Hoppa till innehåll
Anime.se

Azumanga Daioh


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

tFqtgBaZz.png

Gänget är samlat!

 

Snabbfakta

Genre: Komedi, Vardagsförhållanden

Sändes: 08/04-02 till 30/09-02

Avsnitt: 26

Produktion: J.C. Staff

OP: Soramimi Cake av Oranges & Lemons

ED: Raspberry Heaven av Oranges & Lemons

 

En tidigare tråd om serien finns här.

 

Inga ord kan beskriva den utan den är något man måste uppleva själv

Eller håller ni inte med som har sett den här helt makalöst roliga serien?

Azumanga Daioh är en fyra stripsserie (precis som Lucky Star, Minami-ke och Doki doki school hours för den som vill veta) som är skriven av Kiyohiko Azuma. Serien såg dagsljuset för första gången i tidningen Dengeki Daioh 1999 till 2002. Mangan blev 4 volymer lång när den avslutades. Animeversionen av Azumanga Daioh kom den 8:e april 2002 av J.C Staff och blev 26 avsnitt lång.

 

Animen som jag själv bara har sett utav är för mig en av de bästa komedi serier som jag har sett på. Man tappar helt enkelt kontrollen på vad som händer och rycks med så man knappt kan andas ibland.

 

"Men vad tusan handlar då Azumanga Daioh om?"

Kanske är den frågan som den oinvigde frågar sig.

 

Sex stycken helt vanliga tjejer i en skola helt enkelt. Deras personligheter är dock det som får hela serien att glänsa. Vi har de olika karaktärstyperna som kan kännas igen från andra serier, men i Azumanga Daioh så känns det som att de har lyckats med dom på en helt annan nivå ibland. De får ut allt man kan tänka sig och lite till.

 

SE DEN NU!

IAQWQyqXn.png

Eller så kommer Osaka att hemsöka dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har alltid tyckt att Azumanga Daioh är mer mysrolig än gapskrattrolig (som exempelvis Sexy Commando är). Men det är förstås inget negativt, Azumanga gör det så bra, och ger så många små roliga tillfällen att minnas.

 

http://www.youtube.com/watch?v=-bO87dSCE-M

http://www.youtube.com/watch?v=tYiypH7xtls

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

w00t! Äntligen kommer Blås trådremake av min absoluta favoritserie!

 

Här har vi en komediserie som gör allting rätt. Inte bara är den hysteriskt rolig, men den får en att tänka till på sina ställen om vad äkta vänskap egentligen är - utan den minsta gnutta drama eller tragedi.

 

Det säger väl sig självt att jag äger hela serien på DVD, samt mangan på engelska. en kul grej att nämna med DVD-upplagan (de lösa DVDerna, ej sammlarboxen) är att man får ett litet häfte som innehåller förklaringen till alla skämt och ordvitsar, intervjuer och dylikt, med varje DVD.

 

Undvik dubben dock. Jag såg på hela första avsnittet, och den är minst sagt gräslig. "Chii-yo-chaan" (ja, de hade kvar -chan i dubben) lät som en som en trettioåring som förställt rösten, och "Oh-saaka" lät inte det minsta tankspridd. "Sakaaki" lät väl bäst, men bara marginellt.

 

Om ni inte har sett serien än, spring om gör det omedelbums! Allt annat vore hädelse!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Här får man ju en känsla av att man missat något stort! :(

 

Aldrig intresserat mig i serien på grund av att handlingen lät lite halvt taskig. Men efter ha läst tråden så känner jag att jag måste ta en titt på den. Eftersom, jag citerar Blå, "Inga ord kan beskriva den utan den är något man måste uppleva själv" så känns det som om jag har "dömt hunden efter håren" så att säga.

 

Med det sagt så tar jag farväl och sätter på första avsnittet.

 

Sen vill jag inte bli hemsökt av Osaka! :surprised:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...