Hoppa till innehåll
Anime.se

Fördomar mot gaijins och västerlänningar


Ayadew
 Share

Rekommenderade inlägg

Svenskar och västerlänningar etc i allmänhet är enormt rasistiska mot japaner, av vad jag sett och känner i omgivningen.

Uttrycket "Only in Japan" säger ju inte lite indirekta meningar i japanernas ögon. Och att de bara springer runt och fotograferar.. etc.

 

Dock tror jag japaner har mycket fler fördommar mot oss, ingen aning varför, eller hur de ter sig.

 

Vad tror de om oss egentligen?

Jag vet inget alls faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Anledningen till att vi har fördommar mot dom och dom inte mot oss är nog pga att dom är ett större land och petar ut lite mer i massan, medans vi är neutrala och hellst håller oss i bakgrunden.

 

Dok vet jag att unga japaner tydligen tror att amrikanare har stora kukar (Läste det på nån hemsida som skrevs av en Amrikansk lärare som jobbade i japan)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför denna specifikation mot japaner? Enligt min erfarenhet så är vi svenskar mer eller mindre rasistiska mot de flesta invandrare. Vi vill gärna hjälpa flyktingar genom att ta in dem i landet, men ingen vill ha en till granne (överlag).

 

Varför denna rasism? Jag tror inte att det är för att svenskar tittar på deras land och tänker fan va dem är rika där borta, de flesta svenskar, i iaf den något äldre generationen vet nästan ingenting om japan, antagligen inte kosovo, bosnien, NIgeria, eller vad du vill för den delen. Vad man är rädd för är antagligen de kommer människor från ett annat land, Va fan de snor våra jobb. De snyltar på systemet, och några snarlika anklagelser tjuvar någon?

 

Något är iaf fel när en högt utbildad person får jobba som taxichaffis när han inte lyckas får jobb pga sin invandrar bakgrund.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad tror de om oss egentligen?

 

Jag och en kompis gick en gång in på en Japansk chatt eftersom vi kände för att prata med några från en annan kultur, men istället för den kända Japanska artigheten fick vi rasismen. De kallade oss för barbarer och sa att vi skulle ta vårat "djur-språk" någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har märkt att japanska chattar och BBS har ett språk och en attityd som står i extrem kontrast till vad man hör i vardagslivet. Det är som om all fasad helt har skalats bort, och som om många passar på att ta i lite extra, som för att få skrika av sig lite. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De kallade oss för barbarer och sa att vi skulle ta vårat "djur-språk" någon annanstans.

Så gör de ju för att dölja att de inte fattar vad ni säger. Japaner i allmänhet är usla på engelska.

Att kalla mig barbar och säga att jag pratar djur-språk är väl ändå att ta i lite?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sen är det inte en slump att många japanska sidor med bbs:er stängt access helt från utomjapanska IPnummer eller som 2ch där skrivaccess blockeras.

Personer som konstant spammat sidor med goatse eller bp-bilder har ju inte direkt gjort saken bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Att kalla mig barbar och säga att jag pratar djur-språk är väl ändå att ta i lite?

Lite =p Verkar överdrivet rasistiskt, uppmuntrar samhället till det på något sätt?

De har väl lite ansträngd relation till USA, men jag förstår inte varför de i princip ogillar ALLA utanför Japan (gaijins)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Jag vet inte heller, Jag har inte varit i japan. Men detta är ett urdrag från en killes blogg som har varit i japan i 2 år. It may shed some light on this question. hehe.

 

Våra stolta progressiva diskrimineringsombud skulle få lallande nervöst anfall om de visste hur det går till i öster. Japaner gör skillnad på folk och folk och delar behändigtvis upp människor i två grupper, utan att skämmas. De som är vi uchi, och de som är dem soto. Du din långnäsa kommer alltid, alltid att vara dem. Oavsett hur japansk du än tror dig vara. Bara japaner är vi. De gör dig en tjänst genom att överhuvudtaget släppa in dig i landet. Folk kallar dig gaijin och barn, tonåringar och pensionärer fnissar åt dig på gatan. Eller så byter de sida. Du anses vara smått farlig, oregerlig och ha en aggressiv otämjd sexualitet. En sån där typ som ingen vill släppa innanför dörren, men ändå gör det av artighet. Något i stil med hur många "vita" känner över "svarta" kanske? Ger lite perspektiv faktiskt. Hursomhelst, räkna inte med feta skadestånd för att du inte kommer in på krogen, något jag ibland fick uppleva. Diskriminering är lag i Japan. Det är ett samhälle fyllt av slutna sällskap, oskrivna regler och krav. Japaner bryr sig inte om att du blir kränkt. Japan fanns där innan du kom. Vill du inte bli diskriminerad så åk inte dit ok.

 

Vet att killen har postat sin sida här, Men det verkar som ni inte har läst den. Vad vet jag, Det verkade vettigt iaf. ;3

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Man kommer att uppleva Japan som väldigt segregerat när man kommer dit, men det behöver inte vara så farligt alltid. Det viktigaste vapnet är att kunna japanska väl, för det är det allra bästa sättet att motverka den sortens problem.

 

Och sen är det ju bra att ta seden dit man kommer, som jag skrev i jobb-tråden. Det är många som beter sig på ett sätt i Japan som de inte skulle hemma i sitt eget land. Då uppstår det problem och fördomar mot utlänningar. Men jag tycker att det är skillnad på var man är (staden, landet, kommunhuset, telefonbutiken, skolan, nattklubben etc). Byråkratin är värst, medan folk i allmänhet ofta är mycket vänligare inställd.

 

Dessutom har Sverige och svenskar ett oerhört gott rykte där borta i Japan. Många kommer nog känna sig lite eftertraktade när de väl kommer dit. Det är väl dels lite exotism och missuppfattningar som ligger bakom det, men rätt kul ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag och en kompis gick en gång in på en Japansk chatt eftersom vi kände för att prata med några från en annan kultur, men istället för den kända Japanska artigheten fick vi rasismen. De kallade oss för barbarer och sa att vi skulle ta vårat "djur-språk" någon annanstans.

 

Garvade när jag läste detta FYI.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 years later...

Av min erfarenhet så tycker japaner väldigt mycket om Sverige, alla känner till vårt välfärdssystem, Ikea, Volvo, H&M mm. Sen så har jag även mött många som till och med varit i Sverige och säger att det är ett fantastiks land osv. Fördommar vet jag inte riktigt, typ att alla ska vara jättelånga vikingar typ..?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japan har väldigt liten mängd invandrare.

De är mest bland japaner, japaner och bara japaner.

Detta leder till att deras syn på utlänningar, mest är en massa fördomar, oavsett om dessa är "positiva" eller "negativa". (även fördomar om att folk är bra på något vis, är fortfarande dåligt)

Okunskap leder till fördomar, och man tenderar att frukta det man inte förstår, så...

Ju mer kontakt folk har med en folkgrupp, desto mer tenderar fördomar att dö ut.

 

Japaner tenderar, för all del, att ha värst relation med sina grannländer, ironiskt nog (inte för att de har så mycket egentlig kontakt med dem iofs), men det är lite mer blandat, när det gäller västerlänningar.

Det finns åsikter om att västerlänningar är ohyfsade, "vilda" och inte förstår sig på etikett.

Sen finns det dock en fascination vid västerlänningar, hur coola de är och allt sånt.

(skulle nog tro att de negativa synerna är mer vanliga bland de äldre, och de positiva mer vanliga bland yngre)

 

Sen finns det vissa fördomar, som japaner har om sig själva... Hur de, deras kultur och/eller språk är störst, bäst och vackrast och jätteunika på diverse sätt (som inte stämmer).

De håller nog på att, sakta men säkert, dö ut, men än så länge, så verkar det finnas kvar tecken utav det (som givetvis torde vara mer vanliga bland de äldre)

 

...och givetvis tenderar nog byråkratin (och rättsväsen, av vad jag hört) och t.ex vissa badhusägare, vara värre än folk i allmänhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...