Hoppa till innehåll
Anime.se

Bamboo Blade


Meatrose
 Share

Rekommenderade inlägg

JzrDgijhA.png

wXVtgKCKP.png

Titel: Bamboo Blade

Genre: Sport, Comedy, Coming of age

Sändes: 02-10-2007 till 02-04-2008

Studio: AIC A.S.T.A.

Regissör: Hisashi Saito

Längd: 26 avsnitt

 

 

Bakgrund

 

 

I Bamboo Blade får vi följa Muroe Highs Kendoklubb. Det är en klubb för både tjejer och killar, men serien fokuserar främst på det kvinnliga laget då det ej finns tillräckligt många killar för att de ska kunna ställa upp i lagtävlingar. Källmaterialet är en manga skriven av Totsuka Masahiro som serialiserades i seinen-tidningen Young Gangan med start den 3:e december 2004. Mangan ges fortfarande ut och det kan därför mycket väl tänkas att ytterligare säsonger kommer se dagens ljus i framtiden.

 

Under vintern 07/08 adapterades Bamboo Blade till anime och de som stod för produktionen var AIC A.S.T.A., en av AICs två huvuddivisioner. Då det rör sig om en sportserie som står med bägge fötterna på jorden med sina inslag av komedi, vänskapsdrama och coming of age-aspekter innebär det att det hela naturligtvis utspelar sig i vår egen värld. Ingen bakomliggande kunskap behövs med andra ord för att man ska få ut så mycket som möjligt av serien och därför väljer jag att så smått väva in handlingen i karaktärspresentationerna snarare än att avhandla den i en egen del av introduktionen.

 

 

Karaktärer

 

 

HWZrzVAoq.pngQmokjgFgG.png

Namn: Ishida Toraji

Seiyuu: Konishi Katsuyuki

 

Toraji, som oftast kallas "Kojirou", är en ung lärare vid Muroe High School som undervisar i politik och ekonomi. Utöver det är han ansvarig för skolans Kendoklubb, troligtvis som följd av att han själv var aktiv inom sporten när han själv gick i skolan. Hans gamle Kendo-/skolkamrat Kenzaburou leder en annan skolas Kendoklubb och när de träffas över ett glas öl och en bit mat berättar den sistnämnda om hans lovande Kendotjejer. Han föreslår en match mellan deras tjejer och vill dessutom att de ska slå vad om utkomsten. Om Kojirous lag förlorar måste han lämna ifrån sig den pokal han vann efter att med en del tur ha slagit Kenzaburou i en finalmatch. Om Kojirous lag däremot vinner ska han få äta gratis på Kenzaborous pappas sushirestaurang i ett helt år.

 

Kojirou befinner sig i en ekonomisk knipa och har knappt råd att äta alls efter att ha betalat räkningar och andra måsten varje månad. Frestad av möjligheten att kunna äta förstklassig sushi gratis under ett helt års tid antar han vadet. Problemet är bara att hans klubb endast har fyra medlemmar - två bråkstakar till killar som förutom att vara av fel kön inte tränar med klubben längre och två tjejer varav den ena är frånvarande eller inaktiv. Matchdagen drar närmare och han måste ha fem tjejer i klubben för att kunna ha en chans att vinna.

 

 

csrpBZjxQ.pngILqyHlHNy.png

Namn: Kawazoe Tamaki

Seiyuu: Hirohashi Kyou

 

Tama är en väldigt lugn och tillbakadragen tjej. Hon är liten och späd för sin ålder men trots att hon i allas ögon framstår som en väldigt timid tjej visar det sig att hon är allt annat än det så snart hon får ett svärd i händerna. Hennes pappa äger en högt ansedd dojo och hon har därför vuxit upp med Kendo som huvudsyssla vid sidan av studierna. Kendo för henne är däremot inget nöje eller en hobby, hon ser det mer som ett arbete att hjälpa till i faderns dojo. Faktumet att hon sedan barnsben har fäktats mot enbart vuxna män gör att hon är långt mycket bättre än hon eller någon i hennes omgivning kunde tro.

 

Hon har aldrig utövat Kendo med jämnåriga och har aldrig varit med i någon klubb. När Kojirou genom en slump får nys om hennes potential är han i princip beredd att göra vad som helst för att få med henne i klubben, men Tama ser inledningsvis ingen anledning till varför hon ska syssla med Kendo efter skoltid när hon ändå gör det dagligen i hemmet. Tama har för övrigt levt ett avskärmat liv och när hon väl, än en gång av en slump, involveras i klubbens förehavanden finner hon att en dörr till en för henne helt ny värld har öppnats.

 

Tama är klubbens första kvinnliga nyförvärv och blir, inte bara tack vare hennes erfarenhet och otroliga talang utan även på grund av hennes person, klubbens styrka, inspiration och hemliga vapen.

 

 

TKpNEUVgi.pngiOHQjYRRH.png

Namn: Chiba Kirino

Seiyuu: Toyoguchi Megumi

 

Kirino är inledningsvis klubbens enda aktiva medlem och om Tama är klubbens styrka är Kirino hjärtat. Hon är godhet och omtanke förkroppsligad och som kapten är hon den knutpunkt där alla olika personligheter strålar samman och blir ett lag. Hon är glad, positiv och energisk på ett sätt som gör även henne till en inspirationskälla för övriga medlemmar. Trots att alla deltagare kämpar för samma mål som hon är Kirino troligtvis den som tar klubben på absolut störst allvar. Att hävda att den är som hennes andra familj är inte att överdriva.

 

Efter att ha varit ensam aktiv klubbmedlem törstar hon efter en chans att göra klubben till en riktig klubb, med tillräckligt många medlemmar för att de ska kunna åka på tävlingar och göra det en Kendoklubb vanligtvis gör. Hennes närmaste vän är den andra av de inledningsvis enda två tjejerna i laget. Hon vet att hennes vän är en smula oberäknelig och vet ej om denne har för avsikt att någonsin komma tillbaka.

 

 

huBJKTsmC.pngZfqZMbxIK.png

Namn: Kuwahara Sayako

Seiyuu: Kojima Sachiko

 

Sayako är den där sött knäppa och galna tjejen som använder sin otroliga överskottsenergi till att agera på plötsliga infall och impulser. Hon är klubbens spända fiolsträng och tristessen vågar aldrig smyga sig på så länge hon är närvarande. Som Kirinos bästa kompis och den andra av de inledningsvis enda Kendotjejerna var det bara en tidsfråga innan hon skulle återvända till klubben för att sedan fortsätta som aktiv medlem.

 

Likt bästa vännen är hon väldigt godhjärtad, snäll och omtänksam och tillsammans utstrålar de en kämpaglöd som lätt smittar av sig på omgivningen. Hon är om möjligt mer energisk än Kirino men den senare kan tyckas vara mer pålitlig då hon i större utsträckning än Sayako står med bägge fötterna på jorden och kanske tänker sig för en extra gång innan hon bränner av all denna energi på knasiga impulser.

 

 

gLTgaLttI.pngKwUhrPGTA.png

Namn: Miyazaki Miyako

Seiyuu: Kuwashima Houko

 

Miyako ser ut som en prinsessa och för sig även som en sådan. Hon och hennes pojkvän går med i klubben i princip samtidigt och hon blir den andra nya tjejen i laget. Hon är inledningsvis väldigt skeptisk till Kendo och orkar bara stanna kvar på grund av hennes primära styrkekälla, hennes pojkvän, men upptäcker allt eftersom tiden går sidor av sporten som hon tycker är kul. Under den vackra och kvinnliga ytan döljer sig dock en annan sida som är allt annat än prinsesslik. Hon är på intet sätt schizofren men att hon har två olika sidor råder det inga tvivel om.

 

Hon har inte helt lätt att lära sig slåss med svärd men med pojkvännen som inspirationskälla och ett groende intresse för Kendo kan hon snart lägga ner den kraft och möda som krävs för att göra framsteg.

 

 

awIOhPjnO.pnggwgjpSjLg.png

Namn: Azuma Satori

Seiyuu: Satou Rina

 

Satori är en seriös tjej som tar sina studier på högsta allvar. På sin tidigare skola var hon aktiv i Kendoklubben under samtliga tre år men när hon började high school slutade hon med detta eftersom hennes föräldrar tyckte att hon enbart skulle fokusera på studierna. Nu på Muroe High har hennes tidigare stabila betyg sjunkit drastiskt och trots klubbens påtryckningar hävdar hon bestämt att hon inte har tid med Kendo då hon nätt och jämt klarar av att hålla huvudet över ytan när det gäller plugget.

 

Vad är det då som gör att hon har gått från att vara en bra student till att med nöd och näppe klara sig genom kurserna? Har det tillkommit något i hennes liv som förändrat hennes situation eller är det något viktigt som har försvunnit? Trots att det inte direkt klickar mellan Miyako och Satori vid första mötet blir det som så att de vid olika tillfällen hjälper varandra. Efter mycket om och men blir hon den femte och sista tjejen i klubbens tjejlag.

 

 

xPpZdiNzX.pngdCqrYJFkv.png

Namn: Nakata Yuuji & Eiga Danjuuro

Seiyuu: Sakaguchi Daisuke & Ishida Akira

 

Yuuji är en ganska normal kille med personliga kvaliteter som kunde ha gjort honom till en huvudroll, men då serien fokuserar på tjejlaget kommer han lite i skymundan. Han är tillsammans med Dan de första nya medlemmarna i klubben, men då de bara är två aktiva killar blir det aldrig läge för dem att tävla som lag utan bara i de individuella matcherna på turneringarna. Han känner Tama sedan tidigare och allt som oftast är det han som får sparra mot henne när de tränar då de andra tjejerna inte har någon chans att ge henne något direkt motstånd. Deras sensei, Kojirou, har inte heller någon chans mot Tama och därför föll det sig naturligt att Yuuji axlade rollens som primär träningspartner, även om han också tränar mycket med Dan.

 

Dan ser minst sagt udda ut och vissa kallar honom för Ekollonet - fritt översatt. Kojirou och Yuuji tappar hakan när Dan har med sig sin flickvän till dojon. Det är nämligen den vackra Miyako, och det är på den vägen hon går med i klubben. Att hävda att de är ett extremt otippat par är så långt från överdrift man kan komma med tanke på hur de ser ut och för sig. Man kan undra hur i hela friden det kommer sig att Miyako kunde bli gränslöst förälskad i den allt annat än snygge Dan, trots alla mer eller mindre accepterade halvlögner om att "skönhet sitter på insidan". Det kommer emellertid senare fram att Dan är väldigt lik Miyakos älskade husdjur hon hade när hon var yngre - ett bältdjur.

 

 

Svärdets Väg

 

 

Kendo betyder ungefär "Svärdets Väg" och är en gammal och anrik japansk svärdskonst - Kenjutsu - som härstammar från samurajernas stolta dagar. Även om sporten har hårda regler och direktiv är den inte svår att sätta sig in i och som tittare är det därför lätt att engagera sig i denna centrala del av handlingen. Handlingen i Bamboo Blade kretsar främst kring de ovan introducerade karaktärerna som, trots att flera kan ses som något stereotypa, har en hel del att bjuda på. Man skulle väl kunna säga att handlingen är ungefär så simpel och rättfram som man kan förvänta sig av en serie som fokuserar på en sport och som blandar in teman som vänskap, personlig utveckling och komedi. Samtliga huvudkaraktärer känns gediget utformade och framstår som individer snarare än tvådimensionella avatarer.

 

Jag nämnde i början att mangan fortfarande ges ut och att det gott och väl kan tänkas att ytterligare säsonger kommer dyka upp i framtiden. Jag skulle personligen gärna se att animen fick en fortsättning. Serien är på intet sätt lysande, men blandningen av en trevlig handling, bra produktion och bra karaktärer som det är lätt att fatta tycke för och som utvecklas istället för att stå still och stampa gör den till något som jag kort och gott gärna skulle se mer av. Jag ska inte avslöja något om hur serien slutar, men det absolut sista man får se i det sista avsnittet är Tama som går förbi en tidigare helt ointroducerad tjej varpå de bägge vänder sig om och tittar på varandra. Upplagt för uppföljare eller bara en hint om att det finns en manga som sträcker sig längre än denna säsong av animen? Det visar sig.

 

rYPjMBOKk.png

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så här skrev jag för tre månader sen på Zmanga:

 

    Sitter och glor på Bamboo Blade, som jag föll för fyra och en halv minut in i första avsnittet. Vid åttonde avsnittet började jag känna att det var något med den som påminde mig om R.O.D the TV (som verkligen gick hem hos mig).
     
    Det visar sig att serierna har en (1) viktig överlappning: manus av Hideyuki Kurata! Det måste vara något han gör som jag tycker om... Kanske är det hans förtjänst att serierna han arbetar med kan ha med kvinnliga huvudpersoner som inte är exploaterade offer eller överkompenserat starka. Eller så är det bara ett sammanträffande (för de få av hans serier jag har sett).
     
    Han skriver visst Kannagi nu också, så den fick jag plötsligt högre förhoppningar om. (Han har även skrivit Kamichu och Now and Then, Here and There.)

 

Avslutningsvis: GIEF BAMBOO BLADE 2!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så här skrev jag för tre månader sen på Zmanga:

 

  • Sitter och glor på Bamboo Blade, som jag föll för fyra och en halv minut in i första avsnittet. Vid åttonde avsnittet började jag känna att det var något med den som påminde mig om R.O.D the TV (som verkligen gick hem hos mig).
     
    Det visar sig att serierna har en (1) viktig överlappning: manus av Hideyuki Kurata! Det måste vara något han gör som jag tycker om... Kanske är det hans förtjänst att serierna han arbetar med kan ha med kvinnliga huvudpersoner som inte är exploaterade offer eller överkompenserat starka. Eller så är det bara ett sammanträffande (för de få av hans serier jag har sett).
     
    Han skriver visst Kannagi nu också, så den fick jag plötsligt högre förhoppningar om. (Han har även skrivit Kamichu och Now and Then, Here and There.)

 

Avslutningsvis: GIEF BAMBOO BLADE 2!!

 

Jag får väl stå för den kritiska rösten här då. Den här serien slutade jag följa efter ett halvdussin avsnitt. Jag tycker inte humorn funkade speciellt bra och handlingen var omåttligt ointressant.

 

Däremot så håller jag med om att Now and Then, Here and there, Rod: The TV samt Kannagi är stabila serier. Speciellt Now and Then, Here and There är en underskattad serie som på tok för lite folk har sett.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag får väl stå för den kritiska rösten här då. Den här serien slutade jag följa efter ett halvdussin avsnitt. Jag tycker inte humorn funkade speciellt bra och handlingen var omåttligt ointressant.

En kritisk röst är bra. Serien är ingen jag kan rekommendera förbehållningslöst åt alla, men jag tycker tveklöst att den är värd en chans, ett avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

men jag tycker tveklöst att den är värd en chans, ett avsnitt.

 

Fast ett avsnitt tycker jag aldrig är en ärlig chans, oavsett serie. Men det är vad jag tycker som sagt. Och just den här serien får jag faktiskt ta och tacka trådskaparen Meatrose för att jag gav den en andra chans. För jag hade bara sett de första två avsnitten när den väl gick och tyckte inte alls att den var mycket att hurra för. Men efter att ha läst denna post så tyckte jag att den nog förtjäna en andra chans som sagt. En av årets mysigaste serier faktiskt med riktigt bra karaktärer på sina håll.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kul att du gav den en andra chans Blå, och kul att du kom att tycka om den. =)

 

Nu vet jag inte om någon här läser/har läst mangan, men om så är fallet - hur pass mycket av källmaterialet hann de avverka med den här säsongen? Det jag funderar över är hur pass tidigt man kan börja hålla ögonen öppna för announcements som rör eventuella uppföljare. Det enda jag vet är att det inte finns tillräckligt med material för att det ska räcka till en ytterligare 2cour-säsong i dagsläget, och att mangakan efter volym 7 sade att han har för avsikt att avsluta serien utan att dra ut på den allt för mycket. Han vill definitivt inte göra den till en "Ippo".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...