Hoppa till innehåll
Anime.se

japanskt läroprogram


Gao
 Share

Rekommenderade inlägg

  • 1 month later...
Rosetta Stone. Det är ett program iaf, jag har ännu inte bestämt mig för om det är bra eller inte. Började själv lite smått att studera japanska på egen hand förra veckan så har inte precis mycket erfarenhet av programmet.

Jag har också det programmet. Har inte heller använt det så mycket, och jag vet inte heller vad jag ska tycka om det. Å ena sidan så "lär man sig som man gjorde sitt modersmål", med ljud-bild-associationer. Å andra sidan så lärde man sig inte sitt modersmål så värst effektivt -- när man redan har ett par språk under bältet, och är en vuxen människa med bättre tanke- och inlärningsförmåga, så måste jag undra om det inte finns effektivare sätt att lära sig på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har också det programmet. Har inte heller använt det så mycket, och jag vet inte heller vad jag ska tycka om det. Å ena sidan så "lär man sig som man gjorde sitt modersmål", med ljud-bild-associationer. Å andra sidan så lärde man sig inte sitt modersmål så värst effektivt -- när man redan har ett par språk under bältet, och är en vuxen människa med bättre tanke- och inlärningsförmåga, så måste jag undra om det inte finns effektivare sätt att lära sig på.

 

Har använt det i 1 och en halv vecka någon timme om dagen. Jag håller med dig fullständigt. Jag använder Japanese for Busy People och en annan bok parallellt och föredrar att använda dem. Men programmet är jättebra som komplement till att du studerar i böcker också då man får höra rätt mycket japanska där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Jag tycker inte du ska ge dig på Rosetta Stone, jag har provat det själv.

Om du nu vill lära dig Japanska genom ett program eller dylikt så skulle jag föreslå Pimsleur Japanese 1 - 3. Använde själv några steg ur pimsleur Mandarin inför min Kina resa. Det funkade kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

hittade ett gratis program som heter before you know it

 

man får lära sej namn på saker

 

några lätta meningar

 

lära sej skriva med kanji och hiragana

 

google efter before you know it tryck på första länken som kommer vällj språk (finns massor av språk)

 

ladda ner o lär dej.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just att lära sig skriva känns ju något för tidskrävande om man ska upp på en nivå där man har möjligheten att skriva exempelvis ett brev. Jag tränar i sådana fall hellre upp min orala förmåga (Missförstå inte nu, jag menar givetvis att tala japanska, inget annat) så att man kan föra sammanhängande samtal med någon söt japan som man träffar på ett fik :) Dock har jag hört att ingenting är roligare för en japan än en Gaijin (Främling, Utlänning) som försöker tala dennes språk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Just att lära sig skriva känns ju något för tidskrävande om man ska upp på en nivå där man har möjligheten att skriva exempelvis ett brev. Jag tränar i sådana fall hellre upp min orala förmåga (Missförstå inte nu, jag menar givetvis att tala japanska, inget annat) så att man kan föra sammanhängande samtal med någon söt japan som man träffar på ett fik :) Dock har jag hört att ingenting är roligare för en japan än en Gaijin (Främling, Utlänning) som försöker tala dennes språk.

 

 

Hehe villken tur att det är frivilligt om man vill använda det programet. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv så använder jag Before you know it (BYKI) och jag tycker att det har fungerat bra såhär långt då det finns olika sätt att lära sig på både skriftligt och muntligt. Programmet använder sig av s.k. flashcards som ordet står på både på japanska och i västerländsk stil.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Rosetta Stone kostar ca 2549:- på någon hemsida, vet inte om jag pallar betala så mkt. :S

Finns å låna på biblioteket :)

*lånat*

men jag har flumat och knappt ens tittat på det.

Köpte en lite turist ordlista av Berlitz. Åhåj!

Länge sen jag sagt något gott om ordlistor... men den är oerhört hjälpligt!

Visar i kanjin, i västerländsk still samt uttal. Dock är det en pocketbok och inget program

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Köpte en lite turist ordlista av Berlitz. Åhåj!

Länge sen jag sagt något gott om ordlistor... men den är oerhört hjälpligt!

Visar i kanjin, i västerländsk still samt uttal. Dock är det en pocketbok och inget program

 

köpte också en turist ordlista.. fast mer som en guide med användbara fraser och stuff. Dock har den inte uttal.

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Slimeforest adventure!!!!

 

Så jag lärde mig katakana. Men jaja, den går igenom kanji, katakana och hiragana som ett rpg. Så det blir roligt samtidigt, finns på internet om man googlar. :3 Man slåss mot DQ-slimes, genom att skriva rätt översättning vid rätt tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Okej, vilket program är bäst då?

"Before you know it"? "Rosetta Stone"? "Pimsleur Japanese"?

Rosetta Stone och Pimsleur är två av de större och professionellt populära språkkurserna, men vilken som är bättre beror mer på ditt mål. Pimsleur lär dig att tala snabbare (egentligen att förstå och tala vanliga fraser), men du lär dig inte att läsa. Så om det är bråttom och du inte behöver kunna läsa direkt så kan det vara värt ett försök. Eftersom det bara är en ljudkurs kan du ha med den när du är i trafiken, jobbar eller så.

 

En fördel med datorprogramkursen Rosetta Stone är att den har en läsförståelsedel (även skrivdel, men inte på japanskan tycks jag minnas). Det är även mer grundläggande än Pimsleur, så det kanske blir mer äkta förståelse istället för bara upprepning av fraser.

 

Ingen av kurserna kommer dock att lära dig tala flytande japanska. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

Jag läste en kurs i japanska på kvartsfart i en termin för två år sedan. Jag har nu bestämt mig för att slipa mina kunskaper ytterligare. Mitt största problem är att öva in det jag läser på ett bra sätt och sedan hålla kunskaperna vid liv.

 

Jag letar efter ett program med bra självtester och repetition. Något som skulle vara ypperligt vore ett program som genererar frågor/uppgifter etc. utifrån mina tidigare svar. Märker programmet att jag är dålig på en viss typ av verb, kanji, glosor o.s.v så dyker alltså dessa frågor upp oftare och om programmet ser att jag kan något bra så kommer dessa frågor mer sällan.

 

Finns det ett program som uppfyller mina behov eller är jag en drömmare?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske har den här killen vad du söker:

 

 

Nånstans i videon snackar han om nåt program som har precis den funktionen du letar efter, dvs man får frågor om vad ett kanji betyder eller hur det uttalas eller dylikt, och kan man det tar det längre tid innan samma kanji kommer upp igen.

 

Finns en massa andra grejer han visar också :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske har den här killen vad du söker...

Tack!

 

Anki heter programmet och kan laddas ner på http://ichi2.net/anki/

 

Det verkar hur bra som helst. Man får själv skapa frågorna så man får det verkligen skräddarsytt. Nu är jag hur trött som helst och måste sova, men imorgon ska jag försöka hitta om någon redan har skapat några bra kortlekar till boken jag använder (genki "An integrated course in elementary japanese", dvs den de flesta (?) använder.). Om det inte redan finns någon så ska jag försöka ge mig på att skapa en till allt material i varje kapitel jag läser i boken :)

 

Jag återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...