Hoppa till innehåll
Anime.se

Demonbane


DB
 Share

Rekommenderade inlägg

Deus Machina Demonbane,

Start 18/5 24.00, Wowow (Karins tidigare sändningstid)

 

demons.jpg

 

Eftersom jag tror det den här serien kommer hitta sina tittare så gör jag en tråd om den.

Demonbane är ursprungligen ett spel från Nitroplus (ingår i samma grupp som âge - Kiminozo, MuvLuv och 0verflow - vars spel det hittills bara gjorts eroanime av). Det släpptes april 2003 till PC och kom 1½ år senare som en något uppdaterad all ages version till PS2 med några nya karaktärer och förbättrad grafik. Uppföljaren till det första spelet släpps till PC 26/5.

 

Demonbane är som ofta vid spel->anime produktioner ett text och bildbaserat bishoujospel. Den innehåller dock en hel del action och riktigt läckra mechas, romans och en god portion humor.

 

Det utspelar sig i en stad som ser ut att vara en blanding från lite olika tider. Lite äldre byggstil som byggts högt på ett mer modernt sätt, mörka gränder och lite annat. Lite sightseeing från spelet: 1 2 3 4

 

Nedanstående är en lindrig spoiler då detta visas i promofilmen.

 

Jag fick spelet för knappt en vecka sen och har bara kört någon timme men en kort introduktion:

 

Spelet handlar om Kuro Daijuuji, en student. En kväll när han går genom staden så ramlar det ner (bokstavligen) en liten tjej på honom 1. Innan han hinner begripa det hela anfalls han av några maskerade typer 2 och Dr. West 3 (en lite helstollig typ med Sumika-ahoge* 4). Det visar sig att Al, som hon heter, inte är någon människa utan en demon. Först så stoppar hon skotten 5, men när West börjar skjuta med raketer 6 så flyr de 7. I ren panik, mellan skottsalvor och explosioner, ingår Kuro ett kontrakt med Al 8 som gör att han förvandlas till något mer elakt 9 (medans Al blir riktigt gullig 10) och de slår tillbaks. Vilket fungerar bra tills West hämtar sin stora stadsförstörare. 11 12. De flyr 13 hamnar de i en underjordisk hangar, där en en stor mecha står... 14

 

Det lite udda med spelet är att det har ganska många "FMV" (förrenderad film) som är både klassisk anime (för personer) och 3D CG då t ex en mecha rör sig. Och även om jag normalt är anti CG film i anime sammanhang så ska det nog fungera ypperligt här.

 

Det har även kommit en kort OVA som såldes tillsammans med PS2 versionen. Det utspelar sig jämt efter början och handlar mindre om Kuro och Al utan mer om en av de, för PS2 versionen, nya karaktärerna Lily.

 

Personer

 

Kuro Daijuuji

 

chara_kuro.jpg

CV: Kentarou Itou

 

 

Al Azif

 

chara_al.jpg

CV: Rie Kanda

 

Ruri Hadou

 

chara_ruri.jpg

CV: Junko Asami

 

Winfield

 

chara_winfield.jpg

CV: Takehito Koyasu

 

Laika

 

chara_laika.jpg

CV: Nami Kurokawa

 

Naia

(övervägde någon av dessa bilder 1 2 3 då de nästan är mer representativa)

chara_naia.jpg

CV: Ai Orikasa

 

Dr West

 

chara_west.jpg

CV: Takumi Yamazagi

 

Länkar:

Demonbane (alla spelen och anime)

Nitro+

Demonbane@Wowow

AnimateTV Har lite blandad media för spel och anime.

 

*Sumika Kagami är en av personerna i MuvLuv och hennes hårlock används för att uttrycka hennes känslor som växlar rätt snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>>Boda

Demonbane DX var deluxeutgåvan av PS2 versionen. Då fick man med lite Rumbling Angel kort, en skiva med Nitro+ material och lite annat roligt och onödigt. Både den vanliga och DX utgåvan hade OVAn inkluderad. Så det skulle i så fall vara den du tänker på.

 

>>Dread

Tyvärr. Lär nog ta ett tag till innan marknaden utanför Japan mognat för den här typen av spel.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har haft funderingar på att kolla på den här men har varit tveksam för jag trodde först det var en shounen. Nu när jag vet att det är fel så kommer jag nog ta och provkolla på den.

 

Tack för den som vanligt mycket bra informationen DB.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Haha, handligen är super! Galna vetenskapsmän med stadsförstörare, demoner som ramlar ner från himmlen och förvandlar oskyldiga killar till hmm, trevliga saker :)

 

Roligt med bilderna i beskrivningen, Dr West ser helfestlig ut!

 

Hur många avsnitt kommer det här spektaklet landa på?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag sett första avsnittet och jag är helt nöjd. Trailern antydde också det. Det hela fungerade bra. Tempot var lagomt högt, designen görs rättvisa och musiken har de tagit nästan rakt av (det finns ingen anledning att ändra på något som redan är riktigt bra, vilket musiken är i spelet). Som jag hoppades så är det mesta i 2d medans större mekaniska föremål är i 3D CG. Första avsnittet var också i princip identiskt med spelet vad gäller handlingen med mindre förändringar som att en del klipptes bort och att Kuro och Al flyr med bilen istället för att springa (vilket är synd då den scenen är rätt komisk), två personer (som syns på slutet) utelämnas och de hittar inte Demonbane under jorden. Sen är själva miljön något mer deppig i spelet. Småsaker. Den mysiga humorn behålls helt och hållet.

 

>>Orrin

Det är lika lite shounen som F/sn.

 

>>Docster

12 avsnitt blir det.

Det var en lite mer rolig version av det hela.

Den mer seriösa versionen är att staden Arkham, som är ett högt utvecklat ångmaksins och magisamhälle har ett stort kriminellt syndikat som kallas Black Lodge. En av de stora klanerna som finns kvar, Hado, har sedan två generationer utvecklat en mecha/deus machina som kallas för Demonbane som medel att slå ut Black Lodges mechor.

Serien börjar med att ledaren för Hado familjen Ruri, en för sin ålder tämligen mogen och kurvig jenta, ger Kuro i uppdrag att leta reda på det sista de behöver för att ta Demonbane i drift. Det är när han är ute och gör det som det hela börjar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ett litet problem, och det är att Demonbane på något sätt ser lite mesigare ut i animen jämfört med spelet. Svårt att sätta tummen på exakt varför bara.

 

Avsnitt två var en höjdare. Riktigt högt tempo, huvudondingen, ledaren för Black Lodge - Master Terion - introduceras, Al preenterar sig för Laika som Kuros leksak/slav Terion är iaf en onding värd namnet.

 

Al är en riktig retsticka:

snapshot200605252338548io.th.jpg

 

Det är redan ganska stora skillnader jämfört med spelet. För det mesta så gör förändringarna att flytet blir betydligt bättre, men en del ändrar också handlingen mer eller mindre. Har inte direkt någon åsikt om det, men med tanke på att spelet antagligen är ganska långt medan animen är ganska begränsad så var det nog mer eller mindre nödvändigt.

 

Sen så råkade jag se den här:

alshirt1ni.jpg

 

...vill ha!

200 är ju faktiskt inte sååååå farligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har ett litet problem, och det är att Demonbane på något sätt ser lite mesigare ut i animen jämfört med spelet. Svårt att sätta tummen på exakt varför bara.

Tycker det känns som om många animer som baserar sig på "mörka" bishoujo spel känns så i början, det jag främst tänker på är Fate. Men vi vet ju att Fate blir betydligt mindre mesig senare i serien, så det skulle inte förundra mig om den här är likadan. Undantaget är ju dock Higurashi kan jag tänka mig, för om spelet är värre än animen så vill nog inte jag spela det :)

 

Har en känsla av att jag också skulle vilja ha tröjan när jag börjar titta på serien. Men just nu så är det en viss Gao gao stegosaurus tröja som lockar.

gaogao5ix.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själva stämningen i sig känns precis som spelet. Det är just utseendet på Demonbane (mechan alltså) i animen som känns mesigare än i spelet.

 

demon_game_01s.jpg

demon_game_02s.jpg

 

demon_anime_01s.jpg

demon_anime_02s.jpg

 

Sen så var introt 'Man God Machine' inte direkt något upphetsande.

De borde ha tagit 'Shadow of the dark' rakt av eller gjort någon omvixad variant istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tsss, folk snackar Demonbane och missar alla Lovecraft referenser i hela serien... Dem är ju hela förbehållningen.

 

Exempelvis att huvudpersonen studerat vid Miscatonic University, staden det utspelar sig i heter Arkham han möter den mystiska Nya(rlathotep?) och Al Azif, som är det arabiska namnet för Necronomicon, som skrevs av Abdul Alhazred.

 

Cthulhu Mythos 4 the win

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Missar?

Jag har inte nämt något om det eftersom det är mer än uppenbart.

 

Ska man lyckas missa det så måste man:

1) aldrig läst Lovecraft

2) sova genom det hela

 

Och även då blir det svårt med tanke på vad Al heter.

 

Om det sen skulle vara hela behållningen kan ju diskuteras.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag tycker den är usel 76.gif

Shadow in the Dark är så mycket bättre. Varför kunde de bara inte tagit den istället, eller gjort någon ny version.

Men det har jag redan nämt.

 

Sen förtjänar Wowow en brasa 110.gif eftersom det visas tennis på Demobanes sädningdtid två veckor (förra torsdagen och nästa) på raken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har nog en ganska annorlunda musiksmak på vissa punkter :)

 

Tyckte Shadow in the Dark var bra den också och den kanske är lite mer passande. Ska tillägga att det var låten jag gillade inte sjävla introt, den är det lite mycket epilepsi varning på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Såg första avsnittet för bara nån minut sedan, min slutsats: jag bara måste följa Demonbane! Den var riktigt bra och jag hoppas att det blir bättre och inte sämre allteftersom. Jag gillar stämningen och stilen på karaktärerna och miljön, får se om det kommer bli värt att köpa på dvd sen om det blir nån utgivning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det blir bättre. Såg avsnitt tre igår och samma underbara lättsamma humor fortsätter. Så länge de fortsätter som tidigare så är ser jag inga problem. Kurou och Al är helt klart mitt favoritpar.

Bonuspoäng för att Demonbanes slutattacker genomförd exakt som i spelen.

 

Introlåten är fortfarande lika usel dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...