Hoppa till innehåll
Anime.se

Higurashi no Naku Koro ni


Sagara
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag ska titta på den när den har gått klart, verkar vara en serie som kan vara mycket irriterande att bara se ett avsnitt i veckan av. Men det är en av dom serierna jag ser mest fram imot under året tillsammans med utawarerumono och Kanon remaken.

 

Förövrigt så kan jag säga att jag älskar intro låten, den är riktigt stämningsfull.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

hmm vad tycker ni om serien nu när man trode att man hade förstått serien...

 

Spoiler:

Om det bara handlar om hur han blir mördad och om den så kallad Förbannelsen.

 

Inte för att jag inte direkt har nåt imot det för den är fortfarande pännande som fan:wink:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har sett 5 avsnitt än så länge och jag gillar den skarpt, det är nog den serien jag ser mest fram imot att se fler avsnitt av. Även om just avsnitt 5 var ganska dåligt så kan man ju inte hjälpa att bli nyfiken på öppnings scenen.

 

Jag gillar den vägen som serien har tagit, tycker det är roligt att få fundera och hitta på teorier om hur allting ligger till egentligen. Sen så tvivlar jag inte en sekund på att den fortfarande kommer vara lika obehaglig att titta på :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, snackar vi spekulationer?

Vad jag tror hittills är att vi får alternativa historier beroende på vad Keiichi gör, och vem han blir mest bekant med. I de fyra första avsnitten hänger han mer med Rena. Nu i avsnitt 5 och 6 umgås han mer med Mion (och Shion) och man fick då i början av avsnitt 5 se Rika banka in sitt huvud mot en kniv *ryser*. Precis som man i början av första avsnittet får se Keiichi döda Mion och Rena med ett baseballträ.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Animén är ju uppbyggd på samma sätt som spelet där varje chapter berättar samma historia med en alternativ väg(precis som du sa) så det behöver du nog inte spekulera om :) .

 

ep.6

Intressant episod, mycket information och dialog. Mion är arvstagaren till Sonzaki's maffia imperium, undrar om det är någon sorts makt kamp mellan Mion och Shion. Festivalens ursprung? Ta ur ullen ur futonen symboliserar slita ur inälvorna, Rika's verktyg under ritualen är ett uppsprättar instrument? Usch :surprised: . Förvirrande med att Mion och Shion är tvillingar, man vet ju inte riktigt om de bytt plats med varandra någon gång under episoden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mina spekulationer efter 5 episoder.

 

Jag tror så att det inte är Rena, Mion eller någon annan som är särskillt galen utan jag misstänker att felet ligger hos Keiichi. Om ni minns så fick han en spruta i början av avsnitt 3, det var efter detta som serien började bli riktigt skum. Nålen i maten är en annan sak som intresserar mig, jag misstänker att det inte fanns någon nål där från första början utan det var bara någonting som Keiichi föreställde sig, det som stödjer den teorin är att Keiichi inte kunde hitta nålen senare när han pratade med polisen på telefon.

 

Vad jag minns så är allt som Rena och Mion säger ganska normala saker, som DB nämnde så är allting subjektivt och vi får bara se hur Keiichi upplever det. Dom enda konversationerna som var någolunda skumma var när Mion sa att hon borde ha dödat polisen och den innan Keiichi slog ihjäl Rena och Mion. Jag tycker snarare att det verkar som om hela staden arbetar för någon form av maffia (nämns i ett skämt i episod 4), detta skulle förklara Rena och Mions skumma dialoger.

 

Om jag går tillbaka till sprutan så tror jag att Keiichi fick någon form av drog på sjukhuset (tänk på hur fotografen och senare Keiichi dog). Jag tror att sprutan som Rena och Mion försökte ge honom kan ha varit något form av botemedel, visst så fanns det inget kvar i sprutan när vi fick se den under mordscenen men den kan lika gärna ha blivit tömnd av olyckshändelse när vi inte fick se.

 

Det vart en ganska lång förklaring, om någon orkar läsa igenom den så kom gärna med invändningar om ni har några. Det vorde roligt att få igång en story diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte sprutan är något botemedel. Det är precis som det är menat att vara ett "straff". Fotografen tog nog några bilder från skrinet under den "första" festivalen som han inte borde ha gjort. Keiichi blev bara straffad för sin nyfikenhet och de snacken han hade tagit med polisen. Tydligen verkar hela byn veta exakt vad som händer inom bygränserna, vilket man helatiden märker när "demonsidan" i Rena och Mion vaknar till.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Måste...motstå...att...läsa..denna..tråd...innan...jag...spelat...klart.

 

Känns riktigt hårt med tanke på hur stor aktivetet Higurashi skapar på flera forum. Men nu har jag bestämt för att vänta tills sista 'kai' kapitlet har kommit.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är lite skeptisk till just att det finns en "demonsida" hos Rena och Mion, tror att dom visas så för att Keiichi börjar bli skitzofren och paranoid p.g.a. drogen. Sen så tror jag även att drogen hade någon inblandning i att Rena slog sönder alla fönster i sin gamla skola. Det som bekymrar mig dock är att Rena gick in i "Demonmode" i avsnitt 2, detta går som sakt helt imot min teori.

 

Edit

DB: Hehe jag tänkte först vänta med att se serien tills den hade gått klart och du kan ju se hur bra det gick :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Med tanke på att jag började spela det för över ett år sedan ska jag nog klara av att vänta tre månader till.

Egentligen spelar det nog ingen större roll då animen antagligen inte hinner komma ikapp innan dess, men det är ändå en principsak. Jag har mina egna föreställningar vilka animen antagligen skulle påverka för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har precis tittat på avsnitt 7 och det var mycket bra.

Shion har verkligen blivit otrevlig, visst hon var otrevlig i första kapitlet också men Rena överskuggade henne en hel del då. Jag vart dock lite besviken på hennes röstskådespelerska ibörjan av scenen med stegen, men hon avslutade verkligen den scenen lysande.

 

Var kanske inte så svårt att lista ut att Keiichi hade pratat med Mion hela tiden, men jag är inte så säker på att det är Mion som är galen utan det kan även vara Shion och dom har bytt plats tidigare.

 

Älskade även Renas försäkran "Don't worry I won't disappear, ever..." den gav mig nästan rysningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ok, ännu en gång får jag det bekräftat. Det är alltså den som blir mest "besviken" eller inte får sin uppmärksamhet av Keiichi som får sitt demonblod uppväckt. Denna gång var det ju Mion som blev denne person. Referrerar på när hon sa att hon inte skulle gjort det hon gjort om hon fått den där dockan av Keiichi, som han annars gav till Rena.

 

Grymt läskigt och bra avsnitt i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...