Hoppa till innehåll
Anime.se

Wolf and Spice


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

CsXqAgfav.png

 

Snabbfakta:

Officiell hemsida: http://www.spicy-wolf.com/

Genre: Fantasy

Produktion: Studio Imagin

Startdatum: Januari 9, 2008

 

En sådan här tråkig måndag eftermiddag när det inte finns allt för mycket att göra så kände jag att dela med mig lite glädje till alla där ute.

 

Wolf and Spice (Ōkami to Kōshinryō) som från början är en light novel har fått sig en egen manga, radio show och nu snart en egen anime serie.

 

Serien utspelar sig i en medeltid värld där man följer Craft Lawrence, en 25-årig man som livnär sig på att vara en resande säljare. Efter ett besök i staden Pasroe träffar Lawrence på Horo. Horo som är en slags varggud som ska ge skörden bättre lycka har tröttnat på staden och beslutar sig för att följa med Lawrence på hans resor för att sedan försöka hitta hem igen.

 

Karaktärer:

 

Craft Lawrence

Jun Fukuyama; Code Geass, Gankutsuou, Inukami

AQkmHnCAM.png

En resande säljare. Med ett vakande öga på det mesta gör han inga förhastade ageranden.

 

Horo

Ami Koshimizu; Code Geass, School Rumble

ObjgsTVkU.png

En smart varg som vet mycket. Längtar just nu att få komma hem till norr igen, men vill även följa med Lawrence på sin färd.

 

Chloe

Kaori Nazuka; Code Geass, Eureka Seven, Ghost Hunt

LiKrXQELq.png

Lärling till Lawrance.

 

Nora

Mai Nakahara; Clannad, Kaleido Star, sola

TmpQEPEkI.png

En fåraherde som stöter på Lawrence och Horo under deras resa.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*nybörjaren googlar på konstiga ord*

Ecchi (or Etchi, from the Japanese エッチ etchi) is derived from a Japanese word meaning "lewd" or "naughty" when used as an adjective, and can refer to a pervert when used as a noun or sexual intercourse when used as a verb.

 

ehum. :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

*nybörjaren googlar på konstiga ord*
Ecchi (or Etchi, from the Japanese エッチ etchi) is derived from a Japanese word meaning "lewd" or "naughty" when used as an adjective, and can refer to a pervert when used as a noun or sexual intercourse when used as a verb.

 

ehum. :surprised:

 

När man använder ordet ecchi som genre-betingelse så menar man att serien innehåller en massa... tja, fanservice skulle man väl kunna säga. Bar hud, sexuella anspelningar och så vidare, men det är inte i närheten av vad Hentai är. Du behöver inte oroa dig. Ecchi vs Hentai är väl typ som American Pie fast med lite mer hud och kanske någon eller några topless-scener och dylikt vs random porrfilm.

 

(Nu generaliserade jag naturligtvis en massa. Det finns såklart grader och gråzoner här precis som överallt annars.)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

du får inte glömma att den är ecchi :D och väldigt bra (mangan that is iaf)

 

Ne, så sant som det är sagt. En av anledningarna till varför man börja läsa mangan. ;) Hoppas dom kan hålla en bra nivå på den delen i animen också och inte gå överstyr. Tycker mangan är förbannat bra och vargöronen + svansen är en annan anledningen till varför man läser mangan. Och så kan jag bara för det dra den sista och tredje anledningen. Det är i en medeltids värld!! Berserk, Claymore, Id och Übel Blatt någon? Det kan bara inte gå fel då. För övrigt väntar jag med spänning på att sistnämnda ska få sig en anime adaption.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är i en medeltids värld!! Berserk, Claymore, Id och Übel Blatt någon? Det kan bara inte gå fel då. För övrigt väntar jag med spänning på att sist nämnda ska få sig en anime adaption.

 

Joe, Übel Blatt är en serie som förhoppningsvis blir animerad, även om den är än mer ecchi, med dragning åt hentai stundvis iaf. men hoppas rätt så starkt på Id också, speciellt med tanke på att den redan är närmre 20 volymer lång, iirc. Men båda skulle vara trevliga.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Joe, Übel Blatt är en serie som förhoppningsvis blir animerad, även om den är än mer ecchi, med dragning åt hentai stundvis iaf.

 

[Offtopic]Mja, den är helt klart grövre än den "vanlige" ecchi-anime/mangan, typ manga: Wolf and Spice, Rosario + Vampire eller Kanokon (japp, läser de serierna just nu) eller anime: Green Green, Inukami eller Shuffle!. Den påminner mycket om Berserk, lite till handlingen och till världen. [/Offtopic]

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

När man använder ordet ecchi som genre-betingelse så menar man att serien innehåller en massa... tja, fanservice skulle man väl kunna säga. Bar hud, sexuella anspelningar och så vidare, men det är inte i närheten av vad Hentai är. Du behöver inte oroa dig. Ecchi vs Hentai är väl typ som American Pie fast med lite mer hud och kanske någon eller några topless-scener och dylikt vs random porrfilm.

 

(Nu generaliserade jag naturligtvis en massa. Det finns såklart grader och gråzoner här precis som överallt annars.)

Nu när det är i utbildningssyfte så ska det även tilläggas att detta är betydelsen efter att vi västerlänningar har slaktat orden, använd inte dom begreppen för någon japan bara.

 

Har själv hållit koll på den här serien ett tag, i vanlig ordning så kommer jag väl se något av det mesta men den här har jag en del förhoppningar på.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Avsnitt 1

Verkar ta en annan väg än mangan. Men å andra sidan kanske den följer light novellen.

 

Avsnittet var bra och tjejen, vars namn jag inte uppfatta, var en frisk fläkt. Men om man bortser från det lilla avsticket (med tjejen) så följde faktist avsnittet det som mangan har att bjuda på i stort sätt.

 

Animationen var riktigt fin och musiken som spelades passade in bra. OP låten speciellt var skön. Det enda negativa jag har att säga som jag knappt tror att jag själv tycker är Fukuyamas röst till Craft Lawrance som jag inte riktigt tyckte passade in. Vet inte riktigt hur jag hade hoppats på i förväg hur han skulle låta, men nu när jag hört det är jag inte riktigt nöjd. Horos röst satt dock riktigt bra och passar perfekt in med hennes personlighet skulle jag vilja påstå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Avsnitt 1

Det här var trevligt måste jag säga, kommer helt klart fortsätta titta på den här. Animationen, musiken och tempot bidrog alla till en mycket trevlig stämning som jag hoppas att animen kommer hålla fast vid.

 

Jag skulle tro att animen följer novellerna, för om jag minns rätt har väl mangan knappt hunnit ta upp första volymen av dom än?

 

Sen var Horo väldigt <3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Chloe hette hon föresten, om det var den rödhåriga tösen dy syftade på)

 

Jag kunde ju inte hålla mig så jag såg det först utan text så det var inte det lättaste att uppfatta utan text kan jag säga! De uttala det inte så som jag hade tänkt mig direkt, men det borde jag fattat att dom inte skulle heller.

 

Ser alltid avsnitten två gånger, en gång utan text och en gång med text. Då ser jag också hur mycket jag lyckades uppfattat, vilket är lite små roligt.

 

Avsnittet var bra och det kommer bli skoj att följa den här serien. Som sagt, musiken, animationen och Horo är lovely.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är intressant hur den här serien tar upp saker som handel och ekonomi. Får se om det inressanta håller och visar sig bli något bra i slutändan också.

 

Sen var Horo lika underbar som vanligt i avsnitt 2. Liten karaktärs utveckling också som jag gillade på både Horo och Lawrence.

 

Super liten notis

I mangan käkar de varma mackor istället. Det dom åt nu (potatits med getost?) lät inte speciellt gott. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var tveksam till om jag skulle se den här serien över huvud taget. De bilder och information om serien som fanns ute verkade inte särskilt lockande. Är dock riktigt imponerad. Horo är en intressant karaktär som ser ut som en flicka och talar som en gammal gumma. Hon verkar "busig" och full av energi, men samtidigt visar hon sin erfarenhet och visdom när det behövs. Efter avsnitt två blir man nyfiken över de båda karaktärernas bakgrunder.

 

Hoppas bara att den inte går över i någon form av meningslös action/splatter-serie. Den har mer potential än så.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kitsune! Kitsune! It's a conspiracy!

 

I nuläget är inte serien den som intresserar mig mest av de som följer men den har väldig potential. Den är charmig och mysig att kolla på. Atmosfären i serien är god, vilken också ackompanjeras av musiken som verkligen stärker intrycken. Jag får en känsla av att Horo kommer vara det/den som är avgörande för serien. Hittills bär det helt klart.

 

Lite märkligt att serien bara blir 12 avsnitt dock. Jag hade väntat mig en längre serie med detta stoff, men skönt också å andra sidan. Kanske den blir kort och koncis till skillnad från vissa som drygar ut över 24-26 avsnitt med massa recaps och fillers.

 

För övrigt kan jag tillägga att jag blev lite sur. Bestämde mig för att se previewn för en gångs skull, i förhoppning om att något intressant om nästa avsnitt skulle förtäljas, men icke!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad tusan! Ingen som skrivit något i tråden sen jag sist skrev. Horo var helt underbar i detta avsnittet och för mig var det helt klart säsongens bästa. Tusan vad gullig hon var när hon var lite rund om fötterna och försökte lära sig alla mynt :D

 

Dessutom ökade spänningen, speciellt med tanke på hur avsnittet slutade. Det är helt klart en smart serie som tar upp många intressanta saker. Jag börjar mer och mer önska att den skulle bli längre, men kanske blir det en säsong två, vad vet jag. Även om serien är förhållandevis lugn och lätt att följa känns inte avsnitten tråkiga på något sätt.

 

So tell me, what did you think?!?!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...