Hoppa till innehåll
Anime.se

Sola


Orrin
 Share

Rekommenderade inlägg

Håller definitivt med dig angående det du skrev "smått i grått" Orrin. =P

 

Skulle faktiskt vara kul att få veta om så är fallet, men just den infon lär väl vara svår att snoka reda på kan jag misstänka. Btw, att det är Maeda som ligger bakom huvudscenariona i CLANNAD gör bara att jag längtar ännu mer till i vinter. <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

Det verkar onekligen svårt att få fram någon specifik information om vilka som har gjort vad i Kanon. Det jag kan säga är att det är Naoki som låg bakom själva projektet, inte för att det ger någon specifik information om vad han har skrivit.

 

Så du inte missförstår mig angående Clannad.

Maeda ligger åtminstonde bakom Clannads sista del, vilka mer scenarion har har gjort vet jag inte. Yuuichi Suzumoto har nämligen också skrivit scenarion där, det är han som låg bakom Planetarian.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Ep 12

Intressant avsnitt, hel del tvära kast hur man trodde allt skulle gå. Ena stunden trodde man Aono skulle dö , ena Matsuri men blev inget avslutat i detta avsnittet :) .

 

Ska bli spännande att se i sista avsnittet om Aono kan bli mänsklig igen genom det Matsuri ska göra med svärdet eller om dem kommer med någon nytt B)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm inte så oväntat ändå, men skickligt!

 

Spoiler avsnitt 12

Först och främst beröm för scenen då Matsuri fick "se himmelen" den kom så plötsligt att den fick mig att tappa andan lite. Första delen i Sola som kändes riktigt Keyig egentligen, även om det inte riktigt var Maeda klass på den men det går nog inte att göra det lika bra i en anime.

 

Om det dock är något jag anser att Sola har misslyckats med så är det att rättfärdiga Matsuri och Yorito handlingar. Yorito beter sig som ett riktigt svin och Matsuri oerhört själviskt, så det kommer allafall inte göra mig så mycket om dom båda dör vilket det börjar likna att dom kommer göra. Ett avsnitt kvar att fixa till det på, bara att hoppas.

Bara att hoppas att sista avsnittet håller samma klass, Clannad animen kanske kan få dig en utmanare. Beror lite på hur mycket Kyoani lyckas klanta bort den här gången.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm... något som slog mig efter att ha sett avsnitt 12 var att de tre huvudkaraktärerna enligt mig agerar helt ologiskt och med luddiga motiv. Jag misstänkte direkt att jag hade missat någon viktig replik i något avsnitt, så den här kvällen har jag suttit och tittat igenom hela serien från avsnitt 1 till avsnitt 12.

 

Summering av karaktärernas resa genom episod 1 - 12.

Jaha. Även efter att ha tittat på allt igen så måste jag säga att både Yorito, Matsuri och Aono agerar ologiskt. Visst, jag ska väl inte ropa hej ännu eftersom det återstår ett avsnitt, men det är ganska många saker jag inte accepterar så som det är just nu.

 

Om vi tittar tillbaka på hur det var när de tre möttes för länge sedan så kan vi konstatera att Aono skulle offras för att blidka Yaka's förbannelse. Hon och Yorito lär dock känna Matsuri där hon bor avskiljt och ensamt i sin grotta, utan att kunna se dagens ljus. Av de få tillbakablickar man har fått se verkar det som om Yorito fattar tycke för Matsuri och hon för honom... och Aono ser inte ut att gilla det. Hur som haver, en olycka inträffar och Yorito dör. Aono blir förtvivlad och tar sitt eget liv då hon inte vill leva utan sin bror. Matsuri som levt, kanske hur länge som helst, i ensamhet har nu fått smak på hur det är att ha någon nära sig, och hon väcker Aono till liv som en Yaka (men inte Yorito eftersom de inte hittar honom). Aono blir förbannad eftersom hon trots allt inte ville leva utan brorsan, men hon använder sina nya krafter för att generera en ny Yorito - en fantom med Yoritos känslor/minnen inplanterade.

 

Okej, nu tar vi oss till "nutid" för att se vad det egentligen är som händer mellan dessa tre. Yorito's minnen från den här tiden som vi nyss snackat om är undantryckta, och han är väl mer eller mindre lyckligt ovetande om tragedin som nu ligger i det förflutna. Han träffar Matsuri genom en slump och de fattar än en gång tycke för varandra. När Matsuri till slut får reda på att Yorito's syster heter Aono så trillar poletten direkt ner. Varför vet hon precis vem Aono är utan att ens ha sett (återsett) hennes ansikte när hon samtidigt har umgåtts en tid med Yorito utan att känna igen honom, varken till namnet eller till utseendet?

 

Okej, om vi tittar på Aono's synvinkel på det hela. Hon vet ju precis vad som hände för länge sedan. Varför driver hon iväg Matsuri? De var ändå vänner förr, och de skulle till och med lämna byn där de bodde tillsammans, alla tre, för att leva just tillsammans. Kanske kommer det ett svar på den frågan i sista avsnittet, och det hoppas jag verkligen. Om inte förstår jag för mitt liv inte varför de inte kan leva i nuet alla tre. Visst, ingen av dem är en "riktig" människa, men de har alla tre ett "jag", de besitter känslor, kan tänka samt uppskatta livet med allt som hör till. Det är nästan det här som jag finner mest ologiskt i deras agerande för tillfället. Efter att Yorito's rätta identitet avslöjats säger ju Matsuri "You can kiss others. You can hold on to other's hands. You do exist right here." Varför ska de då försvinna? Varför ska hon ge sitt liv för att göra Aono till människa, då dennes Yaka-krafter försvinner vilket leder till att Yorito också försvinner? Jag menar, anledningen till att Aono över huvud taget är en Yaka är ju att hon tog sitt liv för att hon inte ville leva i en värld där inte Yorito fanns.

 

Som sagt... jag hoppas på en hel del från det sista avsnittet nu. I mina ögon finns det mycket som behöver förklaras för att dessa tre huvudkaraktärers agerande ska kännas någorlunda motiverat. Det enda som känns logiskt i dagsläget (imo) är att Aono strävar efter att få leva med sin "bror". Jag antar att anledningen till att hon ville driva iväg Matsuri var för att hon inte ville att Yorito skulle få reda på sanningen om sig själv. Ett enkelt samtal med Matsuri hade ju kunnat förhindra det kan man tycka. Och nu när han väl vet om sanningen... varför i hela friden vill han sudda ut sin egen existens? Både Matsuri och Mana har ju inför honom konstaterat att han är sig själv, även om han inte är den ursprungliga Yorito, eller ens en människa. Han märker ju själv att han har ett "jag" som kan tänka och han kan uppleva glädje, sorg och resten av spektrat för mänskliga känslor. Jag kan inte se vad hans försvinnande skulle leda till för något gott och inte heller vad hans existens skulle kunna leda till för något ont. Jag ser inte vitsen i att Matsuri ska bort heller för den delen, och jag ser verkligen inte vitsen i att återställa Aono till människa eftersom det inte bara kräver Matsuri's liv (som det verkar) utan även eftersom det direkt leder till att Yorito försvinner.

 

Det finns som sagt mycket jag undrar över i nuläget. En ytterligare sak är detta fenomen som gjorde sig tillkänna i avsnitt 11. Folk glömmer bort Yorito. Warum? Han finns ju kvar i världen på precis samma sätt som när han lärde känna Mana och resten av hans vänner från exempelvis skolan. Just den här saken kan jag mycket väl tänka mig kommer komma att förklaras i sista avsnittet, men det är i varje fall ett i raden av många frågetecken. Jag vägrar tro att karaktärerna inte är mer genomtänkta än de verkar i mina ögon just nu, så jag håller hoppet högt inför avsnitt 13. Något som serien i varje fall har lyckats med, i allra högsta grad, är ju att engagera mig. Får jag bara svar på alla/nästan alla frågetecken i och med sista avsnittet så kommer den garanterat finnas kvar i minnet som en väldigt bra serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

>>Meatrose

 

En sak kan du få svar på

Vad gäller fenomenet att en person börjar försvinna så är det något Key använt sig från och till.

 

Det första exemplet jag vet (Har inte spelat Moon så jag vet inte om det förekommer där också) är i One. För att göra det kort så handlar one om Kouhei som efter en händelse i det förflutna på något sätt börjar existera på två plan. Dels i den vanliga världen och i vad man skulle kunna en plats bortom allt där han bokstavligt har kunnat börja prata med 'evigheten'. Samtidigt som han dras mellan dessa världar lär han känna någon av tjejerna som finns. Gemensamt för dessa är att de av någon anledning befinner sig i ett andligt status quo. Genom mötet med Kouhei lyckas de göra upp och kan gå vidare. Men av någon anledningen glömmer de helt bort honom.

 

I Kanon har du Ayu som är en astralprojektion/materialiserat undermedvetet av den riktiga Ayu som egentligen befinner sig någon annanstans.

 

I Clannad finns ett liknande fenomen som jag inte går in på närmare.

 

Den gemensamma nämnaren är att personen som glöms bort antingen är någon som Kouhei som dras mellan verkligeheten och en existens på ett högre plan, eller som i fallet Ayu att hon inte är verklig. Dessa existenser eller övernaturliga former har en tendens att råka ut för att de börjar lösa upp sig i slutet av berättelsen eftersom Key helt enkelt tycker om att ha det som ingrediens i sina berättelser.

 

Du har lite samma sak med Yorito, han är inte en äkta människa utan en bunt cellulosa som hålls ihop av Aonos vilja. Att folk som inte står honom börjar glömma bort honom är första tecknet på att hans tid håller på att gå ut. Exakt varför eller hur är egentligen inte så viktigt. Det kan vara att Aono börjar tappa kontrollen eller att det helt enkelt är dags. Naturen strävar efter naturliga tillstånd. Existenser som Yorito eller Ayu hör inte dit och kommer för eller senare att återgå till det ursprungliga, eller försvinna på ett eller anant sätt.

 

Vad gäller serien och slutet så får den 5/5 bloody mary (på burk).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag får nog gå i skara med DB och ge denna serie ett högt betyg. Dock inte maxbetyg, eftersom jag tyckte serien hade så mycket oanvänd potential. Jag ville att dem skulle gräva mer i Matsuri, Aono och Yoritos förflutna. Ge oss lite mer sympati för dem. Serien skulle ha gett så mycket mer på det känslomässiga planet om man hade lärt känna karaktärerna bättre.

 

Samma sak med Mayuko och Takeshi. Deras historia var väldigt vacker, och där borde dem ha dedikerat ett par till avsnitt endast åt dem.

 

Fast problemet lär väl vara att det kanske inte är nog med material för en helsäsongsanime, samtidigt att det är för mycket för en halvsäsong, dvs 13 avsnitt, som den ju blev. Nåja, vad jag försöker säga är att jag kanske skulle känna lite sympati för toalettpappret om serien hade utvecklats mer. ;)

 

Dock vet man inte vad avsnitt 14 och 15 som kommer komma i DVD-format kommer att bjuda på, men det får tiden utvisa. :)

 

avsnitt 13

Avslutningen räddade dock serien från den trend avsnitt 12 satte den i. Jag gillade verkligen när de visade dem två tomatjuiceburkarna på slutet.

 

8/10 får serien av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm själv tycker jag och att vissa delar av karaktärsutvecklingen har känts ologisk, främst så på Yorito och Matsuri som kändes ganska slarvigt hanterade under andra halvan av serien. Sen är budskapet serien för fram ganska vrickat också, två misstag gör inte allt rätt. Säkert inte det budskapen dom vill föra fram dock, men det var det mest uppenbara av dom.

 

Spoiler avsnitt 13

Sista avsnittet var ganska svagt och väldigt det var väldigt självklart vad som skulle hända, från en serie som har överraskat så mycket som Sola så känns det ganska tamt. Sen var det givetvis ett måste att ha med en sista scen som tyder på att Yorito och Matsuri lever, bara fegt och ologiskt enligt mig.

 

Angående karaktärsutvecklingen så anser jag att beslutet om att dö från Yorito och Matsuris sida var helt ologiskt och kom fruktansvärt fort, visst det gjorde det hela lite mer intressant men det kändes mest konstigt. Samma sak så undrar jag var Matsuris "jag vet bäst så därför ska jag bestämma åt andra" attityd kom ifrån. Såg inte något av denna i början men i slutet var den mer än uppenbar.

 

Men samtidigt så kändes det som att serien mer och mer tog vändning om att handla om Aono och inte lika mycket om Yorito och Matsuri, i sista avsnittet var det verkligen uppenbart. Så det kan jag ta som en liten ursäkt för att Yorito och Matsuri vart lite ologiskt utvecklande.

Nåja trots alla negativ kritik får väl serien 3,5 av 5, den var trotsallt underhållande och överraskande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har även jag sett klart på sola och med facit i hand så kändes tretton avsnitt lite kort. Sola passar väl inte alla munnar helt enkelt men den höll sig bra ändå tycker jag. Handlingen var bra men det saknades lite bakgrund tycker jag på en heldel fronter samt att vissa karaktärer som jag ville se mer av inte fick så mycket bildruta.

 

7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu har jag också sett klart på sola, min resumé blir överväldigat positiv av denna underbara resa. Den innehöll nästan allt man kunde tänka sig av en sådan här genre av serie, sen kom det in vissa inkompetenta lägen av denna serie vilket blir negativt! Som exempelvis karaktärs utvecklingen var delvis ologisk i vissa lägen, men för övrigt mycket överraskande och positiv, också vilje jag veta mer av Mayuko och Takeshi, men det kanske kommer mer med på dvd:n. Men för övrigt en mycket glamorös och underbar serie som kunde varit bättre, men ändå är mycket bra. Betyg av denna serie blir i alla fall 7,5/10 sedan kanske det höjs i beroende av dem 2 sista avsnitten på dvd:n.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Jag såg precis den första DVD-unika episoden, Sola - 14, och tja... vad kan man säga om den? En del fanservice och humor. Även en väldigt tydlig referens till Higurashi no Naku Koro ni som jag är övertygad om att ingen missar. ;)

 

Anyhow... när ni ser den, så se på den som något "helt fristående". Om jag inte har drabbats av demens och helt rört till Sola's storyline så kan detta inte flikas in i handlingen då den helt rör till den senare av två händelser emellan vilka detta scenario kort och gott måste utspela sig.

 

Jag hade nog hoppats på antingen något från tiden i "grottan", eller också något som utspelar sig efter seriens slut. Någonstans långt i bakhuvudet har jag dock för mig att den enda av de två DVD-unika episoderna möjligtvis skulle vara något i den stilen, så vi får väl se i och med nästa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...