Hoppa till innehåll
Anime.se

Higurashi no Naku Koro ni


Sagara
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har mer manlighet i mitt skägg än vad ni tre kan sammla ihop under ett liv.

Precis detta jag menar med att du uppenbarligen känner ett behov i att bevisa din manlighet, det jag säger att jag tvivlar på att någon bryr sig om eftersom det ändå bara är en gammaldags påhittad värdering. Tycker själv att det är ganska skrattretande när personer tar till den värderingen, det kan vara ett av dom mest korkade argumenten.

 

Tvivlar på att något mer behöver sägas inom ämnet eftersom du uppenbarligen inte kan komma med några vettiga argument. Tvivlar på att det ens existerar några eftersom du ganska uppenbart "stängde in dig" när du började argumentera för att dina åsikter skulle vara någonting i stil med universella eller bättre. Tycker dock synd om dig som inte kan leva dig in i fiktionella historier, som Sceleris säger dom blir bättre då.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker det är onödigt med spoiler-tags när avsnitten man pratar om redan har sänds och finns tillgängliga med undertexter, men sure ;>

Tja, det är sant, men jag tänkte att diskussionen blev så pass allmänt intressant att även de som inte ser serien [ännu] skulle kunna kika in i tråden. :]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Higurashi no Naku Koro ni. Förutom den originella handlingen var det egentligen inte något speciellt, men det är väl just handlingen som är poängen med en sådan här sorts serie. Därför är det lite synd att det inte heller blev allt det hade kunnat bli på den fronten, även om den är helt okej. Lite ouppfylld potential, bara. Men några spännande delar och starka scener av en sort man sällan ser i anime gör den åtminstone till något mer än bara vilken serie som helst. 7/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag står i valet och kvalet om jag ska se denna anime, för den verkar onekligen intressant, men samtidigt är jag inte så mycket för skräck och de få scenerna jag sett (det första jag såg var början av ep 5 och sen har jag sett början av ep 1) har avskräckt mig lite... (verkar påminna lite om 24 hours i första volymen av serien Sandman, om nån läst den, och den gillar jag verkligen inte, och vill inte gärna utsätta mig för nåt sådant, iaf inte utan sällskap...)

 

Hur är den egentligen? Är den riktigt psykologiskt otäck, eller bara lite?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tyckte mest att det första "arcen" var obehaglig samt scenen du nämnde i avsnitt 5, sen så var resten av det jag har sett inte så farligt (en bit in på tredje arcen).

 

Hagurashi inriktar sig mer på mysteriet och inte så mycket på skräck, visst finns det en del lite obehagliga scener även senare men det är långt ifrån samma kvävande känsla som i början.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såg precis klart den, var en väldigt annorlunda men mycket bra anime, även om vissa kapitel var mer ointressanta än andra.

 

Så, vad är era slutgiltga teorier? För det är egentligen vad man får kalla dom, tycker inte sista avsnittet gav tillräckligt med svar på allt. Jag kände också genom hela serien att första kapitlet inte passade in någonstans alls eftersom alla andra hängde ihop på sätt och vis, men nu i sista kapitlet förklarades det ju.

 

Dock så går ju allt inte ihop. Det finns grymt mycket men om jag skulle ta ett exempel så till exempel i tredje kapitlet(tror jag det var) så dödar ju Shion Keichi i slutet på sjukhuset, men i Shion's egna kapitel så dör ju hon efter att ha knivhuggit han i magen men inte dödat han. Också, eftersom man ser ifrån Shion's synvinkel i ett kapitel så kan det ju inte bara vara Keichi's illusioner och paranoia. Och iochmed Shion's kapitel så visar det sig ju att ofta när man trott att Mion haft någon demonisk sida eller nåt så har det bara varit Shion som låtsas vara Mion och sen flippat ut, vilket visar att Keichi inte inbillat sig något. Och hur kommer Rika in i bilden egentligen? Hon säger ju att det är Juni som återupprepar sig om och om igen, är hon den enda som är medveten om det? Alla verkar ju lida av illusioner i den byn, maskar som kommer ur halsen? *Brr* ^^

 

Just nu är jag för trött för att reflektera mer över det men skriv gärna eran "conclusion" av det hela. :)

 

edit:

 

Vem var det som utförde Oyshiro-sama's curse undrar jag också? Det fick man inte svar på heller, det verkar ju inte varit Sonozaki familjen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hitils har jag sett nitton episoder, och enligt mig är den väldigt bra. Fantastiskt bra, faktiskt. Kan inte låta bli att rysa när någon av karaktärerna "goes psycho"..... o.O

 

Vet ni föressten att jag är med och gör en svensk fandub av just denna anime? xD *garvar åt de vackra rösterna* Jag är Rena :'3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...
It's that time of the month in Japan when advance copies of the big anime magazines start going out. A tidbit found in one unspecified mag confirms rumors on a portended second animation series for Higurashi no Naku Koro ni. No other details are available.

Yay. :3

 

Dubbel yay!

 

o/ o/

 

Trippel yayzor!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Såg precis klart denna underbara serie. Lite frågor dock om den.

Den är byggd på ett spel som jag förstår det, till vilka/vilket format finns de och var i så fall kan man köpa?

Ser också att en s2 är på G, finns det nu några uppgifter om och när den kommer?

 

Blir helt enkelt att kolla om på den, var ruskigt bra helt enkelt. Favoriterna är helt klart Rena och Shion, riktigt creepy när dom ändrar personligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det stämmer mycket bra att Higurashi är ett spel från början, eller egentligen så är det åtta stycken spel (ett för varje kapitel) men dom finns att köpa som samlingsversioner numera. Spelen kom från början till PC, men det har även kommit en remake version till PS2 som är betydligt mycket snyggare, innehåller röster samt en mängd andra saker.

 

Spelet finns bara på japanska och även om något kapitel håller på att fan-översättas så skulle jag starkt tvivla på att hela kommer översättas någongång.

 

Om du fortfarande är intresserad så finns allafall PS2 versionen att köpa på dom flesta ställen som säljer japanska spel, play-asia.com tex.

 

http://www.play-asia.com/paOS-13-71-43- ... -1kz5.html

 

Om du villa ha PC versionerna (vilka jag har) så får du kolla runt lite mer, Paletweb har dom tex.

 

http://www.paletweb.com/selectpage.asp?code=9900000423 (Kapitel 1-4)

http://www.paletweb.com/selectpage.asp?code=00572 (Kapitel 5-8)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske ska tillägga att spelet enbart består av text, dialog samt några val. Så det är ett måste att kunna läsa vad som står för att ha något nöje av det (Om man inte gillar att titta på fina bilder vill säga).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att titta på fina bilder skadar nog inte. Men helt klart att gå miste om vad som står i texten och gå miste om handlingen skulle vara förödande och tråkigt bara så får väl hoppas bara att de kommer på engelska någon gång (eller börja lära mig japanska och köpa det sen).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Jag har set 10 episoder av den och tycker den är riktigt bra.. men jag har en fråga. börjar serien alltid om efter ca 4 avsnitt??

 

Jag menar efter 1-4 så börjar den om på episode 5 tror jag. kommer den fortsäta så ände till episode 26??

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Alltså..

 

Higurashi S1 består ju av 4 frågeark + 2 svars ark medans Higurashi S2 består av först och främst ett ark som ska väva samman scener från frågearken(s1) och ge information till de 2 sista svarsarken(som s2 består av).

 

Underbara serier som alla bör ha kollat på minst en gång i sitt liv. Säsong 2 började mycket bra och jag hoppas att de 2 sista svarsarken kommer ge mycket.

 

Hade varit kul ifall dem hade fått in något sidoark(mangan) eller kanske något från spelet(till ps2).

 

Rörigt? Japp.

 

 

 

Om du orkar och har tid(och kan) så kan du spela igenom alla 8 spel. Det finns även 3 ark på Playstation 2 som inte finns i övriga samt mangan. Fast detta är om du vill få ut 100% dvs.

 

Ryukishi07 ville ha med det första arket som säsong 2 börjar med i säsong 1 egentligen, men fanns inte utrymme. Jag hoppas dock att dem tänker om lite till säsong 2 och försöker pressa in maximalt för att vi tittare ska få ut mer den här gången.

 

Detta är väl en sammanfattning ifall du blir förvirrad någon gång under seriens(seriernas) gång.

 

Kai börjar i alla fall bli väldigt bra nu och jag hoppas att den fortsätter i samma takt till slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har kollat klart på alla episoder i första sesongen.

 

Fortfarande några luckor som jag vill fylla,

 

Tror ni att man kan göra det efter säsong 2??

 

Och är det Higurashi no Naku Koro ni kai som är säsong 2?

 

Jag har skrivit en liten sammanfattning precis ovanför din post, Kai är säsong 2 så det är korrekt. Jag tvivlar på att dem kommer göra något efter säsong 2 men vi kanske får se något om vi har tur. Annars finns det mangan och spel om du verkligen vill få ut mest.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...