Hoppa till innehåll
Anime.se

Bishoujospel


Rekommenderade inlägg

  • Svar 250
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Det brukar sägas att det bara är en tidsfråga innan det kommer en Muvluv anime, men ärligt talat så vet vet ingen. Muvluv Alternative var ett av dom mest sålda bishoujo spelen under förra året så att det inte skulle komma en anime känns osannolikt.

 

En tråd kommer antagligen dyka upp så fort en anime blir bekräftad så du kan hålla koll efter den om du är intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så där nu kan vi fortsätta diskussionen utan att vara Offtopic :)

 

Tidigare diskussion : http://www.anime.se/forum/viewtopic.php ... start=1995

 

Hmm utbudet på engelska är onekligen begränsat, speciellt på den typen av spel. En av anledningarna som jag tror är att dom inte behöver vara censurerade i USA så skulle det kunna orsaka en stor import av den Amerikanska versionen till Japan som skulle kunna få den inhemska versionens försäljning att minska. Kolla tex på Ever17 som är det enda stora spelet som har släppts utanför Japan, det innehåller inte några sexscener från början.

 

Saya no uta som har nämnts så mycket förr är allafall det bästa skräck/suspension spelet jag har spelat. Så det är tyvärr det enda tipset jag kan ge dig, såg att det var nästan halvvägs klart nu vilket borde betyda att man kan spela fram till första slutet med översättning om någon vecka (Om han väljer att översätta den vägen först).

 

Annars finns det tyvärr inte så mycket mer, får hoppas på att det kommer.

 

Är inte själv så förtjust i vanliga "moe" spel heller vilket kanske märks på dom jag har recenserat i den här tråden. Visst dom kan vara kul att koppla av med mellan lite tyngre spel men det är ändå inga direkta höjdare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Isåfall tycker man dock att dom kunde släppa spelet på engelska ett par år efter att det varit ute i Japan, då skulle det knappast påverka deras försäljningssiffror mycket.

 

Men men, det är tyvärr inte så mycket att göra åt. Ever17 har jag för övrigt skaffat med på engelska och det verkar helt klart intressant.

 

Mycket trevligt att Saya no Uta blir översatt nu iallafall, fast han behöver väl någon att sätta ihop alla hans översatta .txt-filer med?

 

Det är bra att det faktiskt finns företag som Peach Princess med som faktiskt släpper mycket spel på engelska. Dom har några fler spel jag tänkt skaffa, Heart de Roommate som dom släppt är faktiskt helt okej.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hörde att det ryktades om att det var några som var villiga att göra en patch av Saya översättningen, sen om det stämmer eller inte kan man aldrig veta säkert.

 

Det är mest valen av spel som kommer till USA som förundrar mig, många är inte särskilt kända. Kan nog ha att göra med att licensen kostar mer och att marknaden inte är tillräckligt stor för att dom ska kunna gå med plus på dom spelen än.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Orrin (eller någon annan för den delen), har du spelat School Days? Får säga att det verkar riktigt riktigt trevligt och speciellt! Börjar typ som ett vanligt bishoujo spel som utspelar sig i skolmiljö med en kille som är kär i en tjej och får hjälp av en tjejkompis etc. Har läst om alla bad endings som slutar med mord och självmord etc. :>

Sen att det är helt animerat och ligger på ~7gb är inte direkt en nackdel heller (okej storleken kanske är det)! Fast dom släppte det nog lite för tidigt med tanke på den stora patch som man måste skaffa.

 

Har även en uppföljare som heter Summer Days.

Båda verkar vara väldigt populära med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

School Days är trevligt. Köpte det efter jag läste om det i Techgian. Det Techgian inte nämde (och 0verflow höll inne) var ju de tre lite speciella sluten.

Sen var det något frustrerande med alla patchar.

Och att kalla det för 7 GB animation är att överdriva då de den större delen av tiden mest står stilla. Men det var helt klart annolunda och ett av de bättre spelen från 2005.

 

Summer Days är en alternativ version av School Days som är av typen "om inte det som händer i School Days skulle hända".

 

 

 

Det är mest valen av spel som kommer till USA som förundrar mig, många är inte särskilt kända. Kan nog ha att göra med att licensen kostar mer och att marknaden inte är tillräckligt stor för att dom ska kunna gå med plus på dom spelen än.

Problemet där är också att folk inte köper de översatta i tillräcklig omfattning utan piratkopierar. För 'normala' spel må det fungera, men Hirameki har fortfarande inte gått plus med Ever17. Många har spelat det, tycker det är kanon men för få har köpt det. Så där finns ett företag som skaffat licens till ett spel som faktiskt var en storsäljare i Japan (till skillnad från det mesta av G-collections m fl) och resultatet är att det inte lönar sig. Så där får folk bestämma sig för vad de vill ha - översatt skräp eller mer kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte spelat School Days själv eftersom jag inte är så förtjust i hetare liknande moment som spelet innehåller på vissa vägar, har läst mycket om det dock. Om jag minns rätt så är det tre av sluten där någon av tjejerna blir galen och börjar mörda folk eller tar livet av sig, just dessa intresserar mig också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Spelade klart Saya no Uta igår. Inte någon ide att jag skriver så mycket om det då det finns en bra recension ett par sidor bakåt, men rekomenderar det starkt till den som inte har spelat det. Älskade det verkligen och kom in starkt i storyn. Kan dock inte hålla med om att det är särskilt skrämmande som en del tycker, även om det var bra på att bygga upp stämning. Har självklart kört alla tre sluten med.

 

Lite spoilers

Det enda jag tyckte var otrevligt är den vidriga våldtäkten av Saya.

Sen angående sluten så fick jag precis det jag ville ha först, att Saya och Fuminori överlever och Saya ger Fuminori hans present genom att skapa en värld för dom två. Man känner inte direkt med mänskligheten i detta spelet, då spelet trots allt heter Saya's Sång, så det slut som är bra för Saya är helt enkelt det slut som är bra! Det andra slutet jag valde var när Saya och Fuminori dör och det var bara hemskt. Sen det tredje slutet tog det verkligen emot att välja, var nästan så att man kände att man ville strunta i det slutet. Var bara sorgligt. :(

 

Nästa blir nog Muvluv Extra eller Anonymous. School Days har jag börjat lite på och det ska jag köra klart med.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Som det också säkerligen står på wikipedia så skaparna av One samma personer som är Key (Kanon, Air, Clannad) idag (eller allafall för något år sen). Har inte hunnit spelat spelet själv utan bara sett animen, men jag kan inte tänka mig annat än att det är bra. Dock så är det gammalt så du får nog ha överseende med några möjliga brister.

 

One är en "milstolpe" i bishoujospelens historia, det var det första riktiga snyftar spelet. Om man räknar bort To Heart så var det även ett av dom första spelen som inte var ett rent porr spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

PO7N9x.jpg

 

I natt så kom introt till Little Busters (Keys senaste) ut, eftersom det nästan är en garanti att Kyoani kommer animera den i framtiden med tanke på att dom har/ska animerat alla andra Key spel förutom Planetarian så kanske det kan vara kul att se den. Tyvärr så har den försvunnit från Nico nico douga så det får bli en taskig Youtube version istället.

 

 

Edit: Laddade upp en bättre version, fortfarande inte perfekt dock.

http://www.divshare.com/download/526013-f0b

 

För er som inte vill se på introt har jag lagt upp några bilder därifrån.

 

Bilder

 

t_PeTuda.png

Några av karaktärerna som små.

 

t_LUl4ub.png

Dom flesta av karaktärerna.

 

t_mq2Aaw.png

Air?

 

t_wEgYWo.png

Text som dyker upp innan logon.

 

t_Jvxwjl.pngt_JeYURH.png

För er som inte känner till spelet så kan jag berätta lite. Little Busters är som jag nämnde tidigare Keys senaste spel som ska komma ut i sommar. Key har tidigare gjort spel som One, Kanon, Air, Planetarian och Clannad och är en av dom mest kända bishoujo spel tillverkarna. Little Busters är precis Clannad och Planetarian all age, med andra ord det innehåller inga sexscener.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag spelade nyligen klart huvudtjejens (Aeka) scenario i Yume Miru Kusuri. Jag gillade storyn faktiskt, och kommer nog spela igenom den (även detta scenario) flera gånger till. Rekommenderas starkt, och den finns med engelsk översättning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Först och främst, här har du en lista över alla spel som finns samt håller på att bli översatta. Inkluderar inte dom som har släppts officiellt dock.

 

http://www.shii.org/translate/

 

Dom jag rekommenderar är väl främst Planetarian (Key: Kanon, Air etc), Tsukihime och Fate/Stay night. Fate/Stay Night har dock bara första scenariot översatt än sålänge (finns tre) och det är den delen som animen bygger på. Tsukihime må vara gammalt och inte så snyggt men det är bland dom största och ska vara mycket bra. Planetarian är som sakt från Key så om du gillar animerna på deras andra spel så rekommenderar jag att du provar det här, det är mycket kort.

 

Annars är även Narcissu trevligt, samt att Ever 17 som finns officiellt översatt ska vara mycket bra. Yume miru kusuri som Flaskis nyligen nämnde har jag inte spelat själv men hört rätt bra kritik från många.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Kanske inte finns så stort intresse här, men idag så har det kommit ut en demo version av Keys Little Busters. Givetvis är det på japanska men jag ska allafall nämna det, galet roligt var det allafall.

 

http://key.visualarts.gr.jp/lb_taiken.htm

 

I demo versionen medföljde även en version av introt som hade betydligt högre kvalitet, laddad upp den här om någon är intresserad.

 

http://www.divshare.com/download/807332-dcb

 

謙吾「真人よ…」

Kengo : Masato...

謙吾「おまえはどうして猫なんて持ってるんだ?」

Kengo : Varför bär du på en katt?

真人「…武器だよ…」

Masato : ...Det är mitt vapen...

 

och

 

真人「ああ、オレの武器っ」

Masato : Ah! mitt vapen!

真人「誰か、新しいネコをくれっ、一際凶暴なのをだっ」

Masato : Någon ge mig en ny katt, den elakaste ni har!

 

Sjukare vapen får man leta efter, som om inte katten vorde nog så är hans nästa val en unagi paj.

 

Edit: Lägger upp lite bilder imorgon om pici har kommit upp för er som inte kan spela det men är ändå nyfikna på en möjlig framtida anime version.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Jodå jag har spelat och klarat Little Busters och får måste säga att det ligger helt klart i samma klass som Clannad om det inte tom var bättre, har inte riktigt bestämt mig för vilket av dom jag gillade mest.

 

Little Busters är lite annorlunda än tidigare Key spel, det är dock svårt att sätta fingret på vad det är men jag ska försöka beskriva några skillnader. Först och främst har Little Busters en del minispel, så som RPG liknande strider samt baseboll inget av dom är ett måste för att komma vidare i spelet men dom är onekligen rolig variation.

 

Stämningen i Little Busters är även lite annorlunda på vissa ställen, det finns den del scenarion som är ovanligt "mörka" och elaka för att vara Key. Men det finns även ställen med extremt rolig humor (första delarna) och sen så klart en hel del Key drama, ett scenarios stämning påminde tex en hel del om Clannads After Story.

 

Det sista jag kan komma att tänka på är att storyn är lite annorlunda och något mer invecklad än vanligt samt att varken Riki eller Rin (se min avatar) påminner om några tidigare Key huvudrolls innehavare. Riki är inte lika sarkastisk och stark som tidigare manliga huvudpersoner har varit, det skulle inte fungera med storyn om han var det. Rin är som natt och dag jämnfört med Ayu, Mizusu och Nagisa, hon är lite otrevlig, har ett mycket ovårdat språk och gillar att sparka stackars Masato (spelets stora idiot) när han lyckas göra något korkat (tsukkomi boke). Jag anser allafall att hon har mycket mer karaktär än tidigare Key hjältinnor som för det mesta har varit ganska tama om jag ska vara ärlig.

 

Litle bilder

t_sIDpksygs.gif

Baseboll minigamet

 

t_wzqWYMMCv.gif

Exempel på Rins attityd

 

t_VqTKLpykH.gif

Strid

 

t_IsUStxWTX.gif

Så gott som alla karaktärer

 

t_lmxSdcExj.gif

Bara för att jag anser att det är den snyggaste CGn i spelet...

Förövrigt skulle jag rekommendera att hålla sig borta från Little Busters wikipedia sidan, den innehåller mycket grova spoilers.

 

Edit: Ifall någon inte har sett introt och skulle vara intresserad.

http://stage6.divx.com/user/tabe7_Gamma ... Busters-OP

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...