Hoppa till innehåll
Anime.se

REC


JockeII
 Share

Rekommenderade inlägg

anime_3506.jpg

 

Matsumaru was stood up by a girl whom he had asked to go out with him. When he was trying to throw away the movie tickets, a girl blamed him for wasting the tickets. So, he gave her a ticket, and he went to the movie alone. However, at the theater, he found that girl reading the subtitles aloud.

 

This is the love story about a common man and a girl who has a dream to be a voice actress. Her apartment was in a fire, and they began to live in the same room together. Meanwhile, she was adopted as the voice actress in the TV commercial of Shomarus companys product.

 

Verkar vara rätt intressant, såg den som Most Recently Reviewed på Animenfo, den blir det nog till att se ^^

Någon som har sett den här? Inte hört talas om den tidigare så.

 

8,4/10 i betyg så den lär ju vara sevärd iallafall.

 

Dock ovanligt att den bara har 9 avsnitt :O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

REC handlar om Aka som jobbar i det nedre skiktet av röstskådespelare, som är en väldigt tuff bransch med stenhård konkurrens. Hursomhelst, som texten nämner, så flyttar hon in hos Matsumaru. Det hela är en rätt bisarr romantisk komedi/drama. Samtidigt som den ger bitvis väldigt roliga inblickar hur röstskådespeleri fungerar i Japan. Jag vek mig av skratt flera gånger när Aka bland anant skulle göra en roll i ett erogame. Sen är det lite fiktion då jag är övertygad att väldigt få har sådana omtänksamma managers som Aka har.

 

Men det tar också upp att hon lever väldigt knappt, tvingas deltidsjobba vid sidan av, hur hon måste ta minsta lilla jobb om det så bara är en rad. Samtidigt får man lite insikt i hur man tvingas följa med sina chefer ut och äta middag fastän man inte har den minsta lust, och vilka spänningar det kan skapa hemma.

 

Bara det hade gjort serien bra nog, men Shafts animation är som vanligt riktigt bra och de använder många av sina typiska effekter som att ta bort nästan all färg, udda ljussättning och liknande beroende på den allmäna stämningen. Dessutom gör Kanako Sakai ett riktigt bra jobb som Aka, trots att det bara är hennes andra riktiga roll tillsammans med hennes som Chiaki i Magikano.

 

Även om det bara var 9 avsnitt på 10 minuter vardera så fick de med rätt mycket och höll ett bra tempo. Serien bygger på en manga av Hanamizawa Qtaro som även den är riktigt underhållande och som också går mer i detalj på allt. Jag var ändå rätt snopen på slutet i första avsnittet. Var lite otippat att de skulle visa det.

 

RECs hemsida

 

Edit:Stavfel...dessa stavfel...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske kan vara intressant för någon att se hur mangan ser ut.

Omslaget till volym 1.

 

recmanga9cs.jpg

 

Det finns fem volymer. Något muppiga bilder på de andra omslagen finns

här.

 

Animen täcker hela första volymen, och följer i stort sett det hela rakt av. En del moment klipps bort och andra tonas ner. Aka är mer eller mindre naken vid ett flertal tillfällen. Är väl något som hängt med sedan tiden då Qtaro gjorde eromanga. ska väl ta och köpa volym 4-5 någon gång under sommaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Storyn i animen är väl mer modifierad än så. Många moment kommer i en helt annan ordning än i mangan också. Dock förstår man lite mer varför Matsumaru och Aka beter sig så som de gör när man läst mangan, i alla fall fram till kapitel 5 har det varit så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då får jag skylla på mitt minne113.gif Det var över två år sedan jag lästa första volymen. Minns momenten men blandar antagligne ihop ordningen lite. Får väl gräva fram den och bläddra igenom den igen.

 

Edit:

Jo, skillnaderna var visst större än jag mindes.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Mycket mysig anime som faktiskt inte lämnar efter den tomhet som många andra serier kan göra. Nu beror det väl till viss del på att den inte är lika lång och man kanske inte fäster sig lika mycket, men ändå. Jag tror att en bidragande faktor var att det kändes som om de knöt ihop allting riktigt bra. På sätt och vis kändes det som en långfilm snarare än en serie. Det underlättade att varje avsnitt var såpass kort, det blev ett härligt flyt att kolla på den.

 

REC är den typen av anime som jag verkligen gillar just nu. Trovärdig drama /romans med inslag av komedi. Väldigt lättsmält och älskvärt. Från misär till lycka och vice versa. Skapar verkligen mersmak. Det svåra är att hitta serier som kan följa upp i samma spår >_<

 

Ja, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 months later...

Såg klart den här för ungefär en vecka sedan och det ord som beskriver den bäst tycker jag är MYS. Serien har verkligen en härlig skara personligheter och en enkel handling som aldrig försöker gå över toppen. Verklighetstroget drama som är lätt att plocka upp och, som induce sa, inte lämnar en känsla av tomhet som vissa andra kan göra. Visst de kanske beror på att den bara var 10st 12minuters avsnitt men den lyckades trots den knappa tidsramen få en att bli engagerad av karaktärerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...