Hoppa till innehåll
Anime.se

Nana


Buffi
 Share

Rekommenderade inlägg

Ser ingen tråd om Nana-animen så jag gör väl en själv då...

 

Tycker att det more or less inte producerats något vettigt på flera år nu anime-mässigt men helt plötsligt så dyker två serier upp på en gång som båda är rätt nice... Den ena är The Melancholy of Haruhi som det ju snackats en del om och den andra är Nana.

 

Nana är en serie baserad på en vad jag fattat det jävligt populär shoujo-manga, som dessutom filmatiserats som spelfilm. Serien handlar kort sammanfattat om två tjejer med olika personligheter och samma namn som flyttar till Tokyo.

 

Vad är det då som gör Nana bättre än andra random shoujo-serier? (har själv nämligen jävligt svårt att glo på shoujo med få undantag). Främst så tycker jag att det är väldigt få shoujo-serier som har huvudkaraktärer som är 20+ år vilket jag tycker är FRUKTANSVÄRT mycket mer intressant än high-school eller ännu yngre brudar med låtsasproblem och slap stickhumor.

 

Dessutom så känns relationerna och rent allmänt allting betydligt mer realistiskt och avromantiserat mot vanlig shoujo. Tjejerna dricker och har sex som vanliga ungdomar och har inte de absurt pryda och oskuldsfulla personligheterna som alla shoujo-tjejer verkar ha.

 

Dom verkar faktiskt nästan bete sig som riktiga personer(!) i en genre som annars handlar om småtjejer som ser ännu yngre ut än vad dom är som springer runt och viftar med magiska stavar för att få sin drömprins så att dom får kramas lite ;)

 

Anywho, rekommenderar serien.

 

6 avsnitt ute so far.

Screencaps är jag för lat för att ta men kan väl googla upp nån bild kanske.

 

edit: No luck... Officiella hemsidan iaf:

http://www.ntv.co.jp/nana/

 

edit2: Episod 6 var för övrigt en helt värdelös recap episod som more or less var ep1 igen, fast med ett fåtal nya scener. Kan fördelaktigen skippas helt (jag snabbspolade den mest).

 

edit3: Såja... screencaps (stulna från somethingawfuls forum)

http://pinkubentobox.com/nana1.jpg

http://pinkubentobox.com/nana2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Från Animenfo:

 

"One wintry evening, Komatsu Naka happens to sit next to Osaki Nana on a train bound for Tokyo. Komatsu Nana goes to seek out her boyfriend and a new life in the city, while Osaki Nana goes to pursue a career in music. They soon become friends after finding out they had the same names and through getting to know one another. Coincidentally, during their search for an apartment, they meet again and begin to live together.

 

Komatsu Nana begins her new life in Tokyo with assistance from her boyfriend, Shoji, and her friends Junko and Kyosuke. Osaki Nana aims for a stage debut as the vocalist of a punk rock group, Blast, while developing a crush on Ren, a guitarist of a popular band group, Trapnest.

 

Both girls are polar opposites of each other; while Komatsu Nana has a gentle, innocent nature, Osaki Nana keeps a calm, cool attitude. The story of NANA chronicles their trials and triumphs in their developing friendship."

 

 

 

 

Tycker den verkar mycket intressant iallafall, ska jag lätt se när den blir klar!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jockell: Skrev medvetet väldigt lite om själva handlingen då jag själv tycker att det totalsuger att ha all bakgrundsstory spoilad innan man ens börjar se serien ;)

Det du skrev sammanfattade more or less dom 6 första avsnitten :P

 

Två tjejer som flyttar till Tokyo räcker bra som beskrivning enligt mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Iofs det har du rätt i, fast ibland kan det vara rätt trevligt att ha lite koll innan med, men det är ju a matter of opinion. :)

Det är iallafall trevligare att läsa personliga inlägg som dina ^^

 

Dom som inte vill ha den informationen från Animenfo läser förhoppningsvis inte :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det jag sett av animen är riktigt bra, en riktigt mysig och fin anime. Visst, en anime man lätt glömmer, men är trvlig för stunden. Kanske inte ger något djupare intryck, men vill man ha en bra anime som man kan gråta och skratta åt, se den!

 

Sett spelfilmen också, rätt lik än sålänge i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tycker att serien varit väldigt bra so far om man bortser ifrån avsnitt 6 som var helt omotiverat och onödigt.

 

Det skumma tycker jag dock är att man hört näst intill inget om serien trotts att den ju började för 1,5 månader sen ungefär och mangan väl är typ hur stor som hellst?

 

Hittade ingen tråd varesig här eller på zmanga t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det skumma tycker jag dock är att man hört näst intill inget om serien trotts att den ju började för 1,5 månader sen ungefär och mangan väl är typ hur stor som hellst?

 

Hittade ingen tråd varesig här eller på zmanga t.ex.

 

Stor i Japan betyder inte nödvändigtvist stor i alla communities utanför Japan. Sen tänkt också på vad de flesta kollar på - Naruto, Onepiece och liknande åt det hållet. Sen har du skaran som är inne på mer actionorienterat. Sen har du nördarna som följer alla moe~, 'lite novel' och spelserier (*ahem*) Bland dessa finns det säkert flera som gillar shoujo (jag gör det i allmänhet inte, däremot josei).

Jag är faktiskt lite nyfiken på den, men det för nog vänta ett tag.

 

Hursomhelst är andelen som tilltalas av sådana serier i första hand de som tillhör den primära målgruppen (dvs tjejer) och så antagligen män på 20 och uppåt. Därför tycker jag sändningstiden är lite udda, 23.25. Den är liksom "för tidig" för att vara otaku men ändå för sent för mangans primära målgrupp. Det skulle ändå vara roligt att se lite tittarsiffror och se hur den står sig med andra serier som går nu.

 

Jag tror NANA-tråden på asuki är ganska stor, men där har du också en lite högre snittålder och en något mer blandat skara användare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nana är inte alls okänd, men jag har mest sett prat om mangan och filmen på de olika japannörd och gothic lolita forum jag hänger på. Eftersom det förekommer mycket snygga kläder och märken som Vivenne Westwood är den ganska inne i de kretsarna som bryr sig om japanskt mode

 

Har läst det av mangan som släppts i USA (Shoujo Beat) och tycker den är väldigt trevlig och kul. Fast sådär helt normala och vettiga vet jag inte om huvudpersonera är ^^; Det kan ju ha tonats ner i animen, men både Nana (gulliga virpannan) och Nana (rockbruden) är ganska extrema karaktärer.

 

Gillar tecknarstilen iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen har du nördarna som följer alla moe~, 'lite novel' och spelserier (*ahem*)

Känner mig också träffad :)

 

Jag kommer nog antagligen att se Nana någon gång då jag inte har något annat speciellt att titta på. Jag brukar inte gilla shoujo så mycket med undantag för Fruit basket (vill inte räkna Azumanga Daiou till shoujo). Men med tanke på hur stor Nana är så måste man nästan se den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nana är inte alls okänd, men jag har mest sett prat om mangan och filmen på de olika japannörd och gothic lolita forum jag hänger på. Eftersom det förekommer mycket snygga kläder och märken som Vivenne Westwood är den ganska inne i de kretsarna som bryr sig om japanskt mode

 

Har läst det av mangan som släppts i USA (Shoujo Beat) och tycker den är väldigt trevlig och kul. Fast sådär helt normala och vettiga vet jag inte om huvudpersonera är ^^; Det kan ju ha tonats ner i animen, men både Nana (gulliga virpannan) och Nana (rockbruden) är ganska extrema karaktärer.

 

Gillar tecknarstilen iaf :)

 

Med normal menar jag att dom inte är skitpryda och extrema som i säg... Super Gals t.ex. Kan du namedroppa någon annan shoujo-serie där huvudkaraktärerna super, har sex och inte bara ska framstå som "rolemodels". Jag kan det då inte. Det här är betydligt mer realistiska personligheter än i någon annan shoujo jag känner till iaf. Har svårt att någon kan identifiera sig med Miyaka från Yuugi eller whoever liksom... dom är så perverst överdrivna emotionellt.

 

Klart att det är bitvis extrema personligheter, men det är BETYDLIGT mindre så än i många andra serier.

Shoujo ska alltid vara så jävla gulligt. Skönt att slippa det lite i den här serien iaf.

 

edit: Bonuspoäng för att killarna i serien inte är såna jävla tofflor som de alltid är annars också ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fruit Basket är ganska rolig och sen så blir den en hel del mörkare i slutet, det är därför jag gillar den. Visst kan jag hålla med om att den är lite väl sockersöt ibland, men humorn och dom sista avsnitten väger upp det enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fruits Basket är en av dom sämsta animes jag sett och det var starkt den som sabbade mitt animeintresse totalt och gjorde så jag inte såg anime på över ett år ;S

 

Jag var typ i en svacka då jag tröttnat lite efter att ha sett så grymt många bra serier, så såg jag Fruits Basket, försökte tvinga mig igenom den, slutade se när det var 2 avsnitt kvar och sen såg jag inte någon mer anime. ;S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Fruits Basket äger. Särskilt mangan

 

. Kan du namedroppa någon annan shoujo-serie där huvudkaraktärerna super, har sex och inte bara ska framstå som "rolemodels".

 

Hmm, nu vet jag inte om Yuuko har sex med någon, men i XXXHolic sups det ganska ordentligt. Och alla i Kaori Yukis serier brukar vara seriöst psykotiska, tyvärr har inte mycket gjorts till anime ^^ Men det finns en del, dock stämmer det som du säger att väldigt mycket har unga huvudpersoner och "unga" problem

Oh! I Utena knullas det runt friskt också.

 

Fast ena Nana påminner mig ganska starkt om Miaka faktiskt, med skillnaden att alla i hennes omgivning blir lite nervade av det ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men hallå är det inte typ de sista avsnitten där det bli en jäkla tvist på storyn (tänker på han som är katt)? Men kan ju inte abra sluta kolla på en serie så där nära slutet Jocke :P

 

Jag vart ju så tokig på den för den var så tråkig och dålig och ful :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oh! I Utena knullas det runt friskt också.

 

Hmmz... det minns jag fan inte och då har jag enda glott igenom hela animen back in the days :P

Tycker utena var en rätt bra serie för att vara shoujo, men den är ju egentligen ett extremexempel på det jag snackar om. Jätte role-model-huvudperson, och alla är ju hur romantiserat framställda som hellst :)

Går ju inte på något sätt att relatera något i Utena till vanliga ungdomar direkt.

 

edit: Ang slutet på fruits basket så kan jag inte uttala mig då jag efter bara några avsnitt insåg att det verkligen inte var något för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Oh! I Utena knullas det runt friskt också.

 

Hmmz... det minns jag fan inte och då har jag enda glott igenom hela animen back in the days :P

 

Spoilers så läs inte så noga om ni inte sett hela serien:

 

Anthy och Akio

Akio och Touga

Utena och Akio

Det är fler men jag minns inte allt. Men Akio rullade runt bland lakanen med de flesta i sista säsongen...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Icke-spoiler, för det blir snabbt uppenbart:

Touga + massor med tjejer

Kozue + massor med killar

Och jag har för mig det finns lite fler par men jag minns inte

 

Jätte role-model-huvudperson, och alla är ju hur romantiserat framställda som hellst

 

Jag sa inte att Utena var realistisk, eller liknade Nana. Personerna är dessutom unga och går i skolan.

Men det finns många olika sorters shoujo och att påstå att sex och drickande är så himla ovanligt stämmer inte om man går utanför den oskyldiga småflicksavdelningen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...