Hoppa till innehåll
Anime.se

Favorit memes :D


FunkyRaspberry
 Share

Vilken är din favorit meme av de mer kända?  

10 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilken är din favorit meme av de mer kända?

    • Shoop da whoop
      2
    • ~Desu
      3
    • Pool's closed
      0
    • Longcat
      0
    • Mudkips
      1
    • vad är memes?
      4


Rekommenderade inlägg

Mem (eng. meme, från grekiskans ord för minne) är en term myntad och begrepp skapat av Richard Dawkins 1976 i boken The Selfish Gene.

   "A unit of cultural inheritence, hypothesized as analogous to the particulate gene, and as naturally selected by virtue of its 'phenotypic' consequencies on its own survival and replication in the cultural environment".

Som exempel på memer gav Dawkins melodier, slagord (catch-phrases), trosföreställningar, klädmoden, sätt att tillverka krukor (ways of making pots), och teknologin bakom byggandet av valv.

DET är en meme. Så frågan är om DU visste vad en meme verkligen är?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DET är en meme. Så frågan är om DU visste vad en meme verkligen är?

Jag var inne i samma tankegångar förut, men är det inte egentligen sant att dessa internetkulturmemer är memer även i den vetenskapliga benämningen? Liksom, hur skiljer sig en mem som "IMMA FIRIN' MAH LAZER" från ett slagord som, jag vet inte, "hellre död än röd"?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

DET är en meme. Så frågan är om DU visste vad en meme verkligen är?

Jag var inne i samma tankegångar förut, men är det inte egentligen sant att dessa internetkulturmemer är memer även i den vetenskapliga benämningen? Liksom, hur skiljer sig en mem som "IMMA FIRIN' MAH LAZER" från ett slagord som, jag vet inte, "hellre död än röd"?

Du har så rätt Sceleris. Dessa kan även vetenskapligt ses som memer, då det grundläggande för memetiken kortfattat är information som kan kommuniceras från en hjärna till en annan. Men det jag allra främst syftade på var:

För er som inte vet vad det är: en repetivt upplagd bild eller referens som sedan blir ett större spritt skämt.

Och även valet av namn på ett av alternativen: "vad är memes?". Tyckte det behövdes poängteras vad en verkligen är, så inte ett möjligt framtida missförstånd kan uppstå. Fast chansen kanske inte är så stor att FunkyRaspberry läser Dawkins "The selfish gene", vilket jag dock rekommenderar alla att göra :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...