Hoppa till innehåll
Anime.se

Lagring av trafikdata från telefoni och Internet


Rich
 Share

Rekommenderade inlägg

Spela roll, jag använder inte telefoner eller internet till att göra olagligheter.

 

Ord. Liksom visst att någon sitter och övervakar min internettrafik. Det är ju bara om jag blir misstänkt för något brott som de överhuvudtaget får rota i dessa data, och jag gör ingenting som kan öka misstankar om något.

Detsamma för alla övervakningskameror. De kollar ju bara på inspelningarna om det hänt något.

 

Om det hade stiftats en lag som sa att vem som helst får spela in hela mitt liv från en webkamera hade det varit en annan sak. Men om nu det finns något direktiv som säger att någon rättslig instans kan titta på min internettrafik om jag anklagas för drogsmuggling... spela rocken pall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spela roll, jag använder inte telefoner eller internet till att göra olagligheter. Och det är ju inte precis så att de avlyssnar folk.

Nä, du har ju rent mjöl i påsen, så detta spelar ingen som helst roll....

Vi hade tänkt komma och sätta upp övervakningskameror i din bostad, passar söndag bra?

 

Zimon; hört talas om ändamålsglidning?

 

Dessutom är detta lagförslag ur teknisk synvinkel en katastrof, det bryter dessutom mot FNs männskilga rättigheter (Art. 12), och är rent dåligt skrivet med en hel del ord som kan tolkas väldigt godtyckligt.

 

[EDIT] Glömt ord [/EDIT]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker att denna lag är riktigt kass. Jag måste ha rätt att ha ett privatliv någonstans. Och att lyssna av mina telefonsamtal, logga min internettrafik, det räknar i alla fall inte jag som att jag får ha något privatliv.

Men visst att sätta fast brottslingar med detta, det kan ju vara bra, men det gör ju att ingen har någon form av integritet kvar.

Nej, denna lag suger, totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spela roll, jag använder inte telefoner eller internet till att göra olagligheter. Och det är ju inte precis så att de avlyssnar folk.

Nä, du har ju rent mjöl i påsen, så detta spelar ingen som helst roll....

Vi hade tänkt komma och sätta upp övervakningskameror i din bostad, passar söndag bra?

Nu handlar det inte om övervakning som sagt, det vore bättre att jämföra med att sätta upp en rörelsedetektor hemma hos mig för att se om jag är hemma eller ej.

 

Den där lagen handlar INTE om avlyssning, utan om trafikdata. Inse skillnaden nu allihop, annars går det inte att debattera. Trafikdata är saker som NÄR du ringer och VART du ringer, inte vad du säger. Ungefär som Posten - de kan se ATT du skickar brev och VART du skickar det, men de öppnar inte brevet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

b8q: jag vet mycket väl skillnaden i denna lag och övervakningskameror i bostäder, min komentar till dig var riktat till din motivering, för har du rent mjöl i påsen så ska det väll ändå inte göra nått om vi sätter upp övervakningskameror i ditt hem?

Fö. känns det väll lika illa med GPS-märkning med konstant spårning och loggning av människors rörelser?

 

Vem och när du kommunicerar med säljer minst lika mycket om ditt privatliv som vad du kommunicerar.

 

Sen känns det som om folk med övertro till rättsystemet borde läsa på om t.ex. IB-affären.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

b8q: jag vet mycket väl skillnaden i denna lag och övervakningskameror i bostäder, min komentar till dig var riktat till din motivering, för har du rent mjöl i påsen så ska det väll ändå inte göra nått om vi sätter upp övervakningskameror i ditt hem?

Fö. känns det väll lika illa med GPS-märkning med konstant spårning och loggning av människors rörelser?

 

Vem och när du kommunicerar med säljer minst lika mycket om ditt privatliv som vad du kommunicerar.

 

Sen känns det som om folk med övertro till rättsystemet borde läsa på om t.ex. IB-affären.

Jag har inget emot att bli spårad med GPS eller med rörelsedetektor, men att vem som helst skulle kunna kolla på när jag har sex med min fru känns lite VÄL påfluget tycker jag. Det har inget med rent mjöl i påsen att göra.

 

F.ö., se min liknelse med posten. Skulle du sluta skicka brev och paket om posten loggade exakt när du postar något och till vem? Jag skulle det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har inget emot att bli spårad med GPS eller med rörelsedetektor, men att vem som helst skulle kunna kolla på när jag har sex med min fru känns lite VÄL påfluget tycker jag. Det har inget med rent mjöl i påsen att göra.

"Vadådå? Vi tittar ju bara igenom allt om du blir misstänkt för nått brott"...

 

Seriöst, ta och läs på om IB? Läs t.ex. SVDs eller DNs artiklar om Gunnar Brodins granskning. Ersätt "kommunist" med terrorist och dra lite paraleller.

 

Men om nu det finns något direktiv som säger att någon rättslig instans kan titta på min internettrafik om jag anklagas för drogsmuggling... spela rocken pall.
Men kommissionen konstaterar inte bara att långt fler än vad man tidigare trott registrerats för sina åsikter. Också de instanser som ska värna medborgarnas integritet påverkades av överdriven "rysskräck".

 

- Åklagare och domstolar har medverkat till att enskildas integritet kränkts.

Justitieombudsmannen och Justitiekanslern kan sägas ha sanktionerat detta, hävdar Gunnar Brodin.

 

Enligt Brodin har åklagare begärt och domstolar godkänt telefonavlyssning på alldeles för lösa grunder. I flera fall ska sådan avlyssning ha pågått i över tio år. JO och JK ska också ha fått signaler om övergrepp mot enskilda utan att agera.

 

Fö., vem använder posten idag?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jag lovar att databaserna kommer att läcka till företag med mycket pengar.

 

Jag ser inte riktigt vad ett rikt företag kan ha för intresse av att köpa uppgifter om vem du ringer till och hur länge. Utveckla gärna.

 

Du verkar sakna fantasi...

 

Säg att ett företag vill nyanställa?

*poff* så har de t.ex. tillgång till en social karta över din vänskapskrets och dina (och din bekantskapskrets) politiska åsikter och kan i lugn och ro sortera bort "avvikande" personer.

 

Eller bara säg att ett företag vill dra igång en reklamkampanj till en viss målgrupp, för dem är det väl investerade pengar om de kan få reda på vilka sidor som är absolut mest populära inom den målgruppen.

 

Kanske inte helt troliga scenarion, men att tro att företag inte skulle vara intereserade av information är minst sagt naivt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, du verkar då inte sakna fantasi, SFish. Hur ska ett företag kunna få reda på dina politiska åsikter genom att kolla vem du ringer till? Och hur fan tror du att ett företag skulle kunna göra ett sådant enormt kartläggningsarbete ekonomiskt lönsamt? Läs på om IB-affären innan du refererar till den. Den föll upp i dagsljuset på just att vara ett sådant enormt projekt som drog åtskilliga mångmiljonbelopp för att hållas vid liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur ska ett företag kunna få reda på dina politiska åsikter genom att kolla vem du ringer till?

Genom att se vilka artiklar du läser, vilka forum du besöker, vilka bloggar du besöker, vilka politiska sidor du besöker, + samma sökning för dina närmaste. Du kanske ska läsa på om direktivet innan du utalar dig?

 

Och hur fan tror du att ett företag skulle kunna göra ett sådant enormt kartläggningsarbete ekonomiskt lönsamt?

Man kan t.ex. tvinga operatörerna att göra den kartläggningen genom att sammla in alla uppgifter i en sökbar databas... som detta direktiv säger att de ska göra. Sen är det inte svårare än en vanlig google-sökning på att få fram t.ex. alla du chattat med eller mailat till de senaste 2 åren.

 

Läs på om IB-affären innan du refererar till den. Den föll upp i dagsljuset på just att vara ett sådant enormt projekt som drog åtskilliga mångmiljonbelopp för att hållas vid liv.

Ehhh, och? När den väl avslöjades slängde man journalisterna i fängelse...

Det ständiga refererandet till IB är p.g.a. folk som blåögt litar på rättsystemet och myndigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur ska ett företag kunna få reda på dina politiska åsikter genom att kolla vem du ringer till?

Genom att se vilka artiklar du läser, vilka forum du besöker, vilka bloggar du besöker, vilka politiska sidor du besöker, + samma sökning för dina närmaste. Du kanske ska läsa på om direktivet innan du utalar dig?

Jag har läst direktivet. Du har fortfarande inte svarat på min fråga.

 

En sökbar databas låter ju enkelt nog. Jag skickar i genomsnitt fyra mail varje dag. Det blir en bit över tusen på ett år. Det här kommer fortfarande att kosta så många miljarder mer att undersöka än vad IB-historien gjorde. Din referens att företag skulle kunna härma IB-affären är väldigt löjlig. IB-affären hölls vid liv av regeringen, med skattemedel, och drog ett okänt antal miljarder kronor i drift. Vad fan ska Ingvar Kamprad med dina politiska åsikter till? Han är på sin höjd intresserad av att du köper bokhyllan Billy, eller hjälper honom att sälja den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ställ gärna om frågan om du inte fått svar, eller nämn vad i svaret som inte var tillfreställande.

 

Varför tror du det skulle kosta nån miljon att hantera 1000-tals mail? Det är en småfis i en stor databas. Eller vad, du tror att de ska processa datan från en sökning manuellt? XD

 

Din referens att företag skulle kunna härma IB-affären är väldigt löjlig

Snälla, läs vad jag har skrivit, och sluta hitta på?

 

IB-affären hölls vid liv av regeringen, med skattemedel, och drog ett okänt antal miljarder kronor i drift.

Är du verkligen läskunnig? Har du verkligen läst mitt inlägg eller direktivet för den delen?

Varför tror du operatörerna är upprörda? Kanske därför att de nu kommer behöva lägga X miljoner på att köpa ny utrustning för att kunna logga all trafikdata, och dessutom backuppa loggarna två år?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nä, du har ju rent mjöl i påsen, så detta spelar ingen som helst roll....

Vi hade tänkt komma och sätta upp övervakningskameror i din bostad, passar söndag bra?

Om det hade stiftats en lag som sa att vem som helst får spela in hela mitt liv från en webkamera hade det varit en annan sak.

 

Vem är det som inte läser folks inlägg i den här debatten?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vem är det som inte läser folks inlägg i den här debatten?
b8q: jag vet mycket väl skillnaden i denna lag och övervakningskameror i bostäder, min komentar till dig var riktat till din motivering, för har du rent mjöl i påsen så ska det väll ändå inte göra nått om vi sätter upp övervakningskameror i ditt hem?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Thomas Bodström vill (i ett första skede?) att kommunikationsleverantörer ska lagra information om bland annat vem som ringer/e-postar/SMS:ar/etc. vem när/var/hur, positionsbestämmelser för mobiltelefoner, IP-nummer och MAC-adresser. Websurfning hittar jag inte i listan. Hur man har tänkt göra med alternativ kommunikation (över ett community, med webmail, Instant Messaging, IRC...) står inte. Inte heller vad man ska göra med anonym kommunikation på bibliotek, webcaféer, W-LAN-hotspots och liknande. Men det är klart, så länge man inte gör något olagligt (terrorism, pedofili, trafficking, våldtäkter, mord, skattefusk, piratkopiering) är det väl okej.

 

Thomas Bodström vill även utöka DNA-registret. Alla som är skäligen misstänkta för brott (oavsett påföljd) testas. Om det är brott som ger mer än böter testas även de som inte är skäligen misstänkta. Men det spelar väl ingen roll, så länge man inte har gjort något? Jag menar, Bodström själv har ju inget emot att finnas med i registret!

 

Därtill vill Finansinspektionen avskaffa tusenkronorssedlar, femhundrakronorssedlar och hundrakronorssedlar. På så sätt måste man sköta allt med kort och liknande. (Nu jävlar, ni ekonomiska brottslingar!) Om man inte gör något olagligt så finns det väl inget att klaga över?

 

Redan idag är brottslingar extremt försiktiga med kommunikation, klonade mobiler, anonyma proxies och så vidare. Allt detta förslag kommer att resultera i är att de brottslingar som potentiellt kunde ha tagits förut nu kommer att skydda sig själva, tekniken att anonymisera sig kommer att ta fart och resultatet blir att regeringar enbart kommer att lagra information om vad laglydiga medborgare gör på nätet, vilka sms de skickar osv.

Ett enormt intrång i den personliga integriteten som skattebetalarna måste betala, ett register som kan liknas vid åsiktsregistrering och utan någon som helst synbar nytta för någon.

 

Trist att denna lag klubbats, ännu tristare att folk faktiskt stöder dessa förslag som utvidgar kontrollstaten. Vi ger bort vår integritet och person varje dag, inte bara det, vi är glada att våra politiker tar bort den. Snart finns information om varje person lagrad på rådata. Tänk, för bara några år sedan förundrades vi över den kontrollstat Östtyskland var, hur de lagrade all information för framtida "brottsbekämpning". Idag ger vi bort samma information till staten inte bara det, vi applåderar övergreppen och vissa hittar till och med anledningar till att det är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Apropå det där med kortbetalning istf kontantbetalning, så har jag noterat att de som är emot det här lagförslaget om trafikdataregistrering också ogillar korttbetalning och föredrar kontanter (eftersom det ju registreras när man gör ett kortköp).

 

Själv är jag inte alls säker på att personrånrisken minskas om folk använder betalkort istället för kontanter - istället för att råna dig och kräva pengar, så kräver de väl bara kort + kod istället. Och eftersom en ökad korthantering betyder färre kontanter i banker/affärer, så kanske personrånen ökar istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...