Hoppa till innehåll
Anime.se

Sola


Orrin
 Share

Rekommenderade inlägg

Sola

qKDQv5.jpg

 

Original Koncept : Hisaya Naoki

Karaktärs Original Design : Nanao Naru

Karaktärs Design : Makoto Koga

Animations studio : Nomad

Genre : Drama, Romans

Avsnitt : 13 +2 DVD

Sändnings tid : TV-Aichi Lördagar 01:28

 

Eftersom det inte fanns någon tråd om Sola så tänkte jag skapa en, det är trotsallt min favorit den här säsongen.

 

Sola är en original anime som började gå den 4/6 och i nuläget har 6 avsnitt sänts. Bakom animen ligger Hisaya Naoki som antagligen är mest känd för att vara en av huvudscenarioförfattarna till Kanon, men han har även varit inblandad i Moon och One. Karaktärsdesignen är gjord av Nanao Naru som har blandannat designat Da Capos och Canvas 2 karaktärer.

 

Exempel på designen.

t_Qm9yVl.pngt_Jhc8LH.pngt_atAk3G.pngt_x2mRhK.png

Sola handlar om hobbyfotografen Yorito Morimiya (Nobuhiko Okamoto) som träffar den mystiska Matsuri Shihou (Mamiko Noto) när han en natt ska ta bilder på soluppgången. När dom träffas så håller Matsuri på att försöka få ut en burk tomatjuice som har fastnat i en varuautomat, Yorito erbjuder sig att hjälpa till fast när han efter mycket jobb lyckas få ut burken så har Matsuri försvunnit.

 

Matsuri visar sig senare inte vara mänsklig utan är en "Yoru no wazawai" (nattens bedrövelse/olycka) och kan inte vistas ute i solljus. Yorito tar på sig uppgiften att lära henne så mycket han kan om sitt stora intresse himmelen. Viktig i serien är även Aono Morimiya (Mai Nakahara), Yoritos äldre syster som är intagen på ett sjukhus. Hon är ofta tystlåten av sig och verkar inte uttrycka många känslor vid första anblicken.

 

Själv gillar jag Sola pga av den trevliga stämningen, men även den mycket intressanta storyn som nyligen har börjat tagit riktig fart i serien och den är verkligen inte som man hade väntat sig. Jag rekommenderar den starkt om man gillar den här typen av serie.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapad
  • Senaste svaret

Toppskribenter i detta ämne

Toppskribenter i detta ämne

En av mina favoriter i år utan tvekan. Tycker den gör sig bra och håller en hög standard för den här typen av serie.

 

Karaktärerna är väldigt intressanta, sköna och känns unika. Favoriten bland karaktärer får bli Matsuri Shihou utan tvekan(Mamiko Noto gör ett bra jobb som vanligt).

 

Kommer att följa denna och hoppas på att varje avsnitt håller samma standard, fast den kan ha börjat lite småsegt men inget som stoppar en av fortsätta titta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Va! är den bara på 13 avsnitt? :( Sola tillhör helklart en av favoriterna denna säsong och tycker storyn och karaktärerna är intressanta.

Matsuri är rolig och den mest intressanta dock av de alla. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 6 sändes i Japan idag, så om du tittar med textning så finns dom nog inte än. Men oj vad bra det var, helt klart det bästa än sålänge.

Så du gjorde trots allt inte som jag och väntar tills alla avsnitt sänds? :)

 

Härligt initiativ. Denna serie är så bra att en tråd behövs för den.

 

PS. Matsuri > * ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

PS. Matsuri > * ;)

Nu tog du allt fel på karaktärer Flaskis, Aono > * ska det såklart vara. Speciellt efter avsnitt 6.

 

Spoiler avsnitt 6

Mai chopp + flashbacksen.

 

Varför måste man välja ^^. I take both <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Orrin, det var väl inte precis en spoiler :P

Fast Mai choppen måste jag hålla med om att den var härlig ^^

 

Efter att jag sett sjätte avsnittet är jag helt förvirrad. Man vet ungefär vad som hänt, men ändå inte. Denna serie har hoppat upp till topplats denna säsong efter avsnitt 6 :O

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt sex kom i fredags natt så jag skulle tippa på det första.

 

Avsnitt sex var ett trevligt lyft för serien. Ska bli roligt att se hur den lilla röran kommer redas ut. Just nu känns det mer oklart än oklart, men det är det å andra sidan inga större fel på.

 

 

En annan intressant möjlighet som det hela öppnar för är om det kanske blir fler personer från spelindustrin som direkt hamnar inom produktion av anime framöver. I fallet sola har det hittills fungerat bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm... blir lite fundersam nu. Var inne på Lunar's hemsida, och sola står inte listat som projekt där. Har alla ni som sett avsnitt 6 kikat på RAW, eller har jag missuppfattat vilka det egentligen är som subbar serien?

 

Lunar & Doremi är väl dem som subbar.

 

Avsnitt sex var ett bra lyft för serien. Har man saker att se fram emot nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kan inte göra annat än att helt hålla med de som tidigare har sagt ungefär det jag nu säger; episod 6 var riktigt jäkla bra, och även i mina ögon fick serien sig ett lyft. Nu tilltalar inte bara designen - med allt det visuella - och stämningen, utan även karaktärerna och storyn. Visst, har egentligen gillat karaktärerna från början, men det är ju alltid så att ju mer man kommer dem inpå huden desto mer gillar man dem. Hur som haver... jag har inte sett fram emot ett nytt sola-avsnitt så mycket som jag nu ser fram emot nästa. Give me more.

 

Det enda jag sitter och funderar över är om serien kommer hinna leverera så pass mycket som karaktärerna och storyn förtjänar. Visst... ett dilemma som många "korta" serier står inför, men jag för min del sitter alltid och funderar över det. Av de 12 till 13-episods-serier som jag hittills sett så har bara Air och kanske Elfen Lied "gått hela vägen in i kaklet" imo. Tror dock starkt på just sola. Som sagt... give me more. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Denna anime ger ut så många känslor som mysterisk, oförutsägbar, onaturlig och så mycket mer. Den ger mig verkligen en varm känsla varje gång jag ser på det, det är så mycket mer av detta jag vill se att jag till och med är mållös. Det negativa är troligen att det endast är 13 avsnitt kvar av denna underbara resa...

 

Det är nu dags att påbörja att läsa mangan och se om jag får samma underbara känsla igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"For those of you who are watching sola, it was announced on the official production blog that the show is going to be 15 episodes total, two of which will be DVD-exclusive.

 

The one that is to be included with DVD 4 (on sale September 25th) is going to be “packed with the charms of the characters of sola,” but they are keeping secret about the one to be included with the final DVD 5 (on sale October 26th). "

 

Källa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Små spoilers avsnitt 7

Avsnitt 7 var i klass med 6an, allt som krävdes var lite perspektiv för att kunna ta in allt. Har börjat få lite svaga misstankar om hur det ligger till, även om dom decentraliserar Matsuri från serien en aning. Jag tror givetvis att hon kommer spela rollen som den kvinnliga huvudpersonen i fortsättningen också även om storyn mer kommer fokusera på Aono och Yorito.

 

Jag kan dock helt omöjligt se att den kommer ha ett lyckligt slut om det jag tror stämmer. Jag kommer kanske skriva ner vad jag misstänker när subsen har kommit och alla har hunnit sett avsnittet så jag inte råkar spoila någon.

 

Edit: Utvecklade texten lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt sju får en guldstjärna för ett bra avsnitt som börjar lugnt för att på slutet lyckas förvåna mer än en gång. Ännu mer frågetecken, men gott om tid att reda ut dessa. Snäppet bättre än sexan.

 

 

Framförallt var det två scener som gjorde mig nyfiken:

 

 

LFMtmPOyn.jpgVPrGLhzOh.jpg

Exakt vad är relationen mellan dem?

 

Och:

atAygOuhE.jpgrbHxxKBAK.jpg

qrteVIzkN.jpgFsJCPoCRQ.jpg

 

Exakt vad är det som händer här (varför går han i Kotonoha-mode)? Och framför allt, vad exakt är det som hänt tidigare (och när var det?) som får konsvekvenser nu. Och vad har de tre för relation till varandra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt sju var i samma klass som sex, trevligt med lite mer frågor som jag hoppas kommer utvecklas på ett bra sätt. Verkar även vara något utöver det vanliga(kan alltid hoppas att den håller sig till slutet). Tummen upp!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att avsnitt 7 var riktigt lika bra som avsnitt 6 måste jag säga. Bättre än medel dock. Blev riktigt förvånad på slutet om jag ska vara ärlig. Förvånad och även lite förbannad. Vill se avsnitt 8 nu på direkten i hopp om svar på det som hände precis vid slutet av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Spoiler sola tom avsnitt 7

Jag tror att "nuvarande" Yorito är skapad eller åtminstone återuppväckt av Aono, därför hon har kontroll över honom även om det inte är säkert att det är medvetet ellet om hon bara överför sina känslor.

 

För att förklara vad som får mig att tro detta får vi gå tillbaka till flashbacksen i avsnitt 6, för det första såg den ut att utspela sig för hundratals år sedan (kläderna samt kniven) sen så vet vi att Yorito dog någongång under den tiden. Aono säger då också att hon inte vill leva i en värld utan Yorito.

 

Den andra ledtråden som fick mig att tro detta var i avsnitt 7, när Aono och Yorito pratar under ett tillfälle så verkar han ha inte kunna minnas någonting. Kanske felet är att han inte existerade då.

 

Just nu kan jag inte se vad Matsuri har för roll i det hela förutom att hon antagligen gav Aono krafterna hon har.

 

Sen är det bara jag som tycker synd om Aono och är sur på Yorito? Hon har antagligen levat själv i hundratals år mot sin vilja med tanke på hur fäst hon verkade vara i Yorito förr i tiden medans Matsuri knappt verkade bry sig. Sen när hon äntligen får träffa honom (även om det är en möjlig kopia som hon själv har skapat) så springer han till Matsuri på en gång. Känns som att det är tillräckligt för att göra vem som helst förkrossad.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share


×
×
  • Skapa nytt...