Hoppa till innehåll
Anime.se

Stoppa Post-whores nu!


Mellow
 Share

Rekommenderade inlägg

Men en musiktråd har ju sin plats i allmänt imo.

 

Jag tycker oftas om lekparken, jag har fått väldigt många asgarv där, men självklart finns det sugtrådar där. Dock har den sina guldkorn, bildassociationsleken tycker jag är skoj även om den inte är så aktiv.

 

Sen är jag medveten om att jag själv inte skriver så mycket i anime-tråden. Det beror på detta: jag har inte sett så mycket anime. Jag är ingen otaku, inte alls, men jag lär mig så otroligt mycket av era kunskaper i ämnet. Det är intressant läsning! Jag känner bara att jag inte har så mycket att komma med själv.

 

Lösnig på lekparksproblemet:

Läs det inte, låt det vara en blå plupp framför. det är väl inte hela världen? Sen att folk försöker att få anime-otaku. det har jag svårt att tro och om det är så är det ju bara sorgligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad som är fånigt är att phpBBS bara verkar räkna antal poster. Om man nu ändå ska hålla på med statistik, så ska det ju vara...

 

* antal poster

* hur många tecken totalt

* var posterna postats

* när postera postats

 

Då skulle man kunna göra statistik som "medeltal antal tecken per post", vilka intressesfärer man har (var posterna postats) och också om det är en gammal medlem, hur mycket man postat under en viss period.

 

Då skulle man ju kunna göra roliga titlar, som verkligen stämde. Som sagt, "barnunge" om det bara postats i Lekparken, "debattör" om man bara postar skitlånga inlägg, "spammare" om man postat många korta inlägg under kort tid.

 

Etc etc. Det äs sånt jag skulle roa mig med om jag skrev ett sånt här program. Synd att det inte går.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 months later...

Det borde väll gå att göra? Problemet blir väll att det tar mycket mer kraft och plats per användare. Skulle vara tråkigt om sidan blev seg som tusan på grund av ändringen.

 

Skulle inte antal tecken/antal inlägg ge en ganska bra bedömning på hur man postar? En räknare i procent för var man postat sina inlägg borde gå att fixa, det finns redan en posträknare och man kan kolla upp alla inlägg någon postat. Lite knepigt, men inte omöjligt. Sedan kan man ha en skala för de olika värdena, som plockar en titel ur ett register. Som en lite mer omfattande variant med titeln Anime.se Otaku, som enbart handlar om antalet poster.

 

Kanske har återupplivat en död tråd nu, men ämnet är viktigt. Alla seriösa forum borde ha ett antispammråd. Är ganska dålig på att posta över huvud taget, men det är som sagt lite irriterande att upptäcka att det enda som händer är poster i meningslösa spammtrådar.

 

 

P.S. Det finns spammtrådar och spammtrådar: de som är där för att underhålla, och de som enbart är där för att farma inlägg och ta plats. Den första sorten hör enligt mig hemma i lekparken, medan den andra inte hör hemma någonstans alls.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Personligen ser jag hellre folk som inte bumpar döda trådar. ;)

 

Jag tror knappast någon tycker det är något direkt problem med "spam" här, vi är en såpass liten och avslappnad community med ett gäng relativt aktiva medlemmar som skriver både seriösa och oseriösa inlägg, och det är finemang som det är.

 

Med din logik så skulle t. ex. denna tråden vara spam, men personligen tycker jag den var riktigt rolig och det verkar dom flesta andra tycka med.

 

Spam är när det kommer skit som inte hör till eller är frågat efter, inte när en användare skriver ett mindre seriöst inlägg på ett par ord eller meingar.

 

Så nej, diskussionen är varken viktig eller relevant för anime.se som det är nu. Det är min åsikt i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att räkna ut sånt här är busenkelt med SQL, men som någon skrev också rätt så resurskrävande av servern. Det kräver dessutom att alla gamla inlägg faktiskt ligger kvar i databasen och inte tagits bort, typ av phpBBs inbyggda prune-funktion, om vi nu inte ska börja räkna om när funktionen läggs in.

 

Allt som allt, gissningsvis inte värt besväret. Intresset verkar inte direkt superstort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det borde väll gå att göra? Problemet blir väll att det tar mycket mer kraft och plats per användare. Skulle vara tråkigt om sidan blev seg som tusan på grund av ändringen.

 

Skulle inte antal tecken/antal inlägg ge en ganska bra bedömning på hur man postar? En räknare i procent för var man postat sina inlägg borde gå att fixa, det finns redan en posträknare och man kan kolla upp alla inlägg någon postat. Lite knepigt, men inte omöjligt. Sedan kan man ha en skala för de olika värdena, som plockar en titel ur ett register. Som en lite mer omfattande variant med titeln Anime.se Otaku, som enbart handlar om antalet poster.

 

Kanske har återupplivat en död tråd nu, men ämnet är viktigt. Alla seriösa forum borde ha ett antispammråd. Är ganska dålig på att posta över huvud taget, men det är som sagt lite irriterande att upptäcka att det enda som händer är poster i meningslösa spammtrådar.

 

 

P.S. Det finns spammtrådar och spammtrådar: de som är där för att underhålla, och de som enbart är där för att farma inlägg och ta plats. Den första sorten hör enligt mig hemma i lekparken, medan den andra inte hör hemma någonstans alls.

 

Håller med dig till 100%! Sedan om inte du hade bumpat denna tråd, som inte är död då jag inte sett ett SVAR på förfrågan, så hade jag till slut gjort det!

 

Har läst någonstans, kanske i denna tråd, att ett stort problem med "övrigt"-delar i forum är att till slut blir de delarna på forumen så stora att när folk googlar på något får de upp mycket ur de trådarna och addar sig enbart för dem. Inte exakt på orden som personen skrev, men jag hoppas ni förstår vad jag försöker komma fram till. Det måste väl gå snabbt och lätt att bara stänga av posträknaren i forumet.

 

Det andra forumet jag besöker regelbundet har stängt av posträknaren för allmänt-forumet för att slippa den sortens horor som inte bidrar med något vettigt. Nu är dock det (kollozeum.com/forum) forumet bra mycket större än detta så vem vet, vi kanske inte behöver stänga av räkneriet än...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har läst någonstans, kanske i denna tråd, att ett stort problem med "övrigt"-delar i forum är att till slut blir de delarna på forumen så stora att när folk googlar på något får de upp mycket ur de trådarna och addar sig enbart för dem. Inte exakt på orden som personen skrev, men jag hoppas ni förstår vad jag försöker komma fram till. Det måste väl gå snabbt och lätt att bara stänga av posträknaren i forumet.

 

Det andra forumet jag besöker regelbundet har stängt av posträknaren för allmänt-forumet för att slippa den sortens horor som inte bidrar med något vettigt. Nu är dock det (kollozeum.com/forum) forumet bra mycket större än detta så vem vet, vi kanske inte behöver stänga av räkneriet än...

 

Spelar det någon roll menar du? Har inte vem som helst rätt att registera sig och skriva? Ska dom som kanske inte har något "vettigt" att skriva aldrig få posta då menar du?

 

Detta är anime.se, inte .cn.

 

Man märker snabbt vilka som bara skriver i "lektrådar", och dom tas inte heller lika seriöst. Men lik fan har dom rätt att skriva.

 

Sen vad jag vet så har vi knappast några aktiva medlemmar längre som bara skriver i sådana trådar som ett oberättigat hat för uttrycks i ovanstående inlägg. Överbefolkning på anime.se är knappast något vi behöver oroa oss för, heh.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har inte vem som helst rätt att registera sig och skriva?

Faktum är att inte någon har några som helst rättigheter här.

Det är en privat (dvs icke-statlig) hemsida. De som registrerar sig och postar här gör det helt på ägarnas villkor.

 

---------

Sen tycker jag att större delen av lekparken är helt överflödig, men det får vara min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Självklart ska man få skriva oseriösa inlägg, och jag vill vara tydlig på punkten att jag inte på något sätt vill förbjuda någon från att skriva. (Det är självklart ett undantag om det postas stötande eller hotfulla saker.)

 

Okej, jag formulerade mig dåligt. Jag tycker inte att galaxhjältarna är spam, det är där både för att underhålla och tipsa om att se serien. Kan inte riktigt kategorisera vilket av syftena som kommer först, men de räcker för mig.

 

Du har helt rätt i att det inte precis är platsbrist, och att det som sagt inte är så särskilt många som startar trådar hejvilt utan något egentligt syfte. Alltså är det ett ganska litet problem, och om det ändå vore mer allmänt förekommande är det ju rent tekniskt också harmlöst i sig, men varför ska man alls skapa ett konto på ett forum om man inte på något sätt tillför eller nyttjar vad det faktiskt är till för? Då kan man som Largo-Sama säger hänga på en chattkanal.

Jag hoppas verkligen inte att någon tar illa upp av vad jag skriver, för jag är inte ute på någon häxjakt. Det handlar mest om mitt ogillande för att fullt seriösa forum blir webblekplatser, och mindre om det nära ickeexisterande problemet på Anime.se

 

Förhoppningsvis låter jag inte som någon trängd extrempolitiker som försöker försvara sig, jag försöker bara få dig att förstå att min grundtanke inte är så extremistisk som det verkade.

 

Ursäktar för att jag bumpade den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...