Hoppa till innehåll
Anime.se

Japansk mat


ny_börjare
 Share

Rekommenderade inlägg

hej på er alla glada mäniskor nu efter att set en massa anime har jag bnlivit otroligt sugen på att laga japansk mat men jag har ett problem jag skulle behöva en bra kok bok någon som vet var man kan få tag i en sådan är sugen på att kuna lära mig dena mat konst som ex att göra ris bollar med mera hoppas någon vet något här är även intresserad av japansk inredning och var man kan köpa såna grejer samt kan kolla hur ett japanskt hem ser ut ordentligt nu tid som ett traditionelt japanskt hem tror det är en av bi efekterna av att ha set en massa anime mit beroende har nåt en ny nivå;) alla fall jag tacka på förhand för alla de svar jag hoppas få:)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
  • 8 months later...

Det finns en rolig kokbok på svenska av Eiko och Yukiko Duke som heter Mikaku, jag köpte den på bokrean för några år sedan och gillar den skarpt.

http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=234

 

Just nu är jag lite besatt av Tamago kake gohan, helt enkelt ris som man rör ner ett ägg uppvispat med lite soja i. Bra om man verkligen inte orkar laga mat(och det är sällan...wee heltidarbete) :|

 

Hej förresten. Jag är ny. =)

  • Uppröstad 1
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det finns en rolig kokbok på svenska av Eiko och Yukiko Duke som heter Mikaku, jag köpte den på bokrean för några år sedan och gillar den skarpt.

http://www.kanalen.org/bok/rec.php?id=234

 

Just nu är jag lite besatt av Tamago kake gohan, helt enkelt ris som man rör ner ett ägg uppvispat med lite soja i. Bra om man verkligen inte orkar laga mat(och det är sällan...wee heltidarbete) :|

 

Hej förresten. Jag är ny. =)

 

Hey och välkommen. Man måste ta sig tid att laga riktig mat!!

 

Verkar vara ett bra boktips!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 years later...
  • 1 month later...
Jag funderar på att testa och tillaga Nikuman och behöver en ångkokare. Jag letar efter en av bambu. Någon som vet var man kan köpa en sådan på internet eller i Stockholm?

Varför i bambu? Räcker med ett sånt där "inlägg" som man kan köpa på typ Åhlens.

Also: Detta recept är bäst

 

Testade att göra nikuman via http://japanesefood.about.com/

Men de suger ärligt talat. Ignorera mitt första tips här i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

imo är det bäst att först lära sig att laga bra nikumans innan man ger sig på att göra allt "på rätt sätt". Ett sånt där inlägg lär kosta typ 20 kr eller ngt liknande, så då är det bara att träna med den så slipper du ångra inköpet om du skulle ge upp med dina försök ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

imo är det bäst att först lära sig att laga bra nikumans innan man ger sig på att göra allt "på rätt sätt". Ett sånt där inlägg lär kosta typ 20 kr eller ngt liknande, så då är det bara att träna med den så slipper du ångra inköpet om du skulle ge upp med dina försök ;)

Har du rätt i. ;)

Ett sådant inlägg kostar 39kr på IKEA.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 year later...

På japanska mataffärer kan du köpa påsar med "strössel" som du rör ned i riset när det är färdigkokt och varmt. Finns med smak av lax, plommon, sjögräs, japansk mynta och annat. Eller så rullar du den färdiga bollen i sesam och salt.

 

Min favorit är ändå att lägga ett insaltat plommon (umeboshi) i bollen. Ett alternativ är en klick misopasta tryfferad med hackad purjolök.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...