Hoppa till innehåll
Anime.se

GANTZ


Herid Fel
 Share

Rekommenderade inlägg

När jag såg första avsnittet tänkte jag först..

 

"Åh, herregud vad störande intro! Måste man verkligen höra vad han tänker? Vad fan, han liknar mig alldeles för mycket när han tänker. Vilka förbannade dåliga kameravinklar. Är du dum eller?"

 

Och en massa fler saker i den stilen. För, serien störde mig till en början. Det var för att den såg ut att vara i 3D med 2D karaktärer som i de flesta Heroes of Might and Magic spelen. Ytters störande. Sedan när de kom till ett rum utan förklaring och började fjolla runt.. Argh Inte spoila...

 

Men idag såg jag avsnitt sex efter att ha fastnat i slutet av första avsnittet och sedan inte lyckats dra mig därifrån när episod 2 var riktigt bra och trean bara höjde tempot.

 

Serien är djup, skilldrar mycket av vad vi borde tänka på i verkligheten men också möjligheten till varför vi överlever olika omöjliga situationer. Det finns endel som gör det. Men inte många.

 

Jag har försökt ta självmord ett par gånger, det var en sak som fick mig att bli intresserad i just denna serie. Är jag fortfarande vid liv med tanke på de situationer jag utsatte mig för?

 

Men sedan, är det rätt att döda, bara för att någon säger, "Döda."

 

Och är det verkligen så att vi har slutat tänka för oss själv och låter dom med vilja styra, dom med kraft och vi resterande bara, "Orka bry sig..."

Eller som majoriteten av min klass hade sagt... "Jörkt bry sig..."

 

Serien drar upp massvis av roliga perspektiv av tankar och åsikter, men bringar även spänning och mystik in över sig. Precis som Witch Hunter Robin, en story, fast även ett budskap till oss som tittare.

 

Jag gillar serien redan, hur är det med er?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har bara sett första episoden, och den var ju onekligen mycket störande till en början, men det ändrades som sagt på slutet.

 

Den verkar onekligen mycket intressant, måste hälsa på dig någon gång Herid och se fler episoder.

Och tror du verkligen att någon i våran klass hade orkat säga det där, det hade troligen blivit kort och gott: "Jörkt" eller Schnörkt int".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen har jag bara läst en del av mangan (har inte orkat kolla på animen), mangan är IMHO halvinteresant, kanske inte har kommit tillrätckligt djupt in i handlingen än, men för mej känns det mest som om nån som lite halvt liknar battle royal; känns mest som mangaförfattaren har fått en halvknasig/bizzar "tänk om"-idé och sen spint vidare (japaner har ju lite anorlunda syn på vad som går och inte går göra en handling av... "Yakitate!! Japan någon?" :) ).

 

I det jag läst så fokuserar dom inte specielt mycket på de filosofiska frågorna som du nämner, hittills har det mest handlat om att döda aliens och lite om hur olika personer reagerar i extrema situationer. (det kanske blir annorlunda sen men det känns inte riktigt som om det passar, dessutom har dom inte så mkt val än att döda aliens, kaxxar dom sej så är dör dom).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Du verkar vara kvar på episod 3 du.. Måste läsa mangan för att se. Och inte blir serien rolig om man inte bryr som om meningen bakom den. Precis som i Battle Royal för den delen (ser föröverigt nästan ingen koppling alls emellan de två) där an också drar upp många liknande frågor om, skulle du döda dina kamrater du levt tillsammans med för din egen skull eller för att någon sagt åt dig att göra det? Slåss du mot varandra elelr skulle du försöka hjälpa? Skulel du ta livet av dig eller skulle du kunna överleva utan att döda någon? Vad är mänligt och vad är det inte? Är det rätt att döda bara för att man kan eller för att man måste för sin egen skull? Överlevnad är en sak, slakt en annan...

 

Om man bara skall se en film och en serie rätt och slätt. Då skulle jag ha slutat se både på TV och anime för ÅLDRAR sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Verkar dock bara vara 6 episoder ute nu, hittar i alla fall inga fler.

 

Har sett ett antal episoder nu och det verkar helt klart lovande. Gillar att man hör hur de tänker, reder ut saker och ting. Serien verkar handla en del om egoism och feghet och hur man löser dessa två saker. Dock har jag som sagt inte sett mycket av den så jag kan inte säga så mycket.

 

Är det någon som vet vem som gjort musiken till introt, gillar den enormt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Verkar dock bara vara 6 episoder ute nu, hittar i alla fall inga fler.

 

Har sett ett antal episoder nu och det verkar helt klart lovande. Gillar att man hör hur de tänker, reder ut saker och ting. Serien verkar handla en del om egoism och feghet och hur man löser dessa två saker. Dock har jag som sagt inte sett mycket av den så jag kan inte säga så mycket.

 

Är det någon som vet vem som gjort musiken till introt, gillar den enormt?

 

Indeed...

 

Det står i Introt eller Outrot vem som gjort låten. Har sett det ett antal gånger men inte brytt mig om att memorera det...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag såg idag episod elva. Det stod rätt så tydligt att det kommer en sessong till av Gantz. Serien börjar bli lite tjatig. Men den är bra. Men jag tror nog att jag skulle våga. Inte fan är man så där vimpig... Men sedan har jag ju ett mer eller mindre begär av att försätta mitt liv i fara..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv tycker jag serien suger stenhårt så fort dem inte är i Gantz. Jag hatar huvudpersonen, han är ju helt efterbliven och bland dem perversaste jag nånsin sett. Hans tankar är typ helt paranoida. Äckliga jobbiga dataeffekter lite då och då vilket är fuuult.

 

När dem väl är inne i Gantz är den cool om vi bortser från all hentai-skit.

 

Håll er borta från den ! >:(

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag vet att Gantz är maskinen, men det är ju han som sätter igång "spelet" hoho. Och snälla förklara för mig vad som är så bra mellan "spelen". Det är ju bara Kei-chan som föreställer sig ha sex med den där tjejen eller massa andra perversa saker. Jag vet, jag får bånge i skolan med dräkten på och spöar alla. Sjukt rent ut sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

För att det är din kära tråd. >:(

 

Jag har funderat ett tag på att kolla in den här serien, men eftersom jag inte har ngn plats på HDn för tillfället så får det vänta.

 

Kan tänka mig att jag kommer gilla den iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...