Hoppa till innehåll
Anime.se

Betygsättning av animé


Erikku
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har länge tänkt börja betygsätta animén jag ser men jag kan inte komma underfund med kriterier för varje steg på betygskalan. Jag har min lista som de flesta här på Myanimelist och där kör de med en skala med tio steg. Jag kan medge att fem steg är för lite då det ofta leder till att man får ett stort antal femmor. Men jag kan verkligen inte hitta kriterier för alla tio stegen vad skiljer exempelvis en ”7-animé” från en ”8-animé” eller en ”5-animé” från en ”4-animé”?

 

Så för att reda ut mitt bekymmer tänkte jag höra med er då jag har sett många som betygsatt sina listor. Hur gör ni egentligen sätter ni betyg efter de känslor som ni fick utav animén eller sätter ni er ner bedömer varje del (manus, bild, ljud etc.)?

 

Berätta hur ni gör när ni betygsätter och posta gärna era kriterier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv går jag enbart efter hur underhållande jag tyckte den var, animation, musik etc är ingenting jag tänker speciellt på när jag betygsätter en anime eftersom det ändå höjer underhållningsvärdet. Är tex en anime ganska medel underhållande fast ingenting speciellt skilde den från mängden så får den en femma, tycker jag den är lite bättre får den en sexa etc.

 

Favoriterna brukar få antingen en åtta eller nia, tio är för mig ett perfekt betyg och jag tvivlar på att det finns något som förtjänar det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller mitt relativt simpelt, bra story (dvs sevärd) högt betyg, sämre story sämre betyg. Jag anser att det är onödigt att bestämma bildkvalité ljud osv, det är något jag spar till om man recenserar en viss dvdutgåva eller liknande. Sen om OST:en är bra eller dålig, visst det är säkert trevligt om den är bra, men är storyn dålig så är det faktiskt inte nån idé att se animen, det är lättare att köpa OST-skivan och strunta i animen. Storyn är ju rätt närbesläktad med känslor man får av animen och hur de lyckas framhäva dessa. Så att säga att man sätter betyg efter känslorna man fått efter att ha sett animen stämmer bra för mig.

 

jag kör 5-skalig, fast en 3-skalig hade nog räckt. Dålig, ok (eller ja går att se). mästerverk. Men känns lite bättre att kunna sätta 4:a och 2:a också om de inte är fullt så bra eller fullt så dåliga. och vad som skiljer 4:an och 5:an åt anser jag vara ganska självförklarande. Nackdelen är ofta att är animen dålig så hoppar man ganska snabbt av tåget, och spar den till ett senare tillfälle (ja det finns några som fortfarnde väntar på ett senare tillfälle för min del) och då är det inte riktigt rättvist att sätta betyg på den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag funderade på kriterier och sånt i början, men har kommit fram till att kriterier inte borde ha någonting alls med saken att göra. Anime ska inte vara intryckt i någon standardmall och följa en hope kriterier.

Jag betygsätter till 100% på känslan jag får av att se animen.

 

Detta leder dock till att jag ofta säter väldigt höga betyg om jag sätter något alls, då man oftast sätter betyget precis efter man sett klart den och sitter där, aldeles lyrisk av intrycket.

 

Min skala ken väl beskrivas såhär:

10 = mästerverk! Måste ses!

9 = förbannat bra, men saknar detdär riktigt fantastiska känslan.

8 = bra.

7 = sevärd

<7 = det finns bättre saker att lägga sin tid på. dock finns det grader i helvetet ;)

 

Jag är även av den meningen att en bra anime inte nödvändigtvis behöver skapa något lyckorus. Jag kan bli precis lika imponerad av om de lyckas göra mig riktigt äcklad eller få mig att må riktigt dåligt efter att ha sett den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så här tolkar jag min betygskala:

 

10/10 = "Mästerverk", allt är på toppnivå. Betyget tillåter dock att det kan finnas någon liten dålig sak med anime:n, däremot ska 95 - 100% av serien ligga på toppnivå.

 

9/10 = "Underbar", nästan allt är på toppnivå, men det finns något dåligt som gör att den inte riktigt når upp till toppbetyget.

 

8/10 = "Mycket bra", mycket är bra med serien men det finns en del dåliga saker i anime:n som gör att den inte når upp högre än så här.

 

7/10 = "Bra", en relativt underhållande anime.

Brister finns det men lyckas endå underhålla mig.

 

6/10 = "Ok", ett relativt vanligt betyg jag brukar sätta på en anime.

Har ganska många brister men lyckas till slut med nöd och näppe underhålla mig.

 

5/10 = "Relativt dålig", har ungefär lika många brister som styrkor. Det är sällan jag ger en anime det här betyget eftersom att jag för det mesta droppar den innan jag ser klart den.

4/10 = "Dålig", det mesta med serien är dåligt och det är svårt att hitta något bra med anime:n.

Om det inte är en film droppar jag den relativt snabbt.

3/10 = "Usel", I princip allt är dåligt.

En sådan anime ser jag aldrig klart på.

Serier som jag droppar brukar ofta få det här betyget.

2/10 = "Illamående", har aldrig sett en sådan anime och hoppas att jag aldrig kommer att göra det heller.

 

1/10 = "Tortyr", man lider och ångrar djupt att man såg anime:n.

Som tur är har ingen anime någonsin varit i närheten av det här betyget.

Jag tvivlar på att det ens finns en sådan dålig anime?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

10: Bättre än 9.

9: Bättre än 8.

8: Bättre än 7.

7: Bättre än 6.

6: Bättre än 5.

5: Kvalitetsmässigt medelvärde. Något som inte är bra, men inte aktivt dåligt. Inget man får ut så mycket av att se, men inte direkt slöseri med tid heller.

4: Sämre än 5.

3: Sämre än 4.

2: Sämre än 3.

1: Sämre än 2.

 

Utifrån det ordnade jag min lista. Jag satte först allt i en enda lista i ett kalkylprogram (typ Excel), och ordnade dem i hur "bra" jag tyckte de var, utan att sätta betyg. "Animé A är bättre än animé B, så den hamnar över den..." o.s.v.

 

Sedan satte jag betygen, utifrån en medelmåttig serie. (Till exempel Black Blood Brothers. Den var så OTROLIGT medelmåttig.) Jag försökte gruppera det med en gränsdragning, typ "animé C hör mer till 8 än till 7", men givetvis är det ingen exakt vetenskap. Jag försökte även separera verk jag faktiskt tycker håller en annan klass.

 

Så vad bestämmer vad som är "bättre" än något annat då? Tja, jag försöker göra en viss separering mellan en allmän "hantverksmässig kvalitet" och vad som tilltalar mig personligen. Denna hantverksmässiga kvalitet är en uppfattning av hur välgjort verket är i helhet: Är det välskrivet? Har det en unik stil? Hur är regin? Går det tro på skådespeleriet? Vad som sedan tilltalar mig personligen beror förstås på vem jag är som person och mina känslor för stunden.

 

Detta kallar jag för en uppdelning mellan subjektiva och pseudo-objektiva egenskaper. "Pseudo" ("oäkta"), eftersom vad jag uppfattar som ett bättre hantverk också bara beror på mina känslor för stunden. Det innebär bara att jag försöker bedöma något utöver vad jag själv kände.

 

Betygsättning är för mig en fråga om att balansera dessa egenskaper. Ett verk som är riktigt jävla välgjort men som kanske inte tilltalar mig så mycket kan ändå få ganska bra betyg (t.ex. Innocence -- förbannat snyggt, men tyvärr ganska intetsägande). Ett verk som tilltalar mig personligen, men som kanske inte kan sägas vara välgjort, kan också få bra betyg (t.ex. Lovely Complex -- jag tyckte om den, men det var inte på något sätt ett mästerverk). Men om det inte är både välgjort och tilltalande så tar det sig sällan över en viss gräns.

 

Nu tycker ju flera att betygsättning är felaktig och vilseledande, men så länge alla håller "betyg är ingen exakt vetenskap" i bakhuvudet så ska det inte skada.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Själv brukar jag inte betygsätta anime, men likväl spel, så nog har jag en del erfarenheter med betygssättning.

 

Den första och främsta regeln jag alltid har i bakhuvudet är att det är helt omöjligt att exakt värdera något med en siffra. I ett avseende kanske spelet eller serien totaläger, medan något annan aspekt är mediokert. Som Sceleris sa, att betygsätta är att balansera egenskaper; därför är det viktigt att skriva i sin recension exakt vad man tycker är bra respektive dåligt.

 

Inte minst för att en recension är i grund och botten en personlig reflektion. Folks uppfattning om värdet på olika egenskaper hos en film/serie/spel kan variera mer än vad man tror. Ett praktexempel på detta är mitt nyligen avklarade Eternal Sonata, som jag belönade med en 5:a -- som jag för övrig inte tycker passar som ett medelvärde, eftersom betyget 0 inte existerar -- på grund av att storyn, dungeonerna och karaktärerna kändes ogenomtänkta. Men när jag ser andras recensioner av spelet hamnar betyget ofta på 7-10. Jag kan för mitt liv inte förstå varför, men min bästa gissning är att de helt enkelt värdesätter musiken, grafiken och atmosfären -- något jag faktiskt håller med om är spelets höjdpunkter -- högre än story och karaktärer.

 

Mitt tips är att tänka mindre på den exakta siffran och mer på olika färdigheterna av det man vill recensera. Den ungeförliga siffran kommer ofta rullande senare. Man bör heller inte sätta sig ner och titta/spela med förtanken att man ska recensera det, utan helt enkelt njuta av det man gör i vanlig takt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag sätter inte ut några betyg alls faktiskt. Eller ja, jag sätter ut "10/10", men det händer i princip inte. Jag har ibland funderat på att börja och försöka betygsätta listan, och om jag skulle göra det så skulle jag nog göra något Sceleris-liknande; utgå ifrån mina 10-or, köra 5 som "medel" och sedan sätta ut siffror efter hur aktuell serie presterar gentemot dessa två värden.

 

Problemet är väl bara att det är svårt att minnas exakt vad man tyckte om en medioker-ish serie som sågs för länge sedan. Så som det är nu så sätter jag bara ut fullpottarna som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...