Hoppa till innehåll
Anime.se

Vad kan vi göra för att rädda vår värld?


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Strategin om att "påverka makthavarna att lösa problemen" är ungefär lika gammal. Tyvärr har det inte fungerat hittills, och det du får övertyga mig om är varför det skulle fungera den här gången.

Det är inte längre på gräsrotsnivå. Det är stora organisationer med koppling till regeringarna som står för rapporterna, som FN-tillsatta IPCC. Politiker har, på grund av att klimatfrågan uppmärksammats (via tidningar -- även de som vill sälja lösnummer med "klimatförändringen kommer döda din familj"-rubriker--, via Internet, via word-of-mouth, via kampanjer hos privata företag), numera stöd från folket att agera. Och de har starka vetenskapliga belägg för att göra det. Så DE får införa koldioxidbeskattning, förbjuda vanliga glödlampor nationellt och vad som nu kan göras.

 

Såvida man inte bor i USA och har George Bush JUNIOR som president som kör veto på allting som hotar oljebolagen kan vara värt att tilläga, i det landet hjälper ingenting förutom kanske ett gudomligt ingripande.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såvida man inte bor i USA och har George Bush JUNIOR som president som kör veto på allting som hotar oljebolagen kan vara värt att tilläga, i det landet hjälper ingenting förutom kanske ett gudomligt ingripande.

Vilket gör mig glad att George Buske inte kommer att vara president länge till. Om mindre än ett år är det presidentval (hört från en amerikan, men kolla gärna upp det), och en kandidat kan inte vara president mer än två omgångar. Med lite tur (och förnuft) får USA en något bättre president den här gången.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

jo, men sen så har det väl inte suttit en president på senare tid som inte har haft kopplingar till oljebolagen? Men jo, kommer också tycka det blir skönt när Bush junior lämnar vita huset. Sen har man tillräckligt mkt pengar så kan man nog få till att sitta där ett tag till, kanske inte som president men den som har den egentliga makten...

 

Avathar: det är ju gudsbudbärare eller nära på om man ska tro på hur mycket gud förekommer i diverse tal etc... :sleep:

 

SayaSe: Sceleris fick sagt ungefär det jag tänkt skriva, man kan inte jämföra miljölobby organisationerna från för med nu. För de är så pass mkt mer inflytelserika och större numer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag säger inte att du har fel. "Problemet" är att jag tillhör kategorin uppgivna människor, som ser skadorna men saknar tron på att det finns en fungerande lösning. Ur mitt perspektiv är det realism.

Samma realism som "äh, jag är skuldsatt upp till öronen ändå, så jag tar ett SMS-lån till, jag kan ändå aldrig betala tillbaka"?

 

Det där är inte realism, det är bara en ovilja att ta itu med problemet. Det är SÅÅÅ mycket lättare att säga att "äh, jag kan ändå inte göra nåt" och skita i allt, än att försöka dra sitt strå till stacken, eller hur?

 

Vad göra? Busenkelt. Det handlar inte om att DU ska rädda universum eller att DU ska kompensera för kolkraftverken, det handlar om att DU ska ha den inställning som skulle göra en skillnad om ALLA hade den: INTE SLÖSA. Du kan inte göra mer. Ingen begär mer. Ingen begär att du ska spara in lika mycket energi som någon storpamp i USA gör av med. Vad det handlar om är att se till att leva så så att du konsumerar så lite det bara går. För som sagt "ingen vill ju göra något när alla andra bara slösar". Därför måste man börja. Du ska ha den inställningen som cheferna för det där kolkraftverket BORDE ha.

 

Vad man ska göra? Busenkelt. Sänk värmen inomhus. Ta aldrig bilen om det inte är absolut nödvändigt. Stäng av datorn på kvällen. Använd inte torktumlare/torkskåp (drar energi som fan). Tänk ALLTID på "kan jag göra det här mer energieffektivt?

 

Att skita i att använda en automatisk dörröppnare eller att vispa grädde för hand istället för att ta elvispen spelar nästan ingen som helst roll i det stora loppet. Men det är den inställningen man ska ha, den man ska börja med. Går det att spara energi här, så gör det. Alltid. Det är inte svårare än så.

 

Har alla den inställningen över hela världen kommer problemet bli jäkligt mycket mindre. Och går man med inställningen att "jag börjar med det när alla andra gör det" så kan man lika gärna gå och dränka sig.

 

Det här är heller ingen nyhet. Allt det här de tjoar om på nyheterna nu är urgammalt stoff som funnits så länge jag kan minnas. Det är bara det att det tagit 20 år innan myndigheterna börjat reagera.

 

Skulle alla leva som i USA skulle det krävas 5 jordklot. Men skulle alla leva som i Sverige skulle det krävas två och ett halvt. Det finns mycket vi kan göra också för att sänka energikonsumtionen, och den måste komma ifrån en medvetenhet och kämparandra från var människa, man kan inte sitta på sin feta rumpa och mena att "äh, de kommer nog på något nytt bränsle". Gör något åt saken själv istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att skita i att använda en automatisk dörröppnare - - -

Hehe, jag vet inte HUR många gånger jag hojtat: "Varför använder du KÄRNKRAFT* för att öppna en dörr!!?" till folk som bara av ren slöhet trycker på knappen istället för att använda sin egen armstyrka för att knuffa upp dörren. Dörröppnarna är bra för rullstolsbundna och liknande, men folk missbrukar de där knapparna nåt så otroligt!

 

*) Kan bytas ut mot "kolkraft" eller vad man nu tror att mottagaren har mest troligt att ta åt sig piken av...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är ganska intressant att se vad folk verkligen tycker i det här ämnet, och att faktiskt få en uppfattning om hur många som anser att "vi ändå inte gör någon skillnad".

Håller med Zimeon, "Wake up"!

Ni får gärna säga vad ni vill om växthuseffekt osv men faktum är att världen knappast mår bättre av våra ständigt växande sophögar!

Ni vill inte att något ska störa ert bekväma liv? Men hade ni tänkt ha barn någon gång i framtiden? Vill ni inte själva, någon gång, bli mor och far-föräldrar, även om de kanske ligger långt fram?

Det är de barnen som ska ta ärva det vi lämnar dem med, och just nu lämnar vi dem med ett städnigt växande miljöproblem.

 

Jag tänker inte snacka växthuseffekter, för jag är ärlig med att det förstår jag inte helt. Men jag förstår att om du försöker lägga massa skit och sopor i naturen eller i vattnet så är det inget vidare.

Jag jobbar delar av min tid nere i Egypten i Kairo, detta är en av världens skitigaste städer!

Folk här slänger alla sina sopor i kanalerna eller utanför husen. Det flyter tom. förbi en död kamel nån gång då och då och ingen höjer på ögonbrynen. De har en inställning som säger att "om jag slänger det d'är jag slipper se det så är det inte mitt problem längre". Staden är ständigt täckt av ett tjockt lager smog och träden dör. De enda som frodas är insekterna och skadedjuren.

 

Så vad kan vi då göra hemma i sverige? Föregå med gott exempel! Många sitter på våra lata rumpor och faktiskt så är vår tankegång inte så långt ifrån de fattiga arabernas här nere. "Så länge inte de stora bovarna gör något så kommer det ändå inte att göra någon skillnad".

Men varje gång du sorterar dina sopor så gör du skillnad!

Inse!

Om än så liten så är det ett litet steg på vägen!

Och hur jobbigt är det att ha någon extra soptunna att slänga saker i, att kanske inte bränna gummit på bilen varje dag och att faktiskt inte slänga det där skräpet på marken så någon annan måste plocka upp efter dig.

 

Du är inte ensam om att bo här. Jag är en gröning, jag håller på att detta inte bara är planet, det är faktiskt vårt hem.

Och jag vill ha kvar de orörda gröna skogarna som gör sverige vackert, och våra fina kuster.

Inte en allt gråare, skitigare och utfiskad östersjö och växande soptippar.

 

Någonstans måste man börja! Så varför inte slänga den där saken i soptunnan nästa gång, istället för på marken?

Den är en start! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ni vill inte att något ska störa ert bekväma liv? Men hade ni tänkt ha barn någon gång i framtiden? Vill ni inte själva, någon gång, bli mor och far-föräldrar, även om de kanske ligger långt fram?

Det är de barnen som ska ta ärva det vi lämnar dem med, och just nu lämnar vi dem med ett städnigt växande miljöproblem.

Helt rätt. Förrutom att det inte bara är våra barn eller barnbarn det handlar om, utan också oss själva. Det läskiga med det hela är att det kommer att hända om 10-20 år om vi inte skärper oss. Och jag har banne mig ingen lust att dö vid 30-40-årsåldern.

 

Här har vi förresten någonting för skeptikerna. De flesta borde väl hålla med om att det bästa sättet att stödja sitt argument är att hitta hål i det, och finna att det inte finns några. Här har vi en sida som diskuterar vartenda tänkbara motargument till klimatförändringen, komplett med länkar till källor för att stödja sina teser. Om ni fortfarande tycker att detta är båg, berätta gärna hur ni kommer fram till det.

 

En annan sak värt att nämna är att det verkligen inte behövs någon nobel rädda-djur-och-natur-tanke som anledning för att att vilja agera. som det har framgått tydligt i tidigare inlägg bryr sig många bara om sig själva - och det borde räcka gott och väl som anledning. Om vi inte skärper oss kommer havet att höjas och landmassan att minska drastiskt, vilket säkerligen kommer att resultera till massinvandring till de få ytor som finns kvar. Ni kan tänka er själva vad resultatet av det skulle bli: krig om landytor bryts ut, gamalt hat mellan raser återuppstår, priser på så gott som allt kommer att öka, you name it. Stor chans att man kommer få som man vill under sådana omständigheter.

 

"Jag tänker inte låta min vardag störas av något sådant," eller hur var det?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 1 month later...

(<-del 1; här är del
, 3 och
). Har ni sett How it all Ends bör ni se på dessa, oavsett om ni tyckte om den eller ej.

Om ni inte har sett How it all ends-serien föreslår jag dock att ni

. Om ni har tid och ork.

 

Poängen med dessa är att visa hur det inte alls är omöjligt att ändra kulturen och samtidigt behålla vår levnadsstandard, samt visa hur illa situationen verkligen ser ut. Kort och gott säger han – precis som i många andra av hans videor – att frågan måste flyttas från ”händer det?” till ”hur länge har vi råd att undvika möjligheten?”; vilken är den mest acceptabla risken? Han ber den gemene Svensson att tänka efter själv istället för att ovillkorligt acceptera fakta.

 

Så vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

((Ni får ursäkta min dåliga svenska, Men jag skriver oftast på engelska så då blir svenskan lidande.))

 

 

 

Åh herre jesus, Ursäkta men jag kan inte sluta skratta.

 

Jag trodde denna tråden var från -05 pga allas påståenden att Växthus effekten inte existerar och att vi privatpersoner inget kan göra.

 

Vad vet jag, Mina åsikter kanske kommer från att jag har sett vad våran levnads sett gör i 3dje världen med egna ögon, eller att jag har en mijlöinriktad omginving. Men hur som helst så kan man inte gömma sig för fakta.

 

Under vilken sten har ni bott? Går ni runt med händerna för öronen och ögonen och bara ramblar "nej nej nej,det händer inte?"

 

Har inte kilmatet i sverige fått er att fatta något? Kilmatet i världen förändras drastiskt och ni blundar?

 

Vi kommer se konsekvenserna av vårt levnadsett sist efter som vi dumpar vår skit i tredje världen. Vad tror ni Afrika tjänar mest på? jo att ta hand om våran skit, Våra Eletroniska produkter som vi inte kan ta hand om, Allt de kemikaliska sörjor som sipprar ur dom,som vi byter ut varje år rinner ner i deras grundvatten och förgiftar allt levande.

 

Men det tänker ni väl inte på? Nej..

 

Privat personer kan inget göra huh? Jasså så hur slutade det stora företagen i sverige som tillverkade toallett papper att sluta använda klor för att bleka toa papprett och att vi nu har väldigt många toa papper som inte är blekta och färgade?

 

Allt toa papper va blekt förut, Tills några sluta köpa det för klor är en av det giftigaste som finns, ei. Milljö farligt. Dom informerade vänner o bekanta och detta spred sig. Företagen sa att dom inte kunde sluta klor produktionen efter som man var TVUNGEN att göra på det viset.

 

Men tydligen så var man inte det,efter som när dom började förlora pengar på det hela så sluta dom med kloret. Alla hade valt dom "gråa" toa rullarna. Dom företagen blomstrade.

 

Med andra ord, Allt handlar om pengar. Hur får företag pengar? Jo dom säljer sina produkter. Om vi inte köper dom förlorar dom pengar, Företag tycker inte om att förlora pengar så då ändrar dom sig för att "tend to our needs".

 

Tror ni allvarligt talat att vi skulle ha alla krav produkter vi har nu, Allt lokal producerat, Fri gåenede höns, Ekologiskt kött,frukt ja allt om vi inte hade sagt ifrån? Många skiter i att det är 3kr dyrare med ekologiskt för att vår överlevnad står på spel.

 

Planeten kommer inte dö, VI kommmer dö sen återhämtar sig planeten. Så den skiter i vilket. Men vi som ras kommer dö om vi forstätter som vi gör. Det finns nog många människor som säger

 

"ja men jag skiter i alla andra, jag har dött när allt det här sker."

Ja det kanske du har gjort om du dör innom 50 år. För om vi fortsätter i denna takt i 50 år till, Då har det hänt vädligt mycket.

 

Holland o venedig är borta, 50 djur arter har dött ut och vårt väder har förändrats. Men det skiter väl ni i?

 

Och vem säger allt detta? vem är det som ger oss denna information.

Ja inte är det något religöst påfund som något desperat spyr ut för att rädda sitt eget skinn.

 

Inte är det några okunniga människor i en håla.

 

utan det är dom som hyllas innom vetenskapen, Dom som anses vara dom smartaste i världen av oss. Det är dom som varnar oss nu,

 

Men lyssnare vi? nej för 3 har lanserat en ny telefon som gör allt en dator gör och det är viktigare att ha än vårat eget liv.

 

 

Aja, Jag säger inte att ni ska ändra uppfattning, men tänk till.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag stör mig lite på de som tänker "Jaja, synd om de i resten av världen men 6 grader varmare i Sverige vore inte helt fel, då kan vi odla apelsiner och det blir varmt och skönt".

De tror uppenbarligen att varje land kan vara sin egen lilla värld som på 1700-talet, och har inte fattat hur globalt allting är idag: miljö, ekonomi, migration osv.

 

Bara för att ta EN sak: Har de ens TÄNKT på den enorma flyktingströmningen mot norr som kommer om kanske 1-3 miljarder människor skulle behöva flytta om deras hemländer blir obeboeliga pga havsytehöjning, fler och värre stormar, varmare klimat osv.

Det skulle få vår nuvarande flyktingmottagningsproblematik att se fjuttig ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, Det är helt sjukt. Vi skulle inte äns klara av att ta emot dom. Vad gör man då? låter man dom bara dö?

 

Helt galet, Afrika skulle vara helt ödelagt med svåra outhärdliga torkor. Nej men det är ju bara att odla apelsiner...

 

Förstår inte hur folk tänker ibland, Om hela asien blir tvungen att migrera.

 

Men som sagt! Det är ju bättre att köpa nya kläder en gång i månaden, För att hänga med i modet är ju sjukt viktigt!

 

 

Ursäkta sarksamen, blir bara smått irriterad på insikts nivån ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visst kan man bli rikligt irriterande på folk som tror att de vet mer om världens sanning än de högsta vetenskapsorganisationerna i världen, och vägrar att tänka till. Men samtidigt är det viktigt för oss som kan tänka att inte bli alltför uppspelta på dessa. Jag vet att det kan vara svårt, och inte alls lika tillfredsställande som att vara rättrådig, men påhopp har en tendens att slå tillbaka på en själv. En lugn och sansad disskution ger alltid bättre resultat i längden; jag lärde mig definitivt min läxa efter min "debatt" med någon från Tokyopop-forumet, där jag insåg för sent att den andra parten bara var ute efter att provocera mig.

 

Jag har anledning att tro att de som vägrar att tro på klimatförändringen är en stor minoritet - bara det att de skäller högst. Trots detta sätter de upp ett motstånd för oss som faktiskt bryr oss; ett motstånd som faktiskt faktiskt kan genomborrad genom att ändra det hela från en miljöfråga till en riskfråga. Alla borde väl hålla med om att ingen vill ha att göra med värstafalls-scenariot, så har vi verkligen råd att ignorera möjligheten? Det handlar inte längre bara om miljön, utan våra egna skinn, så varför ta risken?

 

Tack gode gud att det finns folk häromkring som är vakna och alerta ^^. Jag var faktiskt orolig efter mottagandet i de första sidorna av tråden. Om ni finner detta ämne lika viktigt som jag, hjälp gärna till och sprid vidare

till alla ni känner. Droppa gärna in på manpollo.org om ni känner er för att hålla er upplysta om hur ordet sprider sig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, Det är helt sjukt. Vi skulle inte äns klara av att ta emot dom. Vad gör man då? låter man dom bara dö?

 

Hahaha, nej det blir snarare VI som dör. Vad ska 9 miljoner svenskar sätta emot om det står 100 miljoner desperata flyktingar vid gränsen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp, Det är helt sjukt. Vi skulle inte äns klara av att ta emot dom. Vad gör man då? låter man dom bara dö?

 

Hahaha, nej det blir snarare VI som dör. Vad ska 9 miljoner svenskar sätta emot om det står 100 miljoner desperata flyktingar vid gränsen?

 

haha Sant! xD

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...