Hoppa till innehåll
Anime.se

Chobits


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

EQZUTKVET.png

"Let me be with you" - en önskan som Chii kan få uppfylld?

 

Snabbfakta

Genre: Ecchi, Komedi, Romantik, Sci-Fci

Sändes: 03/04-02 till 25/09-02

Avsnitt: 26 Avsnitt 9 "Shinbo & Sumomo Chat" och avsnitt 18 "Minoru & Yuzuki Chat" är två stycken recaps. Många anser att serien bara är 24 avsnitt pga det.

Produktion: CLAMP, Madhouse

OP: Let Me Be With You av ROUND TABLE och Nino

ED: Raison d'Être av Rie Tanaka (1-12)

Ningyohime" av Rie Tanaka (13-25)

Katakoto no Koi (duet ver.) av Rie Tanaka och Tomokazu Sugita (26)

 

För den som vill veta är Rie Tanaka röstskådespelaren till Chii medans Tomokazu Sugita gör rösten åt Hideki.

 

Gammal Chobits tråd här.

 

 

"Finns det någon där ute enbart för mig?"

SgSqMTvsG.png

 

En första glans av Chobits ger nog ett intryck om att serien bara handlar om söta tjejer som lyder sina mästare. Men tar mig sig en närmare titt tar den upp frågan om Persocoms och människor kan älska varandra. De är robotar och är programerade till det, så är det verkligen äkta kärlek? Det är problemet som Hideki får slåss om medans Chii söker efter någon som kan älska henne för den hon är. På sidan av detta får man även följa andra människors letande efter kärleken.

 

Allt börjar med att Hideki, en riktig bonde, kommer till Tokyo för att studera. Väl där upptäcker han att den inte är sig likt livet på landet. Han får syn på ett skyltfönster fullt med olika Persocoms och upptäcker till sin fasa att han aldrig kommer ha råd med en.

 

Påväg hem en kväll så snubblar Hideki mer eller mindre över en övergiven Persocom, vilken han självklart bestämmer sig för att ta hem. Väl hemma och efter många olika försök att starta den så vaknar hon upp, Chii.

 

CLAMP

Fyra mangatecknande tjejer som startade det här underbara företaget levererar gång på gång. Jag vet att det finns många som inte alls anser att Chobits är så speciell som den kanske vill utge sig för att vara, men jag tycker att den tar upp de problem som serien handlar om på ett bra sätt. Chobits är i samma universum som Angelic Layer och tar plats några år efter den berättelsen.

 

OcwAnYKBX.png

Chii fick sitt namn kanske inte helt med eftertanke. Det första och enda ord nämligen som hon kunde säga var Chii, och det tyckte Hideki passade bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Seriens början kan sägas vara CLAMP:s samhällskritik, en kommentar om att folk fastnat vid sina datorer, på bekostnad av verkliga sociala relationer. Visa menar också att serien sedan tappar den poängen och uppmuntrar till det den först kritiserade.

 

I mina ögon tar serien däremot upp en intressant scifi-aspekt... (helhetsspoilers?)

Spoiler
Förhållandet till artificiellt liv och intelligens. Hideki brottas med tanken på om han ska anse Chii vara mjukvara som körs på på en dator i mänsklig skepnad, eller om hon faktiskt är en levande varelse.

 

Jag tror det skall komma en dag då den frågan blir aktuell på riktigt. Då vi måste ställa oss frågan om vi har skapat ett avancerat datorprogram som bara styrs av regler och härmar mänskligt beteende... eller om vi har skapat liv. För vad är så unikt med våra egna hjärnor, som inte går att emulera? Är vi själva inte bara också avancerade mjukvaruprogram i köttdatorer?

    Well, it certainly seems to me as if I’m conscious! You mean seeing color and feeling happy and feeling tired – yes, I can vouch for all of that. But I guess they would say it is just a computer saying these things. How can I show them that I’m conscious when I can’t take them inside my mind and let them see things from my perspective?

Till skillnad från vissa Chobits-kritiker jag ser inget moraliskt dilemma i att någon skulle välja ett romantiskt förhållande med en sådan artificiell livsform över ett förhållande med en verklig människa. För motsatsen, om det är en verklig intelligent livsform, hade varit fördomar (princip 1). "Du måste välja en människa över en maskin", "du måste välja någon med motsatt kön", "du måste välja någon med samma hudfärg". Den sortens normalisering bör vi då ha lagt långt bakom oss.

 

Spoiler

Spoiler
Det jag skrev ovan gäller i första hand animéserien, där Chii alltid haft en hemlig förmåga, och som slutar med en antydan om att Chii med denna förmåga släppt ut något till alla andra persocoms. En åtminstone personlig tolkning är att detta något låter dem bli artificiella livsformer.

 

I slutet på mangaserien är däremot Chiis förmåga uttryckligen en förmåga att stänga ner alla andra datorer permanent. Och när Hideki måste välja om han vill vara med Chii, får han det uttryckligen förklarat för sig att "nej, Chii är bara en programmerad personlighet", vilket innebär att hans situation i själva verket är exakt som bagarens -- han är kär i en sak, ett ting som egentligen inte älskar honom tillbaka. Och Hideki väljer ändå Chii.

 

I mangans fall kan jag definitivt förstå argumentet att CLAMP gjorde en helomvändning.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mysig serie, men den tappade något emot slutet. Rätt överskattat serie dock, men fortfarande mycket bra.

 

Hade några goda guldbitar i början sett ur ett komedianskt perspektiv. Sedan ett väldigt intressant ämne som man kan tolka på olika sätt som ovanstående talare har nämnt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 6 months later...

Helt okej serie i mina ögon, inte världens bästa, men det finns klart sämre... en ganska... (här kommer det) LAGOM serie =)

 

Ändå har den en sån status att man bör se den i vilket fall då de flesta som sett den uppskattat den, även om jag, liksom många andra, började undra vad som händer när andra halvan började...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...
  • 5 years later...

Helt klart en bra serie. Jätte intressanta tankar serien tar upp stundvis men som tappas bort under vägen igen tyvärr.

 

Serien tycker jag är rolig och spännande. Dock så varierar det en del mellan avsnitten hur bra dom är. Storyn går rätt sakta och sedan väldigt snabbt . 

 

Chi är så söt ^^

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...