Hoppa till innehåll
Anime.se

Bästa J-Låten Någonsin


WhiteSoul
 Share

Rekommenderade inlägg

Tänkte samla en lista på de bästa låtarna som någonsin har gjorts borta i Japan. Så om du har en låt som får dig att storlipa, ramla av stolen och babbla osammanhängande, posta den här!

Alla stilar är tillåtna, allt från Morning Musume till Dir en Grey.

 

Mitt eget bidrag: Forever Love, X-Japan (Last Live)

 

 

(Förolämpning av varandras musiksmak antar jag är tillåten >:D )

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Förolämpning av varandras musiksmak antar jag är tillåten >:D )

Då passar jag på att fråga:

Varför kategorisera "J-musik"? Vad är denna attityd med att "det är coolt bara för att det kommer från Japan"? Musik i Japan är musik, precis som andra länder, så vad är poängen med att dyrka dessa så fanatiskt? Du säger själv att allt bra är tillåtet från Morning Musume till Diru, så det du säger är att all musik är bra, oavsett genre?

Om du nu gillar alla musikgenrer, varför då bara inrikta sig på japansk musik?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

(Förolämpning av varandras musiksmak antar jag är tillåten >:D )

Då passar jag på att fråga:

Varför kategorisera "J-musik"? Vad är denna attityd med att "det är coolt bara för att det kommer från Japan"? Musik i Japan är musik, precis som andra länder, så vad är poängen med att dyrka dessa så fanatiskt? Du säger själv att allt bra är tillåtet från Morning Musume till Diru, så det du säger är att all musik är bra, oavsett genre?

Om du nu gillar alla musikgenrer, varför då bara inrikta sig på japansk musik?

Jag måste hålla med Flaskis.

Frågan som jag kan också vilja ställa är: hur upptäckte du J-musiken?

Många som jasg stött på som nuför tiden gillar japansk musik har brjat gilla det som kult grej; det är ballt med cosplay etc.

Var det musiken eller var det för det var japanskt? (antar det kanske är samma frågan som Flaskis ställde)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du nu gillar alla musikgenrer, varför då bara inrikta sig på japansk musik?

För att forumet är "Relaterad musik", om "film- och spelmusik, Jpop, Jrock och annat relevant örongodis"?

 

Att begränsa diskussionen till japansk musik innebär ju inte att man dissar all annan musik. På samma sätt som vi inte heller på förhand dissar all animation och alla serietidningar som inte kommer från Japan... eller? :P

 

Och angående huruvida japansk musik är precis som i alla andra länder... Finns det inte en möjlighet att de faktiskt har färgats av sin egen kultur, speciellt i ett så isolerat land som Japan? Inte bara av traditionell kultur, utan också modern kultur -- när populärmusik skapas för en japansk publik, finns det inte en möjlighet att den tar sig ett annat uttryck än den kanske skulle ha gjort i, säg, Tanzania? Eller USA för den delen? :x

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Exakt som Sceleris säger :)

Hade det inte varit j-låtar så hade jag gjort tråden i allmänt istället.

Jag upptäckte japansk musik genom tips från en kompis, de flesta andra som jag försöker "konvertera" dissar den direkt eftersom de inte fattar texten. Jag lyssnar däremot riktigt på låtarna och hör att musiken faktiskt är otroligt bra. Så jag antar att det är musiken som är anledningen till att jag lyssnar på just japanskt.

Självklart lyssnar jag på annan musik också men det skulle vara kul att höra andras favoriter inom just j-musik.

*noterar att ingen lägger upp låt förslag* :S

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 months later...

Den här kräver mer än youtube.

 

Länk borttagen, fildelning ej tillåten! /Avathar

 

Ok då. Youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=N9XWiug5TKA

 

Luta dig tillbaks, slut ögonen och sätt volymen på lagom. I'm dead serious när jag säger att det är den bästa låt jag någonsin hört (och minns). Den går att lyssna på hur många gånger som helst och upptäcka nya grejer i. Är så många instrument som samspelar helt perfekt.

 

Annars har jag väl inte så mycket mer på spellistan än intron och soundtrack. Den här är ju klassisk förstås:

http://uk.youtube.com/watch?v=XGF3cd8pOXk

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Svårt med en låt... får väl bli denna, finns inte så mycket på youtube, och sen är det svårt som det är att bara välja en.

 

 

Otroligt duktig musiker. Älskar hans musik något så otroligt.

 

Hela hans album finns på Spotify:

 

spotify:album:0edLY7R3P7Ej3yZmqsXbqh

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Alltså jag avgudar ju band som Versailles och Matenrou Opera idag, men jag vet inte om någon av deras låtar platsar på listan över de bästa låtar som gjorts... För då jag börjar tänka efter så får jag tårar i ögonen av gamla godingar som:

 

http://www.youtube.com/watch?v=N-8x1iyOzP0, musiken, publiken och the Alfee ger mig rysningar längst hela ryggraden.

 

och

 

http://www.youtube.com/watch?v=3GUzzlwt0vg, fortfarande lika svar för the Alfee.

 

Jag vill ju gärna kasta in några av de låtar som jag lyssnar på idag, men frågan är om jag om 10 - 15 år kommer att lyssna till Versailles eller Matenrou Opera, jag hoppas ju det. Men ett band som the Alfee kommer jag aldrig sluta lyssna på därav mitt beslut att låta de toppa min lista över bästa låtarna någonsin, och då inte enbart inom japansk musik utan överlag.

 

Takamizawa forever!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...