Hoppa till innehåll
Anime.se

Bra TV till Wii...


Kenshin
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag är väldigt okunnig när det gäller TV.

Därför ber jag er om hjälp eftersom det har funkat bra förut :)

Jag tänker köpa en Wii på releasen (förhandsbokat redan) och jag skulle vilja njuta av underhållningen på en fin TV apparat.

Nu för tiden finns mycket HDTV. Jag har lite frågor om just denna sort.

Wii som ni kanske vet använder inte HD. Hur skulle det funka att spela Wii på en HDTV i sådana fall? Skulle det ens funka? Som ni ser vet jag inte mycket om detta... Jag funderar också på att köpa ett Xbox 360 senare i framtiden. Så en HDTV till 360n vore ju inte förfärligt direkt.

Men det jag verkligen siktar på är en underbar upplevelse när jag spelar Wii. Vilken TV ska jag välja frågar jag dig?

 

// tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En HDTV Stödjer helt enkelt HD. Den bör fortfarande fungera med äldre format. :)

 

Jag och en kompis har märkt att en HDTV faktiskt kan ha problem med att visa vissa gamla spel såsom PS1 titlar utav någon anledning.

Grafiken kan uplevas hackigare och kantigare än vad den gör på en vanlig tv.

Dock så tror jag inte att det kommer att påverka på en Wii.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det fungerar alldeles utmärkt att titta på gammalt material i lägre upplösningar på en HDTV. Nackdelen är liksom alltid när man byter till en skarpare skärm/TV att den inte bara visar mer detaljer utan även avslöjar brus, aliasing och andra mindre trevliga aspekter som äldre apparaters suddighet "gömmer". Alla ni som bytt från CRT-skärmar till en TFT/LCD vet vad jag menar; videodetaljer syns bättre, men så även skavanker. Förenklat så ser problemfria spel/filmer ännu bättre ut och problemrika spel/filmer ännu sämre ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns väl inga HD-sändningar i Sverige än, men det är planerat när marknätet helt är utbytt mot digitala sändningar. Dock finns det HD-sändningar i Japan, t.ex Ergo Proxy om jag minns rätt, och där snackar vi om detaljnivå.

 

Men HD är vad jag förstått bara ett begrepp för de nyare tv-skärmarna som klarar av högre upplösningar. Ungefär som en datorskärm som har flera upplösningar :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, fotbolls-VM sänds öppet i HD (du behöver bara en digitalbox och en TV som kan ta emot HD-strömmen, inget särskilt abonnemang) och Canal+ har en HD-kanal. Det kommer nog fler framöver. Vad gäller HDTV-rekommendation så är det la plasma som gäller om du vill ha samma goda färgåtergivning som på en gammal bildrörs-TV. LCD är jag personligen ingen större vän av för TV-tittande, men DLP funkar om du tycker plasma är för dyrt. Är du helt grön på det här så föreslår jag att du tar en titt på avsnitt 17 och 18 av Lab Rats! där de går igenom standarder och olika TV-typer med en TV-expert från HP.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är väldigt okunnig när det gäller TV.

Därför ber jag er om hjälp eftersom det har funkat bra förut :)

Jag tänker köpa en Wii på releasen (förhandsbokat redan) och jag skulle vilja njuta av underhållningen på en fin TV apparat.

Nu för tiden finns mycket HDTV. Jag har lite frågor om just denna sort.

Wii som ni kanske vet använder inte HD. Hur skulle det funka att spela Wii på en HDTV i sådana fall? Skulle det ens funka? Som ni ser vet jag inte mycket om detta... Jag funderar också på att köpa ett Xbox 360 senare i framtiden. Så en HDTV till 360n vore ju inte förfärligt direkt.

Men det jag verkligen siktar på är en underbar upplevelse när jag spelar Wii. Vilken TV ska jag välja frågar jag dig?

 

// tack på förhand!

 

tänkte bara säga att Wii kommer inte ha stöd för HDTV .. utan kommer vara vanliga upplösningar ..dock ska man kunna strecka ut det till 720p ..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är väldigt okunnig när det gäller TV.

Därför ber jag er om hjälp eftersom det har funkat bra förut :)

Jag tänker köpa en Wii på releasen (förhandsbokat redan) och jag skulle vilja njuta av underhållningen på en fin TV apparat.

Nu för tiden finns mycket HDTV. Jag har lite frågor om just denna sort.

Wii som ni kanske vet använder inte HD. Hur skulle det funka att spela Wii på en HDTV i sådana fall? Skulle det ens funka? Som ni ser vet jag inte mycket om detta... Jag funderar också på att köpa ett Xbox 360 senare i framtiden. Så en HDTV till 360n vore ju inte förfärligt direkt.

Men det jag verkligen siktar på är en underbar upplevelse när jag spelar Wii. Vilken TV ska jag välja frågar jag dig?

 

// tack på förhand!

 

tänkte bara säga att Wii kommer inte ha stöd för HDTV .. utan kommer vara vanliga upplösningar ..dock ska man kunna strecka ut det till 720p ..

 

Eh... om du läser mitt inlägg ser du att jag påpekade det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är väldigt okunnig när det gäller TV.

Därför ber jag er om hjälp eftersom det har funkat bra förut :)

Jag tänker köpa en Wii på releasen (förhandsbokat redan) och jag skulle vilja njuta av underhållningen på en fin TV apparat.

Nu för tiden finns mycket HDTV. Jag har lite frågor om just denna sort.

Wii som ni kanske vet använder inte HD. Hur skulle det funka att spela Wii på en HDTV i sådana fall? Skulle det ens funka? Som ni ser vet jag inte mycket om detta... Jag funderar också på att köpa ett Xbox 360 senare i framtiden. Så en HDTV till 360n vore ju inte förfärligt direkt.

Men det jag verkligen siktar på är en underbar upplevelse när jag spelar Wii. Vilken TV ska jag välja frågar jag dig?

 

// tack på förhand!

 

tänkte bara säga att Wii kommer inte ha stöd för HDTV .. utan kommer vara vanliga upplösningar ..dock ska man kunna strecka ut det till 720p ..

 

Eh... om du läser mitt inlägg ser du att jag påpekade det.

 

sorry skummade bara första raderna haha :) ..

 

men för att svara på lite av din fråga så tycker jag du ska satsa på en TV med som kan ge hög hz typ en med minst 60hz ( så du kan spela spelen i 60hz istället för 50hz ) blir betydligt bättre bilduppdatering och färger och sånt där blir betydligt bättre .. men då måste du även ha en RGB-kabel för att få detta men det lär säkerligen följa med eller kunna köpas som tillbehör ..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men för att svara på lite av din fråga så tycker jag du ska satsa på en TV med som kan ge hög hz typ en med minst 60hz ( så du kan spela spelen i 60hz istället för 50hz ) blir betydligt bättre bilduppdatering och färger och sånt där blir betydligt bättre .. men då måste du även ha en RGB-kabel för att få detta men det lär säkerligen följa med eller kunna köpas som tillbehör ..

 

Nej, man behöver inte ha en rgb-kabel för att spela spel i 60hz. Jag kör gamecubespel i 60hz via compositekabel t.ex.

Däremot behöver man rgbkabel om man vill spela ntsc-spel på en tv som ej stödjer ntsc by default.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men för att svara på lite av din fråga så tycker jag du ska satsa på en TV med som kan ge hög hz typ en med minst 60hz ( så du kan spela spelen i 60hz istället för 50hz ) blir betydligt bättre bilduppdatering och färger och sånt där blir betydligt bättre .. men då måste du även ha en RGB-kabel för att få detta men det lär säkerligen följa med eller kunna köpas som tillbehör ..

 

Nej, man behöver inte ha en rgb-kabel för att spela spel i 60hz. Jag kör gamecubespel i 60hz via compositekabel t.ex.

Däremot behöver man rgbkabel om man vill spela ntsc-spel på en tv som ej stödjer ntsc by default.

 

nej det behöver man inte men eftersom den vanliga kontakten som medföljer GC:et inte stödjer det fullt ut så får man inte ut samma kvalite som med RGB kablen ..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...