Hoppa till innehåll
Anime.se

Final Fantasy VII remake till DS?


Jocke
 Share

Rekommenderade inlägg

Fick höra ett rykte om nyheten igår.. hittade den idag..

Jag hoppas innerligt att det är sant :blush:

 

Hot rumour from Japan enticing RPG gamers over the weekend foretells of a high-budget remake of Final Fantasy VII for Nintendos DS portable, news that if true proves the games industry can match any soap opera for drama and twist.

 

The rumour began with Square Enix producer Tetsuya Nomura confirming to Japanese PlayStation 2 magazine Dengeki PS2 that Final Fantasy VII will have a significant showing at next years Electronics Entertainment Expo, building on the companys comments from last year when SE promised polymorphic [Final Fantasy VII] content providing well-known properties on several platforms, allowing exposure of the products to as wide an audience as possible.

 

Of course, this rumour stands in contradiction with established talk that a high-budget PlayStation 2 remake of Final Fantasy VII is in the works, though it could be argued that it makes far more sense for a DS version to be released.

 

As you may well know, Final Fantasy VII was - to put it mildly - something of a controversial PlayStation game. The RPG was originally in development for Nintendos new home console, a 64-Bit machine going by the name of Nintendo Ultra 64. The code was in a fairly advanced stage and Square was at the time amongst the most active of companies lobbying Nintendo president Hiroshi Yamauchi to ditch cartridge-based media in favour of a CD-based system. Yamauchi - a stubborn man - rejected all calls to move away from the relatively secure cartridge, and in turn assured Square that any game could be accommodated, even if it meant spreading its new RPG across several cartridges. Square rejected this idea and, under constant courting from the emerging PlayStation camp, cancelled Ultra 64 Final Fantasy and announced that it would be releasing Final Fantasy VII as a PlayStation exclusive.

 

This news sent shockwaves through the Japanese games industry and is widely seen as a turning-point in the fortunes of the Nintendo 64. The console was by no means a failure, though it was crippled by reluctant third-party support; the angle with which Sony rose to dominance over the old guard.

 

And for years afterwards, Nintendo - under Yamauchis control - openly derided Square, with the Nintendo president always on hand with a word or ten of discouragement for his one-time ally. Then something happened. The launch of the Game Boy Advance had fans up in arms, requesting Final Fantasy and other Square RPG properties for Nintendos new handheld, in essence a portable SNES. Nintendo was seeing profits tail off as the Pokemon boom faded and so Yamauchi - reluctantly, we are told - allowed Nintendo to re-enter talks with Square. After the second meeting, both parties were highly positive and Yamauchi made the surprise announcement that he would chair the next meeting. Legend has it that the perceived betrayal of Nintendo by Square stood as the lowest point in Yamauchis career and the great man seemingly wanted to iron out the wrinkly past, with an agreement in principle being reached during that third meeting, ending more than a decade of tension between the two Japanese giants.

 

History lesson over, it is a fact that a considerable amount of the code which comprises Final Fantasy VII was tapped in using Ultra 64 development kits and this code can easily be ported across to Nintendo DS. A DS remake will make more financial sense and require considerably fewer resources than an enhanced PlayStation 2 remake.

 

As we mentioned, the videogames industry can hold a candle to any soap opera, though it must be said that Final Fantasy VII DS would even trump the murder, return and murder (again) of Dirty Den.

 

Speaking to SPOnG this morning, a Square Enix representative said, Final Fantasy VII is one of the franchises that we aim to really explore using our polymorphic content principal. There has been talk of a remake for sometime now as you know. We are aiming to deliver such properties in many different ways and on many different platforms and FFVII will be the first to really show this strategy to its fullest potential.

 

Expect more in the coming months.

 

http://news.spong.com/detail/news.asp?p ... =0.3859173

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Kan inte säga att jag riktigt förstår upphetsningen alla känner inför en remake, vilken konsol den än kommer till. Har inte alla redan spelat orginalet?

Blir det på DS kommer grafiken förmodligen bli sämre, förrenderade filmer att tas bort eller iallafall förkortas och massa meningslösa irriterande extrafinesser för pennan kommer att hittas på.

 

Square borde koncentrera sig på att hitta på något nytt. FF7 börjar bli

deras StreetFighter2.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan inte säga att jag riktigt förstår upphetsningen alla känner inför en remake, vilken konsol den än kommer till. Har inte alla redan spelat orginalet?

Blir det på DS kommer grafiken förmodligen bli sämre, förrenderade filmer att tas bort eller iallafall förkortas och massa meningslösa irriterande extrafinesser för pennan kommer att hittas på.

 

Square borde koncentrera sig på att hitta på något nytt. FF7 börjar bli

deras StreetFighter2.

 

Folk som jag slipper skaffa en playstation/PS2 för att kunna uppleva spelet.

(egentligen har jag ingen DS heller... men det kommer inom en snart framtid!) Men hur spelet ska lagras är fortfarande ett mysterium(om det nu är någon sanning i det från första början.), originalet låg väl på 4 skivor eller något. Jag vet inte hur mycket information som får plats på en DS-kasset, men jag tror inte det är så mycket iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Folk som jag slipper skaffa en playstation/PS2 för att kunna uppleva spelet.

(egentligen har jag ingen DS heller... men det kommer inom en snart framtid!) Men hur spelet ska lagras är fortfarande ett mysterium(om det nu är någon sanning i det från första början.), originalet låg väl på 4 skivor eller något. Jag vet inte hur mycket information som får plats på en DS-kasset, men jag tror inte det är så mycket iaf.

 

Det räcker med en vanlig PC, spelet släpptes även till den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
DS-cartridges rymmer dryga 128 megabyte, men även med omkodning kan det bli problematiskt att få ner det på en kasett.

 

FFVII låg 3 skivor, varav den sista var rätt fattig på data, men räkna med 1,5 gigabyte åtminstonde.

Tänk på att DS:en inte på långa vägar behöver lika stora filmfiler för att få en bra upplösning och upplösningen behöver ju inte vara direkt stor på en DS-skärm heller...
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här är mitt bevis på att understryka det jag tidigare skrev, att detta spel även görs till PSP:

 

http://psp.ign.com/articles/614/614900p1.html

 

:D

Rätta mig om jag har fel, men är inte det ett spinoffspel i stil med Dirge of Cerberus till PlayStation 2 och Before Crisis: Final Fantasy VII till mobiler.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här är mitt bevis på att understryka det jag tidigare skrev, att detta spel även görs till PSP.

 

Som Bankoiia säger så är det där bara en i mängden av spinoffs. Inget ont om dom, men det är inte originalet, som vi diskuterar.

 

Tänk på att DS:en inte på långa vägar behöver lika stora filmfiler för att få en bra upplösning och upplösningen behöver ju inte vara direkt stor på en DS-skärm heller...

 

Indeed, sen så var ju faktiskt FFVII tänkt till 64DD tidigare om jag inte missminner mig, den mesta koden var väl klar(?). Med det vill jag säga att Nintendo troligtvis inte kommer ha speciellt mycket problem med komprimeringen eftersom plattformsarbetet inte är helt obekant.

 

Men som i länken jag drog upp tidigare, jag tappade modet ganska ordentligt då jag läste den.

 

Vi får se helt enkelt, var ett tag sen jag hörde nånting om det, men då var det ju ett tag sen jag sökte efter info så ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här är mitt bevis på att understryka det jag tidigare skrev, att detta spel även görs till PSP:

 

http://psp.ign.com/articles/614/614900p1.html

 

:D

Rätta mig om jag har fel, men är inte det ett spinoffspel i stil med Dirge of Cerberus till PlayStation 2 och Before Crisis: Final Fantasy VII till mobiler.

Jo, sant :( Såg promo-videosen på mediasidan på den siten

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

flaskis: Varför :( gubbe för? Det betyder ju bara att det kommer fler spel från den bästa delen i serien, förvisso kan det vara utnyttjande av situationen ifrån deras håll, men än så länge tycker jag dom lyckats rätt bra..

 

f.ö. så är Dirge of Cerberus grymt bra, som Devil May Cry fast FFVII-tema.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...