Hoppa till innehåll
Anime.se

Val snart..


Zaphod
 Share

Rekommenderade inlägg

Fast heltids-WoWspelare är väl ändå inte lika illa som heltids-internetpokerspelare, som både lyfter bidrag OCH håvar hem pokervinster svart och skattefritt...

 

Iofs, när jag tänker på det så har jag sett folk som säljer höglevlade WoW-karaktärer för hiskeliga summor - också svart och skattefritt förstås... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"ordnas upp", dvs nästan tvinga ut alla som kan jobba (heltids WoW-spelare, "sjukskrivna" m. fl.) genom att sänka bidragen. Förhoppningsvis så kommer bidragssystemet fungera som det ska inom en viss tid...

 

Jag är trött på att behöva betala skatt genom att arbeta bara för att pengarna ska gå till bidrag åt folk som är för lata för att fixa pengar själva..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

ordnas upp? om de är så det kallas när man sänker dem så javisst...
"Sådana situationer" ska ordnas upp, ja... eller vadå?

 

jag menar att dem sänker bidragen. Som jag f.ö. tycker är helt fel sätt att gå tillväga på, visst säkert hälften av alla som får bidrag behöver inte bidraget utan kan jobba, men sen andra hälften måste ha bidraget, och överlever knappt på de dem får i nuläget... eller överlever knappt är kanske lite starkt uttryckt, men hur som helst så behöver de pengarna, helst mer (som alltid visserligen).

 

visst jag är inte alldeles för glad å betala skatt till latmaskar, men det finns folk som behöver det, därför är det fel att sänka hela båten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Värst vad folk är snabba på att måla upp domedagsscenarion...

 

Det är ju t.ex. skillnad på att sänka bidragen för alla, och på att öka kontrollen så att bara de som verkligen behöver bidragen får dem. Då kan man kanske t.o.m ÖKA summan för de som blir kvar!

 

Sen är det faktiskt så att de flesta som idag lever på bidrag VILL kunna arbeta istället, men det finns inga riktiga jobb att få; bara gå AMS-kurser och "plusjobb" och andra socialdemokratiska påhitt för att få ner de ÖPPNA arbetslöshetssiffrorna. Om alliansen lyckas med sitt mål att göra det enklare och billigare för företag att anställa, så blir det ju fler riktiga jobb.

 

Lite mer rörlighet på arbetsmarknaden vore också bra; idag sitter många gamla betonghäckar tryggt på sina jobb och vet att de kan inte bli sparkade eftersom "Sist in - först ut" gäller, man får inte sparka folk bara för att de är lata. Tyvärr, säger jag.

 

En fråga som jag personligen verkar vara extrem i är behovsprövade bidrag. Idag får ju ALLA som har barn barnbidrag. Behövs verkligen det? Behöver verkligen familjer med över 500 000 i årsinkomst ett extra tillskott på 1050 kr i månaden? Vore det kanske inte bättre att ge de fattigaste 2000 kr i månaden i barnbidrag istället?

Såna extrema frågor har jag inte sett NÅGOT riksdagsparti ta upp, troligen därför att det vore politiskt självmord.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Då kan man kanske t.o.m ÖKA summan för de som blir kvar!

 

Men vill borgarna det då? Vad jag sett vill de sänka skatten för folk som jobbar, men inte pensionärer eller bidragstagare. De med minst pengar ska alltså betala mer i skatt

 

De vill att avgiften till A-kassan ska bli högre. Moderaterna har pratat om att införa zoner på SL-kortet vilket skulle göra mig, fattig stockholmsstudent som bor i förorten, jättemycket fattigare

 

De vill spara i landstinget vilket ska ske genom ökande utförsäljning och "effektivisering", och det har mumlats om att öka gränsen för högkostnadsskyddet på medicin (dvs du måste betala mer själv innan du får receptbelagda saker gratis). Inte heller något som direkt stör den som har pengar över

 

Läste på nån site (jag bara sparade lite klipp i annat syfte, rätta mig gärna om det är fel)

Moderaterna har talat om att sänka sjukpenningen och arbetslöshetsersättningen till 65 procent.

 

Och en slutledning som jag sett flera göra är att målet är sänkta löner. Folk kan inte leva på bidragen eller få bra jobb? Jamen, då låter vi dem ta skitjobb och sparkar undan makten för facken och arbetarrörelsen

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De med minst pengar ska alltså betala mer i skatt.
Vad jag har hört från valdebatten så ska låginkomsttagarna få _större_ skattelättnader än höginkomsttagarna.

 

Och en slutledning som jag sett flera göra är att målet är sänkta löner.

Jag tror inte det är ett "mål" precis. Däremot måste man nog på dagens internationella arbetsmarknad börja jämföra svenska löner med utländska. Vissa länder har högre löner rent generellt (t.ex. Norge), men det beror på att prisnivån i Norge är högre, och på att Norge har en stark ekonomi pga oljan. Andra länder har högre löner i högutbildade sektorer (t.ex. Tyskland, Schweiz, USA - men de har också mycket större löneklyftor, där finns många fler lågavlönade än i Sverige. Det är kanske inte heller vad vi vill ha?

 

Jag tror att på industrisidan är det svårt för Sverige att konkurrera med utlandet. Vi har redan effektiviserat och robotiserat mycket, men ändå förlägger stora industriföretag sin tillverkning utomlands mer och mer, för att de får samma jobb gjort till mycket lägre priser. Om Sverige ska konkurrera inom industrin måste antingen lönerna sänkas, eller industrin kompenseras ekonomiskt på annat sätt (arbetsgivaravgifter, företagsskatter etc.)

 

Annars sägs det ju att Sverige i framtiden måste inrikta sig på tjänste-sektorn och övriga högutbildade sektorer istället. Dvs, allt fler måste skaffa sig en högkvalificerad utbildning. Eftersom jag jobbar på KTH så ser jag dagligen dels hur grundkunskaperna inom naturvetenskap och teknik dalat betänkligt de senaste årtiondena, samtidigt som jag lätt kan jämföra våra svenska studenter med våra utländska. Och tro mig, svenska studenter är INTE i världstopp precis. Så tyvärr verkar det osannolikt att Sverige ska kunna konkurrera framgångsrikt där. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...