Hoppa till innehåll
Anime.se

Val snart..


Zaphod
 Share

Rekommenderade inlägg

Suttit i veckan nu och lyssnat på när partiledare håller tal om deras politik. Eller ja, när de försöker hålla tal om sin politik.

Men jag blir så förbannad, det enda de gör är att prata skit om de andra partiledarna och smutskastar de andra partierna. Jag är inte ett dugg intresserad av vad Reinfeldt tycker om Perssson, det jag är intresserad av är vad Reinfeldt tycker i olika politiska frågor.

Jag får aldrig reda på det jag vill, vilket gör att jag heller inte vet vad jag ska rösta på.

 

En annan sak som stör mig är att de ger ut falsk propaganda, och säger saker som jag vet redan nu aldrig kommer att hända. Dessutom så säger de aldrig hur de skall lösa olika problem, utan bara att de skall lösa dom. Jag är intresserad av hur.. Jag blir så arg.

 

Hur gör ni för att ta reda på fakta om de olika partiernas politiska idéer och om hur de skall lösa olika problem i samhället?

 

För att lyssna på partiledardepatter och olika tal suger fullständigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller fullständigt med om att partierna pratar för mycket om varandra istället för om sig själva, dom verkar tro att dom kan få fler röster genom att få folk att misstro dom andra partierna. Men det enda dom lyckas med för min del är att få mig att misstro hela den svenska politiska scenen.

 

Jag vet faktiskt inte vad du ska göra för att få information om vad partierna du kan ju försöka läsa deras hemsidor, men störst chans är nog att det mest står om andra partier där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja, känns som de vill skaffa röster genom att få väljarna att ogilla de andra partierna. och när de ogillar de andra så har de ju bara ett parti kvar att gilla..

Jag tycker partierna borde upplysa om vad de tycker, och sedan få folk att följa dom eller få dom att hitta ett parti som har mer gemensamt med sina åsikter. Det är skit att partierna tycker att de vinner på att folk röstar på dom även fast de egentligen inte har samma åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ord, för fan. Ord! För varje år som går, för varje politiker som babblar "politisk korrekt" skitsnack utan att faktiskt säga något, ökar mitt politikerförakt.

 

Så det är svårt att hitta partier och personer som har står för samma saker som en själv. För mig är dessa de viktigaste politiska frågorna just nu:

1: Den politiska förruttnelsen och den demokratiska stagnationen måste motverkas. Den första faktorn i det är statsministern - hur kan vi vänta oss att statsministerns stab gör rätt för sig när inte ens deras chef gör det? Statsministerns makt är för stor, och den självgoda, nedlåtande och maktfullkomlige Göran Persson har visat att det är alldeles för lätt att missbruka sin ställning. Det löses inte av bara ett maktskifte. Grundlagen måste ses över (väldigt bra debattartikel!) med hänsyn till detta. Det borde vara "en hederssak för den ofta så regeringskritiska Alliansen, inte bara att se över utnämningsmakten, utan även statsministerns makt."

 

2: Övervakartendenserna hos politikerna (som Thomas Bodström (s) hos vänstern, Johan Pehrson (fp) hos högern) måste motverkas. För att få igenom antidemokratiska lagar använder de totala lögner om terrorrisker, ökade organiserade kriminella aktiviteter, och piratkopiering som argument, utan faktiska belägg för varken risk för terrordåd eller ökad (organiserad) kriminalitet. Och piratkopieringen verkar inte ens orsaka någon ekonomisk skada som kan motivera intrång i privatlivet!

Det viktigaste är dock att ingen människa behöver motivera sin önskan till ett oinkränkt privatliv - det är en mänsklig rättighet och en grundläggande mänsklig drift.

 

3: Skatteslöseriet och ineffektiviteten måste motverkas. Jag är inte emot skatt. Inte ens emot hög skatt. Vad jag är emot, är att ofattbara summor av det går till absolut ingenting. Ett exempel: På trettio år har läkares patient/dag-kvot minskat drastiskt - från i genomsnitt nio patienter per dag 1975 till fyra patienter per dag idag. (Läkare ägnar 50-80 % av sin tid till "administrativa uppgifter".) Filmen 1200 miljarder handlar om skatteslöseriet och tar upp fler (knasiga) exempel. (Man kan se filmen på sidan.)

 

4: Arbetslösheten måste motverkas. Jag vet ett antal individer som på fullaste allvar skiter i att jobba (eller ens söka jobb för syns skull!), och ändå får arbetslöshetsersättning som räcker långt efter räkningarna är betalda. Varför? De vill bara inte jobba. Det är fan inte rätt, inte på något vis. Jag betalar gärna för att hjälpa människor klara sig när de blivit arbetslösa, men då ska de fan VILJA jobba. Sedan tror jag inte på att staten är bäst på att skapa jobb - det är förutsättningarna för jobb som de ska skapa.

 

 

Jäkla lätt att hitta något eller någon som passar... (-_-)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om folk funderar för sig själva: "Har utvecklingen i Sverige varit positiv de senaste 10 åren?", så är utgången given. Alla vet ju att det mesta blivit sämre; skolan, sjukvården, jobben, polisen, integrationspolitiken, etc.

 

Om sen borgarna lyckas ändra på det är en annan femma, men sossarna har då INTE gjort ett bra jobb precis.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om folk funderar för sig själva: "Har utvecklingen i Sverige varit positiv de senaste 10 åren?", så är utgången given. Alla vet ju att det mesta blivit sämre; skolan, sjukvården, jobben, polisen, integrationspolitiken, etc.

 

Om sen borgarna lyckas ändra på det är en annan femma, men sossarna har då INTE gjort ett bra jobb precis.

Det där kommer och går. Borgarna kommer snart igen att få en majoritet, och då blir allt ännu sämre. Sen nästa val så vinner sossarna och försöker fixa röran borgarna skapat. Detta har ju hänt en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Går att diskutera vems fel det var egentligen under mitten av 90-talet. Borgarna skyller på Sossarna för at dom skapade en början till en lågkonjuktur under slutet av 80-talet och Sossarna skyller på Borgarna för att köra med en överbryggnings politik. Att anklaga Sossarna för att ha skapat lågkonjukturen är skrattretande, speciellt om man har granskat konjukturscykeln för perioden. Visst Borgarna körde med en överbryggningspolitik under lågkonjukturen men detta är också en giltig utväg för att minska på skadorna, nackdelen var dock den stora statskulden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag snackar inte om mitten av 90-talet, jag talar om tiden EFTER det, dvs de senaste 10 åren, då sossarna ständigt suttit vid makten.

 

Det sägs att det är högkonjunktur NU, varför blir det då fler arbetslösa (eller i "arbetslöshetsåtgärder") hela tiden? Varför blir det fler bidragstagare hela tiden? Varför faller kunskaperna i matematik och naturvetenskap år från år? Varför blir fängelserna fullare och fullare?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ett bra, men mycket jobbigt, sätt är att försöka läsa vad som har gjorts. Kanske kan du få hjälp på biblioteket med att hitta böcker om nutidshistoria (försök också få med minst en extrem vänster och högerbok, för de beskriver saker helt olika) Ganska mycket att ta in, men att se till handlingen i stället för orden är det enda sättet. Och var man inte med får man läsa om det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad menas med överbryggningspolitik?

Man ger pengar till företagen så att dom inte ska behöva avskeda personal, i Sveriges fall så kom dessa från utlandslån. På så vis så minskar man effekten av en lågkonjuktur, men får istället en rejäl statskuld.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill man ha infromation om vad partierna vill göra och hur om dom vinner valet så läs deras valmanifest. I dom brukar det inte var så mycket klagande på andra partier vad jag vet om. Sen är väl partiernas politiska program ganska bra källor också för där har dom skrivit vad dom står för och kämpar för. Allt sånt här finns på deras hemsidor.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vill man ha infromation om vad partierna vill göra och hur om dom vinner valet så läs deras valmanifest. I dom brukar det inte var så mycket klagande på andra partier vad jag vet om. Sen är väl partiernas politiska program ganska bra källor också för där har dom skrivit vad dom står för och kämpar för. Allt sånt här finns på deras hemsidor.

 

själv finner jag det svårt att tro att dem kommer att göra det dem skrivit, när dem inte klarar av att säga det...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
Bra, då kanske vi äntligen kan få landsbygden att leva, när inte alla prompt måste flytta till Stockholm hela tiden!

 

Folk flyttar dit där det finns jobb. Landsbygden är ganska död ur den synvinkeln och jag har svårt att se någon regering göra mycket för att ändra på det. Lättare att starta företag eller ej, de måste fortfarande ha nånting att göra och hitta kunder

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Moderaterna?! Där rök det studiebidraget...

Inte för att jag är moderat, men... nej? :x

 

Moderaterna står bakom höjningen av studiemedlet med 300 kronor per månad. Det jobbavdrag som vi föreslår innebär dessutom att studenter som jobbar extra, t.ex. på sommaren, kan tjäna upp till 36 000 kronor skattefritt.

 

300 i månaden.. Så mycket.. Jag får 2 000 i bidrag i månaden, min hyra ligger på drygt 3 000 kronor. Jag måste alltså ta lån.

Min kompis som bor hemma och spelar WoW hela dagarna får 3 000 i bidrag av soc, vart ligger rättvisan?

Men som det stod på mp's valaffischer "Nudlar är fortfarande billigt, vi behöver inte höja studiebidraget. Eller? nåt sånt stod det iaf.

 

Men det är bra att man får tjäna mer iaf, då slipper jag jobba svart längre. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

300 i månaden.. Så mycket.. Jag får 2 000 i bidrag i månaden, min hyra ligger på drygt 3 000 kronor. Jag måste alltså ta lån.

Min kompis som bor hemma och spelar WoW hela dagarna får 3 000 i bidrag av soc, vart ligger rättvisan?

Jag känner också ett antal heltids-WoW-spelare. Det är sådana situationer, där vissa skamlösa individer utnyttjar bidragssystemet, som förhoppningsvis ska ordnas upp den närmaste tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...