Hoppa till innehåll
Anime.se

Gankutsuou - The count of monte cristo


Petus
 Share

Rekommenderade inlägg

Har precis kollat klart på den här serien och jag kan inte säga mer än att den är helt underbar.

 

Själv serien handlar om en kille som heter Albert som träffar en väldigt rik man som kallar sig The count of monte cristo. Denna monte cristo är på utsidan väldigt generös och trevlig, fast i verkliga fallet planerar han någonting stort och denna Albert är en pjäs i strävan efter att fullända sin plan.

 

heh jag är inte så bra på att förklara serier osv, men jag är säker på att alla som är mer intresserade kan få tag på sin fakta från andra ställen, example.com tex.

 

11374.jpg

 

Men hur som helst, serien kan verka lite seg i början, men jag lovar, den kommer att bli bra mycket bättre om du känner att den är för seg för dig. Och dessutom har den en annorlunda stil än andra serier, jag har iallafall aldrig sätt något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Följde den här serien som besatt när det begav sig. Dvs. runt slutet av 2004(?)

 

24 avsnitt intressanta karaktärer, fina bakgrunder och smått usel men medryckande musik resulterar i ett av Gonzos i särklass vackraste verk.

 

Försökte mig på mangan under ett antal kapitel, men den ger jag inte så mycket för. Jag har antagligen inte funnit tjusningen i manga som baseras på anime.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har faktiskt bara läst mangan, och den ser mer ut som en fransk serie än en japansk, men det är kul att de gör en nyversion av gamla greven av Monte Cristo. Om inte annat bevisar de att de är klart bättre än jänkfilmen som ju var en katastrof av stora mått.

 

Mm det stämmer nog att den är mer fransk.

 

Visste inte att det fanns en magna till den, är den värd att kolla in? Och ja, den äldre monte cristo är inget att hänga i julgranen precis :).

 

@Bankoiia: Jag gillade de musik introna som dom använde sig av, inge fel på dom enligt mig, om du menade själv musiken i serien så vet jag inte, lyssna inte så noga på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

[...]men det är kul att de gör en nyversion av gamla greven av Monte Cristo. Om inte annat bevisar de att de är klart bättre än jänkfilmen som ju var en katastrof av stora mått.

[...] Och ja, den äldre monte cristo är inget att hänga i julgranen precis :).

Det var inte den gamla han menade, utan versionen från 2002. Vilken gammal version tänkte du på, den från 1922? Eller boken från 1840-talet?

 

Jag måste se denna serie någon vacker dag, min bror brukar pusha mig att se den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Absolut inget fel på den senaste filmen från ~2002. :/

Nu ska vi egentligen inte börja diskutera just den filmen, men jag måste slå ett slag till för att den sög fett. Hela finessen med Greven av Monte Christo är att Edmond Dantes bringar sina fiender i fördärvet, förstör hela deras liv så in i helvetes grunden och tvingar dem till självmord, och bara står och tittar på. Vad jag kan rota upp som minne av den amerikanska filmen (förutom att jag tyckte den sög) var att han plågar dem lite, och sen utmanar dem på duell och skjuter dem. Vad för finess ligger i det? Men jag kanske är orättvis.

 

Jag har antagligen inte funnit tjusningen i manga som baseras på anime.

Inte jag heller, men i just fallet med Gankutsuou är det ungefär som med Evangelion, att den är bara tecknad i efterhand, men det är ändå samma skapare. Den där Maeda har störtskön stil, åtminstone är det en fräsch fläkt bland all mänga.

 

Men som sagt, animén verkar ännu vassare. Det kommer nog ut någon "omg memorial boxx!!1elva" om något år eller två och då klipper jag nog till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Absolut inget fel på den senaste filmen från ~2002. :/

Nu ska vi egentligen inte börja diskutera just den filmen, men jag måste slå ett slag till för att den sög fett. Hela finessen med Greven av Monte Christo är att Edmond Dantes bringar sina fiender i fördärvet, förstör hela deras liv så in i helvetes grunden och tvingar dem till självmord, och bara står och tittar på. Vad jag kan rota upp som minne av den amerikanska filmen (förutom att jag tyckte den sög) var att han plågar dem lite, och sen utmanar dem på duell och skjuter dem. Vad för finess ligger i det? Men jag kanske är orättvis.

 

Jo, men jag tycker man bör se den som en tolkning snarare än en exakt kopia av boken/tidigare filmer. Det går inte att få in så mycket i en 2 timmars film, och 3h+ skulle troligtvis inte passat så stor publik då det är få filmer som är så långa som blir populära.

 

Som jag nämnde tidigare så tycker jag man bör se TV-serien med Gerard Depardue om man vill ha en längre version som följer boken mer.

 

Missförstå mig inte, jag tycker inte den senaste filmen var särskilt bra, men den var verkligen inte dålig.

 

Inget mer OT från min sida nu! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...