Hoppa till innehåll
Anime.se

Mnemosyne


Blå
 Share

Rekommenderade inlägg

OnnCzjvqV.png

 

Titel: Mnemosyne – Mnemosyne no Musume-tachi

Genre: Action, Mystik, Skräck, Övernaturligt

Studio: XEBEC, Genco

Avsnitt: 6

 

Jag väljer att presentera seriens handling först. Serien utspelar sig under 1990's Tokyo. Asōgi Rin är en detektiv med en okänd bakgrund, även hennes assistent Mimi verkar dölja på lite hemligheter. Första scenen som man kommer in i blir Rin jagad, helt naken (nästan) av en person med hagelbössa. För att sedan till nästa scen vakna upp för att leta reda på en försvunnen katt. En försvunnen katt blir till en upphittad pojke som Rin ska hjälpa.

 

Serien verkar till stor del komma att handla om evigt liv, monster och en nypa blod. Efter att själv bara ha sett första avsnittet av de två som har sänts har jag inte direkt lyckats få nå speciell grepp om vad serien kan komma att handla om, förutom de jag nämnde ovan då.

 

En serie jag bara efter första avsnittet skulle kunna förknippa med den är TOKKO. Även den har en mörk handling med en hel del blod och monster. Men mycket mer än så vågar jag inte jämföre de efter bara ett avsnitt som sagt. Men första avsnitt gav mersmak då det hära knappast är något man får serverat allt för ofta.

 

Mimi och Rin

Mimi (Kugimiya Rie)

Rin (Noto Mamiko)

weAAkdzWz.png

 

Deras relation till varandra verkar nästan vara mer än bara vänskap. Mimi är tydligen också bra mycket äldre än vad hennes utseende säger och samma sak gäller för Rin. Båda verkar också tycka om att ta sig ett glas när tillfälle ges.

 

Deras båda röstskådespelare sitter på erfarenhet och gör även ett bra jobb med sina respektive karaktärer. Rie passar som vanligt perfekt till den lite mer loli influerade karaktären Mimi och man kan direkt känna igen hennes röst. Mamiko's röstspel brukar vara lite mer varierande dock jämfört med sin kollegas och rösten till Rin passar bra.

 

Jag har inte allt för mycket mer att säga om den här serien än att man kan ge första avsnittet en chans som är på ca 40 minuter. Man märker nog rätt snabbt om det är något för en. Om man nu även har sett TOKKO som jag jämförde serien med innan och gillade stilen i den bör den här som sagt var även stilla den hungern.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Den här har jag haft ögonen på ett tag, och tänker definitivt se den. Jag hade däremot tänkt vänta tills dess att den är klar med tanke på formatet, men vi får se om jag verkligen gör det eller om jag hoppar på den tidigare. Ser fram emot att få höra Rie som Sayara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tyckte dom två första avsnitten var rätt meh, en del trevlig fanservice även om animationskvaliteten inte är den bästa samt att den går på AT-X som ytterligare sänker bildkvaliteten. Mycket mer än så kan jag tyvärr inte se att den har som underhåller mig i nuläget, får se om jag fortsätter följa den.

 

Splatter och våld fanns det dock så det räcker och blir över, men jag är ingen guro fanatiker direkt och när det är så pass mycket så slutar man snart bry sig och det förlorar sin verkan.

 

Rie tyckte jag gjorde sig rätt bra som Mimi, men Mamiko har lite för klen röst för Rin om jag ska vara ärlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Splatter och våld fanns det dock så det räcker och blir över, men jag är ingen guro fanatiker direkt och när det är så pass mycket så slutar man snart bry sig och det förlorar sin verkan.

 

Rie tyckte jag gjorde sig rätt bra som Mimi, men Mamiko har lite för klen röst för Rin om jag ska vara ärlig.

 

Äh, vekling! Så mycket splatter och våld är det väl inte? ;) Kanske att avsnitt två då bjöd på mycket mer, vilket jag då kommer att gilla. >:D

 

Sen angående Mamiko's röst till Rin så kan jag hålla med till viss del att den kanske kan vara för klen. Men tycker att det är trevligt ändå med den lite mer snälla rösten.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äh, vekling! Så mycket splatter och våld är det väl inte? ;) Kanske att avsnitt två då bjöd på mycket mer, vilket jag då kommer att gilla. >:D

Nja det är mer att det kändes lite väl överdrivet, jag har spelat spel där jag har tyckt det har passat som har haft mycket värre saker än Mnemosyne så det är inte riktigt det. Mest att jag tycker det användes lite för slösaktigt, ser hellre att det används i chock effekt syfte.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 months later...

Såg precis klart på avsnitt 5 och det är verkligen lite spännande nu mot slutet. Att serien mognar, eller vad man ska kalla de, iom att tiden går framåt och allting utvecklas hela tiden är bara det spännande i sig att se. Sen att karaktärerna också åldras som de gör (mentalt och fysiskt) är något jag tycker om att se. Handling då så här långt? Helt okej, varken mer eller mindre.

 

Spoilers avsnitt 5

Jaha, dog Rin nu då? Verkar nästan som de. Har svårt att se hur hon ska komma tillbaka från det dära. Att få följa Mimi i sista avsnittet är inget jag kommer ha något emot, frågan är bara vad hon kan tänkas hitta på, om hon ens väljer att göra något. Mja, sista avsnittet ska bli riktigt skoj att se.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag är desto mer glad av denna serie. Längden per avsnitt är bra, den är hyfsat välgjord att se (många små detaljer), och de spar inte på krutet vad gäller våld och sex. Good stuff.

 

Spoilers avsnitt 5
Spoiler
Jaha, dog Rin nu då? Verkar nästan som de. Har svårt att se hur hon ska komma tillbaka från det dära. Att få följa Mimi i sista avsnittet är inget jag kommer ha något emot, frågan är bara vad hon kan tänkas hitta på, om hon ens väljer att göra något. Mja, sista avsnittet ska bli riktigt skoj att se.

Förhandstitten inför avsnitt sex...

Spoiler
...ger mig intrycket av att hon dog, men att hon på något sätt finns kvar, och att finalen kommer ta plats långt, långt senare. Och kanske inte ens i vår verklighet. Typ ett övernaturligt endgame i någon mystisk plats de odödliga (eller bara Rin?) kommer när de dör. Gåtorna får sin förklaring, de goda slåss mot de onda, såna grejer.

 

Fast det kan förstås vara helt fel. I vilket fall tror jag inte de tog slutgiltigt kål på Rin. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Förhandstitten inför avsnitt sex...

...ger mig intrycket av att hon dog, men att hon på något sätt finns kvar, och att finalen kommer ta plats långt, långt senare. Och kanske inte ens i vår verklighet. Typ ett övernaturligt endgame i någon mystisk plats de odödliga (eller bara Rin?) kommer när de dör. Gåtorna får sin förklaring, de goda slåss mot de onda, såna grejer.

 

Fast det kan förstås vara helt fel. I vilket fall tror jag inte de tog slutgiltigt kål på Rin. ;)

 

Tänkte inte

så långt ... men självklart har de nog inte tagit helt död på Rin. Och sista avsnittets titel säger väl också att det kan tänkas bli något liknande som du skrev också. Hoppas på att de kan knyta ihop allt på ett bra sätt bara då de har varit spännande så här långt.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hmm avsnitt 5

Ja, det var ju en ganska trevlig episod faktiskt. Och ja det såg ju verkligen ut som hon dog :/

 

Vissa saker jag har funderat på...Med tanke på seriens namn och änglar, odödliga, även Gudar som nämnt i detta avsnittet. Så tror jag att någon form av grekisk mytologi kommer spela in.

 

Liten spekulation från min sida:

Jag antar att personen vid det långa bordet var snubben som ringt Rin och pratat med henne genom seriens gång. Om man nu antar att det även är samma person som kysser Rin i ED:t, och om han nu är en Gud (eller vad Apos snackade om). Kan man fråga sig vilken relation dom har, och att det inte kanske är helt omöjligt att Rin är gudinna/"titaness" ?

 

Ifall det stämmer på något vänster, så skulle hon då kunna vara just Mnemosyne (gudinna över minnet etc)<-- Vilket iof är lustigt isåfall då hon tappade minnet i detta avsnittet ^^.

 

Och det jag egentligen skulle komma till med allt detta: Ifall hon är en gudinna skulle hon väl troligtvis vara kvar i livet på något sätt. Nu kanske hon lever eller är död ändå, men jag gillar att leka med tanken.

 

Som sagt, troligtvis väldigt långsökt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror inte det har så mycket med faktisk mytologi att göra. Det hade varit typiskt om mannen vid bordet...

Spoiler
...hade varit mannen som blev skickad till Japan av en kinesisk kejsare, som vi fick höra i historielektionen i avsnitt fem. (Typiskt, för att det är ett vanligt sätt att komma med sådan information. Passivt, att låta det berättas i förbifarten.) Dessutom vill jag minnas att Rin fick se en minnesbild med honom där han hade japanska medeltida kläder, så det hade fungerat. Men det är gissningar, gissningar. :P

 

Sen hade inte avsnitt sex överraskat om...

Spoiler
...Rin kom tillbaka på något sätt tack vare den där extra röda kulan (vafan de nu kallades) hon hade i ett halsband, hur nu det skulle fungera. NÅGOT är den ju till för.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...
Jag gillar serien helt klart, även att den gör hopp i tiden tyckte jag var rätt kul faktiskt. Orkar inte skriva så mycket mer, skall återkomma när jag tittat på avsnitt 5. Har den på datorn hemma ;P

 

Jag är desto mer glad av denna serie. Längden per avsnitt är bra, den är hyfsat välgjord att se (många små detaljer), och de spar inte på krutet vad gäller våld och sex. Good stuff.

 

Spoilers avsnitt 5
Spoiler
Jaha, dog Rin nu då? Verkar nästan som de. Har svårt att se hur hon ska komma tillbaka från det dära. Att få följa Mimi i sista avsnittet är inget jag kommer ha något emot, frågan är bara vad hon kan tänkas hitta på, om hon ens väljer att göra något. Mja, sista avsnittet ska bli riktigt skoj att se.

Förhandstitten inför avsnitt sex...

Spoiler
...ger mig intrycket av att hon dog, men att hon på något sätt finns kvar, och att finalen kommer ta plats långt, långt senare. Och kanske inte ens i vår verklighet. Typ ett övernaturligt endgame i någon mystisk plats de odödliga (eller bara Rin?) kommer när de dör. Gåtorna får sin förklaring, de goda slåss mot de onda, såna grejer.

 

Fast det kan förstås vara helt fel. I vilket fall tror jag inte de tog slutgiltigt kål på Rin. :P

 

Känner mig illa tvingad att ta en titt på den här nu, har tillräckligt på min spellista, återkommer såfort jag sett till episod tre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag gillar serien helt klart, även att den gör hopp i tiden tyckte jag var rätt kul faktiskt. Orkar inte skriva så mycket mer, skall återkomma när jag tittat på avsnitt 5. Har den på datorn hemma ;P

 

Jag är desto mer glad av denna serie. Längden per avsnitt är bra, den är hyfsat välgjord att se (många små detaljer), och de spar inte på krutet vad gäller våld och sex. Good stuff.

 

Spoilers avsnitt 5
Spoiler
Jaha, dog Rin nu då? Verkar nästan som de. Har svårt att se hur hon ska komma tillbaka från det dära. Att få följa Mimi i sista avsnittet är inget jag kommer ha något emot, frågan är bara vad hon kan tänkas hitta på, om hon ens väljer att göra något. Mja, sista avsnittet ska bli riktigt skoj att se.

Förhandstitten inför avsnitt sex...

Spoiler
...ger mig intrycket av att hon dog, men att hon på något sätt finns kvar, och att finalen kommer ta plats långt, långt senare. Och kanske inte ens i vår verklighet. Typ ett övernaturligt endgame i någon mystisk plats de odödliga (eller bara Rin?) kommer när de dör. Gåtorna får sin förklaring, de goda slåss mot de onda, såna grejer.

 

Fast det kan förstås vara helt fel. I vilket fall tror jag inte de tog slutgiltigt kål på Rin. :P

 

Känner mig illa tvingad att ta en titt på den här nu, har tillräckligt på min spellista, återkommer såfort jag sett till episod tre.

 

Sådära, har sett två avsnitt nu och kan inte säga mer än att den här animen äger, tack för att ni tipsade om den! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...