade hårt på Dancing Moons inlägg och gjorde en höna av en fjäder.

Herregud...

 

Frågeställare: [fråga]

Svarare: [svar]

Frågeställare: Jaha, och bara för att du svarade och jag inte kände till svaret i förväg så ska jag lämna det här forumet för denna extrema otrevlighet som förekommer här. Haha!

 

Speciellt då som frågeställaren har signaturen

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och för alltid förbli det

vilket man alltså hade kunnat hoppas på tydde på en viss distans. Vem är det egentligen som verkar otrevlig i sammanhanget...

 

Puss :D

 

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ Du verkar behöva den, inte för att det är nåt fel på din stavning men du verkar inte förstå allt jag skrivit. Kanske läsa ALLA mina inlägg i denna tråd igen? :rolleyes: :D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag den gränsen går när man blir sur för att man får svar på en fråga.

 

Eftersom frågan tråden skulle handla om redan besvarats så kan väl dessutom lika gärna trådeländet låsas, eftersom det numera bara verkar tjäna till spam (som det här inlägget, till exempel).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker vi kan följa Mings förslag i stället

 

När jag såg den här rubriken trodde jag att det skulle handla om någon djuplodande analys av filmen ifråga (och varför inte, det är en av tidernas bästa tecknade filmer i mina ögon).

 

Det var nu ett tag sen jag såg den filmen, men den var verkligen underbar, och det finns många saker att fundera på. Nån som vill komma med en vettig analys?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker vi kan följa Mings förslag i stället

 

När jag såg den här rubriken trodde jag att det skulle handla om någon djuplodande analys av filmen ifråga (och varför inte, det är en av tidernas bästa tecknade filmer i mina ögon).

 

Det var nu ett tag sen jag såg den filmen, men den var verkligen underbar, och det finns många saker att fundera på. Nån som vill komma med en vettig analys?

 

Tja, om jag ska vara ärlig så är jag egentligen inte säker på vad exakt som menas med begreppet "undertext" i analytisk mening - vad som skiljer en undertext från ett tema eller ett motiv, till exempel. (Kanske undertexten är mer gömd?) Men några saker som Tokyo Godfathers verkar handla om är väl (spoilrar ahoj!):

 

 

 

(spoilerplats - sluta läsa om du inte sett filmen!)

 

 

 

 

 

 

Relationen mellan föräldrar och barn (särskilt föräldrar och döttrar)

 

Kontrasten mellan å ena sidan oskuld och renhet (förknippade med hittebarnet som Hana kallar Kiyoko, efter kiyo, 'ren') och å andra sidan smuts och sopor (som förknippas dels med huvudpersonernas hemlösa vardag, dels med de misstag de gjort i det förflutna som hänger fast vid dem).

Det vita vintervädret gör den hemlösa vardagen hårdare, dels rent köldmässigt, men kanske också för att det är ett element av figurativ renhet och oskuld som får huvudpersonerna att känna sig än mer smutsiga och tyngda av det förflutna?

 

Det religiösa inslaget och närvaron av mirakel. Själv uppfattar jag nog bara de många syftningarna till kristendomen, även om ett "mirakel" (enligt Hana) förekommer på en buddhistisk kyrkogård i en scen och filmens upplösning sker under (den traditionellt japanska) nyårsnatten. Jag har hört att renhet är ett centralt begrepp inom shintoismen, men jag kan inte tillräckligt för att se några direkta hänsyftningar till den. Förekomsten av mirakel ifrågasätts också i just kyrkogårdsscenen: som Miyuki och Gin säger, om Kiyoko verkligen är övernaturligt beskyddad, varför blev hon då övergiven? (Eller stulen.) Visst var det ovanligt stor tur för yakuzabossen att våra hjältar kunde rädda honom från att bli överkörd, men å andra sidan hade han ovanligt stor otur för att hamna i en sådan knipa också. Osv. (Men det sista miraklet i filmen är trots allt ändå helt utan villkor.)

 

Nu kommer jag at känna mig väldigt fånig om ingen svarar på detta...;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...