Hoppa till innehåll
Anime.se

webhallen rea anime-dvdboxar r1/r4


dinskugga
 Share

Rekommenderade inlägg

Videonörd som jag är måste jag dock påpeka att båda kampanjerna dessvärre bara verkar innefatta R4- och R2-releaser, dvs DVD's smockfulla med ghosting och andra otrevligheter som hör NTSC->PAL transfers till. Det hade varit desto trevligare om det funnits några R1-releaser med där någonstans, men de är väl dyrare förstås. Nåja, de flesta bryr sig väl inte antar jag. >_

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*Ignorerar det Scab skrev* :P

Nämen, jag har ju bl.a Sakigake!! Cromartie Koukou på R4-dvd och jag har då inte stött på några otrevligheter än så länge. Men istället för att gasta å gorma om att du har fel och att det bara är fördommar (ghosting och annat bläh har ju förekommit för många andra tydligen B)) så tänker jag framföra det faktum att otrevligheter inte alltid drabbar R4/R2. Även om du säkerligen redan vet det, andra som läser det här kanske inte visste :)

 

Berserk-boxen beställde jag igår, synd bara att i princip ingenting finns i lager så man kommer ju få vänta ett tag innan man kan hämta ut den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur vet man om ens dvd-spelare klarar av region 2-4 har inte riktigt fatta det.

Man vill ju inte direkt köpa en box och se på datorn =).

 

bara att införskaffa en regionsfri spelare... annars finns det en meny på spelaren man kan gå in på å kolla tror jag (hur minns ja inte, antagligen olika på olika dvd-spelare). och värsta fall så står det i stort sett alltid på utsidan av packetet som dvd-spelaren låg i.

Sen är datorns dvdspelare är inte regionsfri, man kan ändra regionen ett par gånger (5?) sen låser sig datorn på den senast valda regionen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hur vet man om ens dvd-spelare klarar av region 2-4 har inte riktigt fatta det.

Man vill ju inte direkt köpa en box och se på datorn =).

 

bara att införskaffa en regionsfri spelare... annars finns det en meny på spelaren man kan gå in på å kolla tror jag (hur minns ja inte, antagligen olika på olika dvd-spelare). och värsta fall så står det i stort sett alltid på utsidan av packetet som dvd-spelaren låg i.

Sen är datorns dvdspelare är inte regionsfri, man kan ändra regionen ett par gånger (5?) sen låser sig datorn på den senast valda regionen.

 

va då inte regionsfri?? det du säger är ju bara att det programet du använder låser det eftersom den inte verkar förstå att man kan äga filmer från fler regioner, gör en ominstall så kan du ju välja igen.. suck säger jag bara, åt såna som gör såna program alltså.. men om man använder spelare som mplayer eller nåt annat mys ifrån linux-världen (finns nog något till win med men är inte så insatt där då jag kollar på all film i linux) så behöver man inte bry sig om sånt. vad jag vet så är cdromar till datorn helt regionsfria. visst så finns det säkert någon som inte är de men dom är la relativt sällsynta..

 

tillbaka till akabanes problem.. det kan även stå på själva dvd spelaren eller i manualen. det står ju oftast på dvd skivorna med, så om du kan spela dom så klarar den säkert den regionen =). men om du har köpt spelaren i sverige så är det antagligen region 2 som du har.

och om din dator är relativt ny, samma med TV:n så kan du ju allltid koppla datorn till TV-out och kolla på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

va då inte regionsfri?? det du säger är ju bara att det programet du använder låser det eftersom den inte verkar förstå att man kan äga filmer från fler regioner, gör en ominstall så kan du ju välja igen.. suck säger jag bara, åt såna som gör såna program alltså..

* Regionsfria DVD-läsare är "RPC1". Den bryr sig inte om sina tidigare regionsinställningar, men det gör Windows. Tur nog kan man antingen installera om Windows, eller använda ett program som DVD Genie för att ställa om regionskoden i Windows.

* Regionsskadade DVD-läsare (d.v.s. majoriteten som tillverkats sedan år 2000) är "RPC2". Den sparar regionsändringarna i ROM, så även om man installerar om Windows så håller DVD-läsaren fortfarande räkningen. Med en sådan måste man antingen köra ett program som DVD Region+CSS Free, eller sätta in ny firmware i spelaren som gör den till RPC1.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris, DVD Region Killer är ett mycket bättre och mindre program som bara sätter sig i startupen och automatiskt byter region. Funkar perfekt :)

 

Sen finns www.dvdcodes.net som säljer upplåsningsmaterial till i princip alla stationära dvd-spelare. De har allt från en cd du bara stoppar in i dvd-spelaren till förprogrammerade fjärrkontroller där du bara med en knapptryckning låser upp din spelare (beror på modell). Jag hyrde en fjärrkontroll därifrån och det var i princip hur enkelt som helst :)

(skrev själv en testimonial på sidan den 13 juni - Pioneer XV-DV303)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sceleris, DVD Region Killer är ett mycket bättre och mindre program som bara sätter sig i startupen och automatiskt byter region. Fnkar perfekt :)

Ah, okej. Jag är inte längre så insatt, jag, eftersom mitt OS, FreeBSD (och GNU/Linux, som ikkari skrev), i grunden skiter i allt vad regioner heter. ;>

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

* Regionsfria DVD-läsare är "RPC1". Den bryr sig inte om sina tidigare regionsinställningar, men det gör Windows. Tur nog kan man antingen installera om Windows, eller använda ett program som DVD Genie för att ställa om regionskoden i Windows.

* Regionsskadade DVD-läsare (d.v.s. majoriteten som tillverkats sedan år 2000) är "RPC2". Den sparar regionsändringarna i ROM, så även om man installerar om Windows så håller DVD-läsaren fortfarande räkningen. Med en sådan måste man antingen köra ett program som DVD Region+CSS Free, eller sätta in ny firmware i spelaren som gör den till RPC1.

 

hmm.. men det måste ändå va något påfund för windows..?

med tanke på att som du sa, linux med mera skiter i allt vad regioner heter. vilket på det viset gör dom regionsfria så länge man inte kör windows.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...