Hoppa till innehåll
Anime.se

Vilken manga läser du just nu och vilken ser du fram emot?


Hikari no Hohenheim
 Share

Rekommenderade inlägg

Jag har läst Skip Beat vol 20. Smörighetsgraden från föregående volym är inte riktigt lika påtaglig (med ett fåtal undantag), och på det stora hela var denna volym bra mycket bättre än vad serien har varit på länge.

 

Främsta anledningen till detta är att Monkan (Kyokos rival/kompis/fiende/girlcrush) fick vara med mer än hon har varit på länge. Hon stal varenda liten scen hon var med i. Den magnifike Rory Takarada fick även vara med en hel del och stod för en av de bästa scenerna i hela boken.

 

Jag har hyfsat höga förhoppningar för att serien håller på att rycka upp sig igen efter lågvattensmärket som var volym 19 (med ett hedersomnämnande till volym 18 som ändå hade ett par lysande scener i hela pinsamhetssoppan).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Monkan

Måste bara påpeka vilket klockrent smeknamn det är; en frisk fläkt i en värld där majoriteten skulle lämnat det som Moko-chan. VARFÖR var den svenska utgåvan tvungen att bli inställd? T_T

 

 

För övrigt läser jag för tillfället om Fullmetal Alchemist. Börjar bli så dags nu när den engelska utgåvan är uppe i del 22, och jag har samlat på mig alla dessa (utom senaste) utan att läsa dem. Jag har varit allmänt dålig på att läsa manga jämfört med att sträcktitta anime, inte minst för att jag lätt blir störd om min omgivning väsnas.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack, Monkan är ett av mina favoritnamn bland de jag har översatt, men Hjärtläsarkillen (tankeläsaren i Gakuen Alice) gillar jag nog allra bäst. Hans namn låter så mycket bättre än om jag faktiskt hade kört med det mer "korrekta" alternativet, "Tankeläsarkillen", som låter platt och grått i jämförelse. Fantasi och galenskap verkar vara A och O i den här sortens översättarsituationer. Kikis expressbud var också ett bra exempel på texter där man fick vara riktigt uppfinningsrik ibland.

 

Jag saknar alla mina nedlagda serier. ;_;

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag läser Itazura na Kiss nu, för att recensera. Den har faktiskt överraskat mig positivt. Dels är humorn väldigt avslappnad, dels är karaktärerna så skönt flummiga. Teckningsstilen gör mig lite lycklig också. Närmast påminner serien mig om Cipher en smula, med en touch av Kare Kano och förstås Marmalade Boy, som är ett känt exempel på en serie som inspirerades av just Itazura na Kiss. Det enda jag saknar är en översatt titel på serien...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Läste den sjunde volymen av Sand Chronicles i natt. Den gav mig mer glädje än alla jular någonsin och mer tårar än mina närmaste vänners död. 200 sidors enastående fortsättning på en redan underbar uppväxtsaga kantad av romantik och tragedi.

 

Ge den en chans, om så bara första volymen. Särskilt om du gillar t.ex. We Were There.

 

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=142151477X

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har precis läst Kyōkai no Rinne volym 1-2 av Rumiko Takahashi. Som vanligt har hon gjort en väldigt roande serie. Vad sägs till exempel om en

burktelefon med myntinkast?
Eller om att man får se
anställda med arbetskläder märkta "Jigoku" (Helvetet) när de besöker den platsen?

 

Väldigt bra serie. Synd att nästa volym först utkommer i mitten av mars.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Håller med Klibbnisse om att Sand Chronicles är fantastisk. Själv ska jag göra hoppet från den amerikanska utgåvan till den japanska, som jag inhandlade förra året, men jag har inte riktigt fått tummen ur. Det är alltid lite vanskligt att byta språk och utgåva mitt i en serie så där. Jag drar mig lite för det.

 

I övrigt så ångrar jag att jag trodde att All My Darling Daughters av Fumi Yoshinaga var en "säker" serie att läsa på spårvagnen. Den åkte vips ner i väskan igen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tog en liten paus i All My Darling Daughters för att jag blev så sugen på att läsa not simple, och det ångrar jag inte. Båda serierna är fantastiskt bra, men de är otroligt olika. Gemensamt är dock att de inte känns som den sortens manga som vanligtvis ges ut på engelska, utan snarare tillhör den sortens korta vuxenserier som jag själv har fastnat för de senaste åren. Lite som Drömmarnas djup ungefär, fast ändå inte. Det är grymt kul att äntligen få se lite vettiga korta verk på engelska. De är dessutom både bra översatta och läckert förpackade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Börjat på Bakuman, läst två volymer (och 3:an - på tyska - kommer i feb)

 

En serie av Takeshi Obata och Tsugumi Ohba om ett par 9:de klassare som vill bli mangatecknare.

Ganska så underhållande och en kul blick bakom kulisserna så att säga.

 

På engelska kommer vol 1 ut i augusti

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tycker också om det jag har läst av Bakuman hittills, med undantag för det jag nämner här.

 

Jag är osäker på hur långt jag faktiskt läste innan jag slutade/pausade läsandet, så en liten spoilervarning kanske vore på sin plats. Det är nog max 3 volymer gissar jag.

 

Själv har jag läst klart både Natsume Onos not simple och Fumi Yoshinagas All My Darling Daughters, vilket var två riktiga fullträffar som jag rekommenderar alla som gillar serier med hög kvalitet både på bild och berättande, samt en egensinnig touch.

 

All My Darling Daughters är som ett slags manifest till kvinnor i alla åldrar, men utan några andra pekpinnar än att det är viktigt att gå sin egen väg genom livet och vikten av systerskap. Jag blev väldigt positivt överraskad faktiskt, för det är sällan man stöter på en så medveten japansk serie, framförallt inte i översatt form.

 

Och not simple var bland det mest tragiska jag har läst på länge, men varje sida var fantastisk och det var svårt att lägga ifrån sig boken innan den var slut. Underbar läsning från första till sista sidan, med en otroligt väl vald berättelsestruktur och karaktärer som klev långt in på gråskalorna men ändå inte gick att avfärda som onda när man läste dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag har börjat läsa första volymen av Children of the Sea för en recension. Vilken fantastisk serie! Bildspråket är underbart och berättelsen som sakta målas upp har en alldeles egen smak och känsla. Skönt att det äntligen har börjat ges ut lite vettiga serier i USA, under förra året och detta. Första kapitlet kan man förresten läsa gratis, helt lagligt, på Viz's hemsida för IKKI-serier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag har frossat i serier från IKKI den senaste tiden. Seishun Sobbat, den första BL-serien från IKKI, vars existens jag helt hade missat fram tills nu, visade sig till min förvåning vara riktigt bra. Så bra att jag spontant skrev en låååååång utläggning om den på min recensionsblogg.

 

Härnäst har IKKI plockat in Gunjo, en yurimanga som tidigare gick i Morning2, i sin utgivning, så de tycks våga satsa på att ha lite udda material även inom de vanligtvis ganska utskällda yaoi- och yurigenrerna. Gunjo är redan uppskriven på inköpslistan för övrigt, och jag ser fram emot att läsa den.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Jag fick en liten släng av trångsynthet igår, när jag började läsa en serie för att recensera. Jag var helt övertygad om att Dorohedoro var tecknad av en man, men Q Hayashida visade sig vara en kvinna.

 

Jag vet inte hur det är med andra, men när jag öppnar en serie och första bilden består av en enorm reptilman som håller på att äta upp en annan snubbes huvud så drar jag liksom automatiskt slutsatsen av att det är en kille som ligger bakom detta. :blush:

 

Viz har fortfarande kvar volym 1 på sin IKKI-sida för den som är nyfiken. Har man saknat en ordentlig steampunk och sjukt detaljerat tecknad Sci-Fi-serie som komplement till Battle Angel Alita är den sannolikt intressant. Jag har läst halva första volymen, men jag måste erkänna att den är lite i blodigaste laget för mig. :|

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...

Läste precis klar första volymen av Fairy Tail.... på japanska! Mina japanskaskillz0rzz har alltså nått den nivå att jag kan läsa och (mestadels) förstå manga helt på japanska utan att behöva snegla på en översättning (även om det hjälper). Dock måste jag fortfarande slå upp vart och vartannat ord (har två elektroniska uppslagsverk, gudskelov), men sakta men säkert tar det sig.

 

Så är Fairy Tail en bra serie? Nja, inte så värst. Det är inte så mycket skillnad mellan detta och animen som jag trodde, förrutom att tecknarstilen i mangan är bra mycket snyggare än animationen i TV-serien. Fortfarande klyschigt som stryk, men språket är enkelt nog, vilket gör den till utmärkt läsning förr oss som inte klarar språket så bra ännu. Har två volymer kvar och läsa, och sedan återstår det att se om jag orkar skicka efter fler.

 

Utöver det har jag blivit påtvingad att läsa Samurai Deeper Kyo på japanska av en klasskompis. Har redan läst de två första volymerna på svenska, och även om jag fortfarande inte är övertygad är det åtminstone en mer intressant berättelse än Fairy Tail. Svårare språk också (gammal gubb-japanska har jag fortfarande svårt med), men inget jag inte klarar, än.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Samurai Deeper Kyo är lite knepigare ja. Jag fick en 20 volymer av serien på japanska nån gång 2003, men kunde inte läsa det och när jag väl kunde hade jag tappat intresse för serien. Men nån gång ska man väl få tid och ork till det också.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Läste om de första 4 volymerna i serien Your And My Secret och har nu kommit in på de bitar jag inte hade läst förut. Serien har fortfarande sina poänger, men den börjar kanske bli lite för utdragen nu. Volym 5 kändes ganska poänglös och lockade inte på långa vägar till lika mycket skratt som de första 4. Jag ska läsa klart volym 6, sen får jag se om jag fortsätter att följa serien eller ej.

 

Efter det funderar jag på att läsa vidare i antingen Sand Chronicles eller God Child. En omläsning av Wandering Son (Hourou Musuko) står även på tur.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag håller på att läsa Sand Chronicles just nu. Först läste jag om de 4 volymer jag redan hade på engelska och är nu inne på del 6 (köpte fortsättningen när jag var i Japan). Jag gillade den engelska översättningen, men det var helt okej att byta språk mitt i. Karaktärerna i serien talar med ganska stark dialekt, av ett slag som jag inte har stött på i manga förut, men det är alltid kul att få lära sig något nytt. Däremot känner jag att jag gör serien en otjänst om jag sträckläser för mycket, så det lutar åt att jag tar en liten paus och läser något annat emellan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag fick ett par friex av Nana del 9 som jag har läst genom under dagen och herregud vad bra den är! Lätt en av mina favoritdelar i serien. Det var lite kul att läsa den eftersom jag minns hur jag släpade runt på datorn i Japan och översatte så fort jag fick tid att sätta mig ner en stund. :P

 

I övrigt så har jag läst klart första volymen av Twin Spica och den var ju bara för jäkla bra. Som den borde fler serier vara, vacker, berörande och hjärtevärmande utan att känna behovet av att stoppa in fanservice av något slag. Recensionen kommer på JiFi inom kort.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 4 weeks later...

Jag läste att Usagi Drop ska få en otecknad filmversion. Jag hade helt glömt bort serien (jag minns inte ens hur jag fick för mig att vilja läsa den -- kan det ha varit Mys förtjänst?), men det lät som en potentiellt söt berättelse: 30-årig ensamstående man tar hand om sin sexåriga moster när ingen annan vill göra det. Söt berättelse, om än inget otroligt märkvärdigt. Enkelt tecknat, karln är förnuftig, flickan är söt, och det är en sympatisk och småkul historia.

 

Mitt enda problem är vad som händer där jag är nu, i bok 5...

Spoiler
Det kändes som att seriens fokus var på hur han skulle uppfostra henne, men i och med femte samlingsvolymen så blev det ett tidshopp på tio år. Nu handlar det mer om Rins romantiska problem i gymnasiet. Kanske. Känns lite ofokuserat. Det är inte dåligt, men det får tidshoppet att kännas lite oplanerat, som att tecknaren inte riktigt kunde hålla sig.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är nog Dancing Moon som har pratat mest om Bunny/Usagi Drop. Glöm inte att stödja den engelska utgivningen, nu när första volymen finns på engelska. Du kan inte smita med ursäkten att du föredrar anime den här gången. ;)

 

Edit: I wish...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...