Hoppa till innehåll
Anime.se

Onödig vetskap


zimeon
 Share

Rekommenderade inlägg

Uttråkad travade jag runt lite och hittade tråden "onödiga fakta" i lekparken. Det var onekligen onödiga fakta, men jag kom på att man kanske skulle starta en "onödiga fakta om anime" (manga får också vara med) nu när det trots allt är ett animéforum.

 

Så, dra till med något riktigt onödigt som ni råkar veta om nån animé (eller manga) ni sett. Något som bara ni märkte.

 

Jag kan börja:

 

I avsnitt 3 av Rave står det "Bjurbäckdalens hundvänner" på en vapenbutiksskylt i bakgrunden. Undrar varitfån de fick det namnet!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En bit in i filmen Kiki's - Delivery Service så skymtar man (om man är skarpsynt) att en gata heter "Birger Jarls Torg". Är ganska känt då Ghibli reste till Stockholm för att få inspiriation till filmen :)

 

*Edit*

 

Bild

 

*Edit 2*

 

Menar självklart Birger Jarl Torg, så van vid att skriva Birger Jarls Gatan :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En bit in i filmen Kiki's - Delivery Service så skymtar man (om man är skarpsynt) att en gata heter "Birger Jarls gatan". Är ganska känt då Ghibli reste till Stockholm för att få inspiriation till filmen :)

 

*Edit*

 

Bild

 

Jag tycker då det står Birger Jarls Torg på den bilden...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En bit in i filmen Kiki's - Delivery Service så skymtar man (om man är skarpsynt) att en gata heter "Birger Jarls gatan". Är ganska känt då Ghibli reste till Stockholm för att få inspiriation till filmen :)

 

*Edit*

 

Bild

 

Hmm.. tycker mer det ser ut som det står "Birger Jarls Torg" Nåväl, det var ju inte det som var det viktiga :)

 

Lite trivia:

Låten som spelas i bakgrunden när köpcentrat sprängs i Akira heter "Tokyo Shoeshine Boy" och den kan även höras i M*A*S*H-långfilmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Detta är ingen märkvärdig vetskap, bara en sak inte riktigt stämmer om man tänker efter. I första avsnittet av Fullmetal Alchemist när radion går sönder lagar Al den med alkemi. Han håller då händerna i kors ovanför cirkeln. I övriga fall så måste han nudda cirkeln. Fast nu har jag bara sett fram till 22 så det kanske händer fler gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ära åt Weekly Shonen Jump.

 

Man kan se Sharingan märket på lycktor i Ranma ½ Säsong 4 avsnitt 21 fast omvänt eller nåt.

 

Hmm, det är vanligt med japanska varmvattenskällor, stränder och nöjesfält i anime :P Nåt som jag stör mig på ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nyhetsuppläsaren i Punipuni Poemi är väl ändå Tama-chan från Klart väder med spridda grisar (hare tokidoki buta). Å andra sidan är punipuni Poemi proppfullt med referenser till både Excel Saga och allt annat i hela världen. De drar ju paralleller till både Dragon Ball och Jojos bisarra äventyr.

 

Nörderi på max: Kassetten som animénörden ger till Verdandi i andra kapitlet av O gudinna (Ah my goddess) är den bortglömda OAV:n Fashion Lala som Studio Pierrot gjorde någon gång i slutet på 80-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nyhetsuppläsaren i Punipuni Poemi är väl ändå Tama-chan från Klart väder med spridda grisar (hare tokidoki buta).

Ja det är sant men Herid menar nog den som man får se när Nanase är på jobbet och har en liten TV på bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En bit in i filmen Kiki's - Delivery Service så skymtar man (om man är skarpsynt) att en gata heter . Är ganska känt då Ghibli reste till Stockholm för att få inspiriation till filmen :)

 

*Edit*

 

Bild

 

*Edit 2*

 

Menar självklart Birger Jarl Torg, så van vid att skriva Birger Jarls Gatan :rolleyes:

jo det står "Birger Jarls Torg"

sry för suddigheten...förstorade...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

En bit in i filmen Kiki's - Delivery Service så skymtar man (om man är skarpsynt) att en gata heter . Är ganska känt då Ghibli reste till Stockholm för att få inspiriation till filmen :)

 

*Edit*

 

Bild

 

*Edit 2*

 

Menar självklart Birger Jarl Torg, så van vid att skriva Birger Jarls Gatan :rolleyes:

jo det står "Birger Jarls Torg"

sry för suddigheten...förstorade...

 

Men vad står det på skylten under??

 

Jag ser "A-2" men resten är för otydligt.. Någon som vet? Någon som hat tillgång till en CSI-dator som kan få texten knivskarp?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Såna finns bara på låtsas..

 

I Adam Warrens Dirty Pair-böcker kan man ofta hitta Masamune Shirows figurer i folksamlingar i bakgrunden.

 

I "Dangerous Acquaintances" kan man se Deunan och Briareos inte mindre än 5 gånger! Man kan även se Hitomi, Fang & Bolt, en rådsäldste, Yoshi och en venusian från Black Magic :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ser "A-2" men resten är för otydligt.. Någon som vet? Någon som hat tillgång till en CSI-dator som kan få texten knivskarp?

 

A-2 lär det inte stå. Snarare 4-2, och texten bredvid är kvartersnamnet. Bara att åka till Riddarholmen och kolla efter själv.

 

Nog diskuterat om det; kom med lite mer onödig trivia!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Upptäckte till min stora förvåning att hon som spelar Maya i den gamla TV-animén En mask av glas spelar den där ballerinan som jag inte kan minnas namnet på (tusen piskrapp) i avsnit... är det 6 eller 7 av Prinsessan Tutu. Festligt att hitta ett namn man aldrig förut sett, i två så åldersmässigt skilda verk.

 

Tyvärr kan jag inte utläsa namnet! Sayoko Kisyou kanske hon heter.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men vad står det på skylten under??

 

Jag ser "A-2" men resten är för otydligt.. Någon som vet? Någon som hat tillgång till en CSI-dator som kan få texten knivskarp?

 

Det står väl Kvarteret/Kvarter nånting. Typ Kvarter Skatan :)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

har inte skivorna här. men jag har för mig att det ska vara avsnitt 17 eller så. när han "fastnar" i evan.

 

Isåfall är det ju högst motiverat. De säger ju till och med att det äs Shinjis kvarvarande ego som materialiseras i form av en kapseldräkt.

 

Nog om det. Mer trivia!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne…

×   Inklistrat som formaterad text.   Klistra istället in som oformaterad text

  Endast maximalt 75 uttryckssymboler tillåts.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder med URL.

 Share

×
×
  • Skapa nytt...